سنای امریکا سالانه مبالغ کلانی را برای دخالت در امور ایران در بودجه​های سنواتی ایالات متحده تصویب می​کند.

نسرین وزیری: متقابلا جمهوری اسلامی ایران نیز همه ساله ردیفی را برای مقابله به مثل با این اقدام مداخله جویانه امریکا در ایران به تصویب می​رساند که دو سالی است ردیف آن در لایحه بودجه 90 خالی است.

بخشی از این عارضه ناشی از تغییر نظام بودجه نویسی دولت است که با کاهش ردیف​های لایحه بودجه به منظور سهل الوصول شدن بررسی آن، چنین ردیفی که از دولت​های قبل هم وجود داشت، حذف شد. بخشی از این مساله نیز به دلیل مستتر شدن این ردیف در ردیف​های دیگر است. به عبارت دیگر اگرچه در دولت خاتمی بودجه​ای مشخصا برای «برای کشف و خنثی‌کردن توطئه‌ها و دخالت‌های دولت آمریکا در امور ایران اسلامی و همچنین طرح دعاوی جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا در مجامع عمومی بین‌المللی و تنویر افکار عمومی در داخل و خارج کشور در مورد تهاجم فرهنگی آمریکا و نقض منشور ملل متحد» در لوایح بودجه سنواتی، در نظر گرفته می​شد اما در دولت احمدی​نژاد، غالبا این بودجه به شکل مستتر در بخشی از بودجه امنیتی یا فرهنگی کشور می​آید که عنوان مشخصی هم ندارد.

این در حالی است که بودجه ریزی به این منوال چندان مشخص نیست و نظارت بر آن نیز که آیا به درستی هزینه شده است یا نه، کار مشکلی است. از سوی دیگر لزوم مقابله به مثل با آمریکا در لایحه بودجه سنواتی در فضای تبلیغاتی بین​المللی، ضرورتی است که نمایندگان مجلس همه ساله به آن تاکید دارند. چرا که آمریکا همه ساله بودجه​های مصوبش علیه ایران را اعلام عمومی نموده و فضای بین الملل را علیه کشورمان تهییج می​کند.

به همین دلیل هم سال گذشته وقتی نمایندگان با سکوت لایحه بودجه 89 برای مقابله به مثل با اقدامات مداخله جویانه امریکا در ایران مواجه شدند، به استناد تمامی آنچه که پس از انتخابت ریاست جمهوری 88 رخ داده و ناآرامی​هایی که در ایران رخ داد، مبلغ 20 میلیون دلار را به منظور «مقابله با جنگ نرم علیه اقدامات بیگانگان بویژه آمریکا در ایران» به تصویب رساندند. بودجه​ای که اسماعیل کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی، آن را «استثنایی» و «ضرورتی متناسب با شرایط روز فضای بین​المللی» خواند.

اگرچه نمایندگان با شور و حرارات بسیار برای تجهیز دستگاه​های اطلاعاتی و امنیتی علیه دسیسه های بیگانگان در مجلس نطق کرده و از لزوم باز بودن دستان دولت برای مقابله با این اقدامات سخن می گفتند، اما بار دیگر امسال نیز با همین سکوت در لایحه بودجه 90 مواجه شدند. این درحالی است که به گفته اعضای کمیسیون امنیت​ملی و سیاست​خارجی «ادامه تحرکات جریان فتنه در سال جاری» حکایت از تامین بودجه​ای دوباره و حتی بیش از گذشته در اینباره دارد.

نا گفته نماند که دولت هیچ گزارشی از عملکرد بودجه 20 میلیون دلاری سال گذشته برای مقابله با جنگ نرم علیه اقدامات بیگانگان بویژه آمریکا در ایران به مجلس ارائه نداده است. این را حسن کامران عضو کمیسیون تلفیق و امنیت ملی به خبرآنلاین، گفت و افزود: وزارت اطلاعات ملزم به ارائه این گزارش بوده است اما تا کنون گزارشی به کمیسیون امنیت​ملی در این زمینه ارائه نداده و نحوه هزینه این بودجه برای مجلس مبهم است.

بودجه​های فتنه برانگیز لایحه 90
«بودجه مقابله با اقدامات بیگانگان در فضای داخلی ایران، تنها در حوزه بودجه​های امنیتی نیست و در حوزه فرهنگی نیز متناسب با تهاجم فرهنگی دشمنان ایران، باید دیده شود.» این پاسخی بود که پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سوالی که جویای ردیف بودجه مقابله با آمریکا در لایحه نود بود، ارائه داد.

او به همراه اسماعیل کوثری و حسن کامران تایید کردند که در بودجه​های امنیتی کشور، ردیف یا برنامه​ای برای مقابله با اقدامات نرم افزاری آمریکا و دیگر دشمنان ایران دیده نشده است.

جستارهای خبرآنلاین، از پستوهای لایحه بودجه 90 گویای آن است که مبلغ 4 هزار و 611 میلیارد تومان از محل منابع عمومی ملی، برای حفظ امادگی دفاعی اختصاص یافته و 5.2 میلیارد تومان در امور دفاعی نیز در حوزه فناوری اطلاعات و مدیریت دفاعی، برای اعتبارات عمرانی در این زمینه در نظر گرفته شده است. البته هر دو این ردیف​ها در حوزه دفاعی است و نه امنیتی و اشاره ای هم به مقابله با دخالت​های بیگانگان در حوزه جنگ نرم ندارد.

اما یک ردیف دیگر در بودجه وزارت ارشاد را می​توان نزدیکتر از این دو ردیف برای مقابله با اقدامات مداخله جویانه سایبری بیگانگان یافت. ردیفی که مبلغ 19 /1 میلیارد تومان برای برنامه ساماندهی و توسعه رسانه​ها و فعالیت​های فرهنگی دیجیتال در نظر گرفته است. این همان ردیفی است که ستار هدایت​خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی از آن یاد می​کند.

به گفته وی بر اساس لایحه برنامه پنجم، بطور کلی در حوزه تهاجم فرهنگی که از مصادیق آن همین بحث​های رسانه​ای است همه دستگاهای فرهنگی ملزم به مواجهه با «ناتوی فرهنگی» هستند. به همین دلیل در برنامه پنجم تصویب شد که همه دستگاه​های فرهنگی بویژه وزارت ارشاد، صدا وسیما و سازمان تبلیغات، به تولید و تایید محتوا در فضای مجازی و ساماندهی و توانمندسازی فضای مجازی بپردازند.

آمادگی مجلس برای تصویب بودجه ضد آمریکایی
نه تنها کمیسیون امنیت ملی که کمیسیون فرهنگی مجلس نیز این آمادگی را دارند که همچون سال​های گذشته مبالغی را برای مبارزه با مداخله بیگانگان بویژه امریکا، در ایران به تصویب رسانند.

اسماعیل کوثری که از حضور نمایندگان وزارت اطلاعات در ایران کمیسیون امنیت​ملی وسیاست​خارجی خبر داده بود به خبرآنلاین گفت که آنها پیشنهادات کتبی و شفاهی برای بهبود بودجه امنیتی کشور ارائه داده​اند و چنانچه اعضای کمیسیون امنیت ملی ضروری ببینند، با ارائه پیشنهادی به کمیسیون تلفیق خواستار تخصیص بودجه​ای برای مقابله با آمریکا و دخالت​هایش در ایران خواهند شد.

پرویز سروری دیگر عضو کمیسیون امنیت​ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به خبرآنلاین گفت که دولت برخلاف سیاست گذاری مجلس که در برنامه پنجم مصوب شد، بودجه دفاعی کشور را دو درصد افزایش نداده است. از نگاه وی بودجه دفاعی کشور، رشد قابل قبولی نداشته و به نسبت سال گذشته با کاستی نیز روبرو است. این در حالی است که با توجه به تحولات منطقه و حضور نیروهای دشمنان در کشورهای ایران و نزدیکی مرزها، نیازمند تقویت قدرت دفاعی و بازدارندگی در ایران هستیم و باید توجه و دقت خاصی به بودجه دفاعی کشور می​شد که به نظر می​رسد عنایت لازم در لایحه بودجه 90 نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه فتنه 88 نشان داد که دشمن در نبرد نرم و فضای سایبری و شبکه​های اجتماعی و رسانه​ای علیه ایران فعالیت​هایی می کند، ادامه داد: به همین دلیل باید در بودجه​های فرهنگی و امنیتی، از موضع سلبی و ایجابی به این موضوع عنایت داشت. این در حالی است که در بودجه​های امنیتی توجه خاصی به این موضوع نشده و متناسب با تهدید برنامه​ریزی خاصی نشده است.

سروری برنامه​ریزی بودجه​ای در این بخش را بیشتر استاتیک خواند تا دینامیک و افزود: این بودجه با شاخص​های کلیشه​ای برنامه ریزی شده و متناسب با نیاز روز کشور نیست. وی بر این اساس ابراز امیدواری کرد که کمیسیون امنیت​ملی بتواند نگاهی دینامیک به مقوله مداخلات بیگانگان بویژه امریکا در فضای جنگ نرم با ایران را به لایحه بودجه 90 بیافزاید و بودجه​ای را به آن تخصیص دهد.

حسن کامران نیز که از سوی کمیسیون امنیت ملی به عضویت تلفیق درآمده است، نیز به خبرآنلاین گفت: با توجه به حجم تعدد فتنه​های نرم دشمن علیه ایران باید با آنها مقابله به مثل کنیم. از این رو نه تنها لازم است در لایحه بودجه 90 در این زمینه تجدید نظر شود بلکه باید متناسب به رشد تلاش​های دشمنان، بودجه مقابله با آن نیز در لایحه بودجه سال بعد افزایش یابد.  

در همین حال ستار هدایتخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی نیز از اعلام آمادگی این کمیسیون برای تخصیص بودجه​ای خاص برای ساماندهی فضای دیجیتالی و سایبری به منظور مقابله با اقدامات دشمنان در صورت اعلام نیاز دستگاه​های فرهنگی خبر داد و به خبرآنلاین، گفت: مقابله با این ماجرا ابعاد مختلف دارد. ابعاد فنی آن باید از سوی وزارت ارتباطات و صداوسیما پیگیری شود، ابعاد نرم افزاری و تولید محتو بر عهده وزارت ارشاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات است و ابعاد امنیتی هم در حوزه کاری وزارت امورخارجه و اطلاعات است.

وی در پاسخ به اینکه آیا مشخصا برای این منظور بودجه​ای در حوزه فرهنگی سپاه پاسداران در نظر گرفته شده است، یا نه؟، نیز گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم. البته بخشی از طرح​ها سپاه محرمانه است و بخشی از بودجه​شان نیز کلی پرداخت می​شود که آنها صرف برنامه​هایشان می کنند و شاید یکی از آنها هم همین مقابله با جنبش​های نرم​افزاری بیگانگان باشد.

بودجه​های آمریکایی علیه ایران
نگاهی به بودجه​های مصوب سنای آمریکا در پنج سال گذشته گویای آن است که در سال 2007 مبلغ 66 میلیون دلار برای «برای گسترش دموکراسی در ایران»، سال 2009 مبلغ 55 میلیون دلار برای «جنگ نرم با ایران»، سال 2010 مبلغ 55 میلیون دلار برای«نفوذ در ایران، مقابله با فیلترینگ سایت‌های ضد ایرانی، تحریک قربانیان سانسور در ایران، آموزش الکترونیکی ایرانیان مخالف نظام برای براندازی نرم و شبکه سازی اینترنتی برای اغتشاشگران بعد از انتخابات ریاست جمهوری، ارائه آموزش‌های لازم رسانه‌ای و کامپیوتری برای راه اندازی سایت‌ها جهت اطلاع رسانی» و مبلغ 20 میلیون دلار بودجه تکمیلی برای «مبارزه با ایران از طریق فعالیت​های اینترنتی» و در سال 2011 مبلغ 25 میلیون دلار برای «حمایت از هکرها برای تخریب فضای سایبری ایران»،  تخصیص یافته است.

در گزارش عملکردهای بودجه​ای آمریکا چنین می​خوانیم که همه ساله مبالغی به «صندوق دمکراسی خواهی در ایران» واریز شده،  مبالغ دهها میلیون دلاری صرف برنامه‌های حقوق بشر در ایران شده و آنگونه که کاندولیزا رایس وزیر وقت امورخارجه آمریکا هم در گزارش سالانه خود اعلام می​کرد، مبالغی هم برای هیأت کارفرمایان پخش رادیو تلویزیونی (شامل هزینه‌های صدای آمریکا به فارسی، رادیو فردا و رادیو آزادی) هزینه می​شد. البته در سال​های اخیر و در دولت اوباما بخش اعظمی از این بودجه صرف برنامه‌های اینترنتی و اقدامات آموزشی و مراودات فرهنگی شده است. کما اینکه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود بودجه 25 میلیون دلاری امسال پنتاگون علیه ایران را به مخالفان نظام سیاسی ایران اختصاص می​دهد که به اصطلاح او به «قاتلان، هکرها و سانسورچیان» حمله کنند. این اقدام در واقع گامی عملی است در جهت آنچه سال گذشته تحت عنوان «دستور کار آزادی اینترنت» از سوی وی مطرح شده بود، به شمار می​رود.

 /30111

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =