برنامه‌ی پربیننده‌ی رسانه‌ی ملی با عنوان مناظره در پله‌ی ششم به دریاچه ارومیه رسید. این که شبکه‌ی یک سیما تصمیم گرفته است تا موضوعی محیط زیستی را در یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های زنده خود پوشش دهد، بهانه‌ای است برای نگارش یادداشت پیش رو ...

    ساعت 16:30 روز جمعه - 29 شهریور 1392، بینندگان شبکه یک سیما برای نخستین بار در یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سیاسی/اقتصادی رسانه ملّی شاهد مناظره‌ای خواهند بود که به طور مستقیم نه به سیاست ارتباط دارد و نه به اقتصاد! بلکه موضوعی محیط زیستی است که البته نه فقط حوزه سیاست و اقتصاد را که فرهنگ را هم متأثر می‌کند. این رخداد را از چند منظر می‌توان مورد توجه قرار داد:
    نخست آن که به نظر می‌رسد وقتی در نخستین جلسه رسمی کابینه یازدهم که در بیست و هفتم مرداد ماه برگزار شد، خبر تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه توسط رییس جمهور و به عنوان وفای به عهدی که با مردم منطقه بسته بود،اعلام گردید؛ اینک عزت‌الله ضرغامی هم به تأسی از رییس جمهور کوشیده است تا بهترین ساعت پخش و جذاب‌ترین برنامه‌ی پرمخاطب خود را در اختیار محیط زیست و دریاچه ارومیه قرار دهد. رویکردی که امیدوارم تداوم یافته و در مورد دیگر معضلات محیط زیستی کشور از جمله بحران فرسایش خاک، ریزگردها، تجاوز به عرصه‌های طبیعی و تغییر کاربری اراضی، مرگ تالاب‌های کشور همچون هامون، جازموریان، بختگان، طشک، کم جان، انزلی، گمیشان، گاوخونی، آلماگل، پریشان، ارژن، کافنر، قوری گل و ...؛ شکار بی‌رویه و مرگ تنوع زیستی؛ نابودی آخرین بازمانده‌های یوزپلنگ آسیایی در ایران، بحران زباله؛ خودسوزی و نشست زمین ناشی از افت بی‌سابقه سطح آب در سفره‌های زیرزمینی، نابودی و خشکیدگی زاگرس و جلگه خوزستان؛ سدسازی؛ قوانین دست و پاگیر برای فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و پایان دادن نگاه امنیتی به ایشان و ... برنامه‌ها و مناظره‌هایی درخور اختصاص داده شود.
 



    دومین نکته آن است که برگزاری این مناظره مورد استقبال شدید اصحاب رسانه قرار گرفته و خبرش تقریباً در تمامی سایت‌ها و خبرگزاری‌های معتبر و پربیننده کشور از خبرگزاری جمهوری اسلامی گرفته تا فارس، خبرآن‌لاین، ایسنا، الف، مشرق نیوز، شبکه ایران، زیست بوم، روزنامه جوان، روزنامه ملت، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری دانشجو و ده‌ها روزنامه و سایت خبری داخل و خارج از کشور انعکاس یافته است که خود نشان از اهمیت پرداختن به موضوعات محیط زیستی در سطح رکن چهارم دموکراسی دارد؛ رویدادی که تا چند سال پیش، تصورش هم ممکن نبود! بود؟
    و سومین نکته به اعلام حضور معصومه ابتکار در این مناظره بازمی‌گردد که اتفاقاً در تیتر خبری اغلب رسانه‌ها بر آن تأکید شده است. در حقیقت ایشان بر خلاف وزرای نیرو و جهاد کشاورزی که از حضور در این مناظره به بهانه‌های مختلف خودداری کرده‌اند، حاضر شده‌اند تا بی‌مهابای تبعات آن و یا ملاحظات مبتنی بر جایگاه سیاسی خویش و سطح دیگر شرکت‌کنندگان، بی‌واسطه و مستقیم دیدگاه‌های خود را با مردم در میان نهند و خود را در معرض نقدها و پرسش‌های حاضرین در جلسه قرار دهند که شایسته تقدیر است و امیدوارم تا آخرین لحظه به رغم فشارهایی که می‌دانم بر ایشان وارد می‌شود تا از حضور در این مناظره صرفنظر کنند، بر تصمیم خود ثابت قدم بمانند.
    باشد که با محرم دانستن مردم و تقویت این رویه، بتوانیم گامی استوارتر برای کاهش بدهکاری بوم‌شناختی (اکولوژیکی) سرزمین عزیزمان برداریم و حیات را دوباره به نگین فیروزه‌ای شمال باختری وطن و دیگر نگین‌های فیروزه‌ای کشور که اینک کفنی سپیدپوش را در گاوخونی، بختگان، هامون، پریشان و ... برای خود برگزیده‌اند، بازگردانیم.
    آمین ...
 

    پی‌نوشت:
    از آنجا که نگارنده هم به عنوان یک پژوهش‌گر مستقل و فعال محیط زیست که هم‌اکنون درگیر پژوهشی جامع در منطقه است، در این مناظره شرکت خواهد داشت، خوشحال می‌شوم تا هموطنان عزیزم، در این مجال 30 ساعته تا شروع مناظره، مهم‌ترین پرسش‌ها و پیشنهادهای خویش را در کامنت‌های همین یادداشت با من و دیگر مخاطبان عزیز به اشتراک نهند و یا به نشانی رایانامه‌ام ارسال دارند: darvish100@gmail.com


    در همین باره:
    - آنها بهشت می‌کارند و ما بهشت درو می‌کنیم!

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها