رشته های علوم انسانی که سرفصل های آن‌ها اسلامی شده اند، از مهر 93 در دانشگاه های کشور تدریس می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دکتر صادق آینه‌وند، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی چند پیش به این سمت منصوب شد. او امروز یک نشست خبری برگزار کرد.

آینه‌وند در این نشست خبری گفت: "شورای تحول و ارتقای علوم انسانی زیر نظر آقای دکتر حداد عادل اداره می شود و وطیقه دارد 15 رشته در علوم انسانی را گسترش دهد، بازبینی کند و آنها را روز آمد و با فرهنگ اسلامی غنی‌سازی و بومی‌سازی کند، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز عهده دار اسلامی سازی گروه رشته های مرتبط با علوم تاریخ و باستان شناسی است."

به گفته او 80 تا 100 درصد همه سرفصلهایی که به شورای تحول و ارتقای علوم انسانی سپرده شده، تغییر پیدا کرده، کتابها و محتویات آموزشی نیز تغییر کرده است: "برنامه های خود را در این باره به وزارت علوم ارائه کرده ایم. لذا انتظار داریم از مهر 93 اولین برنامه های مصوب در دانشگاه ها انجام شود. همچنین شورای بررسی متون علوم انسانی 16 سال است فعالیت می کند و پیشنهادهای خود را به مولفان و محققان دولتی و غیر دولتی ارائه می کند. نتیجه همه این اقدامات، در شورای تحول تصویب شده و هم اکنون متون درسی و سرفصلهای آموزشی برخی از رشته هایی که اسلامی شده اند تصویب و ابلاغ شده و امیدواریم تا پایان سال، همه این 15 رشته، ابلاغ شود و از مهر 93 نیز در دانشگاه ها تدریس شود."

آینه‌وند درباره معنی اسلامی شدن علوم انسانی گفت: " اسلامی به این معنی نیست که کلمه اسلام را بچسبانیم به همه واحدها، منظورمان این نیست. مثلا باستان شناسی علوم غربی است و ما در این باره مثلا ما نظریه باستان شناسی قرآنی را داریم کار می کنیم. ما به ریشه و قرآن وصل هستیم و نگاه ما به اسلامی و باستان شناسی و تغییر در نگرشها و اقوام و قومیتها، داریم. این اتصال به جوهر است و قابل تحول و تطبیق با همه زمانها هست. تحول و ارتقا، یعنی روزآمد سازی است. برخی از این متون، 30 سال است تغییر نیافته. یعنی روزآمد سازی می کنیم، با مبانی ارزشی اسلام، همسو می کنیم و غنی سازی و بومی سازی می کنیم."

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    13 1
    لطفا هر کاری می کنین دست به روانشناسی نزنید
    • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      3 0
      براستش از اين عزيزان بعيد نيست كه به برق و الكترونيك هم دست بزنن!
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 2
    يه سوال، علوم طبيعي و رياضي رو هم ميشه اسلامي كرد؟
    • بی نام US ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      0 0
      چرا نمیشه؟
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    4 0
    خدا به خیر کنه. دلم واسه دانشجوا سوخت. خدا رو شکر ما که فنی مهندسی بودیم.