ایسنا نوشت:

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سخنان وزیر نیرو مبنی بر تخریب برخی سدهای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه برای نجات این دریاچه اظهار کرد: خراب کردن سدها برای نجات تالاب‌ها در تمام دنیا امری رایج است.

مسعود باقرزاده کریمی با بیان اینکه تا کنون در کشور آمریکا چندین سد برای نجات تالاب‌ها خراب شده است افزود: خراب کردن سدها اصول و چارچوب مخصوص به خود را داشته و به لحاظ فنی به هیچ وجه کاری غیرکارشناسی نیست.

وی گفت: در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه سه دسته سد داریم. تنها یک دسته از این سدها که برای زراعت‌های یک ساله احداث شده‌اند را می‌توان تخریب کرد و به سدهای دیگر که برای تامین آب شرب و کشاورز‌ی‌های دائمی مانند باغات احداث شده‌اند کاری نداریم.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با برداشتن سدهایی که برای زراعت‌های یک ساله احداث شده‌اند می‌توان دفعات شکست را از دوبار در سال به یک بار در سال کاهش داد.

باقرزاده کریمی اضافه کرد: از آنجا که با احداث سدها مدت‌هاست رودخانه‌های اطراف حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، جریان سیلابی نداشته‌اند، در پشت این سدها رسوبات بسیاری جمع شده که باید همزمان با تخریب سدها لایروبی شوند.

وی ادامه داد: همچنین باید بلافاصله از برداشت‌های غیرمجاز آب در پایین دست توسط مردم جلوگیری کرد چرا که همزمان با تخریب سد و رهاسازی آب برداشت‌های غیرمجاز نیز آغاز می‌شود.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه توسط دولت اظهار کرد: عزم دولت برای نجات این دریاچه بسیار خوب است و در این کارگروه نیز صحبت‌های خوبی شده است که اگر عملی شود می‌توان امیدوار بود تا یکی، دو ماه آینده تحولی در وضعیت دریاچه ارومیه به وجود بیاید.

به گفته وی در حال حاضر حجم آب دریاچه ارومیه 80 درصد کاهش یافته و 60 درصد مساحت آن نیز خشک شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    25 1
    چرا عاقل کند کاری که باز آید به کنعان آدمی؟ والا!
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    8 29
    خیلی ببخشید. فکر نکنم خراب کردن سد مثل خراب کردن دیوار یک خونه باشه! در ضمن، انوقت خسارت خراب کردن سد رو شما میدیدن ؟!
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      22 4
      خسارت ناشی از باقی موندن سد رو کی میده؟! ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه س (شاید این مثل زیاد متناسب نبود ولی الان همین تو ذهنم بود)
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    26 3
    به خدا قصدم سياه نمايي نيست ولي از خبر آنلاين مي خواهم اين كامنت را در آرشيو خود نگهدارد. با ايجاد درياچه چيتگر منتظر كم آبي دشت شهرياد و خشك شدن بسياري از زمينهاي حاصلخير كشاورزي باشيد
  • محيط زيستي A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    16 3
    دكتر جان اون زمان كه مجوز همين سد هارو امضا مي كردين به فكر امروز نبودين؟ حال تخريب اين سدها شده راهكار؟
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      4 3
      مگر آقای دکتر تصویب کرد که حالا ازش جواب میخوایید.
  • سید خوشکار IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    9 3
    با توجه به کارشناسی غلط گذشته نه چندان دور باعث خشک شدن دومین دریاچه شور جهان ( اورمیه ) گردیده است که با تخریب برخی از سدهای حوضه ابخیز دریاچه ، 60 در صد بحران مرتفع خواهد شد.
  • علیرضا IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    32 2
    اینجانب اعتقاد دارم یکبار هم که شده تمام افرادی که طی سالهای گذشته با صرف هزاران میلیارد تومان از بیت المال و بدون کار کارشناسی در ساخت این سدها دخیل بوده اند را در یک دادگاه محاکمه و براساس قانون مجازات کنید که جرم آنها خیلی بیشتر از قاچاقچیان و مفسدان میباشد. از دستگاههای اجرائی شامل وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و محیط زیست گرفته تا نمایندگان دخیل در مجلس که با لابیگری و گرفتن و دادن امتیاز در این فاجعه زیست محیطی مشارکت داشتند.عاجزانه از عزیزان سایت وزین خبرآنلاین تقاضا دارم با طرح یک سوال در قالب نظر سنجی این موضوع بررسی و از این طریق راه را برای ورود مسئولین برای احقاق حقوق مردم از اینگونه خیانتها هموار نمایید .
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    17 1
    باور کنید می ارزه. بعضی جاها تخریب سدهای بزرگ هم می ارزه! البته همونطور که گفتن فقط تخریب سد نیست و باید کارهای دیگه ای هم انجام بشه که بطور کلی مدیریت آب رو در این مناطق در بر میگیره
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    6 2
    بهتر است به جاي تخريب سدها الگوي كشت را در شهر اروميه تغيير دهيم در سالهاي اخير باغات زيادي در اطراف درياچه اروميه احداث شده كه آب آنها از چاههاي غير مجاز برداشت مي شود در صورت تغيير الگوي كشت درياچه اروميه تا حدودي احيا خواهد شد.
    • بی نام DE ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      1 7
      فکر کردی با آب شور ارومیه باغشونو آبیاری می کنن؟ آب دریاچه رفته پایین فقط و فقط به دلیل اینکه سدهای بی مصرفی ساخته شد که آب به درد نخور و پر املاح رو ذخیره میکرد همین
  • رسول آفتابی از تبریز A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    5 1
    همشهری گرامی آقای باقرزاده عزیز. در مورد سد ونیار که از 20 سال قبل درحال احداث است و خود این سد و مجموعه سدهایی که برای کنترل شوری در بالادست آن احداث شده اند چکار خواهید کرد؟ این مجموعه که در آستانه آبگیری هستند سالانه از ورود حدود نیم میلیارد متر مکعب آب به بستر بی رمق دریاچه ارومیه جلوگیری خواهند نمود.
  • احسان IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    1 12
    با خراب کردن سد آب شیرین گرانبها را به آب شور تبدیل خواهیم کرد. فکر نمی کنید ارزش آب شیرین بیش از اینهاست؟
    • بی نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      0 0
      فکر نمیکنید جان و مال میلیونها انسان گرانبهاتر از آب شیرینه؟ انسان هایی که اگر دریاچه خدای ناکرده خشک بشه یا باید به مناطق دیگه مهاجرت کنن و یا با انواع و اقسام امراض دست و پنجه نرم کنن. لطفا قبل از بیان مطلبی تحقیق کافی به عمل بیارید.
  • علی A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    1 12
    حتما اب شور بهتره دیگه .این نظر اقای وزیره
  • mehdi IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    4 0
    اینها مسایلی است که کارشناس خودشو میخواد و نمیشه همینجوری بحث کرد لطفا"با این مساله غیر علمی صحبت نکنیم.مسیله زیست محیطی یک بحث چند وجهی است و کار هرکسی نیست در مورد آن بحث کنند؟!
  • ناصر IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 1
    نیازی به تخریب سدها نیست براحتی می توان آبی بیشتر از حد انتظار تامین کرد لطفا نحوه ارتباط با وزیر نیرو یا خانم دکتر ابتکار را راهنمایی فرمایید با تشکر
  • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 0
    نکته ای که برایم به عنوان یک کارشناس محیط زیست خیلی جالب است این که محیط زیست دو استان مجاور دریاچه میگویند یکی از دلایل کاهش آب افزایش چاههای غیر مجاز است. ولی تعدادی از چاههایی که توسط کامیون و خاک پر شده و عوامل تشکیل پرونده شده باشند را مطرح نمی نمایند. در واقع عوامل دو استان اذربایجان شرقی و غربی فرافکنی میکنند و مسئولیت را از سر خود بدون توجیه باز میکنند. و گزارشات ارزیابی سدها بدون بررسی کارشناسی تائید شده است. عوامل بررسی کننده این طرحها در دو اداره کل و سازمان مرکزی نیز که حق ابه را بررسی نکرده اند نیز مقصر اصلی اند.