یک فیلم عبرت آموز و سه نکته در باره آب رفتن دریاچه ارومیه!

هر چند خواندن آن سه نکته در نوشتار پیش‌رو تأمل‌برانگیز است، اما به نظرم تماشای این گفتگوی کوتاه با دو تن از اهالی جوان محمدیار به اندازه کافی گویای ژرفای تراژدی حاکم بر دریاچه ارومیه هست! نیست؟ آن هم در شرایطی که در سریع‌ترین عملیات تاریخ مهندسی آب کشور، آقای رحیمی، معاون اول احمدی نژاد در آخرین روزهای مسئولیتش طرح پرسش برانگیز انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه را با اعتباری معادل 35 هزار میلیارد ریال و به رغم مخالفت اغلب کارشناسان این حوزه کلنگ می‌زند ...

    نخست آن که:

    در بیست و سومین روز از مهر ماه سال 1391، خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی خبر داد که سطح تراز دریاچه ارومیه به پایین‌ترین میزان خود، یعنی 1270.65 متر از سطح دریا کاهش یافته است. دقیقن 10 ماه بعد، یعنی در 23 تیرماه 1392، معاون محیط طبیعی آن اداره کل، آقای مهندس حمید رعناقد در گفتگو با خبرگزاری فارس ضمن ابراز نگرانی شدید از وخیم‌تر شدن وضعیت دریاچه ارومیه و کاهش هفتاد درصدی مساحت آن، اعلام کرد که سطح تراز آب دریاچه ارومیه در مقایسه با سال گذشته 22 سانتی‌متر کاهش یافته است. یعنی: باید به 1270.43 متر رسیده باشد. اما شگفت‌آور آن که ایشان رقم تراز آب دریاچه ارومیه را 1270.84 متر اعلام کردند که نشان از افزایش 19 سانتی‌متری و بهبود وضعیت دریاچه ارومیه دارد!
    همان طور که ملاحظه می‌شود، به نظر می‌رسد که سامانه‌ی منسجم و به روز برای نمایش تغییرات سطح آب دریاچه ارومیه هنوز وجود ندارد و یا آن که مسئولین ذیربط آن گونه که باید به موضوعی چنین مهم اشراف ندارند!

    دوم این که:

    همان گونه که پیش‌تر هم متذکر شده‌ام، آنچه که مسلم می‌نماید آن است که وضعیت کنونی دریاچه ارومیه دست‌کم در طول 12 هزار سال گذشته سابقه نداشته و هرگز روزگاری وخیم‌تر از شرایط امروز را درک نکرده است. با این وجود، به جای آن که مدیریت حاکم بر منطقه با بازنگری در سیاست‌هایش، به ویژه در بخش کشاورزی، باغبانی و دامداری بکوشد تا میزان مصرف آب در این بخش را مدیریت کند، همچنان با افتخار از افزایش 41 درصد تولید سیب درختی منطقه یاد می‌کند. آن هم سیبی که در این فیلم که نگارنده در محمد یار - محور ارومیه به مهاباد - ثبت کرده، آشکار است که چقدر می‌ارزد و البته به گفته ناصر کرمی نیاز آبی آن 12 برابر نیاز آبی تاکستان‌هایی است که در طول سه دهه‌ی کنونی، 90 درصد آنها به سیب‌ستان بدل شدند!

 

 

 

 

 

    و سوم آن که:

    تا زمانی که مدیران مرتبط در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه متوجه وخامت شرایط پیش آمده نباشند، چه انتظاری می‌توان از آن جوان کشاورز یا باغدار اهل محمدیار در غرب دریاچه ارومیه داشت؟

     در همین باره:

     - آیا بارورسازی ابرها ارومیه را خشک‌تر کرد؟

    - وقتی که متهم شماره یک در بروز فاجعه دریاچه ارومیه لو می‌رود!

    - تازه ترین هنرنمایی پرویز کردوانی در دانشگاه هنر!

    - ارومیه؛ از دریاچه ای که داشتیم تا دریاچه ای که داریم!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس وهاب زاده A1 ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    65 0
    همان نکته اول خودش حاوی چند نکته مهم بود. ممنون از نکته سنجی شما. من هم امیدوارم مدیریت حاکم بر دریاچه ارومیه در دولت آقای روحانی علمی و فارغ از عوام زدگی و پوپولیستی عمل کند.
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    18 2
    این همه سیب رو دارن چی کار میکنن؟؟!! حیفه برکت خدا
  • آناهیتا IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    28 0
    من دو هفته قبل اونجا بودم وضعیت غم انگیزی داره دریاچه داره نفسهای آخرو میکشه همه جاش زمین و کلوخه نمک شده نمیفهمم چطور میتونن انقدر بی تفاوت باشند مسئولین! گرد و غبار عراق کم نیست نکنه دوست دارند غبار و طوفانهای نمکی هم از این طرف نفس مملکتو بگیره؟
  • شین IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    7 0
    کدام مدیریت؟! مدیرانی که بدون سوابق و تخصص لازم فقط با روابطی که دارند و فامیل بازی و پارتی بازی سر کار آمده اند که به فکر شرح وظایف نخواهند بود به فکر استفاده از این فرصت چند روزه که نصیب شده خواهند بود تا باری ببندند و دلی از عزا در آورند مخصوصا جوانترها! با چاپلوسی و دم جنباندن چون لیاقت پست خود را ندارند من حاضرم قسم بخورم مدیران استانی ما در این شراطط هستند و مدیران کلان کشوری که دیدیم و دیدید حال از اینها چه انتظاری برای نجات دریاچه ارومیه هستش! در ده سال گذشته که بحث خشک شدن دریاچه مطرح شده یک قطره آب اضافی به دریاچه وارد نشده کارهای زیادی میشد کرد طرحهای اورزانسی و میانمدت و بلند مدت در حوزه های کشاورزی و انتقال آب و صرفه جویی آب لایروبی مصب رودخانه های منتهی به دریاچه و زهکشی آبهای
  • سهراب IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    1 14
    دلایل خشک شدن دریاچه:1-کاهش شدید بارندگی2-سدهای زده شده.پس اقای احمدی نژاد لطفا بارش برف وباران را زیاد میکردیوسدهای زده شده را خراب میکردی.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    15 0
    اسم دریاچه ارومیه میاد دلم میگیره. یادم میاد بچه که بودم ماشینمون رو سوار یک کشتی کوچک کردیم و عرض دریاچه را تو نیم ساعت طی کردیم. دریاچه ارومیه مهمترین مشکل محیط زیستی کشوره که به زودی به معضل بزرگ اجتماعی و اقتصادی تبدیل خواهد ش. روحانی ازت می خواییم به قولت عمل کنی تا دیرنشده وگرنه نه اقتصاد لبدون نفت بدون آذربایجان یعنی غیرممکن. یعنی 5-6 میلیون بیکار به جز اوون بیکاران کنونی یعنی فاجعه. یعنی ناوبودی 1/5 ایران. تو رو خدا به داد برس.
  • معصومه IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    11 0
    در تحلیلی شنیدم که میلیاردها تن نمک انبار شده در این دریاچه وجود دارد که در صورت انتشار می تواند مساحت وسیعی از سرسبزترین و خوش آب و هواترین مناطق ایران و کشورهای همسایه را به شوره زار بدل کند. حتی نگرانی از انتشار نمک تا تهران نیز وجود دارد که شنیدم انتشار آن بسمت تهران آغاز شده است. فکر کن کل آذربایجانها و زنجان و همدان و قزوین و کشورهای همسایه مثل ترکیه و آذربایجان و کردستان عراق نگرانند و ترکیه چندین بار هشدار داده و بسیار نگران است. منتها ما انگار نه انگار. کویر کم داریم، می خوایم بقیه ایرانم شوره زار لم یزرع بشه. باز تو کویر میشه زندگی کرد. همچنان که تو یزد بهترین زندگی هست، اما تو شوره زار نه...
  • هادی A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    9 0
    این چه وضعشه !! یعنی آب رسانی به دریاچه این قدر کار سختیه!! تو این مملکت واقعا کسی نیست اقدام عملی برای جلوگیری از این فاجعه انجام بده؟؟ شرکت های اروپایی،آمریکایی و ژاپنی سابقه زیادی تو این کارها دارن،اگر دولت نمی تونه کاری بکنه به شرکت های خصوصی خارجی واگذار کنن. اون از میانگذری که با خاک ریختن تو آب دریاچه ساخته شده و اینم از این آب رسانیشون!!!
  • خلیش IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    10 0
    تو یکی از خبرهای مربوط که فکر کنم سخنان نماینده ی مجلس در مورد احمدی نژاد و گله ی ازش بود هم نوشتم که یکی از کشورهای اروپایی پیشنهاد حل این معضل رو در عرض 5 سال و با هزینه ی یک سوم هزینه ی برآورد کارشناسان ایرانی داده. اما قبول نکردن. هنوز هم فکر می کنین واقعا خشک شدن این دریاچه و میراث ملی - منطقه ای از عدم مدیریت رنج می بره؟ یا واقعا مسائلی وجود داره که پشت پرده قایم شدن؟
  • امیر A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    1 0
    دریاچه ای نمونده که نجاتش بدیم