وقتی برای غذایی تلاش می‌کنیم، آن غذا به نظر خوشمزه‌تر می‌رسد. دست کم موش‌ها در رفتارشان این الگوی رفتاری را نشان داده‌اند. پیشنهاد دانشمندان این است که ما هم همین الگو را داریم، امتحانش ضرری ندارد!

بهنوش خرم‌روز: بسیاری از ما این باور را می‌پذیریم که وقتی برای به دست آوردن چیزی تلاش بیشتری داشته باشیم، آن چیز در نظر ما باارزش‌تر خواهد بود، حتی اگر در واقعیت چنین نباشد. خب به نظر می‌رسد دست کم در مورد خوراکی‌ها و غذاها این فرضیه از نظر علمی هم درست و مورد تایید است.

به گزارش ساینس‌دیلی، محققین دانشگاه جان هاپکینز پیشنهاد می‌کنند که وقتی برای به دست آوردن یک خوردنی خاص بیشتر تلاش کنیم، آن خوردنی به نظرمان خوشمزه‌تر می‌آید و جالب این جاست که این تاثیر تا 24 ساعت هم دوام می‌آورد. بنابراین اگر برای رژیم غذایی‌تان لازم است یک بشقاب هویج آب‌پز شده بخورید و خیلی هم برایتان خوردنی هیجان‌انگیزی نیست، می‌توانید برنامه‌ای ترتیب دهید که آماده کردن این بشقاب قدری زحمت داشته باشد. آن وقت هویج‌های آب‌پز خیلی خوشمزه‌تر خواهند بود!‌ دست کم در تئوری که این طور است.

اما این محققین تنها از روی حدس و گمان فرضیه نداده‌اند. شاید دانستن مراحل مطالعه آن‌ها برایتان جالب باشد: آن‌ها به گروهی از موش‌ها در صورت یک بار فشار دادن یک دکمه، یک خوردنی شیرین‌مزه می‌دادند و به همین موش‌ها، در ازای 15 بار فشار دادن دکمه، خوردنی مشابهی می‌دادند (خوردنی‌ها مشابه بودند تا تاثیر هر عامل دیگری کنترل شود و تنها تفاوت خوردنی‌ها، میزان تلاش موش برای به دست آوردنش باشد). در مرحله بعد وقتی هر دو نوع خوردنی آزادانه در اختیار این موش‌ها قرار می‌گرفت، آن‌ها تمایل بیشتری برای خوردن گروه خوردنی از خود نشان دادند، که در مرحله قبل برای به دست آوردنش باید بیشتر تلاش می‌کردند.

در مرحله بعد محققین تصمیم گرفتند مطمئن شوند که حتی کالری بیشتر هم روی تصمیم‌گیری موش‌ها تاثیری ندارد و این به این سوال جواب بدهند که آیا آن‌ها به غذاهای کم‌کالری هم به همین روش علاقه‌مند می‌شوند یا نه. بنابراین به نیمی ‌از موش‌ها غذای کم‌کالری در ازای تلاش فراوان و به نیمی دیگر، همان غذای کم‌کالری در ازای تلاش بسیار کم داده می‌شد. در سپس وقتی هر دو گروه موش‌ها آزادانه با این غذا روبرو شدند، موش‌های گروه دوم که عادت داشتند این غذا را با صرف انرژی زیاد و تلاش فراوان به دست بیاورند، غذای بیشتری خوردند. حتی محققین می‌گویند آن‌ها لذت بیشتری هم می‌بردند! اما آن‌ها چه طور فهمیدند که موش‌ها لذت می‌برند؟ محققین از لیس زدن غذا به عنوان شاخصی برای لذت بردن استفاده کردند.

بنابراین شاید برای تنظیم برنامه‌های غذایی‌تان، بد نیست قدری تلاش خود را برای به دست آوردن هر غذا تنظیم کنید. البته هنوز این مطالعه روی نمونه انسانی انجام نشده است. اما امتحانش که ضرری ندارد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =