۰ نفر
۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۱

به نظر می‌رسد که نور تاثیر به‌سزایی بر خلق و هیجانات ما دارد،‌ چنان که از نوردرمانی برای درمان برخی اختلالات خلقی استفاده می‌شود. نور آبی، مانند یک تقویت‌کننده، باعث بالا رفتن میزان هیجان می‌شود.

بهنوش خرم‌روز:‌ شاید بسیاری از ما به طور تجربی، متوجه شده‌ باشیم که نور روی خلق و خویمان تاثیر دارد. نمونه بارز این تاثیر، حال و هوای ما در آب‌وهوای متفاوت است. به نظر می‌رسد که اغلب ما در روزهای آفتابی شادتریم و در روزهای خاکستری برفی،‌ احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنیم. اما نور واقعا چه تاثیری دارد؟ در حقیقت پاسخ این سوال برای دانشمندان هم هنوز روشن نیست.

در شبکیه چشم ما سلول‌های گیرنده نور استوانه‌ای و مخروطی‌شکلی وجود دارند که مسئول دریافت محرک‌های نوری هستند. اما ظاهرا گیرنده‌های نوری دیگری هم وجود دارند که هرچند نقشی در بینایی ندارند، اما به تنظیم چرخه‌های بدن، مانند چرخه خواب و بیداری کمک می‌کنند. بنابراین شاید نور به این دلیل ما را شادتر می‌کند که به تنظیم چرخه‌های طبیعی بدنمان کمک می‌کند.

از سوی دیگر،‌ نقش نور در خلق کاملا تایید شده است. اگر چه نحوه این اثرگذاری هنوز کاملا روشن نیست، اما در بسیاری از مناطق دنیا از نوردرمانی برای درمان برخی از انواع اختلالات خلقی استفاده می‌شود.

به گزارش نیوساینتیست، گروهی از محققین بر آن شده‌اند که اطلاعات بیشتری در زمینه تاثیر نور بر خلق و خوی انسان جمع‌آوری کنند. بر اساس این گزارش، گریل وندویل و همکارانش در دانشگاه لییژ بلژیک، در مطالعه خود تاثیر نور بر مناطق مغزی مربوط به هیجان را مورد بررسی قرار داده‌اند.

آن‌ها از داوطلبان خواستند که تحت نورهای سبز و یا آبی، به یک صدا گوش کنند. این صدا در دو حالت خنثی و یا عصبانی، ‌کلمات بی‌معنایی را می‌خواند ( بدین ترتیب تاثیر احتمالی محتوای کلمات حذف شد).

چنان که این محققین انتظار داشتند، افراد در زمانی که کلمات بی‌معنا را با لحن صدای عصبانی می‌شنیدند، برانگیختگی بیشتری را در مناطق پردازش هیجان مغز خود نشان دادند. اما آن چه جالب بود این بود که وقتی افراد در معرض نور آبی قرار داشتند، ‌این اثر تشدید می‌شد. بر این اساس وندویل معتقد است که نور آبی مانند یک تقویت‌کننده هیجان عمل می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =