گزارشی که درباره انجام شدن یا نشدن رادیولوژی توسط پزشکان عمومی منتشر شد، نظرهای مخالف و موافق زیادی از سوی خوانندگان داشت.

فهیمه حسن‌میری: بعد از آن که خبری از بخشنامه‌ای رسید که بر مبنای آن پزشکان عمومی بتوانند رادیولوژی هم انجام دهند، رادیولوژیست‌ها نسبت به آن واکنش نشان داده و حتی در تجمعی اعتراض‌آمیز، ناخرسندی‌شان را از چنین تصمیمی نشان دادند. بعد از آن البته معاون وزیر بهداشت، این خبر را ناشی از یک سوءتفاهم دانست و گفت چنین بخشنامه‌ای ابلاغ نشده است.
با این حال، با اعلام این خبر ناگهانی تنش وارد این جامعه شغلی شده و بحث درباره این موضوع و موافقت و مخالفت با این تصمیم، در کامنت‌هایی که برای گزارش خبر‌آنلاین گذاشته می‌شد هم ادامه داشت.

بر اساس نظرهای خوانندگان این گزارش، عده‌ای موافق این هستند که این انحصار بشکند و عده‌ دیگری این کار را غیرتخصصی و این تصمیم را تصمیمی ناشیانه می‌دانند. مرور بعضی از دیدگاه‌های مطرح شده درباره این گزارش که بیش از 50 نظر موافق و مخالف داشته، می‌تواند جوانب این موضوع را بیشتر روشن کند.


مخالفان: مثل این است که سوییچ ماشین را دست بچه بدهید!

فردی به نام امین که یکی از مخالفان این تصمیم اعلام شده از سوی وزیر بهداشت است، می‌گوید: رادیولوژی و سونوگرافی را به پزشکان عمومی سپردن عین این هست سوییچ ماشین را به دست بچه بدهید! بچه خواهد توانست ماشین راحرکت دهد اما حتما تصادف خواهد کرد. آیا کسانی که این موضوع را تصویب خواهند کرد حاضر خواهند شد همسر یا فرزند خود را جهت سونو پیش پزشک عمومی ببرند؟

یا شخص دیگری که به لزوم تخصصی بودن این کارها اشاره می‌کند: فوق تخصص‌ها مثلا رادیولوژیستها مثلا در کشور انگلستان بیشتر نقش نظارتی دارند و فوق لیسانس‌های سونو یا ایکس ری یا ام آر ای (از لیسانس پرستاری یا پزشک عمومی) به صورت تفکیک شده این خدمات را به بیماران به خوبی ارایه می‌دهند و ضمنا فرصت کافی جهت مطالعه آخرین یافته‌ها را به میزان مناسب دارند.

مسعود هم در کامنتی مخالفتش را اینطور ابراز می‌کند: انتظار برخورداری روستاهای محروم از سونوگرافی با انجامش توسط پزشک عمومی انتظاری نامعقوله چون هیچوقت پزشک عمومی هم در روستا چنین مرکزی دایر نخواهد کرد. ضمن اینکه اساسا سونوگرافی یک نیاز روزمره خیلی روتین برای روستا نیست. البته در شهرهای کوچک ممکنه مفید باشه ولی واقعا سونوگرافی چیزی نیست که با یک دوره 6 ماهه بشه در اون متبحر شد. حتی گاه پیش میاد که دو متخصص رادیولوژی هم دو پاسخ متفاوت سونو برای یک بیمار گزارش می کنند که نشون می ده مهارت و تجربه در این زمینه مهمه.
تخصصی شدن امور در همه جای دنیا هم از مواردی است که خوانندگان به آن اشاره می‌کنند: متأسفانه تمام دنیا داره به سمت فوق تخصصی شدن علوم پزشکی میره ولی اینجا برعکس داره عمل میشه، هم قشر نخبه را سرخورده می‌کنه این طرح و هم کاملا سلامت مردم و روند تشخیصی بیماری را به خطر میندازه.
یکی دیگر از خوانندگان این گزارش هم در جواب کسی که گفته بود «من هم که مهندس برق هستم با یک دوره شش ماهه می‌توانم تخصص 4 ساله متخصصین را در نحوه استفاده از دستگاه بدست بیاورم»، می‌گوید: شما اگر با رشته رادیولوژی آشنا بودی فرق رادیولوژیست (مفسر تصاویر رادیولوژی با تحصیلات تخصصی پزشکی) را با تکنسین رادیولوژی (کاربر دستگاه با تحصیلات فوق دیپلم یا لیسانس) می دانستی و اگر پزشک بودی می‌توانستی قضاوت کنی که رادیولوژیست در درمان بیماران موثرتر عمل می‌کند یا متخصص مغز واعصاب. کاش شما در مورد مطلبی که آگاهی نداری قضاوت نمی کردی. در تمام کشورهای پیشرفته تخصص رادیولوژی (و نه تکنسینی آن البته) جزو ٣ رشته بالا از نظر علمی وبه روز بودن است که همه پزشکان حسرت ورود به آن را دارند. شما که تحصیل کرده‌اید کمی در این باره در اینترنت جستجو کنید مطالب خوبی می‌یابید.
یک رزیدنت رادیولوژی هم در جواب این مهندس برق نوشته: شما که مهندس برق هستید فکر می‌کنید که دانش رادیولوژی فقط استفاده از دستگاهه؟؟ واقعا یک فرد تحصیل کرده فکر نمی‌کنه که آشنایی با آناتومی و پاتولوژی‌های مختلف نیاز به برنامه بسیار سنگین تحصیلی داره؟ واقعا عجیبه!! آیا فکر نمی‌کنید که چرا در دنیا تخصصی به اسم رادیولوژی ایجاد شده که در برخی کشورها پنج ساله و در کشور ما چهار ساله (البته بعد از دوره هفت ساله عمومی) است!
کاربر دیگری هم بدون ذکر نامش نوشته: این وزیر بهداشت تصمیم گرفته تمام کارهای حیرت انگیز و خلق الساعه را در چند روز دوره وزارت به انجام برساند. کلا سپردن کارهای کاملا تخصصی به افراد غیر متخصص منطقی نیست. ایشان همین مطلب را در مورد رشته تخصصی طب کار نیز به اجرا گذاشته‌اند که عبارتست از سپردن انجام معاینات و اعلام نظرهای تخصصی معاینات شغلی به کلیه پزشکان عمومی!!! پس تکلیف و وظیفه مراکز تخصصی طب کار چیست؟ یا اساسا فلسفه تحصیل در رشته‌های تخصصی چیست؟!!
حتی یک پزشک عمومی هم با این تصمیم مخالفت کرده و اینطور استدلال می‌کند که: این کار خارج از عقل است چون اولا شش ماهه نمی‌شود کاملا سونوگرافی را یاد گرفت و ثانیا پزشک عمومی که نزدیک 100 میلیون پول دستگاه را بدهد باید از جایی که جیب مردم نام دارد هزینه دستگاه را تامین کند که نتیجه‌ای جز آسیب به مردم ندارد و ضمنا رادیولوژیست‌ها که این همه هزینه جهت تحصیلشان صورت گرفته خیلی راحت به کشورهای دیگر مهاجرت خواهند کرد و ملت باز هم ضرر می‌کنند.


موافقان: رادیولوژیست برای تشخیص موارد نادر به درد می‌خورد

بیشتر کسانی که برای این گزارش نظر گذاشته‌اند، پزشکان و متخصصان این حوزه بوده‌اند و با این که تعداد مخالفان این تصمیم بیشتر از موافقان آن بود، عده‌ای هم با این که این کار انجام شود موافقت نشان دادند. فردی به نام فرهاد نوشته: باید دهان این وزیر را بوسید. الان این رادیولوژیست‌ها دکان کاسبی راه انداختند و به همین دلیل باید اجازه داده شود تا حتی غیرپزشکای عمومی، پرستارا هم در مقطع فوق لیسانس انجامش بدند.
شخص دیگری هم این کار را به نفع مردم می‌داند و می‌گوید: پزشک عمومی با دانش پایه‌ای که دارد با یک دوره کوتاه می‌تواند اکثر موارد مورد مصرف سونوگرافی بخصوص در موارد اورژانس را انجام دهد. تصور کنید با درد ناگهانی شکم شب‌هنگام یا در روز تعطیل به درمانگاه مراجعه می‌کنید. رادیولوژیست به این راحتی پیدا نمی‌کنید. دستگاه سونوگرافی خیلی گران نیست و می‌توان آن را در تمام درمانگاه‌ها قرار داد. رادیولوژیست برای تشخیص موارد نادر و مشکوک به درد می‌خورد.
اما پزشکی به نام امیرارس هم این کار را مفید دانسته و معتقد است: من یه پزشک عمومی‌ام و نیازی نمی‌بینم که در کار همکاران متخصص دخالتی داشته باشم ولی بخدا اگر برایم آموزش داده شه که سونو رو انجام بدم این کارو می‌کنم چون الان بیش از 3ماهه تو شهری که من هستم باید برای یه سونو ساده 100 کیلومتر به یه شهر دیگه برن... آن آقای متخصصی که اعتراض داره که درآمدش از این راهه... یه سری هم به مناطق محروم بزنه... همه‌اش جیب که نیست باید به فکرش بود. باید همنوع رو هم یه دستی گرفت... اگه کسی از همکاران حاضره بیاید به شهر ما... من خرید دستگاه سونوگرافیشو هم تضمین می‌کنم...
شخص دیگری هم در موافقت با این تصمیم می‌نویسد: روزگاری سونوگرافی نهایت تکنولوژی پزشکی و دستگاهی بسیار گران بود. اکنون دستگاه سونوگرافی کوچکی درست شده که در جیب جا می‌گیرد و مطمئنا جای گوشی پزشکی را در آینده می‌گیرد. سونوگرافی موارد ساده را همه پزشکان می‌توانند انجام دهند و موارد پیچیده را می‌توانند ارجاع دهند.
و رضا هم این انحصار را نوعی خودخواهی دانسته و می‌نویسد: همه می‌دانیم که در اکثر کشورهای دنیا یک تکنسین ساده سونوگرافی می‌کنه و کار سختی هم نیست. خود رزیدنت‌های ایران در همان چند ماه اول بیماران را شخصا سونو می‌کنن پس کمی خودخواهی را کنار بگذارید.


جالب اینجاست که با این که اعلام شده سپردن رادیولوژی به پزشکان عمومی فعلا انجام نمی‌شود، اما این گفت‌وگوها درباره لزوم انجام این کار یا تبعات منفی که می‌تواند به همراه داشته باشد هنوز ادامه دارد ؛ بحث و گفت‌وگویی که نشان‌دهنده حساسیت مطرح شدن چنین موضوعاتی بدون ارائه دلایل کارشناسی، آن هم از سوی مقامات بالای وزارت بهداشت است. 


45234

منبع: خبرآنلاین