به گزارش خبرآنلاین، استاد جعفریان نوشته است: دو گروه نظریه ظهور صغری را طرح کردهاند. نخست دستهای بدون توجه به انقلاب، بر این باورند که ظهور در حال وقوع است و شواهدی بر آن اقامه کرده نام آن را ظهور صغری نهادهاند. دسته دوم، ضمن این که از نظر زمانی متأخر از گروه اول بوده و این نظریه را که هیچ سابقه ای در باورهای مهدویت گرایانه شیعه ندارد، از دسته اول گرفتهاند، آن را در ارتباط با انقلاب مطرح کرده، آن را مقدمه ظهور یا به عبارت خودشان ظهور صغری مینامند. آنچه در پی میآید اشاره به آن است که چه کسی این نظریه را مطرح کرده است.
این مورخ تاریخ اسلام افزود: "یکی از جریانهایی که بحث ملاقات با امام زمان (ع) را عادیتر نشان داد و طی سه دهه گذشته، سبب تقویت بحث ارتباط با آن حضرت به صورت آسانتری شد، آقای سید حسن ابطحی (متولد 1314ش) بود که روزگاری در مشهد ـ همراه با برادر زن خود مرحوم هاشمینژاد ـ کانون بحث و انتقاد دینی را داشت. وی پس از انقلاب، به تدریج بحثهای مهدویت را به طور جدیتر طرح کرد و با نگارش آثاری، این مسأله را بسیار زودتر از برخی دیگر که اکنون شهرت به این بحثها پیدا کردهاند، در قالب تازهای پیش برد. وی گرچه مدعی مهدویت نبود، اما مدعی نوعی ارتباط با حضرت و سهل الوصول بودن آن بود، به طوری که تلویحا تصور میشد یا مریدان تصور میکردند، خودش پیوند نزدیکی با امام زمان (ع) دارد."
برای خواندن متن کامل یادداشت وی اینجا را کلیک کنید.
/30362