نگاه آمریکا پس از انتخاب روحانی به ایران/ از آمادگی برای مذاکره تا تبریک برای شجاعت حضور در انتخابات

مقامات آمریکایی در یک هفته گذشته واکنش های فراوانی را به انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی داشته اند.

رضا الیاسی: طی یک سال گذشته موضوع مذاکره ایران و آمریکا اهمیت بالایی پیدا کرده است و در محافل سیاسی اظهارنظرهای مختلفی در این زمینه شنیده شده است.

بر همین اساس رابطه ایران و آمریکا در دوران تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری نیز یکی از مهم ترین سمائل سیاسی بود و نامزدهای ریایت جمهوری در این زمینه اظهارنظرهای متفاوتی را ارائه می کردند.

حجت الاسلام حسن روحانی که هفته گذشته با بیش از 18 میلیون رای به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران برگزیده شد در نخستین نشست خبری خود به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران اعلام کرد که مسئله رابطه ایران با آمریکا مسئله پیچیده و دشواری است و مسئله ساده ای نیست. یک زخم کهنه‌ای وجود دارد که باید برای درمان آن تدبیر شود. البته ما دنبال ادامه، توسعه و افزایش تنش نخواهیم بود.‌ عقل سلیم هم حکم می ‌کند که هر دو دولت و هر دو ملت به فکر آینده باشند و برای گذشته ها راه حل پیدا کنند و ضمن ترمیم آن به فکر آینده باشند.

روحانی تاکید کرد که هرگونه سخن‌ گفتن با آمریکا علاوه بر اینکه باید بر مبنای منافع و احترام متقابل و از موضع برابر باشد، حتما دارای شرایطی است که آن شرایط باید عمل شود. اولا آمریکایی ها همانگونه که در بیانیه الجزایر قید شده باید تصریح کنند‌که در امور داخلی ایران هرگز مداخله نخواهند کرد؛ ثانیا تمام حقوق حقه ملت ایران و از جمله حقوق هسته‌ای را به رسمیت بشناسند و ثالثا سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار بگذارند و البته در این شرایط زمینه آماده می شود، اگر احساس شود که طرف مقابل حسن نیت دارد زمینه متفاوت می‌شود اما همه باید بدانند‌که دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد و براین مبنا آماده‌ایم تنش‌ها کاهش یابد و حتی اگر حسن نیتی دیدیم می شود در زمینه سازی اعتماد در چارچوب جمهوری اسلامی ایران قدم برداشت.

اما انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران واکنش های فراوانی را از سوی مقامات آمریکایی به همراه داشته است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

 

کاخ سفید

ما به رای مردم ایران احترام می گذاریم و به آنها برای حضور در این فرآیند سیاسی تبریک می گوییم، شجاعت آنها باعث شد تا صدایشان شنیده شود.

آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

در صورتی که ایران به وظایف و تعهداتش درباره برنامه هسته‌ایش عمل کند، ما را شریک خوبی خواهد یافت. همان‌طور که آقای اوباما به کرات گفته‌اند آمریکا آماده مذاکرات با ایران است.

چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا

اگر ایران مفاد قطعنامه های شورای امنیت ملل متحد درباره برنامه های هسته ای خودرا بپذیرد، می تواند واشنگتن را به عنوان یک شریک بالقوه برای خود بیابد.

دنیس مک دانا، رییس دفتر کاخ سفید

پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نشانه "بالقوه امید بخشی" خواند.

جان کری

ما شهامت ایرانیان را که در این فضا پای صندوق‌های رای ‌رفتند را می‌ستاییم» و «برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ایران» به منظور رسیدن به راه‌حل سیاسی  آماده‌ایم.

فیلیپ جی کارنی سخنگوی کاخ سفید

کاخ سفید برای تعامل مستقیم با ایران درباره برنامه هسته‌ای آمادگی دارد. آمریکا به ایرانی‌ها برای شجاعت حضور در انتخابات تبریک می‌گوید.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    نه بابا انگار ميشه اميدوار بود. كلا تبريك گفتن. اميدواريم از اين فرصت هردو طرف خوب استفاده كنن.
    • مجتبی A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      خداوکیلی با خود آمریکایی ها بشنیم سر میز مذاکره خیلی بهتره تا اینکه چند تا کشور رو واسطه قرار بدیم. آخه مگه ما دهه شصتی ها چند سال عمر داریم که اینقدر باید سختی بکشیم ...
    • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      24 64
      ولی خوب بعضیا خوش بین نیستن.
    • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      من در مورد دهه شصتی ها می خوام بگم، آقا جان ما باید بپذیریم که نسل سوخته ایم، از ما گذشت ولی واقعا بیاید تلاش کنیم که لااقل فرزندامون رو نا امید نبینیم.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    143 2
    همه این حرف ها به جای خود ولی فقط حذف تحریم ها می تواند نشان دهنده دوستی باشد یا علاقه به دوستی باشد.
  • لیلا A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    تغییر مهمی در وضعیت بین المللی ایران اتفاق نمی افته مگه این که سیاست های کلی نظام تغییر کنه
    • علی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      77 7
      اگر این " کلی" مشخص شود، بهتر میتوان نظر داد
    • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      خب دیگه داره سیاست های کلی نظام با تدبیر مقام معظم رهبری در راه منطقی مدیریت میشه. به اعتقاد من ایران از این فرصت بهره خواهد جست و حماسه اقتصادی را رقم خواهد زد و در عرصه بین المللی و منطقه ای پیشتاز خواهد بود.ایران دارای قدرت اقتصادی و سیاسی بالقوه ای هست که می تواند جهان را به شگفتی وا دارد.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    امبدوار کننده است
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      چی امید وار کننده است ؟ محوریت حرف های امریکا ها فعلا مسئله هسته ای است در واقع مسئله هسته اولین خاکریز ایران در مقابل امریکا یی ها ست , ایا امریکایی ها حاضرند ایران هسته ای را بپذیرند ؟ شاید برای شما این مطالب از این جهت امید وار کننده است که امید دارید این خاکریز در مقابل امریکا فرو ریزد ؟ و شاید فکر میکنید بعد از ان تحریم ها برداشته شده و ملت غرق در رفاه خواهند شد؟ بعد از مسئله هسته ای نوبت کدام خاکریز است ؟ احتمالا صنایع دفاعی ؟
  • ایرانددوست IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    خدارا سپاس اکنون هر کس مردم ایران ونظام اسلامی را دوست داردباید مقدمه چینی کنندتا همزمان باروی کارمدن اقای روحانی ریال تقویت وتورم کاهش کالاها در بازار فراوان باشد نه اینکه با تفکر ضد جمهوری اسلامی اما با ظاهری فریبنده وبا روپوش ولایت دوستی تلاش کنند تمام امیدها در همان اوایل خفه ونامید کنند هر کس افکار جناح بازی در عمل وسخن دارد بدرد این کشور در وضعیت کنونی نمی خورد
  • رضا IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    مسئولین محترم این فرصت را از دست ندیم و به فکر معیشت مردم باشید و این تحریم کمر شکن را بردارید لطفا
    • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      اقا رضا بجز معیشت هیچ دقدقه دیگه ای نداری ؟
  • صاعقه IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    تحریم ها همان مقدار که بر کشور ما اثرسوء دارد به کشورهای تحریم کننده نیزبه همان میزان اسیب وارد میسازد و در براورد کلی غرب نتوانست انگونه که انتظار داشت از تحریم ها استفاده مناسب را بنماید و انها منتظر فرصتی بودند که به گونه ای به این روند پایان دهند , با روی کارمدن دولت محافظه کار جناب روحانی غرب موذیانه با اعلام پیامهای تبریک و فرستادن سیگنالهای در این خصوص سه موضوع را پیگیری میکند , اول اینکه به ملت ایران تفهیم کند که دولت هایی را باید روی کار اورند که در مقابل خواسته های انان اهل نرمش و انعطاف باشد . دوم اینکه میزان انعطاف پذیری دولت جدید را در مقایل خواسته هایشان ارزیابی کنند. سوم اینکه در صورت امکان بگونه ای طلب کارانه و حق به جانب به این تحریم ها پایان دهند .
  • مردمی نژاد A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    مرگ بر امریکا درود بر احمدی نژاد
  • علی A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    مطمئن باشید که رویه نظام تغییر کرده. حداقل در جزئیات. خودشون هم به این رسیدن که باید تعامل درست داشته باشن. روحانی رو هم برای همین آوردن. این سیاست جدید سیاست خوبیه. به شرطی که فقط نمایش نباشه. عمل هم در اون باشه. البته به حرف آمریکایی ها زیاد دلخوش نکنید. اونها بی دلیل حرفی نمی زنن. باید حساب شده بریم جلو.
  • سام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    امیدوارم هر چی زودتر روابط به بالاترین سطح با آمریکا برسه . ما هم می تونیم خوب زندگی کنیم
  • علیرضا IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    به قول یک نفر این آمریکاییها برای هر کارشان پول میگیرند آباد میکنند پول میگیرند خراب میکنند پول میگیرنند صلح میکنند پول میگیرند اختلاف می اندازند پول میگیرند میکشند پول میگیرند تحریم میکنند پول میگیرند تحریم برمیدارند پول میگیرند تو خود حدیث مفصل بخوان گربه برای راه رضای خدا موش نمیگیره
  • فریبا IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    56 83
    یک بار دیگه نور امید بر قلب این مردم تابیده شد.امیدواریم که فقط حرف و سخن نباشد.ورای شعار و به قول معروف:به عمل کار بر آید...امیدواریم که ناامید نشویم و سرخورده...
  • شهروند ایرانی IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    توبه گرگ مرگه امریکا دروغ می گه مرگ بر امریکا مقاومت تنها راه پیروزی است
    • بی نام EU ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      این کلمه مقاومت را معنی کن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خستمون کردین با این کلمات همه دنیا را دشمن می دونند
    • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      سختی کشیدن و گرسنگی و فقر و فحشا و اعتیاد و کودکان خیابانی و بیکاری و تورم و هزار چیز منفی دیگر از نظر شما شهروند محترم مقاومت است؟؟؟ تو رو خدا اینقدر مردم رو دق ندین .خواهشا بذارین مردم به روال عادی زندگیشون برگردن .کسانی این حرفا رو میزنن که به قول قدیمیا نونشون مفت و معنیشون جمعه .چرا تمام دنیا با ما دشمنه؟تو کل دنیا چند تا کشور دوست داریم ؟چرا با وجود این همه ثروت خدادادی مردم ما باید اینجوری زندگی کنند؟ خواهشا یه کم فکر کنید ومنطقی باشید دوستان.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    اینایی که نمیخان رابطه ما با امریکا خوب بشه عوامل خیانتکاره روسیه و چین هستن که تو فکره چپاول انرژی انداختن جنسهای بنجولشون هستن.
  • وطن پرست IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    به نظرمن آمریکایی ها برای منافع خود این پیام تبریک را فرستادند.چون دردوران آقای خاتمی دبیرشورای امنیت ملی(حسن روحانی )پای میز مذاکره رفت وقرارداد تعلیق را امضاءکرد برای همین است که آنها الان خوشحال هستند که دکترروحانی به سمت ریئس جمهوری انتخاب شدند.
    • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      من یادمه تو دوره آقای خاتمی خیلی راحت تر زندگی می کردیم.به نظر من در تمام دولت ها اولویت باید مردم باشند.
    • سیدمحسن IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      به بی نام همونه امثال شماهایی که تو دوران خاتمی بیت المالو چپاول میکردید اون دورانو دوست دارید وگرنه عموم مردم که تو فقر بودند و یارانه های غیرعادلانه به مرفهین مثل شما میرسید تو سختی بودند.
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    چرا جاي تعداد لايك و ديسلايك ها عوض شده؟! مشكل فنيه؟!!!!!!!!!
  • ارشان A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 2
    چرا ما فکر میکنیم که برای منافع خود تلاش کردن کار منفی است.همه دنبال منافع هستند .ایران /امریکا/ عربستان/عراق/1400 سال پیش/امروز فردا/تو من ما /همچین از منافع صحبت میشود که انگار جنایت است. اقا ما در یک کشتی در رودخانه زندگی در حال حرکت هستیم.باید با تفکر تعقل و علم به سوی اینده وامید و ساحل حرکت کنیم.حضرت نوح برای نجات دنیااین همه مو جودات را در یک کشتی جمه کرد تا دنیا اباد و شاد و پایدار بماند.ما انسانه چرا نتوانیم.منافع مشترکی داریم به بزرگی زندگی و عشق و انسانیت.....
  • احسان IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 6
    متاسفم برای برخی که همه فکر و ذکرشون پر کردن جیب و شکمشونه . بپا از هول حلیم نیفتی تودیگ آقای طرفدار آمریکا و خاتمی