فارس نوشت:

استاد دانشگاه صنعتی شریف در همایش مشارکت عمومی و خصوصی در توسعه زیرساخت گفت: سرانه درآمد ایرانیان به 20دلار در روز رسیده است. 

مسعود نیلی از مدیران اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در همایش مشارکت عمومی و خصوصی در توسعه زیرساخت افزود: درآمد سرانه ایرانیان به روزانه 18 تا20 دلار رسیده(سالانه حدود 7300دلار) در شرایطی که دهک‌های سطح بالای درآمدی کالاهای مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند و دهک‌های پایین از طریق کالاهای داخلی تأمین می‌کنند.

 وی افزود: یکی از مشکلات اقتصاد کشور تورم موجود است و بنگاه‌های اقتصادی در کشور ما توان رقابت با نهادهای دولتی ندارند.

استاد دانشگاه شریف افزود: به جز صنایع غذایی، صنایع تولید محصولات با دوام و کالاهای صنعتی عموماً در یک اقتصاددرون‌گرا بدون ارتباط با خارج فعالیت می‌کنند و به نظر من مسئله اصلی اقتصاد کشور این است که یک اقتصاد درون‌گرا بدون ارتباط با اقتصادهای جهان وجود دارد.

نیلی در این میزگرد خاطرنشان کرد: وقتی انحصار درون‌گرا در اقتصاد شکل گرفته است و صنایع بزرگ در دست دولت قرار دارد بنابراین برای تأمین اجتماعی هزینه‌های فراوانی از این بنگاه‌ها می‌پردازد و هزینه تمام شده در بنگاه‌های دولتی افزایش می‌یابد.

نیلی افزود: شرکت‌های دولتی برای تأمین منابع به بانک‌ها فشار وارد می‌کنند تا وام ارزان از آنها بگیرند و بانک‌ها به نوبه خود از بانک مرکزی تقاضا می‌کنند و این فشار بانک‌های دولتی و تأمین منابع از طریق بانک مرکزی باعث افزایش نقدینگی و تورم می‌شود.

وی افزود: اجرای سیاست‌ها به گونه‌ای است که اگر اقتصاد کشور باز شود و با سایر کشورها در ارتباط باشد هزینه تمام شده کاهش پیدا می‌کند.

این استاد اقتصاد یادآور شد: 70درصد ارزش افزوده صنعت در اختیار 3درصد بنگاه‌های صنعتی است که بخش عمده‌ای از آن دولتی هستند.

نیلی یادآور شد: دولت برای تعامل با بخش خصوصی نهادهای توسعه‌ای مانند سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایجاد کرده تا بعد از شکل‌گیری به بخش خصوصی واگذار شود اما این نهادها دچار چسبندگی شده و در مقابل واگذاری تصدی‌ها مقاومت می‌کند.

این استاد اقتصاد یادآور شد: ظرف 60سال گذشته پارادایم(الگوهای مسلط ذهنی) در دولت‌ها ایجاد شده است که منجر به تشکیل نهادهای اقتصادی واسط بین بخش دولتی و خصوصی شده است که در مقابل واگذاری تصدی‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: به نظر من کارشناسان باید روی اصلی اقتصاد کشور اتفاق نظر داشته باشند و در حال حاضر بسته بودن اقتصاد و اقتصاد درون‌گرا مهمترین مشکل اقتصاد کشور است.

نیلی یادآور شد: گرچه خصوصی‌سازی و هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده اما چون نهادهای اقتصادی شبه‌دولتی تشکیل شده به توفیق قابل توجهی دست پیدا نکرده‌ایم.

 

 

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    40 1
    من یک خوشبخت شاغل در ایرانم ماهانه 650000 حقوق میگیرم که روزانه میشود 21666 تومان که بر حسب دلار 2000 تومنی روزانه میشود 10.8 دلار حالا نیمه شاغلا رو هم حساب کن
    • مجید.ح IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
      7 1
      معلم عزیز منظور ایشان دلار 1265 تومانی بوده ( اخه اینها از بازار ازاد خبر ندارند )
  • بدون نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    39 1
    آقای دکتر شما که استاد دانشگاه شریف هستید از شما بعیده!! متوسط در آمد یک کار مند 700هزار تومان بیشتر که نیست!!ماهی 1 میلیون تومان اگه حساب کنی باز این رقم نمیشه
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    39 2
    جای بسی تاسف است که اساتید محترم دانشگاه از واقعیات جامعه دور هستند خوب بود این استاد محترم آمار فیش هاه حقوق مردم را بررسی می کرد ند .
  • بدون نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    7 1
    ایران جردن به بالا نیست که ایرانی های چنین باشند.
  • بدون نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    4 1
    خیلی هستن که رفتن دانشگاه و از این آمارها دادن احتمالا همشون در یک دانشگاه درس خوانده اند !!!
  • بدون نام IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    0 2
    بابا درست حساب کرده دیگه . . . . شما که 31 روز کار نمیکند !! روزی 8 ساعت 5 روز در هفته که میشه روزی 35000 تومان که با دلار 1900 تومن میشه 18 دلار . . . . البته اونایی که طبق قانون کارن راستی سرانه تو کشور های امپریالیستی چنه!!؟
  • بدون نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    5 1
    بنا به گفته این استاد ارجمند بطور متوسط در آمد سرانه یک خانواده 4 نفره در روز باید 80 دلار یا 160 هزار تومان شود که در ماه قریب پنج میلیون تومان میشود کدام کارمند باتحصیلات عالیه یا کدام کارگر متخصص این در آمد را دارد. تا چه رسد به کارمندان یا کارگران رده های پایینتر . نکنه در تهران این در امدها هست و ماها بیخبریم. اکثریت زیر یک میلیون حقوق میگیرند .به نظر میرسد که این اقا از خودشان واطرافیانشان آمار گرفته اند . امروز درد بزرگ ما این است که به اصطلاح نخبگان! از متن جامعه دور افتاده اند . و فرمولهایی را هم که تجویز می کنند برای حل مشکلات، اساسا برای حل مشکل خود و اطرافیانشان است . یا حق مددی کن.
    • مهران IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      0 1
      بهتر نیست شما دوست گرامی شناسایی درد جامعه را به متخصصین هر حوزه واگذار کنی؟؟؟ آخه نخبه ی واقعی که از متن جامعه هم دور نیستی اصلا متوجه شدی چه آماری ارائه شده که بیخودی ضرب و تقسیمش میکنی؟؟ مگه ادعا شده که الان تو ایران هر کس داره روزی 20 دلار میگیره؟؟؟؟ ممکن نیست یکی 96 دلار بگریه 4 نفر روزی 1 دلار بعد سرانش بشه 20 دلار(100 دلار تقسیم بر 5!) ؟؟؟ بعد مگه این روزی 20 دلار عدد خوبیه که شاکی شدی؟؟ این 20 دلار در مقابل کشورهای پیشرفته یعنی فقر مطلق! درآمد سرانه ترکیه تقریبا دو برابر اینه! آخه نخبه عزیز لااقل مطلبو کامل و دقیق بخون و در نهایت هم اگه ازش چیزی متوجه نشده یا عباراتی داشت که معنیشو نمیدونستی مثل (درآمد سرانه) نظر نده!
  • علی IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    6 1
    استاد گرامی منظورتان دلار 1226تومانی است یا 2000تومانی .درهرصورت بنده با 5سرعایله ماهی540000 تومان حقوق بازنشستگی میگیرم پرواضح است روزی 18000تومان درآمد برای 5 نفرکه باقیمت اولی دلار روزی حدود 15دلار وبادومی روزی 9دلار واگر برای هرنفرمحاسبه فرماییدبه رقمی می رسیدکه مطمینم نخواهید پذیرفت ولی استاد عزیز به خدا عین واقعیت است!چه شما قبول کنیدوچه نکنید!
  • علیرضا IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    5 1
    برادر من عزیز من ... کدوم بیست دلار ... ماهی 600000 تومان اگر با دلار نرخ مصوب هم که تو هیچ صرافی وجود نداره و فقط به مسافرا میدن حساب کنی باز به روزی بیست دلار نمی رسه آخه بی انصاف ما خودمون زخم خورده ایم تو دیگه نمک نپاش
  • دكتراي رياضي IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    6 2
    من نميدانم اين آقايان اين آمار و ارقام را با كدام فرمول به دست مي آورند كه من بعد از 18 سال رياضي خواندن هنوز به آن نرسيده ام.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    3 1
    اين اساتيد جامعه رو احتمالا همون اساتيد دور و بر خودشون مي بينن وگرنه من كه يك كارمند قرارداديم خيليم خوشحالم كه ماهي 500 تومن بهم حقوق ميدن. اين ميشه چند دلار؟
  • مهران IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    2 0
    آقای دکترای ریاضی و سایر دوستان پر دانش و با سواد که احتمالا همتون از دانشگاه های برتر دنیا مدرک دارید که به اساتید دانشگاه شریف اینگونه به راحتی می تازید، آماری که در بالا ارائه شده "درآمد سرانه" است. قبل از این همه سخنان علمی و محاسبات دقیق بهتر است اول به تعریف این شاخص، کارکرد و مزایا و معایب آن و انواع روش های برآورد آن رجوع کنید و سپس آمار سازمان های بین المللی را با آمار مذکور مقایسه کنید. صندوق بین المللی پول درآمد سرانه ایران در سال 2010 را 12721 دلار محاسبه نموده که حدود 5000 هزار دلار بیش از محاسبه آقای دکتر نیلی است! حتما آنها هم در دانشگاه های مد نظر شما درس خوانده اند که همچین آماری دادند؟؟! درآمد سرانه به هیچ عنوان نشانگر شکاف درآمدی نیست و ممکم است کشوری با درآمد سرانه بسیار
  • مهران IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    0 0
    درآمد سرانه بالایی داشته باشد ولی تعداد فقرا بیش از تعداد مرفهین باشد. درآمد سرانه تنها معیاری برای نقایسه این موضوع است که در اقتصاد به ازای هر شخص چقدر درآمد ایجاد می شود و کاری به این ندارد که این درآمد در دست 10 درصد بالای جامه است یا بین همه به شکل مساوی توزیع شده است. درآمد سرانه کشورهای پیشرفته بالای 35، 40 هزار دلار در سال است و در ایران هم 12 هزار دلار کم است و هم 7 هزار دلار و هردو با وجود تفاوت بیانگر ضعف اقتصاد است و این موضوع اصلا چیز خوبی نیست که به شماها برخورده! و اتفاقا منظور این مطلب این بوده که درآمد سرانه در ایران کاهش یافته و وضعیت آن مناسب نیست! خلاصه اینکه در هیچ کجای دنیا در آمد عدد درآمد سرانه را در تعداد خانواده ضرب نمی کنند و بگویند من کمتر از این می گیرم پس این
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    0 0
    آمار غلط است چون هدف از محاسبه این شاخص تنها مقایسه وضعیت کلان اقتصاد است و برای بررسی فقر و نابرابری شاخص های دیگری محاسبه می شود. و تنها در ایران و اتفاقا در بین تحصیلکردگانو دوستانی که خود را دکترای ریاضی خطاب می کنند این موضوع دیده می شود. انقدر وضع خراب است که اگر یک نفر هم آماری در جهت وضعیت بد اقتصاد ایران و به نفع شما بدهد از روی دانش بالا و سواد زیاد دوستان چنین برخوردهایی می شود!
  • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    0 0
    الان با دلار 3600 تومان درامد روزانه میشه 5دلار خوشبحال اونوقتها منظورم تیر 91 است که این مقاله و نظرات درج شده