تحولات منطقه در عین پیچیدگی، در سه لایه کاملا ملموس قابل دسته بندی است که وضعیت کنونی مصر را نیز شامل می شود.

تقریبا منازعات دو سال گذشته در کشورهای اسلامی منطقه در این سه دسته بندی کلی قابل ارزیابی است که ماهیت هر یک از آن ها با گذشت زمان روشن تر و البته پیچیده تر و خطرناک تر می شود.
نخستین لایه، مربوط به منازعات شیعه و سنی است. بخشی از این منازعات که در عمده آنها شیعیان قربانیان خشونت کور گروه های افراطی می شوند را می توان در عراق مشاهده کرد.
دومین لایه مربوط به منازعات قومی - طائفی است. درگیری ها و خشونت هایی که ریشه های کردی-عربی، کردی-ترکی و یا عربی-عجمی و یا ...  دارند و نمونه آن در سوریه نمایان تر از هرجای دیگری در جریان است که در آخرین نمونه آن جنایت علیه کردهای سوریه را از سوی اسلامگرایان تندروی منسوب به القاعده می توان ملاحظه کرد.
لایه سوم درگیری ها در منطقه، به نزاع اسلامگرایان و سکولارها مربوط است. اگرچه جنگ داخلی دوسال گذشته در سوریه تقریبا شامل هر سه لایه درگیری بود اما این لایه سوم از درگیری را بیش از هرکجای دیگر می توان در تحولات این روزهای مصر پس از سرنگونی محمد مرسی  به تماشا نشست که محصول مشترک سکولارها و نظامیان بود.
از این منظر هرچقدر وزن درگیری های قومی طائفی در سوریه بیشتر بود و یا خشونت های رخداده در عراق به سمت منازعات شیعی-سنی سوق پیدا کرده ، امروز مصر عرصه نمایانی از جنگ میان اسلامگرایان و سکولارها شده است.
بدین ترتیب چهار کشور اسلامی سوریه، لبنان، مصر و عراق هر کدام با شدت و ضعف های متفاوت با یک، دو و یا هر سه لایه منازعه دست و پنجه نرم می کنند.
بعبارت دیگر مسلمانان منطقه همزمان در سه لایه در حال جنگ با یکدیگر هستند: شیعیان با سنی ها، قومیت ها و طوایف مسلمانان با قومیت های و طوایف مسلمان دیگر و بعضا غیر مسلمان و نهایتا اسلامگرایان با سکولارها.
نکته جالب اینکه همه طرف های درگیر در این سه لایه در عین حال در لایه ای دیگر با یک دشمن مشترک دیگر روبرو هستند که بعضا با شدت و ضعف های متفاوت با آن در نبرد هستند؛ رژیم صهیونیستی که البته گویا این روزها به فراموشی سپرده شده است و آمریکا سعی دارد با از سر گیری مذاکرات صلح و مانور تبلیغاتی روی آن همچنان اذهان مسلمانان گم شده در هزارتوی این درگیری ها را منحرف نگه دارد. در واقع فراموشی دشمن مشترک ،سبب شده تا مسلمانان به یکدیگر مشغول شده و اجازه دهند این رژیم تا این لحظه سالم از میدان بگریزد.
تبعات گسترش این سه لایه از منازعه در منطقه و فراموشی دشمن مشترک از سوی کشورهای مذکور بسیار وحشتناک است و می تواند امنیت ملی کشورما را نیز در معرض خطر قرار دهد.
در صورتیکه درگیری ها در سوریه، لبنان، مصر و عراق دست کم به صورت نسبی مهار نشود دامنه این منازعات ممکن است به مرزهای کشور ما نزدیک شده و تلاش بدخواهان برای کشاندن ما به درون این گرداب پیچ در پیچ را در پی داشته باشد.

منبع: خبرآنلاین