خطاهای دیداری اغلب به دلیل خطاهای مغز در پردازش اطلاعات رسیده اتفاق می‌افتند. خطای دیداری جدید محققین هاروارد،‌ نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در برابر تغییراتی که جلوی چشممان اتفاق می‌افتند، کور باشیم!

بهنوش خرم‌روز: کوررنگی به حالتی گفته می‌شود که فرد نتواند بین دو رنگ خاص،‌ مثلا سبز و قرمز یا زرد و آبی تمایز قایل شود. این اختلال در برخی از افراد دیده می‌شود. اما به نظر می‌رسد که انواع دیگری از کوررنگی هم وجود داشته باشند. برای تجربه نوع تازه‌ای از کوررنگی که در حقیقت یک خطای دیداری محسوب می‌شود، به فیلم زیر نگاه کنید.

اول حلقه‌ای از دایره‌های رنگی را می‌بینید که حرکت نمی‌کند. به سادگی می‌توانید تغییر رنگ دایره‌ها را تشخیص بدهید. اما وقتی که حلقه شروع به چرخیدن می‌کند، به نظر می‌رسد که دایره‌های کوچک دست از تغییر رنگ برداشته‌اند. هرچه حلقه بزرگ سریع‌تر می‌چرخد، به نظر می‌رسد که دایره‌های کوچک کم‌تر تغییررنگ می‌دهند. تجربه شما هم این نوشته‌ها را تایید می‌کند؟

اما در حقیقت میزان تغییر رنگ دایره‌های کوچک در کل فیلم تفاوتی ندارد و کم و زیاد نمی شود، ‌این چشم شما یا بهتر است بگویم مغز شماست که این‌طور ادراک می‌کند. چنان که در ادامه فیلم می‌توانید ببینید، در مورد شکل،‌ درخشانی و اندازه هم همین اتفاق می‌افتد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، این پدیده تغییرکوری خوانده می‌شود و در آن، فرد بیننده نمی‌تواند ببیند که چیزی در مقابل چشمانش تغییر می‌کند. این خطای دیداری جدید را جوردن سوچاو و جورج الوارز از دانشگاه هاروارد طراحی کرده‌اند که به خوبی می‌تواند اصول مورد نظر را به نمایش بگذارد.

اما در واقع چه اتفاقی می‌افتد و چرا چشم بیننده نمی‌تواند این تغییر را ببیند؟ نکته در مغز نهفته است. به گفته محققین، قسمت‌هایی از مغز که مسئول پردازش و ادراک این تغییرات هستند، به طور منطقه‌ای سازمان‌دهی شده‌اند. به عبارت دیگر، هر تکه از زمینه دیداری فرد، توسط قسمت خاصی از مغز پردازش می‌شود. بنابراین، وقتی شی در حال حرکت است، در هر منطقه پردازش بینایی مغزی زمان کمی را می‌گذراند. در نتیجه، هر منطقه از مغز وقت بسیار کمی برای پردازش تصویر رسیده دارد تا بفهمد که در آن تغییری صورت گرفته است. در نتیجه تغییر را از دست می‌دهد و آن را نمی‌بیند.

این خطای دیداری به نحوی ساده نشان می‌دهد که جرکت،‌ می‌تواند ادارک ما از آن‌چه می‌بینیم را دستخوش تغییر کند. به عبارت دیگر، آن‌چه در حرکت می‌بینیم،‌ لزوما آن‌ چیزی نیست که در واقعیت هست.

50172

منبع: نیوساینتیست