ایسنا نوشت:

وزیر نیرو جزئیات اولین جلسه کارگروه دریاچه ارومیه را تشریح کرد.

چیت‌چیان در جلسه کارگروه دریاچه ارومیه هدف از برگزاری این جلسه را آشنایی با نظرات مدیران استان و بازدید از دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: در جلسه اول کارگروه گزارش‌های تهیه شده را بررسی کردیم که همه اعضا در مورد اطلاعات پایه اتفاق نظر داشتند و تصمیمات ستادی که قبلا اخذ شده بود، مورد تایید قرار گرفت؛ البته تصمیمات مربوط به آنها نخواهد بود اما نیازی به بررسی مجدد 24 راهکار اتخاذ شده نداریم و از آن عبور کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: تصمیم به تشکیل کمیته تخصصی گرفته‌ایم تا از ظرفیت‌های مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه استفاده کنیم. همچنین در هفته اول مهر همایشی برگزار خواهد شد تا متخصصین نظرات خود را پیرامون مساله دریاچه ارومیه مطرح کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: دولت عزم خود را برای پایان دادن به این مشکل و متوقف ساختن روند خشک شدن دریاچه‌ارومیه جزم کرده است اما همانطور که آقای جلال‌زاده گفته‌اند، حل نهایی نیازمند زمان و همکاری مردم سه استان آذربایجان غربی، شرقی و کردستان خواهد بود. آنچه که مسلم است، دریاچه یکسری ورودی و خروجی دارد. ورودی‌ها عبارتند از بارش، آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی و خروجی‌ها آبی که تبخیر می‌شوند.

وزیر نیرو تاکید کرد: مهم‌ترین عامل خشک شدن دریاچه ارومیه کاهش بارش، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و کاهش آب‌های سطحی است که باید این مشکلات برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: تصمیمات دولت از سوی مردم پشتیبانی خواهد شد، مطمئنیم با عزم ملی، این وضعیت نگران‌کننده تمام خواهد شد و شاهد حیات پرنشاط دریاچه ارومیه خواهیم بود.

ابتکار: زودتر از آنچه فکر می‌کردیم در دریاچه ارومیه با بحران مواجه شدیم

همچنین رییس سازمان محیط زیست گفت: پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از سایت‌های مهم یونسکو است که نه فقط برای زیست بوم ایران بلکه برای زیست بوم جهان مهم است.

دکتر معصومه ابتکار در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه افزود: تشکیل کارگروه نجات پارک ملی دریاچه ارومیه توسط دولت تدبیر و امید، در راستای تحقق اهداف بلند زیست محیطی برای منطقه و کشور است.

وی تصریح کرد: از سال 79 در سازمان محیط زیست در مورد این مساله هشدار داده بودیم اما فکر می‌کردیم کندتر اتفاق بیافتد ولی متاسفانه زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم با بحران مواجه شدیم. اکنون مطلع هستیم که خشک شدن دریاچه ارومیه چه عواقبی روی کشاورزی و مردم منطقه دارد.

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: در اواخر دهه هفتاد نیز مطالعاتی انجام شد و طرح‌های جامع و تفصیلی تقدیم گشت و در همان سال‌ها تمام نگرانی‌ها از جانب ما اعلام شده بود.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: اکنون بحث و برنامه‌ریزی انجام گرفته، اراده سیاسی بین دستگاه‌ها به وجود آمده و با مشارکت وسیع مردم و عزم جدی جوامع محلی، این مشکل حل خواهد شد. اگر با همکاری مردم همراه نشود یا به نتیجه نخواهیم رسید، یا با دشواری‌های بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.

ابتکار خاطرنشان کرد: اکنون باید بیش از هرچیزی به اجرایی کردن این طرح‌ها بیاندیشیم و این مساله باید به طور مستمر پایش شود تا دیگر شاهد تکرار آن نباشیم.

23447

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    11 0
    بارش مستقیم، تنها بخش ناچیزی از سهمیه‌ی آب دریاچه را شامل می‌شود و بخش عمده ی آب دریاچه توسط آب های سطحی (رودخانه ها) و منابع آب زیرزمینی تامین می‌گردد. ساخت بی رویه ی سدها بر مسیر رودخانه ها و پمپاژ بی رویه ی آب های زیرزمینی در دشت های اطراف دریاچه ی ارومیه، آن را از این دو منبع اصلی آب خود محروم کرده و منجر به خشک شدگی آن گردیده است (آیا دریاچه ارومیه در گذشته های دور هم کاملا خشک شده است؟)
  • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    4 54
    ما آب نداریم اون وقت می خوایم آب شیرین رو بریزیم توی دریاچه که شور بشه! واقعا متاسفم برای یک عده.پیشنهاد من اینه آب جیره بندی بشه برای کسانی که میخوان دریاچه رو نجات بدن یعنی یک روز در میان آب منزلشون قطع بشه و آب اون یک روز رو بریزن توی دریاچه میخوام ببینم بازم کسی حرفی میزنه.
    • بی نام NO ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      22 1
      شما آب ندارید آذربایجان پر آب از همون آب استفاده میشه شما بهتر برای خودت از جای دیگه به فکر آب باشی
    • وروجک IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      30 1
      در تائید نظر شما و تاکید بر لزوم حمایت از دریاچه ارومیه، من آماده ام تا آب منزلم یک روز در میون قطع بشه و به دریاچه ارومیه ریخته بشه. و منتظر همراهی شما عزیزان نیز هستم.
    • رضا A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
      15 0
      اشتباهی مثبت دادم. از خبرآنلاین می خوام امکان تصحیح این اشتباهات رو فراهم کنه. در مورد صحبت های این دوستمون هم باید بگم کمک به حفظ محیط زیست، کمک به خود ما برای زندگی بهتره. خشک شدن دریاچه ارومیه مشکلات زیادی به همراه داره که یکی از اونها پخش شدن نمک بستر دریاچه در منطقه و شور کردن زمین های کشاورزی است. اگر زمین کشاورزی شور شود، آب شیرین هم به درد نمی خورد. سیاست های جیره بندی هم به هیچ وجه منجر به کاهش مصرف نمی شود و حتی منجر به افزایش نسبی مصرف ناشی از ذخیره سازی آب توسط مردم می شود.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      4 0
      خطر خشک شدت دریاچه ارومیه به مراتب بیستر از جیره بندی آب است. اگر سطح آب دریاچه به زمان 30 سال پیش برگرذد دیگر نیازی به هدایت آب های شیرین بسوی دریاچه و جیره بندی نیست.
  • علی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    21 0
    فرق ما با همه دنیا اینست که همیشه دیر متوجه همه چیز می شویم.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    9 0
    بر اساس پژوهشی که در همین خبر آنلاین چند روز پیش به نمایش درآمد بارشهای جوی (بارش مستقیم) تنها بخش ناچیزی از سهم آب دریاچه را شامل میشود. یعنی نمیتوان خشکسالی در چند سال اخیر (به فرض حقیقت داشتن آن) را دلیل خشک شدن دریاجه دانست. "بخش عمده ی آب دریاچه توسط آب های سطحی (رودخانه ها) و منابع آب زیرزمینی تامین می‌گردد. ساخت بی رویه ی سدها بر مسیر رودخانه ها و پمپاژ بی رویه ی آب های زیرزمینی در دشت های اطراف دریاچه ی ارومیه، آن را از این دو منبع اصلی آب خود محروم کرده و منجر به خشک شدگی آن گردیده است".
  • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    2 16
    حالا نمیشه بجای دریاچه آب شور دریاچه آب شیرین درست کنند که حداقل بشه از اون آب استفاده بشه متاسفانه خود مسولین و مردم آذربایجان به علت استفاده زیاد از منابع آبی و سد سازی باعث خشک شدن اون شدند
  • حسین A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    2 0
    بنظرم خانم ابتکار وچیتچیان اگر میخوان کار ماندگاری انجام بدن تو این 8سال همین نجات دریاچه ارومیه است من که از شیراز هرسال میرم اونجا این سالها با چشم پر اشک برمیگردم توروخدا فقط تواین8سال دریاچه رو نجات بدین بقیه کارها که فرهنگی است خودش حل میشه چون این نجات خودش بهترین راه تبلیغ اهمیت محیط زیست ومنابع طبیعیه.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    2 0
    هر کسی برای خودش یک ویلا درست کرده .که چند روزی بره تو ش بگه من ویلا دارم .یک چاه هم زده .همین کار باعث می شه که تمام منطقه بی اب بشه .چاه بی رویه باعث خشکی تمام منطقه شده در شمال ایران هم نابودی جنگل ها هم این موضوع است
  • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 0
    ان ور نقشه ترکیه اب داره.چرا علت را نمی گویید .اگر خشک سالی پس چرا اونها اب دارن
  • شهرام A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    آقا من یه طرح دارم باید کجا و به کجا اراءه بدم