موزه لوور، موزه لوور است. در حد یک دانشجوی رشته هنر در اندازه گذراندن حتی 2 واحد درس تاریخ هنر در ترم اول هم می شود فهمید که موزه لوور چه جایگاهی از نظر علمی، تاریخی و فرهنگی دارد.

محسن شمس*:

به عکس (شماره 1 و 2) نگاه کنید... به عکس نگاه کردید ... یک نقشه است. نقشه تاریخی ساده، اطلاعات زیادی هم در نقشه نیست. فکر می کنید کجا نصب شده باشد. ...

این عکسی از نقشه ای است که روی دیوار بخش "تمدن ایران" در موزه لوور در شهر پاریس نصب شده است و قرار است راهنمای بازدید کنندگان موزه در کنار آثاری که به نمایش گذاشته شده باشد. و اطلاعات و آگاهی آنها را از موقعیت جغرافیایی و تاریخی این آثار کامل کند.

پیش از این جسته و گریخته اخباری خوانده و شنیده بودم. که موزه لوور نام "خلیج فارس" را از راهنمای خود حذف کرده و بجای آن از واژه "خلیج" استفاده کرده است. تا اینکه در شهریور ماه سالجاری طی سفری که به پاریس داشتم فرصتی شد تا بازدیدی هم از موزه لوور داشته باشم. این عکس ها را نیز در همین تاریخ ( 12 سپتامبر سال 2012 برابر با 22 شهریور 1391 ) در سالن "تمدن ایران" موزه لوور عکاسی کردم.

موزه لوور، موزه لوور است. به نظرم نیازی به توضیح بیش از این نداشته باشد. در حد یک دانشجوی رشته هنردراندازه گذراندن، حتی 2 واحد درس تاریخ هنر در ترم اول هم می شود فهمید که موزه لوور چه جایگاهی از نظر علمی، تاریخی و فرهنگی دارد. همینطور موزه بغداد، موزه ملی ایران، موزه ارمیتاژ، موزه سنت پطرزپورگ و یا بریتیش میوزیوم و... اینها به قدمت تاریخ و به اعتبار علم، نگهدار، امانتدار و معرف فرهنگ و تمدن، ریشه ها، تاریخ و هویت جوامع بشری هستند. نه برای امروز و نه فقط برای پاریس، تهران، بغداد و ... بلکه برای فردا و فرداها و برای همه بشریت و همه نسلها .... این مراکز برای اهل علم، تحقیق و نظر همیشه محل رجوع و استناد، بوده و هستند.

شاید اگر این اقدام (خطا و تحریفی که در نقشه دیدید) در پشت منوی یک کافه، یا راهنمای یک تاکسی یا حتی برشوری در یک شرکت هواپیمایی بود، این اندازه مهم نبود و آن را به حساب شیطنت های معمول و این روزهای این همسایگان خورد نابخرد می گذاشتم و رد می شدم. ولی اینجا پاریس بود و من در موزه لوور ایستاده بودم. ... بسیار تاسف خوردم، که حتی طعم دلارهای نفتی هم تا اینجا و این حد نفوذ کرده... که می تواند اعتبار این مدعیان هنر و علم و تحقیق را تا این اندازه کوتاه کند.

 

سابقه مختصر حضور آثار تاریخی و فرهنگی ایران در موزه لوور به این شرح است :
خانم مادام ژان دیولا فوا به اتفاق همسرش مارسل اوگوست دیولافوا (مهندس راه ساختمان و باستان شناس فرانسوی) برای کاوش های باستان شناسی، در دوره قاجار و مقارن با سلطنت ناصرالدین شاه، از سوی دولت فرانسه برای سفر به ایران و عثمانی ماموریت داشته اند. این زوج باستان شناس در سال های 1881 و 1884 و 1886 سه مرتبه به ایران مسافرت می کنند. در اولین مسافرت آنها از طریق بنادر جنوبی ایران وارد منطقه خوزستان و فارس می شوند. طی این سفر و سفرهای بعدی اشیای باستانی پرشماری بوسیله این زوج از کاخ های هخامنشی داریوش بزرگ و اردشیر دوم در شوش از طریق کشتی ای که از سوی دولت فرانسه برای این امر در بصره آماده شده بود به فرانسه و پاریس منتقل می شود و هم اکنون در موزه لوور در معرض نمایش قرار دارند. مشاهدات، گزارشات و مستندات سفر دیولافوا نیز در دو کتاب منتشر شده است.

اشاره به خاطرات ناصرالدین شاه از سفر سوم فرنگ و ملاقات مادام دیو لافوا در موزه لوور هم خالی از لطف نیست :

"امروز هم‌ می‌خواستیم‌ اسباب‌های‌ دلافوا را ببینیم که‌ از شهر سوس {تلفظ فرانسه} که‌ شوشتر باشد بیرون آورده‌ است... داخل‌ اطاقی که‌ اسباب های دلافوا بود شدیم. اگرچه‌ اسباب های زیادی‌ نیاورده است‌ ولی این‌که آورده‌ است خوب است. صورت سربازهای دارا آورده، سنگهای بزرگ که آن‌وقت ستون عمارت دارا بوده و تمام را حجاری کرده بودند و شکل گاو داشت آورده بود و از این قبیل، خیلی چیزهای‌ خوب بود، همه را تماشا کردیم..."

 

مدیران موزه لوور ، باید پاسخگوی این سئوال باشند :
در طی سفرهایی که در این سال ها، هیات فرانسوی برای دسترسی به مناطق تاریخی، فرهنگی و تمدنی شوش (ایران امروز) و کلده و بین النهرین (عراق امروز) داشته اند و از طریق راه دریایی خلیج فارس به بنادرجنوبی (احتمالا بصره و خرمشهر) رسیده و وارد ایران شده و به بررسی کاوش در منطقه پرداخته و سپس اشیاء به یغما برده را بوسیله قاطر از طریق دشت های شوش، سوسنگرد و حمیدیه به کشتی فرانسوی مستقر در بندر بصره رسانده (یادداشتها و تصاویر طراحی های این نقل و انتقالات در گزارشات دیولافوا مستند است.) آیا نقشه ی راهی که در دست داشته اند، همین نقشه بوده است؟ آیا خانم دیولافوآ و همسر محترم ایشان در این منطقه تاریخی، فرهنگی و تمدنی بدنبال "خلیج" بوده اند یا "خلیج فارس"؟

کارشناسان موزه بهتر نیست یکبار دیگر اسناد موجود در گنجینه های موزه را بررسی کنند و نقشه ها و دست نوشته های خانم دیولافوا را با اطلاعات این نقشه مطابقت داده و همان ها را برای مشاهده مردم قرار دهند تا بدانند که اگر آنان برای یافته ها، داشته های علمی و آکادمیک حتی منتشر شده خود ارزش و اعتبار کافی قایل نیستند که حاضر هستند آن را به هر قیمتی معامله و تحریف کنند ولی حداقل احترام بازدید کنندگان فرهیخته و آگاه خود را حفظ کرده و بیش از این با شعور ایشان بازی نکرده و اینگونه به مخاطبین خود آدرس غلط ندهند.

هرچند وقتی می شنویم که امارات متحده عربی برای تاسیس شعبه موزه لوور در ابوظبی،حدود یک میلیارد دلار پرداخت کرده است. بعید می دانم دیگر کارشناسی از موزه لوور فرصت بازخوانی و باز روایی این حقایق را داشته باشد.

مدیران و دست اندرگاران موزه لوور باید بدانند این خبط و خطای آنها به هر دلیل و هرقیمتی که صورت گرفته باشد از دید هیچ علاقه مند و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ در دنیا، نادیده نمی ماند و این اقدام بجز بی اعتباری و بی ارزش کردن جایگاه علمی و آکادمیک این موزه نتیجه ایی دیگر درپی نخواهد داشت.

برای اعتراض به این اقدام غیر علمی و غیر فرهنگی، لطفا پیام زیر را از طریق ای میل و شبکه های اجتماعی به آدرس موزه لوور (LOUVRE MUSEUM)پست کنید:

“PERSIAN GULF” IS “PERSIAN GULF” FOR EVER
• نشانی اینترنتی موزه لوور: http://www.louvre.fr/en
• ای میل رئیس موزه لوور: henri.loyrette@louvre.fr
 

* کارشناس ارشد پژوهش هنر

4747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید US ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    وقتی سفیر فرانسه با لگد انداختین بیرون persian هم جلوی gulf اضافه میشه.
    • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      واقعا بی ادب و فرهنگی .اینجوری وبااین ادبیات می خواهید از فرهنگ این کشور دفاع کنید .جای تاسف دارد
    • كرامت IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      104 6
      پشتش اضافه ميشه نه جلوش
    • حسین NL ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      40 5
      به قول شاعر شیرین سخن ایرج میرزا:به عصمت نیست مربوط این طریقه...چه ربطی (...)دارد با شقیقه هرچیزی راهی داره اون لگد زدن به سفیر آخرین راهه که بازم کار درستی نیست!
    • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      36 10
      دوست عزيز اين كارا كار همون كابوهاي امريكائي كه با پرچمشون مياي كامنت ميذاري نه ايرانيان با نزديك 3000 سال سابقه تمدن
    • علی س IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      1 0
      هیچ وقت نمی توان با دزدی تمدن یک کشور آن را به نام خود ثبت کرد ذات استمار دزدی بود وهست آنها همه چیز را به سیاست ربط می دهند لوور پاریس هر چه داره از تمدن 7000 هزار ساله ایرانه و نام ایران همیشه با خلیج فارس معنی میگیره چون تاریخ از خلیج فارس صورت گرفته
  • متولدماه مهر IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    156 9
    یک روانشناسی خیلی ساده هست! اقدام موزه لوور صحیح نیست، اما اینکه این واکنش اونها جواب به کدوم کنش مسئولین مملکتی ما هست، چندان کار سختی نیست. بجای تاسف خوردن برای عملکرد موزه لوور، بیاین همه دنیا رو احمق فرض کنیم! بیاین به این نتیجه برسیم که ما چکار نباید بکنیم که دیگران با سطحی‌ترین و غیرکارشناسانه‌ترین برخوردشون به ما جواب‌های این چنینی بدهند! کار سختی نیست، کافیه خط‌کشی‌های عرف بین‌الملل رو مراعات کنیم تا از پس دعواهای سیاسی‌مون، فرهنگ، تمدن و مانده افتخارات پیشینمون قربانی نشوند!
    • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      49 8
      آفرین گل گفتی ای کاش مسولین هم کامنت شما را بخوانند
    • adibravoo IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      29 5
      دوست گرامی من حرف شما رو کاملا" قبول دارم ولی اینکه آیا پول و سیاست همه آنچه است که اهمیت دارد با ادعا های کشورهای غربی بویژه فرانسه که مدام حقوق بشر و هنر و تاریخ و ارزش هنری رو به عنوان اصول به بشر معرفی می کنند تناقض دارد به نظرم کشور های غربی این اسم های بین المللی رو به خاطر بحران اقتصادی به کشور های عربی بفروشند . البته اعراب به دنیا نشان داده اند که همه چیز در دنیا فروشیست و فقط هر چیزی قیمتی دارد نمونه اش میزبانی جام جهانی و ...
  • مهر IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    54 8
    درود بر شما به جهت اطلاع رساني تون و تاسف از اين موضوع.
  • Amir AE ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    47 5
    اون كلمه قبل از gulf چيه اونوقت؟!!
    • golaftab GB ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
      2 0
      اون رو یکی هموطن ایرانی با خودکار بیک دستی نوشته persian و بعد هم نوشته persian golf is persi8an golf for ever
    • golaftab GB ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
      3 0
      یک هموطن ایرانی به عنوان اعتراض با خودکار نوشته persian
    • بدون نام IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
      3 0
      ipersianرا نوشته ولی کمرنگتر و نازکتر از gulf تصویر را بزرگ کنید
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    57 8
    با یوروی چندی رفتی فرانسه بلا.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    29 5
    من امسال تابستان ازموزه لوور دیدن کردم . درسالنی که به هنرهای اسلامی وایران اختصاص دارد و به خصوص سالنی که قسمتهایی از تخت جمشید یعنی همان سرستونها به نمایش گذاشته شده نقشه ایران قدیم در جاهای متعددی نصب شده است .روی نقشه که دقت می کنی پایین نقشه نوشته شده arabian gulf(خلیج عرب ) اما روی آن نوشته های جدیدی چسبانده اند ونوشته اند Persian gulf(خلیج فارس ) برای من واقعا جای سوال داشت که چرا چنین کاری کرده اند یعنی اول عرب نوشته شده و بعد از چه زمانی و تحت چه عواملی آن را به خلیج فارس برگردانده اند
  • بدون نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    93 14
    وقتی ما خودمان پرشین گلف را خلیج فارس ترجمه میکنیم و تمام زبان و فرهنگمان عربی شده ، چرا باید از دیگران غیر از این توقع داشته باشیم !!!
    • حسین IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      80 37
      اگه فارس بشه پارس و اگه الله بشه یزدان و ... . شما راحت میشی ؟ مشکلاتت حل میشه؟ ترافیک حل میشه؟ چقدر تعصب جاهلانه آخه؟
  • ايمان IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    25 5
    دوست عزيز بهتر نيست متني مختصر ولي غير شعاري و اديبانه تر پيشنهاد شود به دو زبان فرانسه و انگليسي و براي موزه و رئيس آن فرستاده شود
  • علی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    31 8
    الان با بمب گوگلی میترکونمشون
  • بدون نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    50 15
    بی انصاف ها دارند از نون ایرانی جماعت می خورن سنگ به سینه یهودی و عرب ها می زنن زتده باد ایران و آریایی
  • arastoo IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 15
    دوست عزیز ، چند نکته: روی نقشه هیچ اسمی از ایران یا پارس نیست ولی سایر مناطق نام گذاری شده ، و حتی قسمتی از ایران هم ، شناسایی شده است. اما اسمش موزه "تمدن سرزمین پارس " ... نسبتش به کل موزه لوور جایی برای بقیه صحبتها نمی ذاره ، همه می دونن ......ضمناً ، یه روش ساده تر برای ارسال جوابیه به موزه و رییسه موزه ....، پسر عموی دکتر بلو هیر..
  • ارسطو IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    24 3
    شما فقط مفرغهای عصر مفرغی که یکی از بهترین و دقیقترین ریخته گری فرم دهیه رو نگاه کن .....دکتر.
  • ahmad IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    34 4
    اشتباه از خود ما و دولت ماست که دارند در این بازی زمین را به نفع حریفان خالی میکنند. همیشه در طول تاریخ برای نگارش تاریخ پول پرداخت شده است و اکثر مورخین با سیم و زر دریافتی از شاهان به نفع یا علیه انها تاریخ را نوشته اند. در حال حاضر هم فرقی نمیکند و اعراب دارند از پول خودبرای نگارش تاریخ انطور که دلشان میخواهد استفاده میکنند و ما هم پول داریم ولی نشسته ایم و داریم تماشا میکنیم تا خلیج مان بی فارس شود مولوی مان ترک شود رودکی ترکمنستانی و .... ما هم دست به کار شویم و با ساخت تیزر های تبلیغاتی و پخش انها از تلویزیون های معتبر بین اللمللی مثل بی بی سی و سی ان ان و ... کمی کار تبلیغاتی بکنیم . مگه برای ایران با اینهمه پول چقدر خرج داره؟ مشکل اینجاست که دولت ما خودش نمیخاد کاری بکنه.
  • مهدیار IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    14 5
    فرستادم !
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    42 8
    درسته که همه ما از شنیدن این اخبار ناراحت می شیم.ولی تا حالا از خودتون سوال کردین چرا اسم خلیج فارس، خلیج "فارس" هست؟چون ایران بزرگتر و قدرتمندتر از بقیه کشورهای حوزه خلیج فارس بوده. آیا امروز هم همون شرایط برقراره؟آیا ما تونستیم اون عظمت و قدرت و نفوذ رو حفظ کنیم؟
    • شیرازی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      15 7
      تو نمیخوات حرف بزنی.چه ایران قدرتمند باشه چه نباشه این خلیج به نام فارس (در اصل پارس ) هست .چون اولین کسانی که از این دریا بهره بردند پارس بوده اند و این اسم تاریخی هست و عوض کردن اسم های تاریخی به معنای نابود کردن اون مکان هست.در ضمن دریای عمان هم نامی جعلی هست و نام این دریا و خلیجش همیشه پارس خواهد ماند .
    • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      0 1
      خوب با این حساب نام کشور رو هم عوض کنیم بزاریم سامیستان خوبه؟؟؟ راضی میشی؟؟؟ اصلا بخاطر تو عربی حرف می زنیم خوبه؟؟
  • مجيد IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    23 3
    كشوري كه به راحتي آثار فرهنگي ملتي رابه يغما مي برد تحريف هويت فرهنگي ملت ها نمي تواند كار مشكلي براي آنها بلشد.
  • اقاقيا IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    27 21
    PERSIAN GULF” IS “PERSIAN GULF” FOR EVER مثكه دوباره بايد يه حمله سايبري به سايتشون كنيم تا آدم شن
  • رضا IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    59 3
    در این که اینکار حرکت نامناسبی بوده هیچ شکی نیست، اما به شخصه همیشه از نگهداری اشیا تاریخی ایران در موزه های خارجی استقبال می کنم چون به نظرم تنها راه حفاظت از اون‌ها همینه. اگه مخالف نظر من هستین میتونین هم سری به موزه های ایرانی بزنین و نحوه نگهداری اونها رو بازدید کنید. همچنین میتونین سری به بناهای تاریخی مثل تخت جمشید و غیره بزنید و علاقه شدید! عده ای از مردم رو به این آثار ببیند، از کنده کاری ها و نوشته‌های یادگاری گرفته تا ....
    • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      34 0
      100 % باهات موافقم اینجوری خیال آدم راحتتره
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    18 2
    آقای شمس ، کاش مقاله تان را به زبانی که رئیس موزه لوور هم بفهمد ، ترجمه کنید و برایشان بفرستید ، شاید بی تاثیر نباشد . تاسف بار است ...
  • شیرازی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    21 7
    تمام این آثار تاریخی حرامشون باشه.اما خدایی بهتر از ما از این آثار نگهداری کردند و اگر هم برای ارزش معنوی این آثار هم ارزشی قائل نبودن حداقل برای ارزش مادیش ارزش قائل بودن و ازشون خوب نگهداری کردن.
  • بدون نام US ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    18 1
    واقعا جای تاسفه، وقتی تو کشورهایی مثل تایلند تمام سعی شون و می کنند تا بناهای تاریخی برای خودشون بسازند تا برای خودشون تمدنی ایجاد کنند اونوقت تو ایران هر روز شاهد فروپاشی و نابودی بناهای تاریخی مون هستیم و خودمون داریم تمدن ایرانی و نابود می کنیم احترام امامزاده رو هم متولی اش نگه می داره وقتی دولت خودمون هیچ ارزشی به این مسائل نمی ده از کشورهای دیگه چه توقعی دارید واقعاً؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سیما IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    39 2
    خوب شد بردن تو موزه فرانسه وگرنه تو ایران معلوم بود چه بلائی سرش می اومد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام US ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    18 1
    وقتی آثار تاریخی در ایران در اثر بی توجهی و گاهی اوقات با تیروتبر نابود میشوند از بیگانه چه انتظاری دارید؟
  • بدون نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    6 18
    دستشون درد نکنه
  • محمد حسن IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    25 6
    بابا این خبر نادرسته، من اخیراً اونجا بودم این عکس متعلق به یک بنره که در قسمت تمدن اعراب نصب شده بود نه ایران اگه به عکس هم دقت کنین مناطق عربی رو مشخص کرده من خودم عکسای قسمت ایران رو دارم و می تونم براتون بفرستم که نوشته خلیج فارس لطفاً به احترام صداقت در اطلاع رسانی این نظر رو بزارین
    • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
      3 4
      من هم ازموزه لوور دیدن کرده ام . دقیقا در ورودی سالنی که سرستون هاو سایر بناها وآثار مربوط به تخت جمشید وایران قراردارد روی نقشه ها حتی نام ایران وجود ندارد و نام آن منطقه khorsabad (خورز آباد) نوشته شده است و همانطور که یکی ازدوستان گفته روی خلیج عرب در این نقشه ها برچسبی چسبانده اند و نوشته اند پرشین گلف
    • golaftab GB ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
      1 0
      نه دوست عزیز آقای محمد حسن عکس درسته ... بخشی هم به نام تمدن اعراب در موزه لوور وجود ندارد این عکس نقشه ایی است که بر روی دیوار نصب شده است بنر هم نیست . روی نقشه هم مناطق فرهنگی و تاریخی و تمدنی بین خلیج فارس - بین النهرین و دریای سرخ و مدیترانه است که تقریبا خاورمیانه و آسیای صغیر امروزی می شود ... بهرحال مدعای شما هم نادرست نیست .... عکس های شما چه تاریخی عکاسی شده اند ...این عکس ها دقیقا در تاریخ 12 سپتامبر 2012 عکاسی شده اند ....
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    6 7
    خبرآنلاین چرا دروووووووووووووووووووووووووووووووووغ میگی قبل golfe با فونت ریز و کم رنگ نوشته persian از عزیزان خواهش میکنم با دقت نگاه کنید.
    • golaftab GB ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
      3 0
      دوست عزیز که دقت کردید بیشتر دقت کنید اون کلمه persian با خودکار آبی دستی توسط یک هموطن ایرانی با غیرت بر روی نقشه اضافه شده است همینوطور اون جمله بعد persian golf is persian golf fo ever
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    6 0
    وازه persian قبلش نوشته شده ولی کم رنگه کمی زوم کنید میفهمید
  • ذانش IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    3 0
    فقط باید کار تبلیغاتی کرد مثلا هنگام خروج هر مسافر مقیم خارج از کشور یک تی شرت با نقشه ایران که روی آن نوشته شده باشه persian golf هدیه بدهید.
  • جواد IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    راست می گه ما هم اونجا بودیم همچین چیزی ندیدیم. باور کنید راست می گم
  • محمد IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 0
    وقتي عرب ها دارن به خليج فارس دست درازي ميكنن. وقتي صهيونيست ها چندين ساله كه دارن از نام كوروش واسه هويت تاريخيشون سوء استفاده ميكنن. وقتي مولانا شده شاعر تركيه و ... ما داريم چه كار ميكنيم ؟ يه جام پر از ابهامات مالي به اسم خليج فارس ، حذف نام كوروش از كتاب هاي درسي و ... . مقصر خودمونيم كه هيچ وقت با مسائل و مشكلات با روي باز برخورد نكرديم و به پنهان كاري و سانسور و ... رو اورديم.
  • علی بصیریان GB ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 1
    ببینید ما میدونیم که خلیج فارس نه خلیج پارس ، خلیج پارسه . اینو واسه اونایی که انور مرزا هستند و نمیدونند اطلاع رسانی کنید با مدرک . مثل تلوزیون رادیو یا دانشگاه ها واسه بچه ها شعر درس کنید ،نه که بییاید بگید اونا ال کردن و بل بگید شما چیکار کردین یا چیکار می خواید انجام بدید در صورتی که انجام بدید
  • golaftab IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    2 2
    نه دوست عزیز آقای محمد حسن عکس درسته ... بخشی هم به نام تمدن اعراب در موزه لوور وجود ندارد این عکس نقشه ایی است که بر روی دیوار نصب شده است بنر هم نیست . روی نقشه هم مناطق فرهنگی و تاریخی و تمدنی بین خلیج فارس - بین النهرین و دریای سرخ و مدیترانه است که تقریبا خاورمیانه و آسیای صغیر امروزی می شود ... بهرحال مدعای شما هم نادرست نیست .... عکس های شما چه تاریخی عکاسی شده اند ...این عکس ها دقیقا در تاریخ 12 سپتامبر 2012 عکاسی شده اند ....
    • محمد حسن IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
      1 0
      آقای golaftab عکسا رو براتون فرستادم. قسمت ایران سالن 8 و سالن 9 هست که صریحاً اونجا به فرانسه نوشته خلیج فارس
  • golaftab GB ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    7 0
    دوست عزیز اون " persian" و اون جمله persian goilf is persian gplf fo ever را یک شیرپاک خورده و هموطن ایرانی با غیرت با خودکار بیک آبی با دست نوشته اونجا ... شما که اهل دقت هستید . بیشتر نگاه کنید .
  • بدون نام IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    4 3
    متاسفم برای سایت بی دقت شما و مردم سطحی بین.حتی نوشته persian gulf for ever
  • علی FR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    1 0
    با سلام از شما می خواهم روی این موضوع و جریان مخفی که به دنبال پاک کردن نام ایران از تاریخ است بیشتر کار کنید. این موضوع در اتاق های فکر دنیای غرب با ظرافت تمام در حال انجام است. و شما به عنوان یک رسانه خبری نباید در این مورد بی کار بمانید