دیروز پنجشنبه جاری شدن سیل، بیشترین خسارت را به روستای کوهپایه‌ای دارابکلا و بعد از آن به شهر سورک در شهرستان میاندرود وارد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، ریزش باران در شهرستان میاندرود سبب جاری شدن سیل و بروز خسارت‌های فراوان و نگرانی مردم روستاهای این شهرستان شد، این در حالی است که وقوع سیل در شهرستان کلاله منجر به مرگ پدر و دختری شد. (اینجا و اینجا بخوانید)

 

 شهر ساری آبگرفتگی را تجربه کرد
دیروز سناریوی تکراری آب گرفتگی برخی خیابان‌های شهر ساری به تمام نقاط این شهر جاری شد، از میدان امام گرفته تا میدان شهدا، خیابان امیر مازندرانی، شیخ طبرسی، مازیار، نهضت، بعثت، صدا وسیما و کوچه‌های فرعی، میدان خزر و بیشتر معابر فرعی این خیابان‌های اصلی شهر مملو از آب‌هایی بود که با بارش باران در معابر جاری شد‌.


خودنمایی سیلاب در مقابل عمارت شهرداری ساری
آبگرفتگی در مقابل اداره شهرداری"عمارت" نیز رسوخ کرد و کانال‌های طویل و مرتفع این مسیر هم گنجایش سیلاب را نداشت، به اندازه‌ای که عبور خودروها را با مشکل مواجه کرد و اقدام چند ساعته شهرداری ساری به این نتیجه رسید که بلوار تازه احداث شده را تخریب کنند تا سیلاب باقی مانده از باران چندساعته ساری به خیابان مقابل برسد و از جوی‌های آن مسیر تخلیه شود.

با بارش باران دیروز شهر ساری، جوی‌های دومتری اطراف معابر میدان شهدا لبریز از آب باران شد، جاری شدن باران در تمام خیابان‌های فرعی و نیز اشباع شدن کانال‌هایی که متعلق به 50 سال پیش است دیروز محل جولان قوطی آب معدنی و ظرف‌های نوشابه و بسیاری از نخاله‌های اماکن تجاری شده بود که در امواج آب سواری می‌گرفتند، ناگفته نماند برگ‌های درختان نیز در همنشینی با پس‌ماندهای شهری برروی آب کانال‌ها موج‌سواری می‌کردند.

آبگرفتگی در مقابل ادارات و سازمان‌های پرارباب رجوع نیز مشکل دیگری بود که شهروندان را با وضعیت بغرنج روبه رو کرد. سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آبفای روستایی، بیمارستان امام، شهرداری ساری، میراث فرهنگی و بسیاری از بانک‌های مرکز استان نیز دیروز به نوعی یاد شهر تاریخی ونیز را برای همه تداعی می‌کرد.


انتقال آب‌های سطحی شهر ساری به رودخانه اسپه‌ورد
مهدی عبوری شهردار ساری با بیان اینکه مشکل آبگرفتگی شهر ساری چندین سال است که اتفاق می‌افتد و تاکنون کاری صورت نگرفته است، به فارس گفت: نخستین اقدام شهرداری ساری برای هدایت آب‌های سطحی انتقال آب به رودخانه اسپه‌ورد است که تا روزهای آینده عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

وی ادامه داد: کانال‌های رودخانه اسپه ورد تا میدان امام رسید و این تجمع آب‌هایی که از کل ساری جمع شده و در مقابل عمارت به صورت سیلاب دیده می شود به این رودخانه انتقال می‌یابد.
عبوری بخش مهمی از آبگرفتگی معابر را ایجاد گیرهایی در کانال‌های اصلی دانست و گفت: بیشتر زباله و نخاله‌های شهری در کانال‌ها سدی را ایجاد می‌کنند که موجب آبگرفتگی معابر می‌شود که برای رفع آن معاونت خدمات شهری شهرداری ساری باید فعالیت موثرتری داشته باشد.

 

زیرساخت برای هدایت آب‌های سطحی در شهر ساری فراهم نیست
وی با اشاره به اینکه زیرساخت برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهر ساری فراهم نیست، بیان داشت: جمع‌آوری کامل آب‌های سطحی در شهر ساری نیازمند عزم جدی همه مسئولان و اعضای شورای شهر در مرکز استان است.

شهردار ساری خاطرنشان کرد: برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در مرکز مازندران در حال مطالعه هستیم تا قبل از رسیدن فصل بارش انتقال آب به رودخانه‌های اطراف شهر انجام شود. وی متذکر شد: انتقال آب‌های سطحی به رودخانه‌های اطراف شهر ساری کاری موقتی است و اقدام نهایی برای رفع مشکل آبگرفتگی نخواهد بود.

عبوری اقدام اولیه برای رفع موقتی آب‌های سطحی در شهر ساری که دیروز بارندگی شدید عبور و مرور شهروندان را دچار مشکل کرده بود را ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ آب دانست و اذعان داشت: در حال بررسی و رفع مشکل آبگرفتگی در معابر شهری هستیم، مشکل مردم در هنگام آب گرفتگی معابر با گذاشتن پمپ حل نمی‌شود. باید کار اساسی صورت گیرد.

 

سیل 5 میلیارد تومان به میاندرود خسارت زد

فرماندار میاندرود از وارد آمدن 5 میلیارد تومان خسارت به این شهرستان بر اثر جاری‌شدن سیل خبر داد. عصر دیروز پنجشنبه جلسه مدیریت بحران میاندرود با حضور دامادی نماینده مردم این شهرستان در خانه ملت و با محوریت بررسی ابعاد سیل در این شهرستان برگزار شد. ف

رماندار میاندرود در این جلسه با اعلام اینکه بر اساس برآورد اولیه کارشناسان خسارت سیل دیروز بیش از 5 میلیارد تومان برآورد شده است، تصریح کرد: بیشترین خسارات به روستای کوهپایه‌ای دارابکلا و بعد از آن به شهر سورک وارد شده است ضمن اینکه دیگر روستاهای بالادست این شهرستان نیز خسارت دیدند.

در این جلسه علی رجبی اعلام کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان یک دستگاه بیل مکانیکی را ساعت 9 صبح دیروز پنجشنبه به این شهرستان اعزام و در ساعت 14 همان روز آن را فراخوانده است.

سید شبر موسوی مدیر جهاد کشاورزی میاندرود نیز در این جلسه میزان خسارات سیل در بخش کشاورزی این شهرستان را بالا و بیشترین خسارات را مربوط به شالیزارها، مزارع سویا، مرغداری‌ها و باغات همچنین جاده بین مزارع و کانال‌های آبرسانی این شهرستان اعلام کرد.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اقدام اداره کل راه و شهرسازی مازندران در بازپس‌گیری بیل مکانیکی کار درستی نبود، ادامه داد: زمانی که مردم در سیل و گرفتاری هستند وظیفه همه ارگان‌هاست که ورود پیدا کنند و تا پایان کار همراه باشند. محمد دامادی افزود: همه شاهد بودیم که در زلزله آذربایجان رهبر معظم انقلاب شخصا حضور پیدا کردند که این مسئله باعث درس‌آموزی ما باید باشد نه اینکه بگوییم چون حوزه بنیاد مسکن است راه و شهرسازی بیل مکانیکی خود را فرا بخواند.


برق مناطق سیل‌زده مازندران وصل شد
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران از وصل شدن برق مناطق سیل‌زده مازندران در شهرستان میاندرود خبر داد. منوچهر جعفری با اعلام اینکه سیل اخیر میاندرود خسارتی به تاسیسات برق این روستا وارد نکرده است، به فارس گفت: در اثر سیل، تنها تعدادی از مقر‌های برق شکسته شد و به تاسیسات برق این شهرستان خسارتی وارد نشد. وی با اعلام اینکه به هیچ یک از تیر برق‌های موجود در میاندرود خسارتی وارد نشد، بیان داشت: شکستگی مقرهای برق اصلاح شد و برق همه مناطق سیل‌زده وصل است و مشکل قطعی برق نداریم.
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در ادامه در مورد وضعیت برق منطقه سیل‌زده شهرستان نکا بیان داشت: در این منطقه نیز قطعی برق نداریم.
منابع محلی روستاهای شهرستان میاندرود نیز خبر وصل برق در مناطق سیل‌زده را تایید کردند.

 

سیل به 200 هکتار از شالیزارهای مازندران خسارت زد
دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان نکا گفت: در اثر بارندگی پریشب و دیروز در نکا و ورود سیل به اراضی شالیزاری 200 هکتار از شالیزارهای این شهرستان دچار خسارت شد. محمد محمدیان به فارس گفت: این بارندگی در شهر نکا و حومه آن، خساراتی به زمین‌های کشاورزی، باغات و واحدها وارد کرد و باعث آبگرفتگی و تخریب اسباب اثاثیه حدود 300 خانوار شهری و روستایی شد.
وی یادآور شد: آب‌شستگی بخشی از جاده‌های ارتباطی به ویژه در منطقه بالادست نیز موجب خسارت شده است اما آبگرفتگی در روستای کلبستان و زیرگذر آن حل شده و مشکل خاصی وجود ندارد.
دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان نکا گفت: بارندگی پرشب و دیروز صبح در شهرستان نکا با ورود سیل به اراضی شالیزاری موجب آبگرفتگی در این اراضی و وارد شدن خسارت به آن شد. محمودیان افزود: بارندگی شدید مناطق مرکز و شرق استان مازندران باعث آبگرفتگی روستای کلبستان از توابع بخش مرکزی شهرستان نکا و شهرک شهید عباسپور در غرب این شهرستان شد. وی در مورد وضعیت برق منطقه سیل‌زده شهرستان نکا بیان داشت: در این منطقه نیز قطعی برق نداریم.
براساس این گزارش مسدود شدن برخی جاده‌های ارتباطی روستایی و شهری در شهرستان نکا که بر اثر بارندگی اتفاق افتاده بود بازگشایی و همچنین محور ساری به نکا نیز بازگشایی شد.
نیروهای برق شهرستان در مناطق‌ سیل‌زده شهرستان نکا حاضر بودند تا مشکلات موجود در کمترین زمان ممکن حل شود. وقوع سیل صبح دیروز در شهرستان نکا موجب بروز خسارت و قطعی برق و آبگرفتگی معابر شد.


 بارش باران و آبگرفتگی شهر آستارا
در پی بارش باران دیروز پنچشنبه در آستارا بخش های زیادی از این شهر را آب فرا گرفت. فرماندار آستارا به واحد مرکزی خبر گفت: در پی بارش شدید باران اغلب خیابانها و محلات این شهر مرزی را آب فرا گرفت و رفت و آمد شهروندان و خودروها را با مشکل مواجه کرد. آقای اسدپور افزود: تمام امکانات ستاد حوادث پیش بینی نشده آستارا اعم از ماشین آلات سنگین و موتورپمپ های آب بکار گرفته شد تا به آسیب دیدگان کمک کنند.
وی گفت : بازارچه ساحلی - خیابان ساحلی ، نوار مرزی و تعدادی از خانه هایی که در این مناطق قرار دارند بیشتر از مناطق دیگر آستارا دچار آبگرفتگی شدند.
با ورود یک جبهه هوای بارش زا از شمال غربی کشور صبح دیروز پنج شنبه در شهر آستارا 93 میلیمتر باران بارید. به گزارش ایرنا، صبح دیروز پنجشنبه ، بارش باران در شهر آستارا شدت گرفت و موجب طغیان رودخانه ها و آبگرفتگی مناطق شهری و روستایی و باعث کندی تردد در جاده های غرب گیلان شد.
بارش رحمت الهی باران در چند روز تعطیل این هفته که با کاهش دما و ورود مسافران تابستانی همراه بود ، موجب سرگردانی تعدادی از مسافرانی شد که قصد داشتند اوقات خود را در این روزها در هوای آزاد و در سواحل آستارا سپری کنند.
رییس اداره هواشناسی شهرستان آستارا با اشاره به بارش 198 میلیمتر باران طی هفته جاری با ورود جبهه بارش زای اخیر اعلام کرد: تنها دیروز پنجشنبه بیش از 93 میلیمتر در این شهرستان باران باریده است.

فردین فرتوت نیا ، دمای هوای دیروز پنجشنبه در شهرستان آستارا را 22 درجه سانتیگراد اعلام کرد و گفت: دمای هوا در این شهرستان نسبت به یک هفته قبل 9 درجه کاهش یافته است.

وی میزان رطوبت هوا در شهرستان آستارا را نیز با 25 درصد افزایش نسبت به اول هفته جاری ، 86 درصد اعلام کرد. وی با اشاره به مواج بودن دریای خزر در هفته جاری افزود: بارش باران در مناطق غربی گیلان به طور متناوب تا ظهر روز جمعه ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: با ادامه فعالیت این جبهه بارش زا در منطقه ، بارش باران دوباره طی روز یکشنبه هفته آینده نیز در غرب گیلان ادامه یافته و موجب کاهش دمای هوا خواهد شد.

47282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    4 28
    بابل شهری زیبا... با وجود بارندگی شدید آبی در معابر جمع نشد