هر نیروی انسانی متخصص که از کشور خارج می شود 150 میلیون دلار به اقتصاد ملی خسارت وارد می کند.

قبل از هر اقدامی باید با برنامه­ریزی و تلاش مضاعف مسئولان و بخش خصوصی جلوی خسارت ناشی از خروج نیروهای متخصص از کشور باید گرفته شود.

محمد باقر محمدی فعال عرصه صنعت احداث و انرژی در گفت­وگو با ستاد خبری کنفرانس بین­المللی صنعت احداث و انرژی گفت: برنامه­ ریزی­ها باید به گونه­ای باشد که با ایجاد اشتغال و حفظ کرامت سرمایه­های ارزشمند انسانی کشور زمینه بازگشت متخصصین ایرانی خارج از کشور را فراهم کنیم.

وی افزود: طی 8 سال گذشته علی­رغم کسب 750 میلیارد دلار فروش نفت بدترین نوع هزینه­ها از سوی دولت صورت گرفت که مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرده است.

وی گفت: برای تمامی دلسوزان کشور است تا بررسی چگونگی و چرایی اتلاف منابع ملی در 8 سال گذشته از تکرار این واقعه تلخ که ضربات فراوانی را به اقتصاد ملی وارد کرده جلوگیری کنیم.

وی افزود: در دنیا اول از تمام ظرفیت­های داخلی و ملی استفاده کردند وقتی دیدند آن منابع تکافوی نیازها برای کار و تولید را نمی­دهند به طرف ابزارهای نوین رفتند و به نظر می­رسد در ابتدا باید منبع مالی در دسترس را خوب مدیریت کنیم تا حداکثر بهره­وری را داشته باشیم سپس به طرف ابزارهای نوین برویم.

وی در ادامه اظهار داشت: هم اکنون وجود 80 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داریم که بخش عمده آن در اختیار افرادی است که در زمینه­های غیر تولیدی و متأسفانه رانت­ خواری فعال هستند و باید دولت تدبیر و امید با جدیت به دنبال وصول این منابع باشد تا از قدرت این غول وحشتناک یک روز به طرف مسکن می­رود و روز دیگر به طرف بازار ارز و به تورم دامن می­زنند، استفاده کرده و این منبع عظیم به طرف تولید و ایجاد اشتغال فراهم آورد.

وی گفت: در کشوری که عمده اقتصاد در اختیار دولت است و هزینه­های آن از فروش نفت حاصل می­شود سازمان برنامه و بودجه یک ضرورت انکار ناپذیر است و اینکه یک شبه به دلایل سبک و بدون منطق علمی و عقلی این مرکز مهم و حیاتی را تعطیل می­کنند و حتماً مشکلات فراوانی را به دنبال دارد که امروزه همگان نتایج آن تصمیم نامناسب را به وضوح مشاهده می­کنند.

وی افزود: باید پیمانکاران پروژه­های عمرانی از زیر مجموعه­ خدمات بیرون بیایند و بخش مستقل را تشکیل بدهند یا به زیر مجموعه صنعت وارد شوند چرا که این شرکت­ها دلال و واسطه­ نیستند و بایستی از مزایا و منافع و تسهیلات    بخش­های تولیدی برخوردار شوند، این شرکت­­ها شغل و فعالیت مفید و موثر ایجاد می­کنند باید در زمینه دارایی، تسهیلات بانکی و بیمه با آنان به گونه­ای دیگر برخورد شود.

وی در ادامه اظهار داشت: برای رشد بخش پیمانکاری که به دلیل مشکلات و مسائلی که طی سال­های گذشته به این بخش تحمیل شده برنامه ریزی­ها باید طوری انجام شود که مدیران توانمند و برجسته این بخش وارد مجامع و مراکز تصمیم­گیری خود صنف شوند تا بتوان از کاهش بیشتر توان این بخش جلوگیری کرد.

وی گفت: طرح­های عمرانی الان یکی از مشکلات بزرگ کشور است برای مثال یک طرح که باید حداکثر 18 ماهه به اتمام برسد 6 سال طول می­کشد که این علاوه خسارت به پیمانکار مربوطه منجر به خسارت فراوان برای اقتصاد ملی است.

وی در پایان اظهار داشت: کنفرانس یک اقدام مثبت برای طرح مشکلات و ارائه راه حل است البته به شرطی که مسولان به بیانیه­ها و نتایج این کنفرانس به دقت توجه کنند چون این نشست­ها فرصتی است مناسب تا دست ­اندرکاران بخش خصوصی کشور مسائل خود را برای تصمیم سازان مطرح کنند.

39222

منبع: خبرآنلاین