چشمه گل رامیان، عمیق ترین چشمه آب سرد جهان با 120 متر عمق است. رنگ آن با توجه به ژرفا و ویژگی آن در طول سال از سبز کبود به فیروزه ای تغییر می‌کند. گل رامیان در فاصله‌ی ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان در استان گلستان قرار دارد که دارای جاده‌ای آسفالته و چشمه‌ای پر آب است که استخر طبیعی دایره شکلی به مساحت ۷۲۰۰ متر مربع را تشکیل داده و آب زلالی دارد.

درباره‌ چشمه گل رامیان و علت نام گذاری این چشمه که چرا به چشمه گل شناخته می‌شود گفته اند که، در زبان ترکی گل به نقطه‌ای می‌گویند که بسیار عمیق، گود و فرورفته باشد و داخل آن آب جمع شده باشد و گفته‌اند که واژه‌ی گل از واژگان آرامی است که معنی آن چشمه‌ جوشان است.

گل رامیان یا چشمه گل رامیان یک عنصر نمادین در فرهنگ و هنر مردم این منطقه بوده و در بین آنان از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گل رامیان با هویت باستانی، تاریخی و طبیعی که دارد، در دوره‌های مختلف با اسطوره‌های زیادی همراه بوده است. دلیل نام گذاری این منطقه به گل رامیان هم همین مساله است و به زبان و فرهنگ ساکنان این منطقه ارتباط دارد. جمعیت این نقطه در طول تاریخ آن، تیره ای از ایل گرایلی و نژاد ترک بوده اند.

طبق آنچه که در اسناد و نوشته‌ها وجود دارد در زمان مظفرالدین شاه این منطقه‌ی تفریحی وقف حوزه‌ی علمیه سعدیه‌ی رامیان شده است. چشمه گل در کتب و نوشته‌های دوره‌ی صفویه و همچنین قاجار به نام کبود استخر آمده و همچنین در روایت‌های تاریخی نام آن دالان بهشت و  پلنگ سره نیز ذکر شده است.

این چشمه که از گذشته هم از نقاط تفریحی برای مردم بوده، امروزه هم این شاهکار زیبای طبیعت، پذیرای مردم شهرستان‌های اطراف است و مردم از آزادشهر، گنبد کاووس، علی آباد کتول و روستاهای اطراف به این منطقه می‌آیند.

موقعیت جغرافیایی چشمه‌ی مورد نظر، در مسیر جاده‌ی رامیان به النگ قرار دارد. این چشمه در قسمتی از دامنه‌ی کوه قرار دارد و رودخانه‌ی قورچای در قسمت شرقی چشمه جاری است. چشمه گل یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد فاصله دارد و همچنین همانطور که بالاتر هم ذکر شد، در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان قرار گرفته و جاده‌ی آن آسفالته است.این چشمه، در فصل پاییز زیبایی وصف‌نشدنی دارد.

منبع : لست سکند

2121