رویاهای روزانه،‌ خیالپردازی‌ها و یادآوری خاطرات گذشته، باعث می‌شوند که برای لحظاتی،‌ تجربه فعلی را فراموش کنیم. هر چه ذهن بیشتر از اینجا و اکنون دور شود، بیشتر فراموش می‌کنیم و سخت‌تر به یاد می‌آوریم

بهنوش خرم‌روز: رویاپردازی یا رویاهای روزانه، تجربه‌ای است که همه ما تقریبا هر روز برای لحظاتی داریم. وقتی به خاطره‌ای فکر می‌کنیم یا از تخیل خود برای تصویرسازی استفاده می‌نماییم، در حقیقت داریم ذهن خود را منحرف می‌کنیم. وقتی ذهن ما منحرف می‌شود،‌ سخت‌تر به یاد می‌آورد که قبل از منحرف شدن روی چه موضوعی متمرکز بود. اما آیا موضوع این رویاپردازی‌ها بر تاثیر آن روی توجه و پرت کردن حواس ما از موضوعی که به آن مشغولیم، تاثیر متفاوتی دارد؟ مطالعات جدید نشان داده‌اند که جواب این سوال مثبت است.

روان‌شناسان سال‌هاست که می‌دانند بافت و زمینه بر حافظه تاثیر می‌گذارد.برای مثال اگر شما مکانی را ترک کنید، یادآوری خاطرات مربوط به آن مکان برایتان دشوارتر می‌شود. همچنین مطالعات پیشین نشان داده‌اند که منحرف شدن ذهن، چه با رویاپردازی و چه با پرت شدن حواس، یادآوری خاطرات اخیر را دشوارتر می‌سازد.  

حالا بر اساس گزارشی که ساینس‌دیلی منتشر کرده، مطالعات جدید این دو دانسته قدیمی را ترکیب کرده‌ و نشان داده است که محتوای رویاپردازی روی میزان فراموشی تاثیر می‌گذارد. در واقع اگر شما به خاطراتی فکر کنید که مربوط به سال‌ها پیش هستند، بیشتر از خاطرات چند ماه پیش باعث فراموشی خواهند شد. همچنین خاطرات سفرهای خارجی بیشتر از خاطرات سفرهای داخلی باعث پرت شدن حواس می‌شوند. در واقع می‌توان چنین نتیجه گرفت که اگر می‌خواهید چیزی را فراموش کنید، تا می‌توانید به خاطرات قدیمی‌تری فکر کنید که در دورترین مکانی که رفته‌اید اتفاق افتاده‌اند!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =