سرانجام وزارت بهداشت اعلام کرد که قرار نیست پزشک عمومی به کار تخصصی رادیولوژیستها ورود کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه موضوع انجام برخی خدمات رادیولوژی توسط پزشکان عمومی در مرحله کارشناسی است،گفت: قرار نیست پزشک عمومی به کار تخصصی رادیولوژیستها ورود کند.
دکتر محمدحسن طریقت منفرد در خصوص اعتراض رادیولوژیست ها نسیت به انجام برخی خدمات رادیولوژی توسط پزشکان عمومی، گفت: در تمام دنیا برخی از تصویربرداری های پزشکی و سونوگرافی ها را تکنسین ها انجام می دهند و دیگر یک بیمار برای انجام این کار ساده کیلومترها دورتر از محل زندگی اش نمی رود.

وی افزود: ولی در برخی از مناطق محروم و کم برخوردار کشور ما که همه روزه رادیولوژیست در بیمارستان حضور ندارد گاهی یک زن باردار یا یک بیمار دست و پا شکسته را برای این کار، به رغم وجود پزشک عمومی در منطقه، به مراکز استان ها می فرستیم.

وزیر بهداشت از دادن مجوز خدمات رادیولوژی به پزشکان عمومی و اجازه انجام سونوگرافی به متخصصان زنان دفاع کرد و گفت: این واگذاری بر اساس استانداردهای جهانی در حال بررسی است و نباید مردم را از این امکان محروم کنیم.

محمد حسن طریقت منفرد در برنامه زنده تلویزیونی در شبکه خبر سیما در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض رادیولوژیستها به پیگیری وزارت بهداشت برای اجازه خدمات رادیولوژی به پزشکان گفت: در مواردی یک نماینده مجلس به من مراجعه کرده و گفته است که من 2 سال است که یک دستگاه رادیولوژی وارد کرده ام اما در شهر ما رادیولوژیست نیست که با این دستگاه کار کند.

وی ادامه داد: بالاخره در شهرهای ما مردم به خدمات رادیولوژی نیاز دارند چرا کسی که مثلاً دستش شکسته یا یکی از اعضایش آسیب دیده، باید برای گرفتن یک عکس رادیولوژی 40 یا 50 کیلومتر مسافت را طی کند تا معلوم شود که مثلاً پایش شکسته این مسئله با هیچ استانداردی جور در نمی آید.

وزیر بهداشت گفت: گرفتن عکس رادیولوژی در بسیاری از موارد کار یک تکنسین است و خواندن آن هم کار هر کسی از جمله پزشک عمومی است، بنابراین اینکه بگوییم این کار پزشک عمومی نیست، درست نیست.

وی اضافه کرد: این کار بر اساس استانداردهای تمام دنیا می تواند با دیدن یکسری آموزشهای تکمیلی توسط پزشک خانواده که یک پزشک عمومی است هم انجام شود، وقتی در دنیا این راه را رفته اند که جایی که رادیولوژیست نیست این کار توسط پزشکی که دوره دیده است انجام شود، نمی دانم چرا ما باید مردم را از این امکان محروم کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: امیدوارم روزی به جایی برسیم که در تمام نقاط کشور مردم به خدمات رادیولوژی دسترسی داشته باشند ولی تا آن زمان رادیولوژیستها می توانند وظایف سنگین تر و پیچیده تر را به عهده بگیرند و کارهای ساده را در جایی که رادیولوژیست نیست پزشکان عمومی انجام دهند.

طریقت منفرد گفت: کسی نگفته خدمات رادیولوژیست ها محدود شود، ولی وقتی در مناطقی از کشور رادیولوژیست نیست ما چه کار کنیم. به مردم بگوییم برای خدمات رادیولوژی مسافتهای زیادی را طی کنند.

وی ادامه داد: البته یکسری خدمات پیجیده رادیولوژی در مورد برخی بیماریها هستند که باید حتماً توسط خود رادیولوژیست انجام شود، این خدمات باید با حضور خود رادیولوژیست انجام شود اما در مورد خدمات ساده می توانیم این کارها را به پزشکان واگذار کنیم.

وزیر بهداشت گفت: این کار در مرحله کارشناسی است البته یک کار کارشناسی شده در دنیاست، با این حال همکاران رادیولوژیست ما نگران این هستند که این کار به صورت علمی انجام نشود، من به ابعاد دیگر آن کاری ندارم اما مطمئن باشند ما با بالاترین استانداردهای دنیا باری این کار استفاده می کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: سخن ما این بود که در چنین شرایطی با ایجاد یک سری آموزش های ساده می توان از پزشکان عمومی برای این کار کمک گرفت.

23245

 

منبع: خبرآنلاین