سخنگوی اقتصادی دولت: بانک مرکزی به دنبال آن است که نرخ ارز مرجع را به صورت لنگر و ثبات در این بازار دنبال کند.

شمس الدین حسینی صبح امروز در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در تهران، اظهار داشت: در فاصله سالهای 2006 تا 2011 تولید ناخالص داخلی ایران از 241 میلیارد دلار به 482 میلیارد دلار رسیده که این رقم دو برابر شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: درآمد سرانه ایرانیان از 13 هزار دلار عبور کرده و ایران جایگاه هفدهم در اقتصاد جهان را بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول حفظ کرده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص وضعیت بازار سرمایه ایران نیز گفت: رشد شاخص بورس از 12 هزار و 500 واحد در پایان سال 88 هم اکنون به حدود 27 هزار واحد رسیده و ارزش آن نیز در همین دوره زمانی از 65 هزار میلیارد تومان به 135 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
حسینی سپس به مسایل مبتلابه بازار ارز کشور اشاره کرد و گفت: نرخ دلار در بازار هم اکنون حدود یکهزار و 670 تا 1690 تومان است که این عدد هنوز بالا است.
وزیر اقتصاد اظهار داشت: فعالان بخش خصوصی معتقدند که نرخ دلار تعادلی نیست و باید کاهش یابد. وی ادامه داد: بر اساس جمع بندیها بانک مرکزی به دنبال آن است که نرخ ارز مرجع را به صورت لنگر و ثبات در این بازار دنبال کند.
وی گفت: مجموعه سیاست ها بر این است که عدد شکل گرفته که بصورت حبابی است را از بین برود و این امر در حال انجام است. وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: با وجودی که میزان قابل توجهی از حباب نرخ دلار خالی شده اما هنوز نرخ دلار حبابی است و باید خالی شود.
حسینی گفت: کشور دارای بازار رسمی گسترده یا بازار نرخ مرجع است که بانک مرکزی به میزان قابل توجه اکثر نیازهای ارزی را با قیمت یکهزار و 226تومان تامین می کند. سخنگوی اقتصادی دولت افزود: صرافی ها بازار نوع دوم هستند و بانک مرکزی به نوعی به آنها رسمیت داده است. بر اساس مصوبات این صرافی ها باید نقل و انتقال پول را انجام دهند.
به گفته حسینی،بانک مرکزی به صورت مستقیم به صرافی ها ارز عرضه نمی کنند ولی مردم و صادر کنندگان می توانند ارزشان را به صرافی بفروشند یا از صرافی ها برای نقل و انتقال ارز استفاده کنند. وی با اشاره به پیشنهاد ایجاد بازار ارز صادراتی گفت: شورای عالی بورس با شکل گیری این بازار که منجر به افزایش شفافیت می شوند و بازاری مبتنی بر معاملات واقعی است، موافقت کرده است.
سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: روابط و شرایط این بازار در شورای عالی بورس تصویب و دستور العمل آن توسط سازمان بورس تهیه شده است.
وی در پایان از دیده شدن ایجاد بورس نفت خام در بودجه 91 خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با تصویب آن بورس نفت خام نیز به طور مناسبی راه اندازی شود.

/3131

منبع: خبرآنلاین