شاید فکر کنید که اگر دستتان را در سرب مذاب فرو ببرید، سوختگی شدید حداقل صدمه‌ای باشد که با آن مواجه می‌شوید. اما راهی وجود دارد که بتوانید دستتان را درون فلز مذاب فرو برده و جان سالم به در ببرید!

محمود حاج‌زمان: تئودور گری از خبرنگاران سایت پاپ‌ساینس، عاشق انجام آزمایش‌های عجیب است. سال گذشته وی تنها برای سرگرم کردن خوانندگان خود، دستش را درون نیتروژن مایع فرو برد. اگرچه پوست وی از این آزمایش جان سالم به در برد، ولی وی می‌ترسید تا عکس این آزمایش را انجام دهد؛ یعنی بخواهد انگشتش را درون سرب مذاب فرو ببرد! دلیل این کار نیز ترسی بود که از دوران کودکی به دلیل سوختن هنگام قالب‌ریزی یک پلاک سربی به آن دچار شده بود.
به گزارش پاپ‌ساینس، وی می‌دانست که تنها پادزهر ترس وی علم است؛ به همین دلیل وی تصمیم گرفت تا به اثر لیدنفراست اعتماد کند. زمانی‌که انگشت با سرب مذابی که به اندازه کافی داغ است برخورد کند، رطوبت انگشت وی بی‌درنگ بخار می‌شود و یک لایه عایق از بخار ایجاد می‌کند که سطح انگشت را برای کسری از ثانیه در برابر حرارت بالای سرب مذاب محافظت می‌کند.
«به اندازه کافی داغ بودن» نکته کلیدی است. اگر فلز تنها ظاهرا مذاب باشد، بخار کافی ایجاد نمی‌شود و بخشی از سرب ممکن است روی انگشت حالت جامد به خود بگیرد، و به سرعت حرارت کافی را برای ایجاد یک سوختگی شدید به انگشت منتقل کند. بنابراین گری دما را به اندازه کافی بالا نگاه داشت، و قبل از انجام آزمایش داغ بودن آن را چک کرد.

به جای سرب، وی از لحیم غیرسمی استفاده کرد که نقطه ذوب آن حدود 200 درجه سانتی‌گراد است. زمانی‌که دما به 250 درجه سانتی‌گراد رسید، وی انگشت کوچک خود را درون آن فرو برد. اگرچه وی به اندازه یک بند انگشت خود را درون فلز مذاب فرو برد، اما هیچ صدمه‌ای ندید. مدت زمانی‌که انگشت وی درون فلز مذاب بود تنها یک ششم ثانیه طول کشید. شاید این زمان کم به نظر برسد، اما حداقل برای درمان ترس کودکی تئودور از سرب مذاب کافی بود!

توجه: در مطلب فوق نکات ایمنی و جزئیات دقیق آزمایش ذکر نشده است، به همین دلیل تاکید می‌شود از انجام این آزمایش خودداری کنید، چراکه ذره‌ای خطا یا اشتباه می‌تواند به از دست رفتن انگشت شما منجر شود.

 53275

منبع: پاپ ساینس

برچسب‌ها

"