تحولات منطقه در عین پیچیدگی، در سه لایه کاملا ملموس قابل دسته بندی است که وضعیت کنونی مصر را نیز شامل می شود.

تقریبا منازعات دو سال گذشته در کشورهای اسلامی منطقه در این سه دسته بندی کلی قابل ارزیابی است که ماهیت هر یک از آن ها با گذشت زمان روشن تر و البته پیچیده تر و خطرناک تر می شود.
نخستین لایه، مربوط به منازعات شیعه و سنی است. بخشی از این منازعات که در عمده آنها شیعیان قربانیان خشونت کور گروه های افراطی می شوند را می توان در عراق مشاهده کرد.
دومین لایه مربوط به منازعات قومی - طائفی است. درگیری ها و خشونت هایی که ریشه های کردی-عربی، کردی-ترکی و یا عربی-عجمی و یا ...  دارند و نمونه آن در سوریه نمایان تر از هرجای دیگری در جریان است که در آخرین نمونه آن جنایت علیه کردهای سوریه را از سوی اسلامگرایان تندروی منسوب به القاعده می توان ملاحظه کرد.
لایه سوم درگیری ها در منطقه، به نزاع اسلامگرایان و سکولارها مربوط است. اگرچه جنگ داخلی دوسال گذشته در سوریه تقریبا شامل هر سه لایه درگیری بود اما این لایه سوم از درگیری را بیش از هرکجای دیگر می توان در تحولات این روزهای مصر پس از سرنگونی محمد مرسی  به تماشا نشست که محصول مشترک سکولارها و نظامیان بود.
از این منظر هرچقدر وزن درگیری های قومی طائفی در سوریه بیشتر بود و یا خشونت های رخداده در عراق به سمت منازعات شیعی-سنی سوق پیدا کرده ، امروز مصر عرصه نمایانی از جنگ میان اسلامگرایان و سکولارها شده است.
بدین ترتیب چهار کشور اسلامی سوریه، لبنان، مصر و عراق هر کدام با شدت و ضعف های متفاوت با یک، دو و یا هر سه لایه منازعه دست و پنجه نرم می کنند.
بعبارت دیگر مسلمانان منطقه همزمان در سه لایه در حال جنگ با یکدیگر هستند: شیعیان با سنی ها، قومیت ها و طوایف مسلمانان با قومیت های و طوایف مسلمان دیگر و بعضا غیر مسلمان و نهایتا اسلامگرایان با سکولارها.
نکته جالب اینکه همه طرف های درگیر در این سه لایه در عین حال در لایه ای دیگر با یک دشمن مشترک دیگر روبرو هستند که بعضا با شدت و ضعف های متفاوت با آن در نبرد هستند؛ رژیم صهیونیستی که البته گویا این روزها به فراموشی سپرده شده است و آمریکا سعی دارد با از سر گیری مذاکرات صلح و مانور تبلیغاتی روی آن همچنان اذهان مسلمانان گم شده در هزارتوی این درگیری ها را منحرف نگه دارد. در واقع فراموشی دشمن مشترک ،سبب شده تا مسلمانان به یکدیگر مشغول شده و اجازه دهند این رژیم تا این لحظه سالم از میدان بگریزد.
تبعات گسترش این سه لایه از منازعه در منطقه و فراموشی دشمن مشترک از سوی کشورهای مذکور بسیار وحشتناک است و می تواند امنیت ملی کشورما را نیز در معرض خطر قرار دهد.
در صورتیکه درگیری ها در سوریه، لبنان، مصر و عراق دست کم به صورت نسبی مهار نشود دامنه این منازعات ممکن است به مرزهای کشور ما نزدیک شده و تلاش بدخواهان برای کشاندن ما به درون این گرداب پیچ در پیچ را در پی داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • برادر شهید IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    74 9
    اوائل انقلاب ایران یکبار این تجربه را داشت و به خوبی بر این توطئه فائق آمد خلق بلوچ خلق عرب خلق کرد و غائله های مختلفی که البته پیروزی بر همه آنها مرهون خون هزاران شهید است. انشالله که این بلا از مرزهای ایران دورباشد
    • بی نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      44 6
      این بار هم اگه دست از پا خطا کنند خدمتشون می رسیم. در ضمن خود این اقوام بزرگوار همیشه تاریخ خودشون رو جزء ایران بزرگ می دانستند و در راه همین مبارزه خیلی از اقوام بلوچ، عرب و کرد به شهادت رسیدند.
    • با نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      14 13
      آقای نوروز پور زبونتو گاز بگیر این چه حرفیه؟؟؟؟؟ ما تازه دولت تدبیر و امیدو انتخاب کردیم که روی آرامش ببینیم اون وقت تو داری از جنگ حرف می زنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      11 0
      کل طوایف ایران با هم دوست هستن.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    24 2
    تو را خدا عراق را قاطی نکن بزار ما راحت باشیم ما این دوره ها را قبلا دیدیم
  • رضا A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    37 1
    خدا نکند . ما با هر عقیده و مرام که باشیم اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بیفته . فقط یک خائن به وطن می تونه راضی باشه ایران زبانم لال به حال و روز مصر و سوریه و تونس بیفته . انگلیسی های بد ذات چنان فتنه ای رو تو ممالک اسلامی به راه انداختن که باید خیلی هوشیار باشیم
  • مهربانی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    24 1
    ما همینجوری هرشب خواب جنگ میبینیم با این مطالب که شما نوشتید دیگه خوابهامون رنگی هم میشه خدا خودش رحم کنه فتوکل علی الله
    • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
      24 3
      چند روز پیش چند شهید در کردستان داشتیم در این باره هیچ کس اطلاع رسانی نکرد فقط وزیر معرفی شده برای وزارت دفاع در اول سخنانش به اون اشاره کرد. امیدوارم با حماسه سیاسی که مردم ایران انجام دادند و گزینه اصلح رو انتخاب کردند ایران از خطر بزرگ خاورمیانه به سلامت بیرون بره
  • بی نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    23 3
    در عراق در گیری شیعه و سنی هست اما در ایران اگر خدای نکرده بخواهند توطئه ای بکنند از نوع قومی طائفی است. اما کورخوانده اند.
  • فردوسی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    26 2
    محال است ایران که ویران شود. کنام پلنگان و شیران شود
    • ابوالقاسم فردوسی IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      8 1
      البته بنده نگفتم "محال است"؛ بلکه گفتم "دریغ است". جمله خبری نبوده بلکه هشداری بوده. یعنی مواظب ایران نباشید دریده می شود.
  • مردم IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    13 3
    علت اینکه سه کشور عراق سوریه و مصر احساس درد دارند آیا نشان از شروع بزرگ شدن غده سرطانی به نام اسرائیل نیست؟ آیا این کشتارها از برنامه های بلند مدت اسرائیل نیست؟چرا همه قافلند؟ شاید همه چیز خور شدن!
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    22 1
    لبنان.عراق.سوريه.افغانستان.پاكستان.مصر.بحرين.يمن.فلسطين و ... / خاورميانه گرفتار جنگ و كشتار و بمب گذاري و آدمكشي و تعصبات بي پايه و اساس قومي و مذهبي و طايفه اي و ... / و خنده هاي موذيانه ايالات متحده.انگلستان.آلمان و ساير كشورهاي غربي و اعراب مرتجع
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    10 0
    بی شک با واقعیاتی روبرو ایم واقعیاتی که به وضوح می گوید جهان آینده دیگر آن جهانی نیست و نخواهد بود که در گذشته بوده است امید به برگشت وضعیت کشورهای منطقه به شرایط قبل امیدی واهی است مسلما با این کشتارها و خون های ریخته شده ما دنیایی دیگر روبرو ایم دنیایی که در آن سناریوهای زیادی را می توان تصویر کرد یک وجه آن چیزی است که بر اساس برآیند شرایط موجود می توان تصویر کرد نزاع هایی که در عین اختلافات با لبه های تیز تفاوت ها دنبال همگرایی های بزرگتر می گردد تا به حیات خود ادامه دهد این نقاط همگرا دقیقا از دل همین اختلاقات تند و تیز به دست می آید نقطه اشتراک این همگرایی ها را رویه ها تعیین می کند اگر کشوری در رویه عقلایی دنبال نزدیک تر کردن این نقاط همگرا به خود باشد مسلما پیروز میدان است خدا را شکر
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    8 0
    (ادامه از قبل) خدا را شکر که دشمنان منطقه و ایران دنبال پیدا کردن نقاط واگرایی هستند و دشمنی و تفرقه افکنی ابزار آن ها است اگر ایران در این میانه بتواند دنبال نقاط همگرایی باشد حتما پیروز میدان است و ضمن این که می تواند در میان مردم خود همگرایی را افزایش دهد همگرایی منطقه ایی را نیز طلب کند متاسفانه طی 8 سال گذشته به اشتباه این استراتژی به واگرای تبدیل شد حساس کردن ملت روی موضوعاتی که هیچ ربطی که در راستای تشدید واگرایی است نظام را به سمتی دیگر برد و مردم منطقه را هم ناامید بلکه دل چرکین از ایران کرد دو 8 سال وقت لازم است تا این سو تفاهمات رفع گردد اما اگر شود همه نقشه ها نقش بر آب می شود خوب است که در دولت امید بلندترین گام ها را به کمک همین مردم و با ابزار همین مردم بردارند در بحث سه لایه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    6 0
    (ادامه از قبل) در بحث سه لایه مورد اشاره می توان سفیرانی از میان همین مردم جهت تغییر مسیر در راستای همگرایی منطقه ایی ایجاد کرد به طور مشخص چه اشکالی دارد که سفیران کشور در میان مردمان کردهای همسایه یک کرد باشد برای مردم آذری یک آذربایجانی بلوچ بلوچ و ... یا سنی ها بروند با سنی های معترض صحبت کنند و شیعه ها با شیعه ها سکولارها بیش از آن که طرفدار ایدئولوژی خاصی باشند منافع مالی و سرمایه ایی کورشان می کند می توان همان ها را هم به خدمت گرفت و چشم دشمن طماع را کور کرد خلاصه اگر بدانیم چه کنیم هستیم اگر محکوم به شکست ایم
    • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      1 3
      کار از چاره گذشته .لطفا رمانتیک نباشید
  • سیامک A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    5 0
    یک نکته را روشن کنم.. تمام قومهایی که در طول تاریخ انگلیس ها و میهن فروش ها قصد جدایی آن مناطق را داشته اند ثابت شده که میهن پرستترین اقوام و بی بباک ترین نگهبانان این مرز و بم بوده اند و چه اساطیری که بر جای نگذاشتند.. ببوسیم دست تمام ایرانی های میهن پرست را.. چه آذری چه کرد چه لر چه بلوچ چه گیلکی و نازندرانی و فارس و جنوبی ......فراموش نکنیم که این هنان چیزی است که کشورهای جنوبی خلیج همیشه پارس ایران می خواهند. .
  • اقا مجید گل IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    4 0
    کشور ما می تواند با تدبیر و دیپلماسی فعال از بروز این مشکلات در کشور جلوگیری کند ولی لازمه آن نزدن حرفهای بی مایه از سوی افراد غیر مسئول است /زنده باد ایران و ایرانی