مقامات آمریکایی در یک هفته گذشته واکنش های فراوانی را به انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی داشته اند.

رضا الیاسی: طی یک سال گذشته موضوع مذاکره ایران و آمریکا اهمیت بالایی پیدا کرده است و در محافل سیاسی اظهارنظرهای مختلفی در این زمینه شنیده شده است.

بر همین اساس رابطه ایران و آمریکا در دوران تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری نیز یکی از مهم ترین سمائل سیاسی بود و نامزدهای ریایت جمهوری در این زمینه اظهارنظرهای متفاوتی را ارائه می کردند.

حجت الاسلام حسن روحانی که هفته گذشته با بیش از 18 میلیون رای به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران برگزیده شد در نخستین نشست خبری خود به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران اعلام کرد که مسئله رابطه ایران با آمریکا مسئله پیچیده و دشواری است و مسئله ساده ای نیست. یک زخم کهنه‌ای وجود دارد که باید برای درمان آن تدبیر شود. البته ما دنبال ادامه، توسعه و افزایش تنش نخواهیم بود.‌ عقل سلیم هم حکم می ‌کند که هر دو دولت و هر دو ملت به فکر آینده باشند و برای گذشته ها راه حل پیدا کنند و ضمن ترمیم آن به فکر آینده باشند.

روحانی تاکید کرد که هرگونه سخن‌ گفتن با آمریکا علاوه بر اینکه باید بر مبنای منافع و احترام متقابل و از موضع برابر باشد، حتما دارای شرایطی است که آن شرایط باید عمل شود. اولا آمریکایی ها همانگونه که در بیانیه الجزایر قید شده باید تصریح کنند‌که در امور داخلی ایران هرگز مداخله نخواهند کرد؛ ثانیا تمام حقوق حقه ملت ایران و از جمله حقوق هسته‌ای را به رسمیت بشناسند و ثالثا سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار بگذارند و البته در این شرایط زمینه آماده می شود، اگر احساس شود که طرف مقابل حسن نیت دارد زمینه متفاوت می‌شود اما همه باید بدانند‌که دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد و براین مبنا آماده‌ایم تنش‌ها کاهش یابد و حتی اگر حسن نیتی دیدیم می شود در زمینه سازی اعتماد در چارچوب جمهوری اسلامی ایران قدم برداشت.

اما انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران واکنش های فراوانی را از سوی مقامات آمریکایی به همراه داشته است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

 

کاخ سفید

ما به رای مردم ایران احترام می گذاریم و به آنها برای حضور در این فرآیند سیاسی تبریک می گوییم، شجاعت آنها باعث شد تا صدایشان شنیده شود.

آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

در صورتی که ایران به وظایف و تعهداتش درباره برنامه هسته‌ایش عمل کند، ما را شریک خوبی خواهد یافت. همان‌طور که آقای اوباما به کرات گفته‌اند آمریکا آماده مذاکرات با ایران است.

چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا

اگر ایران مفاد قطعنامه های شورای امنیت ملل متحد درباره برنامه های هسته ای خودرا بپذیرد، می تواند واشنگتن را به عنوان یک شریک بالقوه برای خود بیابد.

دنیس مک دانا، رییس دفتر کاخ سفید

پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نشانه "بالقوه امید بخشی" خواند.

جان کری

ما شهامت ایرانیان را که در این فضا پای صندوق‌های رای ‌رفتند را می‌ستاییم» و «برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ایران» به منظور رسیدن به راه‌حل سیاسی  آماده‌ایم.

فیلیپ جی کارنی سخنگوی کاخ سفید

کاخ سفید برای تعامل مستقیم با ایران درباره برنامه هسته‌ای آمادگی دارد. آمریکا به ایرانی‌ها برای شجاعت حضور در انتخابات تبریک می‌گوید.

/27295

منبع: خبرآنلاین