سخنگوی طرح تحول در گزارش عملکردی از اجرای هفت ماهه اجرای هدفمندسازی بهبود 10 درصدی ضریب جینی را پیش بینی کرد.

علی پاکزاد: گزارش عملکرد ارایه شده از سوی سخنگوی ستاد طرح تحول در هفتمین ماه اجرای هدفمندسازی یارانه ها نکات قابل تاملی داشت از جمله در بخشی از این  گزارش که در خبرگزاری فارس منعکس شده به نقل از محمدرضا فرزین می نویسد: طبق گزارش بانک مرکزی پیش بینی شده که پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها ضریب جینی شهری به 0.3708 و روستایی به 0.3515 کاهش یابد.

نکته جالب آنکه این ارقام به عنوان پیش بینی بانک مرکزی اعلام شده است در حالی که از عنوان مطلب بر می آید که سخنگوی ستاد طرح تحول باید به گزارش عملکرد و نتایج حاصل امده از هدفمندسازی بپردازد، البته این نوع ارایه امار از سوی محمد رضا فرزین مسبوق به سابقه است، وی در مورد میزان درامد حاصل از اجرای هدفمندسازی در پایان سال 89 ارقامی را به عنوان عملکرد اعلام کرده بود که مدتی بعد مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان مذاکرات مربوط به بررسی قانون بودجه سال 90 عنوان کرد این ارقام پیش بینی بوده و با عملکرد فاصله زیادی داشته است.

به هر شکل آنچه به عنوان ضریب جینی از سوی محمدرضا فرزین اعلام شده است ارقامی بسیاربلند پروازانه است، ارقامی که حتی در برنامه چهارم توسعه که مدیران دولت نهم انرا بلند پروازنه ارزیابی می کردند نیز تا به این حد خوشبینانه در مورد ضریب جینی اظهار نظر نشده، شاخص ضریب جینی هدف گذاری شده برای برنامه چهارم 0.38 بود.

ضریب جینی در خانوارهای شهری و روستایی (مرکز آمار ایران)

براساس این اظهارات دولت انتظار دارد با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها که بر اساس قانون دوره اجرای آن پنج سال به طول می انجامد دولت این انتظار را دارد که در پایان سال 1394 ضرایب جینی عنوان شده بر فضای توزیع درآمد کشور حاکم باشد.

آخرین شاخص های توزیع درآمد اعلام شده توسط مرکز آمار ایران مربوط به سال 86 است که با اهداف مورد اشاره حدود 10 درصد تفاوت دارد این در حالی است که آخرین گزارش مرکز امار ایران نشان می دهد طی سالهای 76 تا 86 نوسانات ضریب جینی در جهت بهبود(کاهش ضریب جینی) در دوره های یک ساله برای خانوارهای شهری و روستایی بین 2.6تا 2.4 درصد بوده است و حداکثر کاهش ضریب جینی مربوط به شاخص جینی خانوارهای روستایی طی سالهای 77 تا 82 است که طی این دوره کاهش 8 درصدی ضریب جینی اتفاق افتاده است.

نگاهی به ضریب جینی محاسبه شده توسط بان مرکزی نیز نشان می دهد طی سالهای 1348 تا 1387 پایین ترین ضریب جینی مربوط به سال 87 بوده است که به رقمی معادل 0.3859 رسیده، با توجه به این شرایط تحقق هدف اعلام شده از سوی محمد رضا فرزین بسیار خوش بینانه به نظر می رسد و برای تحقق آن با توجه به وضعیت فعلی شاخص های اقتصادی از نرخ بالای بیکاری و نرخ پایین رشد اقتصادی که دولت اجازه انتشار انرا نمی دهد برای تحقق اهداف فوق باید منتظر معجزه باشیم.

کما اینکه فضای حاکم بر اجرای قانون هدفمندسازی در شرایط کنونی هیچ چشم انداز روشنی از کاهش فضای رانتی حاکم بر اقتصاد ایران در خود ندارد فضایی که گفته می شود ریشه اصلی نابرابری توزیع درآمدها و شکاف طبقاتی است، شاید ترکیب گروههای برخوردار از رانت های اقتصادی با تغییر دولتها تغییر کرده باشد ولی هنوز هیچ منفذی به سمت رفع فضای رانتی در اقتصاد و توزیع مناسب درامدها در اقتصاد ایران شاهد نیستیم.

حتی در صورتی که توزیع یارانه هاقی نقدی بتواند در یک دوره کوتاه به کاهش ضریب جینی منجر شود ولی با توجه به فضای اقتصاد ایران که فضایی تورمی است هر روز شاهد کاهش ارزش یارانه ای هستیم که به عنوان یارانه نقدی توزیع می شود و حتی اگر دولت بعد از مدتی این پرداخت ها را قطع نکند بازهم در صورتی که فضای حاکم بر اقتصادکشور اصلاح نشود نمی توان امید داشت که شاهد کاهش شکاف طبقاتی باشیم.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیف زاده IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 2
    آخه توزیع عادلانه تر درآمد اون هم پس از 6 سال اداره کشور بالاخره باید شواهدی هم داشته باشه.پس چرا ما هیچ نمودی از بهبهود عدالت توزیعی نمی بینیم؟
  • محمد IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 4
    برای اینکه شما فقط نگاه تون به تهرانه. یعنی ایران رو فقط تهران فرض کردید و تهران هم ولی عصر به بالا مشاهده کردید دوست عزیز. اگر پای حرف مردم روزتا ها بشینیم قاعدتا این تغییر رو بیشتر از من و شما احساس کردن
  • سیف زاده IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 4
    والا همین نماینده های مجلس همش می گن که وعده های سفرهای استانی دولت محقق نشده. پس چه جوری اوضع روستاها بهتر شده؟ یعنی با همین یارانه 40 هزار و 500 تومانی بدون ایجاد شغل و رونق اقتصادی وضعیت روستایی ها بهتر شده؟
  • محمد IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    2 0
    سیف اله جان ببخشید اما نماینده های مجلس توی چند سال اخیر روی یک نوار منطقی برخورد نکردند. یک روز منتقد اند و یک روز دیگر حمایت می کنند. حالا این رو هم کنار بگذاریم و بخوام به طور خاص به نکته ای که اشاره کردی جواب بدم باید بگم که قبول دارم اوضاع صد در صد بهبود پیدا نکرده اما قاعدتا بهتره شده. همه هم اذعان داره بیشتره رای دولت ددهم در همین جا بود. شما سهام عدالت رو نادیده می گیری، امکاناتی که به روستا ها رفت طی این چند سال رو هم فراموش کردی
  • سیف زاده IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 2
    اولا که من سیف زاده هستم نه سیف اله. بعدش هم قبول دارم که بعضی انتقادهای مجلسی ها سیاسی کاریه ولی بالاخره آمارشون قابل تامله.میون همنی دعواهای سیاسی حقایقی هم افشا می شه. تازه همین چند روز پیش اعلام شد که سود سهام عدالت 3 ساله که پرداخت نشده پس چه جوری درآمد روستایی ها بالا رفته؟
  • محمد IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    2 0
    دوسته من عذر خواهی می کنم. بذار به پای خطای دید که اسمت رو اشتباه گفتم. اما آقای سیف زاده عزیز وقتی شما تاید می کنی برخی رفتار های مجلسی ها سیاسی است پس باید در آمار ها هم تامل کرد. من پای حرف خودم هستم و به نظرم طی سال های اخیر آنچه از عدالت مطرح می شه بیشتر در روستا ها انتشار پیدا کرد و من و شما حس نکردیم. اینکه می گین آمار مجلس قابل تامه مثال دارین؟ در ضمن سود سهام عدالت تا پایان سال 86 پرداخت شده این رو قبول دارم.
  • بدون نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    2 0
    زنده باد خروس
  • سیف زاده IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    1 0
    خواهش محمدخان. ولی سوال من اینه که وقتی رشد اقتصادی نداریم، رکود داریم، کاهش ضریب جینی حتما خبر خوبی نمی تونه باشه. مثلا اگه همه با هم فقیرتر شن و دهک های بالا درآمدشون بیشتر کم شه باز هم ضریب جینی بهبود پیدا می کنه ولی آیا وضع ما بهتر شده؟
  • روح الله IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    دوستان عزيز توزيع مستقيم پول بين اقشار وسيع ملت يعني بهبود؟ بهبود زماني حاصل مي شود كه فاصله طبقاتي با اتكا به توليد و فعاليت اقتصادي متعادل شود نه اينكه 50% مردم محتاج يارانه دولت باشند (آمار دقيق نيست اما بي ربط هم نيست).تازه مي دانيد اين پول يارانه در اصل از فروش نفت يعني امانت نسلهاي اينده پرداخت مي شود؟ آيا ما امانت دار خوبي هستيم؟
  • محمد IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    من به نظر می رسه سواد اقتصادی شما رو نداشته باشم واسه همین شاید عامیانه تر حرف بزنم . می خوام بگم رکود شرایط خودش رو داره اما داریم مشاهده می کنیم کارخانه های ما دارند کار می کنند. یعنی رکود کامل وجود نداره. دوست من چرا تاکید داری روی این که به لحاظ اقتصادی وضع مان بد تر شده اونم درست در شرایطی که دولت اراده کرد و قانون هدفمند کردن یارانه ها را اجرا کرد.
  • سیف زاده IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 2
    خدا رو شکر که رکود کامل نداریم. اون وقت دیگه ورشکست شده بودیم ولی دوست عزیز هدفمندسازی یارانه ها 7 ماهه داره اجرا می شه، هنوز هم که هدفمندسازی به معنای واقعی اتفاق نیفتاده فقط کمی قیمت برخی حامل ها بالات رفته.نمی شه شلوغ کرد که اقتصاد ایران زیر و رو شده. بازم می گم این دولت 6 سال از عمرش می گذره، کدوم طرح اقتصادی و وعده اقتصادیش به بار نشسته که مدعی افزایش عدالت اقتصادی شده؟
  • بدون نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    3 0
    آن چه را آقا محمد به عنوان بهبود وضعیت روستائیان گرفتند مربوط می شود به دریافت مستمر مستمری ایی که در قالب حقوق به او می دهند رقم قابل توجهی هم هست اگر با احتساب تعداد زیاد خانوار هر خانواده ی روستایی بگیرید حال این حقوق بادآورده باید خرج شود چگونه خرج ضروریات و پر کردن شکاف میان روستایی و شهری شود حال آیااسمش این نزدیک شدن دهک های بالا و پایین به هم است؟ یعنی اگر یارانه قطع شود روستایی به استعداد رسیده است
  • بدون نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    من کاری به مباحثه صورت گرفته ندارم اما ایا یکی پیدا می شود به من بگوید این اقای فرزین از کجا آمد که یک کاره اقتصاد ما را تبدیل به اقتصاد سوسیال اسلامی کرد؟ هان یکی این را به من می گوید؟ آخه تا جایی که من به یاد دارم معنی عدالت نه تقسیم مساوی فقر یا حتی ثروت بود که معنی عدالت قرار گرفتن هر چیز در آن ظرف ذاتی خودش بود یادم هست همان اول انقلاب همه ی این بحث ها شکافته شد و جواب گرفت و حتی خیلی برای پیشنهاد همچون الگویی تکفیر شدند حالا چه شد که به یکباره ...
  • محرابي IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    3 0
    روز به روز اوضاع به سمتي ميره كه سبد مصرفي همه ي خانوارها داره يكسان ميشه. اين موضوع را به وضوح ميشه ديد، البته اگر چشمامونو كامل باز كنيم و منصفانه قضاوت كنيم.
  • محمد IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    سیف زاده عزیز داری فراموش می کنی که هدفمند کردن یارانه ها یعنی حرکت به سوی عدالت. موضوعی که دوستان در گذشته به ور کامل فراموش کرده بودند و آقای احمدی نژاد با شجاعت منحصر به فرد این کار را کرد. چرا در دولت های قبل این اتفاق نیافتاد؟ لو فرض هم که همه روسای دولت اراده اجرایی شدن آن را داشتند اما به نتیجه ختم نشد.
  • سیف زاده IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    هدفمندسازی یارانه ها که بدون ایجاد فضای رقابتی و مهار تورم که به عدالت منجر نمی شه حتی می تونه وضع رو بدتر کنه. بعد هم کی گفته قبلی ها اجرا نکردند؟هاشمی سیاست تعدیل رو اجرا کرد ولی سیاسیون تاب نیاوردند. خاتمی هم افزایش ملایم قیمت ها را آغاز کرد که اصولگرایان مجلس مانع شدند. الان هم همون سیاست با شیب تندتر برای جبران وقفه ای که احمدی نژاد ایجاد کرد، داره اجرا می شه.
  • بدون نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    3 0
    آن وقت آقا محمدآیا به ما میگی معنی عدالت یعنی چه؟ منظورم آن مفهومی است که اسلام از عدالت انتظار دارد. وگرنه اگر معنی اش تساوی باشد که با اصل اصول اسلامی مغایر است.
  • بدون نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    خبرنگاران عزيز خبرآنلاين برويد و بررسي كنيد اين آقاي دكتر عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي در كدام گروه عضو هيئت علمي است؟!!!و اساساً دانشجويان اقتصاد نظرشان راجع به ايشان چيست در مقايسه با ديگر اساتيد دانشگاه علامه؟ بالخره بايد براي مردم روشن بشه حساس ترين طرح اقتصادي كشور در دست چه كساني است!!!
  • محمد IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 3
    به نظرم از اونجا که آماری که ارائه می شه چندان قابل اتکا نیست ادامه بحث بی فاید است و تا همینجاش مفید بود. بقیه اش فکر می کنم تکراره گزاره های غلط باشه.
  • سیف زاده IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 3
    کاملا موافقم.علت اصلی این که هیچ بحث اقتصادی به نتیجه نمی رسه اینه که دیگه آمار دقیق و کاملی از اوضاع اقتصادی کشور وجود نداره که موافق و مخالف بتونن دلیل محکم بیارن. همینه که بیشتر موافقت ها و مخالفت ها سیاسی به نظر میاد.
  • بدون نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    حق با بدون نام دوشنبه 10 مرداد ساعت 11 و 26 است یکی به ما بگویید این آقای فرزین که زبان گویا و دست کارآی اقتصاد ما شده است چه کسی است و از کجا آمده است و سابقه ی علمی و توان تحقیقاتی اش چه قدر است این طرح را براساس کدام الگوی مشخص تعریف شده ی اقتصادی آورده و اجرا کرده است. با کدام مراکز آکادمیک اقتصادی دنیا در ارتباط است و از کدام هیات بین المللی مهر تایید گرفته است
  • بدون نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 4
    زهي خيال باطل
  • عادل IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 4
    اساسا همه ما چیزی رو که دوست داریم باور میکنیم از جمله آمارهارو
  • جمال نژاد IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 4
    اين آتش از مغزهاي متفكر مركز آماربيرون ميايد
  • lolo IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
    0 4
    كمافي السابق توهم زده