تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷

بیاییم درست بنویسیم و درست نویسی را فرهنگ سازی کنیم؛ باشد که در حفظ زبان و ادب فارسی برای پاسداری از فرهنگ غنی ایرانی، کوشا باشیم.

شاید دور از واقعیت نباشد اگر گفته شود که زبان و ادب فارسی، ریشه ی تنومندِ درختِ تناورِ فرهنگ ایرانی است. و اگر امروز، هر از گاهی می بینیم که خواسته یا ناخواسته، به فرهنگ ایرانی صدمه و آسیب زده می شود، ممکن است علت را در لگدپرانیِ خودخواسته یا از سرِ ناآگاهی و ندانم کاری نظام آموزشی کشور و به ویژه مهجور و مغفول ماندنِ درسی بنام و مشهور به نامِ "انشاء و املاء" یا همان "جمله سازی و درست نویسی" بیابیم.

اکنون، از رییس جمهور و وزیر آموزش و پرورش گرفته تا کودک دبستانیِ امروزین، بر این مطلب، مُهر صحت و درستی می زند که متأسفانه! یکی از درس هایی که در طول تحصیل، هیچ گاه معلمِ مستقل و اختصاصی نداشته، درسِ "انشاء و املاء" بوده است.

همین نگاه، کافی است تا نگارنده یادآور شود که بیاییم درست بنویسیم و درست نویسی را فرهنگ سازی کنیم؛ باشد که در حفظ زبان و ادب فارسی برای پاسداری از فرهنگ غنی ایرانی، کوشا باشیم که اصل پانزدهم قانون اساسی به صراحت بیان داشته است که؛

"زبان‏ و خطِ رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏، فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبان های‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏، آزاد است‏."

بنام = مشهور

به نامِ = به اسمِ

بالاخره = آخر، پایان، آخرِش

راجع به = درباره

(پس، نوشتنِ این واژه به صورت "راجب" یا "راجبه" غلط است)

بازدیدکنندگان، جمعِ بازدیدکننده است

(پس، ننویسیم؛ بازدیدکننده گان)

یا مثلاً واژه ی "وهله" را همین یکجور می شود نوشت و نوشتنِ وهله به صورتِ "وحله"، غلط است. چرا که این کلمه به معنای نوبت و دفعه اسـت و "وحله" در زبان فارسی، معنایی ندارد. (اینجا)

بنویسیم سپاسگزار؛ نه سپاسگذار

سپاسگزارم