هم‌اندیشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با جشنواره مطبوعات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلسه‌ای که در آن سیّد فرید قاسمی، دبیر جشنواره در کنار جمعی از اعضا و کارشناسان فرهنگستان زبان و ادب فارسی نشست تا هم به پرسش‌های آنها پاسخ بگوید و هم پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه دهد.

محمد دبیرمقدم، معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان به همراه استاد احمد سمیعی گیلانی، محمدرضا ترکی، حسن ذوالفقاری، علاءالدین طباطبایی، موسی اسوار، نسرین پرویزی و زهرا زندی مقدم از جمله اعضا و مدیران بخش های گوناگون فرهنگستان بودند که در این جلسه حضور داشتند.

در ابتدای این نشست محمد دبیر مقدم ضمن معرفی اعضا، با بررسی اجمالی وظایف و عملکرد فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: «فرهنگستان طی 20 سال گذشته تقویت زبان فارسی را سرلوحه کار خود قرار داده است. با این حال در بخش واژه های عمومی نیز فعال بوده است. بررسی های انجام شده نشان می دهد نارسایی‌هایی در مطبوعات دیده می‌شود. مثلاً نوشتن صورت لاتینی واژه ها و...»

او بعد از این توضیحات، با طرح این پرسش از دبیر جشنواره که آیا با توجه به فرصت کمی که تا سوم اسفند ماه و زمان برگزاری اختتامیه مانده است، می توان کار متین و منصفانه ای انجام داد یا خیر؟ پیشنهاد داد که امسال فرهنگستان در مورد ملاک و معیارهای چنین گزینشی شروع به تحقیق و بررسی کند و در اختتامیه نیز اعلام شود  که فرهنگستان با توجه به فرصت کمی که داشت به این ملاک ها رسید. سپس از سال آینده فرهنگستان نیز برای قدردانی از مطبوعات و یا روزنامه نگاران در بخش پاکیزه نویسی زبان فارسی حضوری فعال داشته باشد.

اما سیّدفرید قاسمی دبیر جشنواره بیستم مطبوعات، راه میانه‌ای پیشنهاد کرد و گفت: «پیش از این نیز بارها اتفاق افتاده که دو نهاد در جشنواره متولی کاری بوده‌اند ولی نهاد مادر آمادگی کار نداشته است.»

دبیر جشنواره با بیان این که به هر حال حضور فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جشنواره بیستم در بخش پاکیزه نویسی اعلام عمومی شده است، افزود: «درست است که بررسی تمام روزنامه‌ها در این مدت زمان کوتاه امکان پذیر نیست ولی حذف این بخش نیز کار درستی نیست. چرا که باید در همین جشنواره نیز دست کم نیم قدم رو به جلو برداشت.»

سیّدفرید قاسمی ادامه داد: «به نظر می‌رسد شما سه نماد درست نویسی به عنوان پاکیزه نویس برتر معرفی کنید تا داوران نهایی یک تن را برگزینند. در این صورت برای روزنامه نگاران جوان ما این کنجکاوی پیش می آید که به سراغ آثار درست نویسان برای الگوگیری بروند.»

او گفت: «پیشنهاد این است کارگروهی تعیین کنید و تاثیر این کار را تا سال آینده در مطبوعات بررسی نمایید. اگر بحث پاکیزه نویسی را به سال آینده موکول کنیم سال های آتی نیز با همین مشکلات روبرو خواهیم شد چون زمینه های مطبوعاتی در ایران بر اساس موضوع تقسیم بندی می شود و هر کدام از حوزه‌ها متاثر از زمینه‌های کاری خود هستند. یعنی به عنوان مثال ورزشی نویسی با حادثه نگاری و همین طور سینمایی نویسی با اقتصادی نگاری فرق می‌کند و هر یک بیشتر از ادبیات حوزه خبر خود متاثر می‌شوند. »

دبیر بیستمین جشنواره مطبوعات تاکید کرد: «تجربه نشان می‌دهد معرفی روزنامه برای شما دشوار خواهد بود. نخست باید آموزشی صورت گیرد بعد توقع ایجاد شود. جشنواره مطبوعات می‌تواند راهی برای استحکام هر چه بیشتر رابطه فرهنگستان و روزنامه نگاری ایران باشد و این راه نباید نادیده گرفته شود. ایجاد این راه باید از نقطه‌ای آغاز شود و بیستمین جشنواره می‌تواند سرآغاز خوبی برای این پیوند باشد.»

در پی سخنان سیّدفرید قاسمی، احمد سمیعی گیلانی گفت: «برای اصلاح زبان نباید روی ماده زبان متوقف ماند. آنچه که باید بدان توجه شود، دستور زبان فارسی است. امروزه کسانی که قلم می‌زنند از نظر گنجینه لغوی بسیار فقیر هستند و اگر از آنها بپرسید تا به حال چند کتاب خوانده اید یا چند مقاله نوشته‌اید که توانستید در روزنامه‌ای استخدام شوید پاسخ قابل قبولی نخواهند داشت.»

موسی اسوار نیز پیشنهاد کرد که در جشنواره امسال ضوابط و معیارهایی بر ای درست نویسی از طرف فرهنگستان اعلام شود و از سال بعد فرهنگستان دست به انتخاب نشریه برتر در زمینه پاکیزه نویسی بزند. در ادامه نیز شرکت کنندگان در این نشست پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

اما سیّدفرید قاسمی دبیر جشنواره بیستم مطبوعات در پاسخ به این پیشنهادها اظهار داشت: «جشنواره مطبوعات جشنواره‌ای است که نگاه تمام جامعه مطبوعات به آن است. اگر واقعا به دنبال خدمت به زبان فارسی هستیم باید از این لحظه استفاده کرد. نباید نسخه ای پیچید که نشود از آن استفاده کرد.»

او با اشاره به پیشنهاد برخی از اعضا که می گفتند مجله‌های یغما و سخن به عنوان الگو معرفی شود گفت: «در این زمانه یغماخوان و سخن خوان تنها خود ما هستیم. الگوهای دهه‌های پیشین نمی‌توانند به دغدغه‌های روزنامه نگار دهه 90 پاسخ دهند. اگر می خواهید روزنامه یا مجله معرفی کنید روزنامه‌ها و مجله‌های در حال انتشار باشد و اگر الگو می خواهید معرفی کنید ترجیح ما این است که ضمن یاد رفتگان، الگویی زنده و در حال کار به جامعۀ روزنامه نگاری امروز ایران معرفی کنید.»

سرانجام در پایان این جلسه قرار شد، سه الگو یا نماد به عنوان کسانی که الگوی درست نویسی و شیوا نویسی هستند به داوران نهایی معرفی کنند و داوران از بین این سه نفر یک نفر را انتخاب نمایند.

همچنین فرهنگستان در جلسه اختتامیه جشنواره بیانیه‌ای خواهد خواند که مبین ملاک‌ها و معیارهای این نهاد در زمینه پاکیزه نویسی است.

تشکیل کار گروه مشترکی میان فرهنگستان زبان و ادب فارسی با معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ دیگر موردی بود که در این جلسه به تصویب حاضران رسید. 

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =