مصرف شیر در ایران پایین است و پایین تر هم آمده است ،در اصل ما حتی نصف سرانه جهانی هم شیر مصرف نمی کنیم .

مصرف میانگین شیر در جهان 160 کیلوگرم در سال برای هر نفر است اما این رقم برای ایرانیان 80 کیلو یعنی نصف میانگین جهانی بود طبق قانون برنامه چهارم توسعه که در سال 1388 به پایان رسید سرانه مصرف شیر در ایران باید به 160 کیلو می‌رسید اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه امسال با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف یارانه عمومی شیر، این رقم باز هم کاهش پیدا کرده و به رقم 60 کیلوگرم رسید و البته در حالی است که بسیاری از کشورها بالای 300 کیلوگرم در سال شیر مصرف می کنند.

شیر به‌عنوان یکی از منابع اصلی تامین‌کننده کلسیم بدن به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان و مخصوصا دختران بسیار ضروری است، کاهش مصرف شیر در این گروه‌های سنی می‌تواند به عوارض غیرقابل جبرانی برای آنها در بزرگسالی منجر شود. عوارضی که برای درمان آن هزینه‌های سنگینی باید تحمل شود. در اغلب کشورهای پیشرفته شیر مانند آب آشامیدنی توسط شهروندان مصرف می‌شود، اما در ایران به دلایل مختلف از جمله ضعف فرهنگی، گرانی شیر و عادات تغذیه‌ای غلط کمتر مصرف می‌شود.

این زنگ خطری است که به صدا درآمده اما ظاهرا گوش شنوایی برای آن وجود ندارد.از فردا مدرسه ها شروع می شود و معضل خانواده ها و به خصوص مادرها برای صبحانه نخوردن بچه ها بیشتر می شود چه برسد به تشویق و ترغیب در مورد خوردن شیر .
اگرچه که این اتفاق نباید و نمی تواند بهانه خوبی برای تعطیل کردن  فرهنگ سازی در مورد خوردن شیر باشد اما بازهم به نکته ای می رسیم ؛این که تا چه حد تغذیه شیر در مدارس اهمیت دارد.

 فرهنگ سازی در محیط مدرسه و تاثیرگذاری عمیق یادگیری های جمعی و در محیط همسالان اهمیت آموزش در محیط مدرسه را چند برابر می کند .و البته بی توجهی مسولان مدرسه به  شیر و فرهنگ شیر خوردن در مدرسه آن را برای همیشه در ذهن بچه ها بی اهمیت جلوه می دهد.

منبع: خبرآنلاین
"