جزییات بازداشت خواننده سرشناس در اوایل انقلاب

ایران نوشت: عبدالوهاب شهیدی ۹۷ ساله شد. خالق تصنیف زیبا و ماندگار «زندگی» با آن مطلع شهیر: «اون نگاه گرم تو...»؛ اثری در دستگاه ماهور و در گوشه طوسی. بی‌تردید این قطعه همانند قطعاتی چون «تو‌ ای پری کجایی» حسین قوامی، «الهه ناز» غلامحسین بنان، «مرغ سحر» محمدرضا شجریان و... در کنار آثار پرشمار شهیدی در تاریخ موسیقی ایران باقی خواهد ماند.

حضور و فعالیت عبدالوهاب شهیدی خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی ایران، نوازنده ساز عود و آهنگساز، در عرصه موسیقی به سال‌های خیلی دور برمی گردد، سال‌های پربار موسیقی ایران که هنرمندان در تولید و اجرای زیباترین قطعات از یکدیگر پیشی می‌گرفتند تا اینکه روزگار دگر شد و شهیدی چاره‌ای جز خانه نشینی نیافت و به ۴۰ سال خواندن و نواختن در دستگاه سکوت اکتفا کرد. امروز نه دیگر دستان چروکیده و رنجورش توانای نواختن عود را دارند و نه تارهای صوتی‌اش یارای خواندن.

شهیدی سال‌ها در جامعه باربد که استاد اسماعیل مهرتاش(موسیقیدان ایرانی) مؤسس آن بود فعالیت می‌کرد و آواز و ردیف موسیقی ایران را در همین مرکز آموخت. محمدرضا شجریان از دیگر شاگردان مهرتاش درباره شهیدی گفته است: «استاد مهرتاش، عشق و علاقه عجیبی به آقای شهیدی داشتند و او را اعتبار «جامعه باربد می‌دانستند... او دارای منشی بزرگوارانه درموسیقی ما است. هرجا که او بود، بالاترین عنوان هنری را داشت... اعتبار شهیدی چنان زیاد بود که همیشه خودم را پشت او پنهان می‌کردم تا کسی مرا نبیند.من از او یاد گرفتم که رفتارهنری باید چگونه باشد.»

عبدالوهاب شهیدی

تولد عبدالوهاب شهیدی بهانه‌ای شد تا گپ و گفتی دوستانه با این هنرمند بزرگ آواز ایران داشته باشیم.

او در بخشی از گفت‌وگو درباره به آن روزهایی که در زندان بازداشت بود، اشاره کرد و گفت: «اوایل انقلاب در اصفهان بازداشت شدم آن هم بر سر یک زمین کشاورزی که از دولت گرفته بودم. آن زمان یک چاه آب در زمین حفر کرده بودم که حدوداً ۵۰۰ میلیون تومان برایم هزینه برداشت اما تنها ۴ میلیون تومان به من برگرداندند. بعد از آن هم یک‌سری مشکلات محلی به وجود آمد و یک تعداد جوان نابالغ شروع به اذیت مردم کردند. مشکل بازداشت من هم‌چنان ادامه داشت تا آن‌که از مسئولان پرونده خواستم پرونده‌ام را ببینند و نتیجه نهایی را اعلام کنند و خوشبختانه از مرکز نامه آمد که ایشان را محترمانه آزاد کنید اما چه فایده پول و زمین از بین رفت.»

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    4 0
    با امید به تندرستی وسلامتی استاد گرامی
  • هادي CN ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    4 1
    اون موقع با پونصد ميليون تومان ميشد اصفهان رو كامل خريد... يه خورده دقت خوبه هاا
  • A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    0 0
    استاد استادان موسیقی ایران
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    3 0
    فکر کنم منظورشون ۵۰۰ هزار تومنه. ۵۰۰ میلیون اون موقع مبلغ خیلی حیلی بالایی بوده
  • شمس تبریزی RU ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    0 4
    « آن زمان یک چاه آب در زمین حفر کرده بودم که حدوداً ۵۰۰ میلیون تومان برایم هزینه برداشت». 500 میلیون در آن زمان خیلی خیلی پول بود. از کجا آورده بودید؟ مرحمتی کی بود؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    1 0
    جانمممممم اوایل انقلاب یک چاه حفر کردی 500 میلیون تومان با این پول می تونستی کل اصفهان رو بخری عزیز.....
  • حسین A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    2 0
    هزینه یک چاه اب 500 میلیون تومان؟..اونم سال 57 یا 58..قطعا اشتباه نوشتین..
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
    1 0
    با 500 میلیون تومان اوایل انقلاب میشد کل چاههای آب کشور را خریداری کرد