روزنامه خراسان نوشت:

سارقان طعمه ها را با درخواست اجرای عملیات بانکی به زبان انگلیسی فریب می دهند.

صحنه اول: فردی از آن سوی خط با یکی از چلوکبابی های معروف تهران تماس می گیرد و با زبانی چرب و نرم و در حالی که تلاش می کند خود را آدم متشخص و درست کاری جلوه بدهد به مالک چلوکبابی سفارش 2000 پرس چلوکباب مخصوص می کند و از چلوکبابی می خواهد که تمام سعی و تلاش خود را به منظور ارتقای کیفیت غذا بکند. او ادامه می دهد که اصلا مسئله قیمت برایش اهمیتی ندارد بلکه آن چه اهمیت دارد سرافرازی و سربلندی او از میهمانی است که می خواهد بدهد. متصدی چلوکبابی با شنیدن این سفارش نان و آبدار سر از پا نمی شناسد و با احترام خاصی از مشتری خود استقبال می کند و مشتری ناشناس از پشت خط که می تواند یک خط تلفن عمومی هم باشد، درخواست می کند که شماره حساب یا شماره کارت خود را به او بدهد تا وی پول غذاها را همین الان به حسابش بریزد و پس از اطمینان از دریافت پول برای تهیه سفارش او دست به کار شود.

مرد سفارش دهنده گوشی را قطع می کند و چند دقیقه بعد دوباره تماس می گیرد و از مالک چلوکبابی می خواهد تا حساب خود را بررسی کند و ببیند آیا مبلغی که قرار بوده به حسابش واریز شود، واریز شده یا نه؟ متصدی چلوکبابی حساب خود را بررسی می کند و به مشتری می گوید هیچ پولی واریز نشده است. مشتری ناشناس خود را متعجب نشان می دهد و می گوید یک بار دیگر امتحان کند، بار دیگر هم در تماسی که با چلوکبابی می گیرد، همان پاسخ قبلی را می شنود و این جاست که یک سرقت بزرگ کلید می خورد،

مرد ناشناس با لحنی حق به جانب می گوید شاید اشکال از سیستم خودپرداز است بنابراین از مالک چلوکبابی می خواهد جلوی یک دستگاه خودپرداز برود تا با استفاده از شیوه ای که او می گوید و با عملیاتی که او از پشت خط دستور می دهد پول به حساب واریز شود، سفارش گیرنده مقابل خودپرداز قرار می گیرد و مرد ناشناس ابتدا می گوید که زبان انگلیسی را انتخاب کن و سپس دستور می دهد که فلان کلیدها را فشار بده و پس از پایان عملیات به من از پشت تلفن خبر بده و آن گاه حسابت را چک کن.

با این شیوه فردی که قرار است پول به حسابش واریز شود از آن جا که زبان انگلیسی بلد نیست و از طرفی در هیجان یک معامله نون و آبدار است زیاد دقت نمی کند و وقتی که حسابش را چک می کند می بیند نه تنها پولی به حسابش واریز نشده بلکه چه بسا میلیون ها تومان از حسابش برداشت شده است.

این جاست که پس از پایان مکالمه مرد ناشناس گوشی را قطع می کند و متصدی چلوکبابی متحیر از این سرقت بزرگ همان جا خشکش می زند. در این جا فرد کلاهبردار و سارق با زیرکی خاص با استفاده از یک عملیات بانکی که پیچیده هم نیست پول را کارت به کارت می کند و به جای این که از حساب خود به حساب مالک چلوکبابی واریز کند به گونه ای دستور می دهد که پول از حساب مالک چلوکبابی به حسابی که او شماره اش را می دهد، واریز شود.
صحنه دوم: خانمی برای فعال کردن رمز دوم خود به فردی مراجعه کرد این زن رمز دوم خود را در اختیار فرد ناشناس قرار داد، آن فرد نیز پس از این که رمز دوم حساب زن را فعال کرد، رمز را نزد خود نگه داشت و با سوء استفاده از اطمینان زن مراجعه کننده طی 16 مرحله اقدام به برداشت وجوهی به صورت اینترنتی از حساب زن مذکور کرد. این ماجرا در استان کردستان رخ داد و کارشناسان پلیس فتا به دستور سرهنگ شاکری رئیس پلیس این استان طی بررسی های فنی و تخصصی، حسابی را که پول های برداشت شده به آن واریز شده بود شناسایی و فرد سارق را دستگیر کردند.


شیوه ارتکاب سرقت ها از زبان جانشین رئیس پلیس فتا
سرهنگ سیدمحسن میربهرسی جانشین رئیس پلیس فتا ناجا ضمن اعلام ماجراهایی که ذکر شد ناآگاهی مردم را عامل این سرقت ها دانست و گفت: متأسفانه سرقت از حساب های مردم در ایران رواج بسیاری دارد و در خیلی از نقاط این چنین حوادثی رخ نمی دهد.

او درباره شگرد متهمانی که طعمه های خود را به جلوی خودپردازها می کشانند گفت: این متهمان چه بسا اصلا خودشان زبان انگلیسی بلد نیستند و به واسطه تمرین، همان گونه که ما با تلفن همراه خود با زبان انگلیسی کار می کنیم، آن ها هم شیوه برداشت از حساب دیگران را یاد گرفته اند، این افراد پو ل ها را مستقیما به حساب خود واریز نمی کنند. بلکه آن را به حساب کارت هایی می ریزند که پیشتر سرقت کرده اند و رمز آن ها را در اختیار دارند و برای این که مالک کارت سرقت شده پیگیر موضوع نشود چه بسا از حساب آن ها سرقت نمی کنند و موجودی آن ها را بر نمی دارند. این سارقان پس از طی 5 تا 9 عملیات و واریز به چند کارت سرقتی پول ها را برداشت می کنند تا بدین وسیله از سوی پلیس ردگیری نشوند. این افراد در کار خود خبره هستند و پول ها را به همین دلیل به حساب کارت های سرقتی می ریزند چون می دانند وقتی فرد مالباخته شاکی شد، پلیس مالک حساب هایی را که پول به آن حساب ها واریز شده را شناسایی و دستگیر می کند.

سرهنگ میربهرسی گفت: چون در این شیوه سرقت فرد مجرم به طعمه خود دستور می دهد که فلان کلید را بزن و فلان شماره را وارد کن، چون این عملیات به طور سریع انجام می شود اصلا فرد مالباخته متوجه نمی شود و کافی است که طعمه حتی دو تا صفر هم اضافه وارد کند آن وقت است که پول کلانی از حساب او خارج می شود.

وی گفت: این مجرمان در موارد دیگر بیشتر طعمه های خود را از میان بازنشستگان انتخاب می کنند و سرقت را اغلب در یکی دو روز اول ماه انجام می دهند که پول به حساب بازنشستگان واریز می شود و یا وقتی کسانی که برای پرداخت قبوض آب و برق خود به خودپرداز مراجعه می کنند و نمی توانند با دستگاه کار کنند یا دستگاه ایراد دارد این مجرمان به بهانه کمک وارد عمل می شوند و پول های صاحب حساب را در یک عملیات بانکی که به زبان انگلیسی است به حساب های مدنظر خود انتقال می دهند.

سرهنگ میربهرسی اضافه کرد: شیوه کسب اطلاعات حساب سارقانی که به وسیله تلفن اعمال مجرمانه خود را انجام می دهد شبیه کف زن های فیوجی است به این صورت که در یک گفت وگوی تلفنی وقتی با طعمه خود صحبت می کنند در بین این گفت وگو به طریقی رمز عابر بانک طعمه و دیگر اطلاعات حساب او را می گیرند و بعد به عنوان مثال می گویند فلان عدد را وارد دستگاه کن و فلان کلید را بزن و دستور یک عملیات معکوس را به طعمه خود می دهند و طعمه هم چون در هیجان یک خرید خوب قرار می گیرد، زیاد دقت نمی کند و به عنوان مثال اگر فرد سارق بگوید فلان کلید را فشار بده طعمه به نوشته ها حتی نگاه نمی کند و چه بسا متوجه نوشته ها هم نمی شود و فقط کلید را می بیند و آن را فشار می دهد.

معاون اجتماعی پلیس فتا درباره شیوه دستگیری این سارقان نیز گفت: چون این افراد از طریق تلفن عمومی زنگ می زنند نمی شود رد آن ها را پیگیری کرد و اثر انگشت و یا ردپایی از مجرمان باقی نمی ماند ولی چون مجرمان طمع کار هستند و از طرفی دیگر پلیس شیوه های ارتکاب جرم این مجرمان را می شناسد از طریق حساب هایی که پول های سرقتی به آن واریز شده است، مجرمان را دستگیر می کند. این مجرمان در نهایت یا از طریق عابربانک این پول های سرقتی را برداشت می کنند که آن جا تصویرشان ضبط می شود و پلیس از طریق این تصاویر سارقان را شناسایی می کند و یا از طریق سیستم بانکی.
4747

منبع: خبرآنلاین