برنامه امشب نود اختصاص داشت به چگونگی پیدایش فوتبال در ایران.در این برنامه ابتدا فردوسی پور از پیشکسوتی دعوت کرده بود تا مهمان آنها باشد که جزو نسل اولی ها فوتبال ایران به حساب می آید.

به گزارش خبرآنلاین؛عارف قلی زاده متولد 1317 در تبریز است.او می گوید مثل همه از کوچه و خیابان فوتبال را شروع کرده است وبرای نخستین بار به عضویت تیم دوچرخه سواران در آمده است.خود قلی زده می گوید:«البته شناسنامه من را دیر گرفته اند.فکر می کنم ده یازده سال پیرتر باشم.»
او این را گفت و با اشاره به نخستین بازی که برای تیم ملی انجام داد ادامه داد:«من دوازده سالم بود که برای تیم ملی بازی کردم.سال 1329.در همان سال به عضویت تیم کبونی تهران درآمدم.در آن تیم من از همه جوانتر بودم.»
در این لحظه فردوسی پور یک عکس قدیمی را روی آنتن فرستاد که قلی زاده به این روش با آن عکس تجدید خاطره کرد:«یادش بخیر.در این عکس به غیر از من هیچ کس زنده نمانده است.»
قلی زاده که خودش اعتراف کرده بود سن اش بیشتر است وقتی با عکس دیگری که با سبیل بود روبرو شد خطاب به فردوسی پور گفت:«این عکس 15 سالگی من است.»که فردوسی پور بلافاصله پرسید،در این عکس واقعا 15 ساله هستید؟اما جواب قلی زاده:«بابا،این قدر سن من را بالا و پایین نکن.»
پیشکسوت فوتبال ایران با بیان اینکه همیشه استقلالی بوده است و استقلال را دوست دارد حرفهایش را اینگونه ادامه می دهد:«همیشه طرفدار استقلال بوده ام و پیراهن آبی از تنم در نیامده است.این تیم ریشه دار ترین تیم ایران است.الان نبینید که تیم ما خوب نیست.»
ملی پوش نسل قدیم ایران یک خاطره هم از بازی با رژیم اشغالگر تعریف کرد و گفت:«در ژاپن ما یک بازی را به رژیم غاصب واگذار کردیم.این مثل یک داغ شده بود توی دل ما.بعد همه انرژی خودمان را گذاشتیم تا این تیم را ببریم و در بازی بعد آنها را شکست دادیم.این بازی ها در هند بود ، آنها خیلی مغرور بودند ولی ما بد بردیم شان . در آن بازی ها مربی مجارستانی ما را فدراسیون به همراه تیم نفرستاد چون می خواستند هزینه ها را کم کنند.»
قلی زاده در واکنش به این سوال فردوسی پور که پرسید ماجرای خروج طلا از ایران توسط برخی از ملی پوشان در آن سالها چه بوده است گفت:«ایرانی جماعت همیشه سرمایه دار است.ما برای سفر به هند همراه خودمان طلا برده بودیم برای اینکه در آنجا آنها را تبدیل به روپیه کنیم.ام در فرودگاه ریختند و ما را گرفتند.به ما گفتند که این کار جرم است.تمام آن سکه ها را از ما گرفتند.ما نمی دانستیم که این کار جرم است.»
عارف قلی زاده که در کل 10 بازی ملی را در کارنامه اش دارد ادامه می دهد:«10 بازی ملی در کارنامه دارم و 4 بار هم کاپیتان بوده ام.تا سال 42 فوتبال بازی می کردم و پس از آن رفتم و مربی تیم شیخ راشد شدم ،ولی از گرمای دوبی فرار کردم و رفتم سوئیس.»
انتقاد آخرین حرفهای کاپیتان سابق تیم ملی است که بیشتر آن مربوط به استقلالی ها است.آنجا که او می گوید:«من 18 سال در استقلال بازی کرده ام.باشگاه اصلا اسمی از من نمی برد.این فوتبال از قدیمی ها به جدیدها رسیده است.از روزی که فوتبال را کنار گذاشته ام یک بار هم به ورزشگاه آزادی نرفته ام،هیچ وقت هم هیچ کس از ما دعوت نکرد.این ها همه اشتباه می کنندو باید از تفکرات بازیکنان قدیمی استفاده کنند.»
 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تبسم IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    من دستتونو می بوسم آقای قلی زاده اون مصاحبه سراسر عشق و دلسوزیتون تو آوای ساوه هیچوقت یادم نمی ره اینا لیاقت ندارن اسم شما و امثال شما رو به زبون بیارن هوادارای تاج همیشه به یادتون هستن
  • بدون نام IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    112 2
    واقعا نسل ما اسم این بازیکنا را هم به گوشش نخورده بود برنامه قشنگی بود
  • بدون نام IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    50 3
    با موبایل عکس گرفتید؟
  • پیام GB ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    زیباترین حرف آقای قلی زاده این بود که گفت آن موقع که تیم تاج بازی میکرد اصلا پرسپولیسی وجود نداشت !!!
  • صبا IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    80 3
    ممنون عادل خان ... برنامه تون خیلی قشنگ و متفاوت بود .... امیدوارم تاثیر این بحث ها رو روی مخاطبان خاص شما هم ببینیم
  • ميلاد تهراني CA ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    85 4
    تبسم در كامنت بالا به زيبايي و كامل توضيح دادند. فقط به يه نكته اشاره ميكنم اونم شخصيت اين انسان ها است كه حتي تو اين سن هم مشهوده و شعور و غيرت را در عمل معني كردنند. اون زمان چه جوري فوتباليست تربيت ميكردنند و اما الان ....
  • ارمان CA ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    افتخار ميكنم تاجي هستم. اونم نه براي تيم استقلاله امروز براي اون اعتبار و بزرگي تاج ديروز.
    • مهدی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
      38 4
      هزارتا لایک
  • ابیتر از هر ابی IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    76 14
    عارف خان تو ی قلب مایی...به درد اینا امثال قلعه نویی ودوستانش میخورن
  • استقلالی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    خدایا از این همه قدمت ممنونیم...
  • بدون نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    پس چرا این کوچولوهای پرس پولی با ما کری میخونن؟؟؟در حالیکه قدمتشون به استیل آذین میخوره نه به ریشه دارترین تیم ایران...خوبه هر کی حد و حدود خودش رو بدونه...
    • MINA IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
      44 41
      ببرای ریشه دارترین تیم ایران(!)بده که از تیمی مث پرسپولیس 6تا بخوره
    • مینا IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
      42 33
      برای ریشه دارترین تیم ایران(!)بده که از تیمی مث پرسپولیس 6تا بخوره
  • سینا IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    65 10
    آقای قلی زاده ما هم شما را دوست داریم و فراموش کردن شما کاملا جای عذرخواهی دارد ولی مطمئنا از زیادی مشغله و گرفتاریهاست.
  • قاسم IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    «همیشه طرفدار استقلال بوده ام و پیراهن آبی از تنم در نیامده است.این تیم ریشه دار ترین تیم ایران است.الان نبینید که تیم ما خوب نیست.» واقعاً دمت گرم.
  • saeed IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    خبر آنلاین این علامت تعجبی که آخر تیتر گذاشتی منظورت چی بوده؟؟!!!!!!یعنی استقلال بهترین و قدیمی ترین تیم ایران نیست؟؟!!پس پرسپولیس تیم 16 جدول بهترین تیمه؟؟؟!!!پرسپولیس تیمی که آماده خوره و از بودجه بیت المال بازیکن میخره...تیمی که به تیم ملی بازیکن تحمیل میکنه...تیم ستاد حمل ونقل سوخت...تیم سپاه.....یه نگاه به لیست تیم ملی بندازید از نفت تهران تیم 1 هیچ بازیکنی نیست از ملوان 2 تا از تراکتور 1 از سپاهان 1 بعد از پرسپولیس تیم 16 جدول 7 تا بازیکن تو تیم ملی هست.....مرگ بر مافیای پرسپولیس و مرگ بر فوتبال سیاسی
    • مینا IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
      6 32
      ما پول میدیم بازیکن میخریم انقدر ارزش دارن که به تیم ملی دعوت بشن
  • علی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    25 2
    چرا اومدن اسم باشگاه به این بزرگی رو عوض کردن؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    32 7
    هیچوقت دردنیاطرفدارهیچ چیزی نبودم ولی نمیتونم ازاستقلال بگذرم
  • نیما آرین PT ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    38 7
    خبرانلاین چرا قسمت اصلی حرفش رو نذاشتی؟؟ زمانی که تیم استقلال وجود داشت و بازی میکرد تیم 04 اصلا وجود خارجی نداشت. 04 آنلاین.
  • سونیا IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    49 9
    استقلال پرافتخار ترین تیم اسیاست یه سوال : پرسپولیس کجاست!؟!
    • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
      7 20
      تو خواب؟ با بردن تیم های سنگاپور و اندونزی؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    31 10
    درود به سعيد. قبل از انقلاب استقلال دولتي بود حالا پرسپوليس سپاهيه شك نكنيد اولش حوزه هنري بعدش حبيب كاشاني و حالا هم رويانيان. پروين و عابديني هم نون به نرخ روز خورترين بزرگاي پوشالي پرسپوليسن
  • *آبی IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    49 8
    برنامه خوبی بود ولی بازم عادل ذات خودشو نشون داد!! به پیشکسوت های اس اس حتی نذاشت یه کلام راجع به تیم باشگاهیشون حرف بزنن و هی میگفت ما واسه تیم ملی شما رو دعوت کردیم ولی وقتی به مهمونای پرسپولیسیش رسید ...