کاربران خبرآنلاین معتقدند «باید به سمتی برویم که اجاره دادن خونه دیگر سود نداشته باشه تا مسکن کالا از حالت سرمایه‌ای خارج شود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از زمان اعلام خبر لازم‌الاجرا شدن ضوابط مربوط به نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی، جو روانی بازار مسکن در حوزه بازار املاک استیجاری تحت‌تاثیر این اتفاق قرار گرفته است؛ به طوری که تصور این است که کاهش نرخ سود بانکی منجر به افزایش اجاره واحدهای مسکونی می‌شود. در همین حال، پیش‌بینی می‌شود شرایط بازار اجاره برای مستاجران از بابت تغییر نسبت میان اجاره‌بهای ماهانه و مبلغ رهن سخت شود. در چنین شرایطی، این سوال مطرح است که چطور می‌شود اثر کاهش نرخ سود بانکی را روی بازار اجاره کنترل کرد؟

در این خصوص برخی کاربران خبرآنلاین معتقدند که «نظر كارشناس رسمی دادگستری باید برای قیمت‌گذاری اجاره هر ملك درخواست بشه و مبنا قرار داده بشه، مثل سایر كشورها.»

یکی از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرد، نوشت: «اجاره‌نامه‌ها باید سیستمی ثبت بشن و این‌که بهشون مالیات تعلق بگیره.»

«مصطفی ف» یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین اضافه کرد: «در نهایت همون مالیات هم به اجاره‌بها اضافه می‌شه و از مستاجر با احتساب نرخ تورم و سود و... اخذ می‌شه. عجب پیشنهادی؟!»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین عنوان کرد: «من براساس قانون کل دنیا که در تمام دنیا اجرا می‌شه، نظر میدم و نظر میلی ندارم. هیچ بنگاهی حق ثبت اجاره‌نامه یک‌ساله و کلا مدت‌دار نباید داشته باشد و این باید یک قانون باشد. در تمام کشورهای دنیا مستاجر هر وقت که خودش بخواهد، از خانه بلند می‌شود؛ نه این‌که صاحب‌خانه سر سال بگه یا 200 هزار تومان اضافه بده یا خوش اومدی تو کوچه. دوم این‌که تعیین اجاره‌بها برای واحدها باید براساس قانون باشه، نه میل صاحبخانه و باید براساس ملاک‌هایی چون متراژ، سن ساخت، تمیزی، داشتن یا نداشتن پارکینگ، آسانسور، انباری و... و همچنین منطقه بنا یعنی بالاشهر و پایین شهر میزان اجاره‌بها توسط قانون و یا کارشناس تعیین شود. این چیزهای پیش پا افتاده سال‌هاست در همه دنیا با چیزی به نام قانون حل شده است.»

یکی از کاربران خبرآنلاین تصریح کرد: «بابا چرا لقمه را کج در دهان می‌گذارید. وقتی سود بانکی زیاد بود، اون سرمایه‌ای را که به بانک داده بودیم، هر چند کم و زیاد بانک استفاده می‌کرد و مقداری سود گیر ما می‌اومد و باهاش اجاره‌خونه را حداقل می‌دادیم. از این‌ور سود کم شد، پول اجاره هم رفت بالا. کلا از صحنه زندگی، من یکی دارم حذف می‌شم. نه پول درست درمانی دارم، نه هیچی. 70 میلیون پول داشتم، ماهی یک‌میلیون و 100 هزار تومان با سود 21 درصد می‌گرفتم و از حقوقم یه چیزی روش می‌گذاشتم، اجاره می‌دادم. اما حالا دیگه حرفش را دیگه نمی‌زنم.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین متذکر شد: «دقیقا راه‌حل اینه که اجاره دادن خونه برای افراد صاحب‌خونه سود نداشته باشه تا کالا از حالت سرمایه‌ای خارج بشه. مالیات خانه خالی و زمان تخلیه یک‌ساله از قرارداد‌ها حذف بشه، همه چیز میاد سر جای خودش. اون وقت همه می‌خوان خونه‌هاشون رو بفروشن و بزارن پولشو تو بانک یا بورس و قیمت هم می‌شکنه.

کاربر دیگری نوشت: «بنده سال‌ها مستاجر بودم و چندین سال است که موجر هستم. متاسفانه مستاجرین عزیز از هزینه خرید زمین به ویژه در شهرهای بزرگ و هزینه ساخت‌وساز خبر ندارند. از هزینه اخذ پروانه و جرایم گوناگونی که شهرداری به بهانه‌های مختلف می‌گیرد، مطلع نیستند. شهرداری‌ها خودگردان هستند و لذا جرایم ساختمانی و تراکم و اضافه بنا و عوارض سرسام‌آور هستند. عمر مفید ساختمان هم بیست و اندی سال است و پس از آن کلنگی محسوب می‌شود. ساخت مسکن برای اجاره دادن به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.»

 

35225

 

 

منبع: خبرآنلاین