علی پاکزاد: گزارش عملکرد ارایه شده از سوی سخنگوی ستاد طرح تحول در هفتمین ماه اجرای هدفمندسازی یارانه ها نکات قابل تاملی داشت از جمله در بخشی از این گزارش که در خبرگزاری فارس منعکس شده به نقل از محمدرضا فرزین می نویسد: طبق گزارش بانک مرکزی پیش بینی شده که پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها ضریب جینی شهری به 0.3708 و روستایی به 0.3515 کاهش یابد.
نکته جالب آنکه این ارقام به عنوان پیش بینی بانک مرکزی اعلام شده است در حالی که از عنوان مطلب بر می آید که سخنگوی ستاد طرح تحول باید به گزارش عملکرد و نتایج حاصل امده از هدفمندسازی بپردازد، البته این نوع ارایه امار از سوی محمد رضا فرزین مسبوق به سابقه است، وی در مورد میزان درامد حاصل از اجرای هدفمندسازی در پایان سال 89 ارقامی را به عنوان عملکرد اعلام کرده بود که مدتی بعد مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان مذاکرات مربوط به بررسی قانون بودجه سال 90 عنوان کرد این ارقام پیش بینی بوده و با عملکرد فاصله زیادی داشته است.
به هر شکل آنچه به عنوان ضریب جینی از سوی محمدرضا فرزین اعلام شده است ارقامی بسیاربلند پروازانه است، ارقامی که حتی در برنامه چهارم توسعه که مدیران دولت نهم انرا بلند پروازنه ارزیابی می کردند نیز تا به این حد خوشبینانه در مورد ضریب جینی اظهار نظر نشده، شاخص ضریب جینی هدف گذاری شده برای برنامه چهارم 0.38 بود.
براساس این اظهارات دولت انتظار دارد با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها که بر اساس قانون دوره اجرای آن پنج سال به طول می انجامد دولت این انتظار را دارد که در پایان سال 1394 ضرایب جینی عنوان شده بر فضای توزیع درآمد کشور حاکم باشد.
آخرین شاخص های توزیع درآمد اعلام شده توسط مرکز آمار ایران مربوط به سال 86 است که با اهداف مورد اشاره حدود 10 درصد تفاوت دارد این در حالی است که آخرین گزارش مرکز امار ایران نشان می دهد طی سالهای 76 تا 86 نوسانات ضریب جینی در جهت بهبود(کاهش ضریب جینی) در دوره های یک ساله برای خانوارهای شهری و روستایی بین 2.6تا 2.4 درصد بوده است و حداکثر کاهش ضریب جینی مربوط به شاخص جینی خانوارهای روستایی طی سالهای 77 تا 82 است که طی این دوره کاهش 8 درصدی ضریب جینی اتفاق افتاده است.
نگاهی به ضریب جینی محاسبه شده توسط بان مرکزی نیز نشان می دهد طی سالهای 1348 تا 1387 پایین ترین ضریب جینی مربوط به سال 87 بوده است که به رقمی معادل 0.3859 رسیده، با توجه به این شرایط تحقق هدف اعلام شده از سوی محمد رضا فرزین بسیار خوش بینانه به نظر می رسد و برای تحقق آن با توجه به وضعیت فعلی شاخص های اقتصادی از نرخ بالای بیکاری و نرخ پایین رشد اقتصادی که دولت اجازه انتشار انرا نمی دهد برای تحقق اهداف فوق باید منتظر معجزه باشیم.
کما اینکه فضای حاکم بر اجرای قانون هدفمندسازی در شرایط کنونی هیچ چشم انداز روشنی از کاهش فضای رانتی حاکم بر اقتصاد ایران در خود ندارد فضایی که گفته می شود ریشه اصلی نابرابری توزیع درآمدها و شکاف طبقاتی است، شاید ترکیب گروههای برخوردار از رانت های اقتصادی با تغییر دولتها تغییر کرده باشد ولی هنوز هیچ منفذی به سمت رفع فضای رانتی در اقتصاد و توزیع مناسب درامدها در اقتصاد ایران شاهد نیستیم.
حتی در صورتی که توزیع یارانه هاقی نقدی بتواند در یک دوره کوتاه به کاهش ضریب جینی منجر شود ولی با توجه به فضای اقتصاد ایران که فضایی تورمی است هر روز شاهد کاهش ارزش یارانه ای هستیم که به عنوان یارانه نقدی توزیع می شود و حتی اگر دولت بعد از مدتی این پرداخت ها را قطع نکند بازهم در صورتی که فضای حاکم بر اقتصادکشور اصلاح نشود نمی توان امید داشت که شاهد کاهش شکاف طبقاتی باشیم.
/22231
نظر شما