۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴

اندیشمند شهید استاد مرتضی مطهری در جاودانه اثر خود «حماسه حسینی»، با تأکید بر آنکه «نهضت حسینی، عامل شخصیت یافتن جامعه اسلامی» است، به جایگاه و نقش بی‌بدیل «احساس شخصیت» در تحول مطلوب و حرکت رو به جلوی جمله جوامع؛ به ویژه جامعه اسلامی می‌پردازد و در این راه با تأمل بر چنین ارزشی بنیادین، اینچنین داد سخن می‌دهد که:

«مسأله احساس شخصیت، مسأله‌ای بسیار مهم است. از این سرمایه بالاتر برای اجتماع وجود ندارد که در خودش احساس شخصیت و منش کند؛ برای خودش ایده‌آل داشته باشد؛ و نسبت به اجتماع‌های دیگر، حس استغنا و بی‌نیازی داشته باشد. بسیار شایسته است که اجتماعی این‌طور فکر کند که خودش و برای خودش فلسفه‌ای مستقل در زندگی دارد و به آن فلسفه مستقل زندگی‌اش افتخار و مباهات کند. اساساً حفظ حماسه در اجتماع یعنی همین که اجتماع از خودش فلسفه‌ای در زندگی داشته و به آن ایمان و اعتقاد بیاورد و او را برتر و بهتر و بالاتر بداند. وای به حال اجتماعی که این حس را از دست بدهد! این یک مرض اجتماعی است. اگر اجتماعی این منش را از دست داد و احساس نکرد که خودش فلسفه مستقلی دارد که باید به آن فلسفه متکی باشد، و اگر به فلسفه مستقل زندگی‌اش ایمان نداشت هرچه داشته باشد را از دست می‌دهد، ولی اگر این یکی را داشته باشد ولی همه چیزهای دیگر را از او بگیرند، باز روی پای خودش می‌ایستد؛ یعنی یگانه نیرویی که مانع جذب‌شدن ملتی در ملت دیگر و یا فردی در فرد دیگر می شود، همین احساس منش و شخصیت است.»

بیش از سیزده قرن از حماسه حسینی و حادثه عاشورا و کربلا؛ بیش از چهار دهه از زمان بیان این سخنان؛ و بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران

می‌گذرد. روزگار گرچه در چهره، تحول و تغییر بسیار یافته است، اما گویی درب همچنان بر همان پاشنه دیروز می‌چرخد:

یزیدیان زمان، «احساس شخصیت» دیگر مردمان را هدف گرفته‌اند و در تخریب و شکست آن، از انجام هیچگونه تلاش و فعالیتی کوتاهی نمی‌ورزند و می‌کوشند تا با برپایی کارزاری تبلیغاتی و رسانه‌ای در فرجام کار، به سلطه‌ای همه‌جانبه بر اندیشه و افکار عمومی جامعه دست یابند و دم‌به‌دم بر دامنه و ژرفای چنین سلطه‌گری در چهره‌ای روزآمد و نو، بیفزایند.

رسانه‌ها به منزله آتش‌بیاران چنین معرکه‌ای تاب‌سوز، حرف‌ها و سخنانی بسیار برای شنیدن و گفتن دارند و می‌توانند در جایگاه و نقش یکه تازان چنین عرصه‌ای حساس و سرنوشت‌ساز، به پیشبرد آرمان‌ها و اهداف گرچه «شوم» خود یاری بسیار رسانند و آن کنند تا در نهایت با اندک هزینه‌ای صرف‌شده، بیشترین فایده کسب شده به دست آید و جامعه‌ای هرچند اصیل و دیرپا، به‌راحتی در دسترس قرار گیرد و به تسخیر آنها درآید. از رادیو فردا تا فارسی وان، جملگی بر سلب «احساس شخصیت» مردمان در جامعه اسلامی و ایرانی ما تمرکز یافته‌اند و می‌کوشند تا با هدف‌گیری ویژه جوانان، دختران و زنان و جلب، جذب و هدایت توجه آنها که به مدد بهره‌گیری از بهنگام‌ترین روش‌های برنامه ریزی و جذاب‌ترین شیوه‌های برنامه‌سازی به بروز و ظهور شایسته می‌رسد، به آرمان‌ها و اهداف خود دست یابند.

سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و برنامه‌سازان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در مقابله تأثیرگذار و کارآمد با چنین روش‌ها و شیوه‌هایی بس پیچیده و دشوار که تنها در پی دستیابی به آرمان‌ها و اهداف خود در اخلال و تخریب در بنیان‌های هویتی دینی و ملی ما هستند، گریزی جز آن ندارند تا با دوراندیشی‌ها و ژرف‌نگری‌های بیش از پیش، به تلاش‌ها و فعالیت‌های خود جلوه‌ای متفاوت‌تر از دیروز رفته، اما متناسب و همسان با شناخت امروز و فردای در پیش رو بخشند. دشمنان «احساس شخصیت» جامعه اسلامی و ایرانی ما را هدف گرفته‌اند و جوانان، دختران و زنان را به منزله اهداف نخستین در ترسیم چهره فردای جامعه، در نظر آورده‌اند.

باید به گونه‌ای حرکت کرد و به پیش رفت که جولانگاهی شایسته برای صف‌شکنان سیاستگذار، برنامه‌ریز و برنامه‌ساز در ایستگاه‌های رادیویی و کانال‌های تلویزیونی مختلف «صدا» و «سیما» فراهم آید تا از رهگذر آن، قالب‌های کلیشه‌ای و منسوخ در بیان رسانه‌ای از محتوای همه زمانی و همه مکانی دین و مذهب به کناری نهاده شوند و پیام‌های روزآمدتر و مؤثرتر به بروز و ظهور شایسته‌تر در نزد جامعه و مخاطبان هدف رسند تا آثار و پیامدهای احتمالی حضور رقیبان معارض و معاند در عرصه پیام سازی‌ها و پیام‌رسانی‌های رسانه‌ای، بی‌رنگ و خنثی یا حداقل کم‌رنگ و کم‌اثر شوند.

مدرس دانشکده خبر

60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135553

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =