استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی بر این باور است که هم تغییر ساختاری وزارتخانه​ها و هم تغییر وزرا، دولت را به سوی اجرای اصل 136 قانون اساسی پیش می​برد.

نسرين وزيري: در اين اصل آمده است: رییس‏ جمهور می‏ تواند وزرا را عزل‏ کند و در این‏ صورت‏ باید برای‏ وزیر یا وزیران‏ جدید از مجلس‏ رای‏ اعتماد بگیرد، و در صورتی‏ که‏ پس‏ از ابراز اعتماد مجلس‏ به‏ دولت‏ نیمی‏ از هیات‏ وزیران‏ تغییر نماید باید مجددا از مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برای‏ هیات‏ وزیران‏ تقاضای‏ رای‏ اعتماد کند.
در حال حاضر دو وزارتخانه امورخارجه و نفت دچار تغيير وزير شده​اند. دو وزارتخانه بهداشت و ارتباطات با حضور سرپرست اداره مي​شوند و هفت وزارتخانه نيز در قالب سه وزارتخانه جديد ادغام شده​اند.{جدول تغيير وزرا در دولت دهم را اينجا ببينيد} با اين اوصاف درباره اينکه دولت دهم به مرز اجراي اصل 136 قانون اساسي رسيده است يا نه، اختلاف نظرهايي وجود دارد. اين موضوع را با محمد هاشمي حقوقدان و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي در ميان گذاشتيم که مشروح آن را در ادامه مي​خوانيد:
 
از ابتداي انقلاب تا کنون، با موضوع ادغام وزارتخانه​ها و تغيير همزمان چند وزير مواجه نبوده​ايم که بتوان به استناد اين سوابق گفت که دولت دهم به مرز اجراي اصل 136 و اخذ راي اعتماد مجدد براي کل کابينه رسيده است يا نه؟ اينکه تغيير وزرا ملاک اجراي اين اصل است يا تغيير وزارتخانه​ها نيز محور برخي اختلاف تفسيرها از اين قانون است. نظر شما به عنوان يک حقوقدان چيست؟
 به نظر من دولت دهم در مرز اخذ راي اعتماد مجدد قرار دارد. در اصل 136 قانون اساسي، صحبت از راي اعتماد به وزرا توسط مجلس است. ارائه راي اعتماد يکي از جهت صلاحيت و اعتباري است که وزير بايد داشته باشد و ديگر از نظر ترکيب ساختاري جامع و کامل دولت است. از اين رو چه تغيير وزرا و چه تغيير ساختار وزاتخانه​ها و دولت، مشمول اصل 136 قانون اساسي مي​شود.
به عبارت ديگر چنانچه تغييراتي در دولت ايجاد شود چه از باب وزرا و چه از باب وزارتخانه​ها، اين انتظار براي قوه مقننه به عنوان ناظر وجود دارد، که ترکيب کابينه را بار ديگر بررسي کند. چرا که اصل 136 قانون اساسي، هم وزرا و هم وزارتخانه​ها را شامل مي​شود و هم تغييرات ساخنتاري و هم تغييرات رفتاري در ترکيب دولت را در بر مي​گيرد.
پس به زعم شما، تغيير ايجاد شده در وزارتخانه​هاي ادغامي نيز به منزله تغيير در ترکيب و ساختار دولت است و دولت دهم را به مرز اخذ راي اعتماد مجدد رسانده است؟
بله. همانطور که گفتم چون هم ترکيب ساختاري دولت تغيير کرده و هم تعداد وزرا تغيير کرده است، اخذ دوباره راي اعتماد براي کل کابينه، يک امر کامل و منطقي است و وضعيت کنوني دولت دهم مشمول اصل 136 قانون اساسي مي​شود.
امروز آقاي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري​اشان گفتند که تاکنون در این‌باره نظری از شورای نگهبان نخواسته‌اند.{اينجا} آيا نيازي به استفسار از اين شورا هست تا بار ديگر براي دولت راي اعتماد گرفته شود؟
نه نيازي به تفسير نيست. مگر نه اينکه نيمي از وزرا تغيير کرده​اند؟ اينطور هست يا نه؟
بله همينطور است. از ميان 18 وزارتخانه موجود 11 وزارتخانه دچار تغيير وزير يا ادغام شده​اند.
پس بيش از نيمي از کابينه تغيير کرده و دولت دهم مشمول اصل 136 مي​شود و اخذ راي اعتماد مجدد، امر ضروري است.
ولي همانطور که مي​دانيد در ماه​هاي پاياني عمر دولت به سر مي​بريم. آيا ممکن است کفه مصلحت سنجي بيش از اجراي مر قانون در اين زمينه سنگيني کند و راي گيري دوباره براي کابينه دهم رقم نخورد؟
به هيچ وجه! قانون تداوم دارد وحتي يک شب هم از عمر دولت مانده باشد، بايد قانون اجرا شود. چرا دولت مصلحت سنجي نمي​کند و در ماه​هاي پاياني عمرش وزرا را بي دليل عوض مي​کند؟ از آنجا که در حکومت​هاي مردمي، «صلاح مملکت خويش مردمان دانند»، پس جايي براي مصلحت سنجي نمي​ماند و قانون بايد اجرايي شود. مصلحت سنجي با منطوق قانون اساسي و حاکميت مردم هيچ نسبتي ندارد.
/2929
منبع: خبرآنلاین