به گزارش خبرآنلاین، نشست مطبوعاتی تاسیس پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی، روز گذشته 5 مهرماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این نشست، دکتر صادق آیینه وند رئیس پژوهشگاه، سپهر قاضی نوری معاون سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمی و فناوری، دکتر سید محمدرضا امیری تهرانی رئیس پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی و دکتر حسینعلی قبادی قائم مقام پژوهشگاه حضور داشته و سخن گفتند.
خلاصه اظهارات مطرح شده در این نشست را در جدول زیر می خوانید.
نام سخنران |
خلاصه اظهارات |
دکتر صادق آیینهوند رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی |
* باید به علوم انسانی به چشم فناوری نگریست. هدف پژوهشگاه علوم انسانی از تاسیس این پژوهشکده این است که علوم انسانی در کنار جامعه نشان داده شود و مردم تاثیر علوم انسانی را ببینند. * علوم انسانی باید گرهای را از جامعه باز کند و به درد جامعه بخورد و ما از امروز به چشم فناوری به علوم انسانی مینگریم. * دربارهٔ مشکلات اجتماعی پژوهشگاه، پژوهشهای خود را در اختیار سازمانهای مرتبط قرار می دهد اما پژوهشگاه مسئول اجرای آن نیست. ما برآنیم تا پژوهش کاربردی را در اختیار جامعه بگذاریم. |
دکتر حسینعلی قبادی قائم مقام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی |
* مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ نامیدند که پیرو این نامگذاری، معاونت علم و فناوری و پژوهشگاه، برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، این پژوهشکده را راهاندازی کردند؛ در حقیقت این پژوهشکده از مصادیق بارز پیوند بین اقتصاد و فرهنگ و کاربردی سازی علوم انسانی است. * خوشبختانه مقام معظم رهبری توجه بیشتری به علوم انسانی کردهاند و این برای ما سرمایهٔ استواری خواهد بود تا این پژوهشکده تقویت شود. * در برنامهٔ توسعهٔ پژوهشگاه که برای نخستین بار تدوین میشود، نگاه و رویکرد کاربردی به پژوهشهای علوم انسانی در صدر برنامههاست. مطالعات نشان میدهد -در کشور ما که میراث غنی فرهنگی و معنوی دارد- کاربردی شدن علوم انسانی و اجتماعی به بازآفرینی و احیای میراثهای ما کمک میکند و این رهیافت هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد زمینه برای کشف ظرفیتهای میراث تمدنی ما بیشتر میشود. ما باید بیشتر به سمت کاربردی سازی علوم انسانی حرکت کنیم. * در پژوهشگاه رشتهای چون فلسفه برای کودکان داریم که میتوان رشتههایی چون فلسفه را در دبستان و دبیرستان آموزش داد و آن را کاربردی کرد. رشتهای چون ادبیات فارسی را نیز میتوان کاربردی کرد. کشورهایی میتوانند ادبیات نمایشی قویای داشته باشند که ادبیات آنها پتانسیل و ظرفیت غنیسازی را داشته باشد. بدون ادبیات قوی نمیتوان نمایش و سینمای قوی داشت. * رسالت رسانه این است که مسائل و مشکلات جامعه را بشناسد و به نخبگان منتقل کند. در فرآیند کاربردیشدن علوم انسانی، رسانهها نقش بسیار پررنگی دارند چرا که با اقشار مختلف مردم در تماس هستند. |
سپهر قاضی نوری معاون سیاستگذاری و برنامهریزی راهبردی معاونت علم و فناوری |
* نقش پژوهشگاه علوم انسانی در حوزهٔ علوم انسانی و اجتماعی بیبدیل است و کشور چنین گنجینهای را کمتر سراغ دارد که چنین حجم زیادی از علوم انسانی در آن انجام شود. چیزی که در معاونت علم و فناوری به دنبالش هستیم به بار نشاندن زنجیرهٔ این فعالیتهاست. * در رشتههای علوم انسانی شاهد هستیم که شماری پژوهشگر در حال کار هستند و پژوهش خود را ارائه میکنند اما زنجیره قطع میشود و از سویی دیگر، مدیران اجرایی کشور بدون مطالعه و تحقیق، تصمیمگیری میکنند. ما به دنبال وصل کردن این زنجیره هستیم و هدفمان این است تا بین 3 تا 5 درصد از پژوهشهای پژوهشگاه را کاربردی کنیم. * این پژوهشکده موازی 14 پژوهشکدهٔ دیگر نیست بلکه مکمل آنهاست و پژوهشهایی را که قابلیت کاربردیشدن دارد را جدا میکند و سعی میکند حلقهٔ واسطی بین دستگاههای اجرایی فراهم کند. * پیشبینی ما این است که اگر این فرآیند، 3 سال به خوبی انجام شود بعد از مدتی نه تنها نیازی به کمک مالی ندارد بلکه یکی از ممرهای درآمد پژوهشگاه میشود. معاونت علوم و فناوری در دورهٔ جدید خیلی نتوانسته است وارد حوزهٔ علوم انسانی شود و بیشتر به علوم پایه و کشاورزی و چیزهایی از این دست پرداخته است و همکاری با پژوهشگاه یکی از اولین گامها در حوزهٔ علوم انسانی است و اگر این قدم با موفقیت برداشته شود در جاهای دیگر انجام میشود. |
دکتر امیری تهرانی رییس پژوهشکدهٔ علوم انسانی و اجتماعی کاربردی |
* گسست میان پژوهشگاهها و دانشگاهها با سازمانهای اجرایی، شاید به تاسیس دانشگاهها میرسد؛ که تاکنون این فاصله وجود داشته است و باید این فاصله برداشته شود که بایستی این پژوهشها در اختیار مجریان قرار بگیرد تا بتوانند از آن استفاده کنند. * توجه به علوم پایه و کشاورزی و چیزهای دیگر بسیار بوده اما متاسفانه به زمینه علوم انسانی کمتر توجه شده است که خوشبختانه این دولت، به این حوزه نیز توجه کرده است. * این پژوهشکده به دنبال طرحهایی است که مسئلهمحور است و به مسائل فرهنگی جامعه بپردازد و برای آن جامعه به دنبال راهکار باشد. ویژگی دوم این است که نتایج آن، کاربردی باشد و بتواند گامی برای حل مسئله بردارد. شاید برخی پژوهشها به توسعهٔ سیاسی بینجامد و مشاورههایی در زمینهٔ حل مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در اختیار سیاستگزاران قرار دهد. * بخش دیگری از تحقیقات به صورت محصولات فرهنگی خواهد بود. تاکنون محصولات پژوهشی به صورت کتاب و مقاله منتشر میشده است اما علاوه بر آن، میتوان نتایج پژوهشها را به صورت نرمافزارهای رایانهای، برنامههای رایانهای، دورهها یا کارگاههای آموزشی و چیزهایی از این دست منتشر کرد. چه بسا میتوان از این نتایج برای تاسیس شرکتها و موسسات دانشبنیان استفاده کرد. * ویژگی دیگر این پژوهشکده بهرهبردن از پژوهشهای پژوهشگاههای علوم انسانی به عنوان بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی کشور است. ما با گنجینهای از پژوهشها روبهرو هستیم و برآنیم تا از پژوهشهای انجامشدهٔ این پژوهشگاه استفاده کنیم و سپس در مرحلهٔ دوم به طرحها و تحقیقاتی که در جامعه انجام می شود، بپردازیم. * با توجه به مسئلهمحور بودن این پژوهشکده، هر مسئلهای که در دامنهٔ علوم انسانی و اجتماعی قرار میگیرد را پوشش میدهد و اولویتهای ما مربوط به مسائل و مشکلات جامعه است. مباحث کاربردیکردن علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاههای مختلف جهان در زمینههای فلسفه و ادبیات و چیزهایی از این دست پیگیری میشود. |
/6262