خسارت 150 میلیون دلاری مهاجرت یک نیروی متخصص

هر نیروی انسانی متخصص که از کشور خارج می شود 150 میلیون دلار به اقتصاد ملی خسارت وارد می کند.

قبل از هر اقدامی باید با برنامه­ریزی و تلاش مضاعف مسئولان و بخش خصوصی جلوی خسارت ناشی از خروج نیروهای متخصص از کشور باید گرفته شود.

محمد باقر محمدی فعال عرصه صنعت احداث و انرژی در گفت­وگو با ستاد خبری کنفرانس بین­المللی صنعت احداث و انرژی گفت: برنامه­ ریزی­ها باید به گونه­ای باشد که با ایجاد اشتغال و حفظ کرامت سرمایه­های ارزشمند انسانی کشور زمینه بازگشت متخصصین ایرانی خارج از کشور را فراهم کنیم.

وی افزود: طی 8 سال گذشته علی­رغم کسب 750 میلیارد دلار فروش نفت بدترین نوع هزینه­ها از سوی دولت صورت گرفت که مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرده است.

وی گفت: برای تمامی دلسوزان کشور است تا بررسی چگونگی و چرایی اتلاف منابع ملی در 8 سال گذشته از تکرار این واقعه تلخ که ضربات فراوانی را به اقتصاد ملی وارد کرده جلوگیری کنیم.

وی افزود: در دنیا اول از تمام ظرفیت­های داخلی و ملی استفاده کردند وقتی دیدند آن منابع تکافوی نیازها برای کار و تولید را نمی­دهند به طرف ابزارهای نوین رفتند و به نظر می­رسد در ابتدا باید منبع مالی در دسترس را خوب مدیریت کنیم تا حداکثر بهره­وری را داشته باشیم سپس به طرف ابزارهای نوین برویم.

وی در ادامه اظهار داشت: هم اکنون وجود 80 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی داریم که بخش عمده آن در اختیار افرادی است که در زمینه­های غیر تولیدی و متأسفانه رانت­ خواری فعال هستند و باید دولت تدبیر و امید با جدیت به دنبال وصول این منابع باشد تا از قدرت این غول وحشتناک یک روز به طرف مسکن می­رود و روز دیگر به طرف بازار ارز و به تورم دامن می­زنند، استفاده کرده و این منبع عظیم به طرف تولید و ایجاد اشتغال فراهم آورد.

وی گفت: در کشوری که عمده اقتصاد در اختیار دولت است و هزینه­های آن از فروش نفت حاصل می­شود سازمان برنامه و بودجه یک ضرورت انکار ناپذیر است و اینکه یک شبه به دلایل سبک و بدون منطق علمی و عقلی این مرکز مهم و حیاتی را تعطیل می­کنند و حتماً مشکلات فراوانی را به دنبال دارد که امروزه همگان نتایج آن تصمیم نامناسب را به وضوح مشاهده می­کنند.

وی افزود: باید پیمانکاران پروژه­های عمرانی از زیر مجموعه­ خدمات بیرون بیایند و بخش مستقل را تشکیل بدهند یا به زیر مجموعه صنعت وارد شوند چرا که این شرکت­ها دلال و واسطه­ نیستند و بایستی از مزایا و منافع و تسهیلات    بخش­های تولیدی برخوردار شوند، این شرکت­­ها شغل و فعالیت مفید و موثر ایجاد می­کنند باید در زمینه دارایی، تسهیلات بانکی و بیمه با آنان به گونه­ای دیگر برخورد شود.

وی در ادامه اظهار داشت: برای رشد بخش پیمانکاری که به دلیل مشکلات و مسائلی که طی سال­های گذشته به این بخش تحمیل شده برنامه ریزی­ها باید طوری انجام شود که مدیران توانمند و برجسته این بخش وارد مجامع و مراکز تصمیم­گیری خود صنف شوند تا بتوان از کاهش بیشتر توان این بخش جلوگیری کرد.

وی گفت: طرح­های عمرانی الان یکی از مشکلات بزرگ کشور است برای مثال یک طرح که باید حداکثر 18 ماهه به اتمام برسد 6 سال طول می­کشد که این علاوه خسارت به پیمانکار مربوطه منجر به خسارت فراوان برای اقتصاد ملی است.

وی در پایان اظهار داشت: کنفرانس یک اقدام مثبت برای طرح مشکلات و ارائه راه حل است البته به شرطی که مسولان به بیانیه­ها و نتایج این کنفرانس به دقت توجه کنند چون این نشست­ها فرصتی است مناسب تا دست ­اندرکاران بخش خصوصی کشور مسائل خود را برای تصمیم سازان مطرح کنند.

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رتبه یک رقمی کنکور IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    67 0
    دل خوشی داریدها... مثلا از مهاجرت نکرده ها به اندازه 150 میلیون دلار استفاده کرده اید؟!!! اصلا همت این کار را دارید؟
  • ناشناس A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    56 1
    ادمین جان, من برای شما مثالی میزنم..... شما اگر فردا صبح به یکی از ارگانهای مملکتی یک ایمیل بزنید و برایش بنویسید که فلان مسئله را برای شما حل خواهم کرد, فقط اجازه دهید که من مسئولیت انرا به عهده بگیرم و حقوق هم نمیخواهم...متوجه میشوید که منضور من چیست, به هیچ عنوان کسی به شما جواب نخواهد داد.....چرا؟؟؟؟ برای اینکه موفعیت خودش یه خطر میافتد....
  • وحید A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    6 56
    یک لحظه برگردیم به دوران تحصیلمون شاگرد اولهای کلاسمون چه طور آدمهایی بودند آدمهای غیر نرمال اغلب مغرور و ضعیف که تمام ضعفشون را پشت نمره هاشون پنهان میکردند حتی حاضر نبودند زنگ ورزش ورزش بکنند ( اغلبشون) خوب عمر گذشت بزرگ شدیم واین سوژه خنده کلاسها شدند نخبه های امروز . حالا انتظارت چیه ؟ مبارزه کنند شرایط را برا خودشان محیا کنند؟ نه بابا مثل دوران بچگیشون دنبال یه کنج خلوت بدون دردسر میگشتند و سر تا سر دنیا پره از این کنجهای خلوت پر امتیاز . حالا این وسط میمونه یه کوچولو عذاب وجدان که چند تا دلیل روشنفکرانه میتونه برطرفش کنه مشکلات سیاسی! آزادی ! بحث اقتصادی !
    • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
      36 3
      والا ما از ابتدایی تا دبیرستان در بهترین مدارس درس خوندیم شاگرد زرنگ هم بودیم اتفاقاً عشق فوتبال و ورزش هم بودیم ، شاید بعضیها درونگرا بودن ولی منزوی و روان پریش نبودن ! حالا شما اگه همیشه ته کلاس بودی و بچه زرنگا آدم حسابت نمی کردن لازم نیست بیای توهین کنی
    • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
      26 1
      چرا جوامع پیشرفته با آغوش باز از این افراد متفاوت استقبال میکنه ولی جامعه و مسولین ایرانی اونها را دفع میکنه ؟؟ میدانید از دست دادن باهوش ترین افراد یک جامعه گذشته از زیان های فوری ، در دراز مدت باعث کم شدن ذخیره ژنتیکی جامعه با هوش میشود ؟؟چون فرزندان آنها اینجا متولد نمیشوند و به کشور های دیگری تعلق خواهند داشت ، در نتیجه افرادی مثل جنابعالی جایگزین نخبه ها خواهند شد.
    • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
      13 3
      خیلی برات متاسفم
    • ehsnan IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      1 0
      خیلی بی انصافی شما
  • سالاری US ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    37 1
    اگر بازار کار برای جذب نیروهای تحصیلکرده فراهم باشد کسی مهاجرت نمی کند . وقتی قرار است یک فوق لیسانس بعد از سالها تحصیل/ در بخشی نامربوط با حداقل حقوق استخدام شود / انگیزه ای باقی نمی ماند. از سوی دیگر این کشورهای مهاجر پذیر هستند که بدون سرمایه گذاری از توان علمی نیروهای متخصص مهاجر بهره مند می شوند. بنابراین مسئولان هستند که باید در این زمینه برنامه ریزی و اقدام کنند.
  • مهدی A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    3 0
    نخبه عضو بنیاد ملی نخبگان هستم.برای تجاری سازی یا ساخت اختراعاتم هیچ کمکی نشده هیچ هر چقدر هم به این در و اون در زدم کاری هم بهم نمیدن (البته بجز کارگری و ابدارچی و...) که لااقل با پول خودم کارامو انجام بدم.تازه توی خود بنیاد هم تبعیض زیاده کسی که تو یه المپیاد رتبه میاره سطحش بالاتر از کسی که یه اختراع انجام داده هرچند اختراعش تاییده پرفسر های بزرگ این مملکت و پشتش داشته باشه.سه میلیون پول میدن و میگن خدا حافظ.تازه خیالتان راحت دلار ارزون نشده که کسی جرات مهاجرت داشته باشه انصافا این یه مورد خوب عمل شده.پس زیاد نگران نباشید.
  • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    4 0
    آخه .... کشوری که توان نگهداری تحصیل کرده هایش را نداره و نمی تونه شغل برای آنها تهیه کنه و احصار همه چیز هم در دست یک عده بخصوص است پس چرا بوق و کرناس می کشید که بد بخت شدیم جمعیت دیگر جوان نیست 7 یا 8 بچه خیلی خوبه اما اگر نون نخورند و مخارج نداشته باشند
  • مجمد از گرگان A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    1 0
    انشاله با درایت جمعی مشکلات واجد های تولیدی و عمرانی و خصوصا اشتغال جوانان حل شود استان گلستان خیلی مشکل دارد.
  • حسين CN ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    4 0
    شرايط ايران طوري شده كه خيلي ها اعم از نخبه ها و افراد عادي زندگي تو كشورهاي درجه چندم مثل قبرس، مالزي، فيليپين و... رو به كشور مادريشون ترجيح ميدن
  • محم IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    4 0
    وقتی تو مملکت کار نیست زندگی نیست تولید نیست امید نیست عشق نیست جوان برنامه ریزی ندارد جمعیت کشور رو به پیری رفته یک نسل کاملا ازبین رفته همین میشود که شده کسی نمیداند