در تشکیل گروه‌ها، ممکن است عوامل مختلفی مانند توانمندی‌ها و هوش افراد در نظر گرفته شود، ‌اما مطالعات جدید نشان می‌دهند که هیچ‌یک از این عوامل به اندازه حساسیت اجتماعی افراد، در موفقیت گروه سهم ندارد.

بهنوش خرم‌روز: تا به حال پیش آمده که بخواهید برای یک گروه، عضو انتخاب کنید؟ گروه‌های دانشگاهی، کارگروه‌های مختلف، گروه‌های کاری و مانند آنها. به نظر شما در انتخاب هم‌گروهی‌ها چه عواملی را باید در نظر گرفت تا نتیجه فعالیت گروه در بهترین حالت ممکن باشد؟ هوش افراد؟ قابلیت‌های آن‌ها؟

نیوساینتیست در گزارش خود به مطالعه جدیدی بر روی عملکرد گروه‌ها و عوامل تعیین‌کننده موفقیت آن‌ها پرداخته است. بر اساس نتایج این مطالعه، هوش افراد تاثیری در عملکرد کلی گروه ندارد. در واقع این که باهوش‌ترین افراد را برای گروه خود انتخاب کنید، ‌به هیچ‌ عنوان تضمینی برای موفقیت گروه نخواهد بود.

محققین با سنجیدن عوامل مختلف فردی مانند هوش هر فرد، شخصیت، حساسیت اجتماعی، رضایت از گروه و انگیزه، با استفاده از ابزارهای مختلف روانشناختی به این نتیجه رسیدند که حساسیت اجتماعی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده موفقیت یک گروه است. حساسیت اجتماعی با توانایی فرد در حدس زدن احساسات افراد با نگاه کردن به عکس‌های آن‌ها سنجیده می‌شود. همچنین در گروهی که افراد به نوبت صحبت می‌کنند، ‌شانس موفقیت بالا می‌رود.

به علاوه محققین به این نتیجه رسیدند که وقتی برخی اعضای گروه را بانوان تشکیل دهند، کارایی گروه افزایش می‌یابد. آن‌ها حدس می‌زنند دلیل این یافته این باشد که خانم‌ها اغلب حساسیت اجتماعی بالاتری در مقایسه با آقایان دارند. این یافته تا حدی تعجب سایر محققین را برانگیخته، چون مطالعات قبلی نشان می‌داد وقتی گروهی از زن و مرد تشکیل می‌شود، ‌اغلب زنان گروه احساس می‌کنند که در گروه نادیده گرفته شده‌اند.

بنابراین محققین پیشنهاد می‌کنند که اگر می‌خواهید گروهی تشکیل بدهید و امکان ارزیابی حساسیت اجتماعی افراد را ندارید، سعی کنید سهم فعالیت بانوان را افزایش دهید تا به نتیجه بهتری برسید.

منبع: نیوساینتیست