سپیده فهیمیفر*: سالیان متمادی و در محفلهای گوناگون بحثهای بسیاری از سوی دانشجویان، اساتید و حرفهمندان رشته کتابداری به منظور تغییر نام رشته و با دلایل مختلف صورت پذیرفته است. در میان این مباحث موافقان و مخالفان و افراد میانهروی بسیاری با ذکر دلایل خاص خود به بحث و تبادل نظر پرداختهاند و در نهایت در شهریور ماه 1391 نام رشته به علم اطلاعات و دانششناسی تغییر یافت. نه تنها از آن زمان، بلکه پیش از آن نیز روند توسعه گرایشها و رشتههای مرتبط با کتابداری در دستور کار کمیته برنامهریزی کتابداری و اطلاعرسانی دفتر گسترش و برنامهریزی آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است، اما هم اکنون بحثها و نظرات مختلف و متنوعی در زمینه گرایشهای تصویب شده حال و آینده به گوش میرسد. بی شک رشد و توسعه یک رشته و گرایشهای مرتبط با آن بدون آگاهی از وضع موجود در ایران و دیدجهانی به این رشته و نیز بازار کار آن در ایران میسر نخواهد شد.
با تاسیس دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی در سال 1389، رسالت اصلی تربیت متخصصان و حرفه مندان به صورت تخصصیتر مورد توجه قرار گرفت و نیاز به پذیرش دانشجویان در رشتههای تخصصیتر نه تنها در این دانشکده بلکه در کلیه گروههای علم اطلاعات و دانششناسی، با توجه به نیاز جامعه به چشم میخورد. اگرچه پیش از این، رشته کتابداری و کتابدار از دیدگاه جامعه صرفاً به محیط کتابخانه و امانت کتابها محدود میشد، اما امروزه با تغییر نام نه تنها خود کتابداران، بلکه آحاد جامعه باید به اهمیت کتابدار با عنوان عالم اطلاعات و نیز مدیریت کننده اطلاعات پی ببرند. بنابراین مسئولیت سنگینی برعهده کتابداران خواهد بود تا بتوانند اطلاعات تخصصیتر را در زمانی کوتاه و با کیفیت عالی، بازیابی و آنها را بر روی محمل اطلاعاتی مناسب در اختیار کاربر قرار دهند. در حقیقت کتابداران به عنوان ناخدای اطلاعات مطرح خواهند شد. بی شک تربیت افراد کارآمد در این رشته نیازمند تخصصیتر شدن تحصیلات دانشگاهی منطبق با اهداف و نیازمندیهای جامعه است. بنابراین بررسی جامعنگر رشتههای این حوزه در دانشگاههای جهان امری ضروری به نظر میرسد، تا دید جهانشمول، رشتههای مرتبط را با اهداف مشخص و متقن به دیگر گروههای علم اطلاعات و دانششناسی معرفی نموده و در جهت تصویب رشتهها و گرایشهای مورد نیاز و پذیرش دانشجو پیش رفت.
رشتههای و گرایشهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی در ایران
در سالهای اخیر شاهد روند رو به رشد پذیرش دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستیم، به گونهای که از سال 1388 تا سال 1391 تعداد دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی ارشد تقریبا به سه برابر و نیم افزایش یافته است:
جدول 1
ظرفیت در سال1391
|
ظرفیت در سال 1390
|
ظرفیت در سال 1389
|
ظرفیت در سال 1388
|
447
|
339
|
213
|
187
|
دانشگاه اصفهان، الزهرا، امام رضا، بیرجند، پیام نور، تربیت مدرس، تهران، خوارزمی، شاهد، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، شیراز، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد، قم و یزد، 16 دانشگاهی هستند که در میان دانشگاههای سراسری به پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کردهاند. دانشگاه پیام نور مشهد، دانشگاه اصفهان و نیز دانشگاه تهران به ترتیب سه دانشگاهی هستند که بیش از دیگر دانشگاهها اقدام به پذیرش دانشجو در این مقطع نمودهاند.
در کنار رشد تعداد دانشجویان، تخصصیتر شدن رشتهها و گرایشها به منظور تربیت افرادی متخصص در این حوزه ضروری به نظر میرسد. بنابراین رشتهها و گرایشهایی از سوی کمیته برنامهریزی کتابداری و اطلاعرسانی دفتر گسترش و برنامهریزی آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده است، که تا کنون رشته علوم کتابداری و اطلاعرسانی با گرایشهای اطلاعرسانی، کتابخانههای آموزشگاهی، کتابخانههای دانشگاهی، کتابخانههای عمومی و رشته علم سنجی و نیز مطالعات آرشیوی اقدام به پذیرش دانشجو در دانشگاههای سراسری نمودهاند. دانشگاه تهران، اصفهان و امام رضا دارای گرایش اطلاعرسانی، دانشگاه تهران و شهید چمران اهواز دارای گرایش کتابخانههای دانشگاهی ( از سال 1388- 1391) بودهاند. بهعلاوه صرفاً دانشگاه تهران اقدام به پذیرش دانشجو در گرایشهای مربوط به کتابخانههای آموزشگاهی و کتابخانههای عمومی نموده است. از سال 1390 نیز در دانشگاههای تهران، شاهد و یزد ، شاهد پذیرش دانشجو در رشته علمسنجی به عنوان یکی از حوزههای مرتبط با علم اطلاعات و دانششناسی، از دو بعد آموزش محور و پژوهش محور بودهایم. همچنین دانشگاه تهران از سال 1391 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مطالعات آرشیوی به عنوان نخستین دانشگاه نموده است. اگرچه رشتهها و گرایشهای دیگری با نامهای مدیریت اطلاعات، مدیریت کتابخانه دانشگاهی، دانشنامه نگاری، مدیریت کتابخانههای دیجیتالی و نظایر آن به تصویب رسیده است، اما تا کنون دانشگاهی اقدام به پذیرش دانشجو در این رشتهها و گرایشها نداشته است. با نگاهی به روند رو به رشد و توسعه رشتهها و گرایشهای این حوزه متوجه خواهیم شد که دانشگاه تهران به عنوان پیشگام اصلی پذیرش دانشجو در رشتهها و گرایشهای اصلی و تخصصی بوده است.
با توجه به اهمیت تخصصیتر شدن آموزش حرفهمندان این حوزه، نیاز به تصویب رشتهها و گرایشهای تخصصیتر و پذیرش دانشجو دیده میشود. بنابراین بررسی رشتهها و گرایشهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای جهان خواهد توانست دید بازتری به مسئولان و تصمیمگیرندگان در کمیته برنامهریزی ارائه دهد. بدین منظور به بررسی 54 دانشگاه دنیا به منظور واکاوی رشتهها و گرایشها و نیز نام دانشکدهها و یا گروههای آن پرداختهایم. اگرچه تعداد دانشگاههای بیشتری مورد بررسی قرار گرفت، اما به علت اختصاص سایت آنها به زبانی خاص نظیر ژاپنی، چینی، آلمانی و یا به علت عدم درج رشتهها و گرایشها در سایت خود از مجموعه بررسی ما حذف شدند.
گروهها و دانشکدههای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی در جهان
حوزه علم اطلاعات و دانششناسی تا کنون با عناوین Departmetn,Faculty,School,College در دانشگاههای دنیا مطرح شده است. در ایران نیز تا سال 1389 صرفاً گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانی در دانشگاهها وجود داشته و دانشگاه تهران، نخستین دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی را از سال 1389 تاسیس کرد. گروههای این حوزه با نامهای علم اطلاعات و کتابداری، علم کتابداری و اطلاعات،کتابداری و اطلاعات، مطالعات کتابداری و اطلاعات، علوم کتابداری، اطلاعات و آرشیو، حکمرانی و خط مشی اطلاعات، ارتباطات مشارکتی، علم شناختی، مدیریت مشارکتی و اطلاعات، مدیریت اطلاعات و سرمایه، مطالعات اطلاعرسانی و انفورماتیک هم اکنون در حال فعالیتاند که گاهاً دربردارنده چندین رشته یا گرایش بوده و خود نیز زیرمجموعه دانشکده، مدرسه یا کالج و نیز دانشگاه خاصی هستند. عناوین کالجها، دانشکدهها و نیز مدارس دانشگاههای جهان عبارتند از: کالج(اطلاعات و حسابرسی ، کالج اطلاعات، آموزش، هنرها و علوم، آموزش و علم انسانی، اطلاعات و ارتباطات، علوم اطلاعات و ارتباطات، نام خاص)، دانشکده (مطالعات اطلاعرسانی و کتابداری ، حسابرسی و اطلاعات، هنر، هنرها، علوم انسانی، اطلاعات، مطالعات رسانه و اطلاعات، علم اطلاعرسانی و کتابداری، علوم دانش و رسانه، ارتباطات، مدیریت، علوم رفتاری و اجتماعی، آموزش) مدرسه¬ی (اطلاعات، علم اطلاعرسانی و کتابداری، مطالعات اطلاعرسانی و کتابداری،اطلاعات و ارتباطات، آموزش، مطالعات اطلاعات و آموزش، مهندسی و فناوری، علم کتابداری و اطلاعرسانی، مدیریت اطلاعات، علم کتابداری و منابع اطلاعاتی، علوم اطلاعات، مطالعات اطلاعات، مطالعات اطلاعات، آرشیوی و کتابداری، مدیریت و اقتصاد)
University
|
Faculty/School/College
|
Department
|
College of Information
|
Library and Information
|
|
the Faculty of Arts of the Comenius
|
Library and Information Science
|
|
Faculty of Media and Knowledge Sciences
|
Cognitive Science
|
|
Faculty of Media and Knowledge Sciences
|
Corporate Communication
|
|
Faculty of accounting and information
|
Finance and Information Management (Midlands)
|
|
Collage of computing and information
|
Informatics
|
|
Asian Institute of Technology
|
School of Engineering and Technology
|
Information and Communications
|
|
Information and Computer Sciences
|
|
Faculty of accounting and information
|
Information and Corporate Management
|
|
|
Information and library science
|
|
Faculty of Media and Knowledge Sciences
|
information policy and governance
|
|
School of Education and information studies
|
Information sciences
|
|
Collage of computing and information
|
Information Studies
|
|
College of computing and information
|
Information studies
|
|
Faculty of Arts
|
Library and Information Science
|
|
College of Southern Idaho
|
Library and information science
|
|
Faculty of Art
|
Library and information science
|
|
Morgridge college of Education
|
Library and information science
|
|
Schools of Economics and Management
|
Library and Information Science
|
|
|
Library and Information Science
|
|
|
Library and Information Science
|
|
|
Library and Information Science
|
|
Faculty of Arts
|
library and information sciences
|
|
Faculty of Media and Knowledge Sciences
|
Library and information studies
|
|
School of Education
|
Library and Information Studies
|
|
|
Library and Information Studies
|
|
Faculty of Media and Knowledge Sciences
|
Library Info. and Archive Sciences
|
|
Collage of computing and information
|
|
|
0
|
|
|
Faculty Library and information studies
|
|
|
Faculty of Arts/Nakuru Town Campus College
|
|
|
Faculty of Humanities
|
|
|
Faculty of Information
|
|
|
Faculty of Information
|
|
|
Faculty of information and Media Studies
|
|
|
Faculty of information and media studies
|
|
|
Faculty of Library and Information Science
|
|
|
Graduate School of Library and Information Science
|
|
|
Graduate School of Library and Information Science/Simmons College
|
|
|
Graduate School of Library and Information Studies/Queens college
|
|
|
Information School
|
|
|
Institute of Library and Information Sciences/Faculty of Communication
|
|
|
Milwaukee Graduate School Advancing Research, Scholarship, and Innovation
|
|
|
PALMER SCHOOL OF LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE
|
|
|
School of Communication and Information at Rutgers
|
|
|
School of Information and Library Science
|
|
|
School of Information Management (SIM)/Faculty of management
|
|
|
School of Information Resources and Library Science/College of social and behavioral sicences
|
|
|
School of Information sciences
|
|
|
School of information studies
|
|
|
School of Information studies
|
|
|
School of Information studies/Faculty of Arts
|
|
|
School of information/College of arts and sciences
|
|
|
School of library and information science
|
|
|
School of library and information science
|
|
|
School of library and information science
|
|
|
School of Library and Information science
|
|
|
School of Library and Information Science
|
|
|
School of Library and Information Science
|
|
|
School of Library and Information Science/Collage of human science and education
|
|
|
School of library and Information science/College of Communication and Information
|
|
|
School of Library and Information Studies
|
|
رشتهها و گرایشهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای جهان
با حذف رشتهها و گرایشهای تکراری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای جهان، جدول زیر بیانگر رشتهها و گرایشهایی است که اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف نمودهاند.
رشتهها و گرایشهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی در جهان
|
||||
Major
|
Specialization
|
BA/BS
|
MA
|
PHD
|
Advising and Contact Information
|
|
*
|
|
|
eSociety
|
|
*
|
|
|
History of literary culture
|
|
*
|
|
|
Informatics
|
Human-Computer Interaction
|
*
|
|
|
Informatics
|
Information Architecture
|
*
|
|
|
Information Management & Technology
|
|
*
|
|
*
|
Information Management and Services
|
|
*
|
|
|
Information Resources and Library Science
|
Undergraduate Digital Information Studies
|
*
|
*
|
*
|
Information Resources and Library Science
|
|
*
|
|
|
Information Science
|
|
*
|
*
|
*
|
Information Science
|
Information systems
|
*
|
|
|
Information Science
|
User-centered design
|
*
|
|
|
Information Science
|
Networks and security
|
*
|
|
|
Information Science
|
Self-designed
|
*
|
|
|
Information studies
|
|
*
|
*
|
|
Information Studies
|
|
*
|
|
*
|
Information Systems
|
|
*
|
|
|
Information Technology
|
|
*
|
*
|
|
Information, Communication, and Technology (ICT)
|
|
*
|
|
|
Knowledge Management
|
|
*
|
|
|
Library and information science
|
|
*
|
*
|
*
|
Library and Information Science
|
Knowledge Organization
|
*
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Public Library System
|
*
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Information storage & Retrieval
|
*
|
*
|
|
Library and Information Studies
|
|
*
|
*
|
*
|
Library Information and Archive Studies
|
|
*
|
|
|
Library Science/information science
|
Information Systems
|
*
|
*
|
|
Library Studies
|
|
*
|
|
|
Literary communication and libraries
|
|
*
|
|
|
Management
|
|
*
|
|
|
Media and The Public Interest
|
|
*
|
|
|
Media Theory and Production
|
|
*
|
|
|
Media, Information and Techno culture
|
|
*
|
|
|
Office Management and Technology
|
|
*
|
|
|
Systems and Information Science
|
|
*
|
|
|
Telecommunications and Network Management
|
|
*
|
*
|
|
Archival Studies
|
|
|
*
|
|
Archives and Records Administration
|
|
|
*
|
|
Basic and Applied Informatics
|
|
|
*
|
|
Bioinformatics
|
|
|
*
|
|
Book Arts Program(MFA)
|
|
|
*
|
|
Children's Literature
|
|
|
*
|
|
Commercial Administration
|
|
|
*
|
|
Communication and Information/sciences
|
|
|
|
*
|
Communication, Information and Library Studies
|
|
|
|
*
|
Computer science
|
software engineering(MS)
|
|
*
|
*
|
Critical Information Studies (CIS)
|
|
|
*
|
|
Culture and Technology (C & T)
|
|
|
*
|
|
Health Information Science
|
|
|
*
|
*
|
Information
|
|
|
*
|
|
Information and Materials
|
|
|
*
|
|
Information and Society
|
|
|
|
*
|
Information Architecture and Knowledge Management
|
|
|
*
|
|
Information Management
|
|
|
*
|
*
|
Information Organization and Technologies
|
|
|
|
*
|
Information Resources and Library Science
|
Law Librarianship
|
|
*
|
|
Information Resources and Library Science
|
Public Librarianship
|
|
*
|
|
Information Resources and Library Science
|
School Librarianship
|
|
*
|
|
Information Resources and Library Science
|
Special Librarianship, including Legal and Health Specializations
|
|
*
|
|
Information Resources and Library Science
|
Archives and Special Collections
|
|
*
|
|
Information Resources and Library Science
|
Digital Information Professional
|
|
*
|
|
Information Resources and Library Science
|
Academic Librarianship
|
|
*
|
|
Information science
|
Information Systems and Technology
|
|
*
|
|
Information Science
|
Library and Information Services/School Library Media
|
|
*
|
|
Information Science
|
Library and Information Services
|
|
*
|
|
Information Science
|
Library and Information Services/School Library Media Specialist
|
|
*
|
|
Information Science
|
Chemical Information Specialist
|
|
*
|
|
Information Science
|
Digital Libraries Specialization
|
|
*
|
|
Information Science
|
Information Management and Policy
|
|
*
|
|
Information Science and Technology
|
|
|
|
*
|
Information Systems & Design
|
|
|
*
|
|
Journalism
|
|
|
*
|
|
Knowledge Management
|
|
|
|
*
|
Library and Bibliography
|
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Information Management
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Individualized
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Information Technology
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Resources & Services: Children and Youth
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Resources & Services: Health
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Resources & Services: Reference
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Rare Books and Special Collections
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Rare Books, Print and Visual Culture
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Academic and Special Librarianship
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Library
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Digital Libraries
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
School Library Media
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Law Librarianship
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Archives, Preservation & Records Management /Archive/Archive management/Archives and Records Administration/Archives and Records Management
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
School Libraries and Media Centers
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Information & Digital Resource Management
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
School Library Teacher Program
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
design and evaluation of information systems
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
community information systems
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
data curation
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
special collections librarianship
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Bioinformatics
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Informatics
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
services for children and young adults
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
reference and information services
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Library Studies
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Archival Studies
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Geoinformatics
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Information Science
|
|
*
|
|
Library and Information Science
|
Library and Information Studies
|
|
*
|
|
Library Science
|
|
|
*
|
*
|
Library Science
|
health information
|
|
*
|
|
Library Science
|
Information Organization /Knowledge Representation
|
|
*
|
|
Library Science
|
Instructional Services
|
|
*
|
|
Library Science
|
Youth Services and Literature
|
|
*
|
|
Library Science
|
African Studies Librarianship
|
|
*
|
|
Library Science
|
Art Librarianship Specialization
|
|
*
|
|
Library Science
|
Chemical Information Specialist
|
|
*
|
|
Library Science
|
Library Technology Management
|
|
*
|
|
Library Science
|
Music Librarianship Specialization
|
|
*
|
|
Library Science
|
Chemical Information Specialist
|
|
*
|
|
Library Science
|
Children’s and Young Adult Services
|
|
*
|
|
Library Science
|
Archives and Records Management Specialization
|
|
*
|
|
Library Science
|
Rare Books and Manuscripts Librarianship
|
|
*
|
|
Library science
|
Digital Libraries
|
|
*
|
|
Library Science
|
school libraries/librarianship
|
|
*
|
|
Library Science/ Library and Information Science
|
academic libraries/librarianship
|
|
*
|
|
Library Science/ Library and Information Science
|
Public libraries/ Public Librarianship
|
|
*
|
|
Library Science/Library and Information Science
|
School Media
|
|
*
|
|
Library, Archival and Information Studies
|
|
|
|
*
|
Managerial Leadership in the Information Professions
|
|
|
|
*
|
Media Studies
|
|
|
*
|
*
|
Moving Image Archive Studies (MIAS)
|
|
|
*
|
|
Museum Studies (MMSt)
|
|
|
*
|
|
Popular Music and Culture
|
|
|
*
|
|
REMOTE SENSING AND GEOGRAPHIC INFORMATION SYSTEMS (RS-GIS)
|
|
|
*
|
*
|
Socio-technical Data Analytics
|
|
|
|
*
|
Telecommunications (TC)
|
|
|
*
|
*
|
Telecommunications (TC)
|
Telecommunications Systems
|
|
*
|
|
Telecommunications (TC)
|
Computer Networks
|
|
*
|
|
Telecommunications (TC)
|
Policy and Management
|
|
*
|
|
رشتههای مشترک با علم اطلاعات و دانششناسی
بهعلاوه رشتههای دوگانه در مقطع کارشناسی ارشد که به صورت مشترک با دانشگاهها و یا رشتههای دیگر در سطح جهان برگزار میگردد ، که در جدول زیر قابل مشاهده است. همان طور که از جدول مشخص است حوزه علم اطلاعات و دانششناسی به صورت مشترک با حوزههای مدیریت بازرگانی، مدیریت محیط و منابع، مدیریت عمومی، مطالعات آرشیوی، تاریخ، ادبیات کودک، کتابداری مهندسی، فنی، علمی، مردم شناسی، انگلیسی، جغرافیا، مراقبت سلامتی، زبان، ادبیات و ترجمه، موسیقی، مطالعات زنان، مطالعات سلامت، مطالعات آفریقا، مطالعات اوراسیا، تاریخ و فلسفه علم، روزنامهنگاری و ... با گروهها و دانشکدههای دیگر در همان دانشگاه یا خارج از دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نمودهاند که مدرک نهایی با امضای هر دو دانشکده به دانشجو اعطا میگردد.
رشتههای مشترک با حوزه علم و اطلاعات و دانششناسی
|
Dual Degree (MS/)
|
Master of Library and Information Science and Master of Business Administration (M.L.I.S./M.B.A.)
|
Master of Library and Information Studies and Master of Resource and Environmental Management (MREM)
|
Master of Library and Information Studies and Master of Public Administration (MPA)
|
Master of Library and Information Studies and Juris Doctor (JD)
|
Master of Library and Information Studies/Master of Arts in Humanities Computing (HuCo)
|
Masters Of Archival Studies & Master of Library and Information Studies
|
Dual Degree Program with the Department of History to Prepare Archivists
|
Library and Information Science Archives (MS)/History (MA)
|
Library and Information Science (MS)/Children's Literature (MA)
|
Master of Science (MS) Dual Degree for scientific, technical, and engineering librarians
|
Master of Science in Anthropology/Master of Library and Information Science
|
Master of Arts in English/Master of Library and Information Science
|
Master of Arts in Geography/Master of Library and Information Science
|
Master of Science in Health Care Informatics/Master of Library and Information Science
|
Master of Arts in Language, Literature, and Translation/Master of Library and Information Science
|
Master of Music/Master of Library and Information Studies
|
Master of Science in Urban Studies/Master of Library and Information Science
|
Master of Arts in Women's Studies/Master of Library and Information Science
|
Master of Library Science /MS Health Studies Degree
|
African American and African Diaspora Studies (MA) and Master of Library Science
|
African Studies (MA) and Master of Library Science
|
Art History (MA) and Master of Library Science
|
Central Eurasian Studies (MA) and Master of Library Science
|
Comparative Literature (MA) and Master of Library Science
|
English (MA) and Master of Library Science
|
Folklore and Ethnomusicology (MA) and Master of Library Science
|
History (MA) and Master of Library Science
|
History and Philosophy of Science (MA) and Master of Library Science
|
Journalism (MA) and Master of Library Science
|
Latin American and Caribbean Studies (MA) and Master of Library Science
|
Law (JD) and Master of Library Science
|
Musicology or Music Theory (MA)and Master of Library Science
|
Public Affairs (MPA)and Master of Library Science
|
Russian and East European Studies (MA) and Master of Library Science
|
Central Eurasian Studies (MA) and Master of Information Science (MIS)
|
جدول 4
رشتههای مشترک با حوزه علم اطلاعات و دانششناسی
|
Dual Degree (MS/)
|
Russian and East European Studies (MA) and Master of Library Science
|
Central Eurasian Studies (MA) and Master of Information Science (MIS)
|
Folklore and Ethnomusicology (MA) and Master of Information Science (MIS)
|
Public Affairs (MPA) and Master of Information Science (MIS)
|
Russian and East European Studies (MA) and Master of Information Science (MIS)
|
Master of Arts in Information Resources and Library Science (M.A.) and a Master of Arts degree in Journalism (M.A.)
|
Information Resources and Library Science and MENAS
|
به علاوه در مقطع کارشناسی نیز رشتههای دوگانه ذیل اقدام به پذیرش دانشجو نمودهاند.
Dual Degree(BA/BS)
|
3+1 Bachelor of Science in Computer Science (BS)/Library and Information Science (MS)
|
Bachelor of Science (BS) Dual Degree for scientific, technical, and engineering librarians
|
جمعبندی
با نگاهی به رشتهها و گرایشهای تخصصی که در دانشگاههای مختلف جهان اقدام به پذیرش دانشجو نمودهاند، متوجه خواهیم شد که در دنیا بیش از 70 رشته و گرایش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی موجود است. در حالیکه در ایران صرفاً 3 رشته و 4 گرایش به صورت فعال(پذیرش دانشجو) وجود دارد. به نظر میرسد، گروههای علم اطلاعات و دانششناسی به منظور همگام شدن با پیشرفتهای روزافزون این حوزه که مرتبط با اطلاعات و منابع اطلاعاتی است، نیازمند تخصصیتر شدن گرایشها و پذیرش دانشجو در رشتههای مرتبط است. با بررسی رشتهها و گرایشها در سطوح مختلف در دانشگاههای جهان به نظر میرسد تصویب گرایشهایی نظیر سازماندهی دانش، ذخیره و بازیابی اطلاعات، معماری اطلاعات، نظامهای اطلاعاتی، طراحی کاربرمدار در مقطع کارشناسی، گرایشهای سازماندهی دانش، ذخیره و بازیابی اطلاعات، نظامهای اطلاعاتی، مجموعههای خاص و کتابهای نایاب، کتابخانههای دیجیتالی، مدیریت منابع دیجیتالی و اطلاعات، طراحی و ارزیابی نظامهای اطلاعاتی، حفاظت دادهها، خدمات اطلاعاتی و مرجع، ژئوانفورماتیک، نسخ خطی و رشتههایی نظیر مطالعات آرشیوی تصاویر متحرک، مطالعات موزه، مدیریت پیشینهها و آرشیوها، هنرآرایی کتابها، مطالعات اطلاعات انتقادی، طراحی و نظامهای اطلاعاتی و نظایر آن و نیز در مقطع دکتری رشتههایی نظیر فناوریها و سازماندهی اطلاعات، مدیریت دانش و نظایر آن در گروهها و دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی و با توجه به نیاز مراکز مختلف اطلاعرسانی در کشور میتواند در اعتلای جایگاه رشته و به کارگماردن نیروی انسانی متخصص موثر باشد. در کنار رشتهها و گرایشهای بدست آمده در سطح جهان و متناسب با ایران، تصویب رشته و گرایشهایی در حوزه چاپ و نشر، پایش اطلاعات، فلسفه اطلاعات و نظایر آن ضروری به نظر میرسد که نیازمند توجه مسئولین و تصمیمگیران مربوطه است.
پانوشت: برخی از دانشگاهها در این فاصله زمانی گاه در یک یا چند نوبت اقدام به پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در این گرایشها نمودهاند. کلیه اطلاعات مرتبط با رشتهها و گرایشها در این مقاله مربوط به فاصله سال های 1388 تا 1391 بوده است که بهواسطه دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری نوبت اول و بدون احتساب تکمیل ظرفیت جمعآوری شده است.
53