تب و تاب انتخابات شوراها در روز اول ثبت نام برای شوراها بالا گرفته است.

امید سلیمی بنی :فرماندار تهران می گوید در روز اول ثبت نام از نامزدهای شورای شهر در حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات، تنها 155 نفر ثبت نام کرده اند. این در حالی است که پیش بینی مسئولان دولتی برای ثبت نام در این حوزه، 3 هزار نامزد بوده است.
با این وجود عیسی فرهادی، فرماندار تهران می گوید در روز اول ثبت نام نامزدها، تنها ثبت نام 36 نفر به صورت کامل انجام شده، یعنی نزدیک به 120 نفر برای تکمیل مدارک خود، رفته اند تا روزهای بعد بیایند. ظاهرا نسبت یک به 100 یعنی 36 ثبت نام قطعی در مقابل 3هزار ثبت نام پیش بینی شده آمار خوبی برای روز اول نیست. باید دید در روزهای بعدی، تعداد نامزدها چند نفر خواهد شد.
این اخبار در حالی اعلام می شود که در روز اول ثبت نام، یکی از نامزدهای احتمالی، یادداشت منتشر کرده و در آن نوشته هر چیزی از قول او و درباره حضور او در انتخابات شوراها مطرح می شود، کذب محض است. هدیه تهرانی، هنرپیشه سالهای اخیر سینما، در یادداشتی که به خبرگزاریها داده، تاکید کرده در انتخابات هیچ شورایی شرکت نمی کند و از هیچ جریان و شخصی حمایت نخواهد کرد.
در متن یادداشت تهرانی آمده:مدتی است به دلایلی با هیچ رسانه و خبرگزاری مصاحبه نداشته و یا مطلبی منتشر نکرده ام،همین طور پاسخ بسیاری از شایعه ها و هجمه ها را نیز نداده چرا که آنها را فاقد اهمیت و اعتبار کافی برای پاسخگویی می دانستم. در مورد شایعه اخیر که پیامدهای اجتماعی بیشتری دارد و یک موضوع شخصی نیست لازم دانستم بدینوسیله اعلام کنم که برنامه ای برای شرکت در هیچ شورایی را نداشته و همین طور از هیچ شخص و یا هیچ جریانی حمایت نمی کنم.
ولی بر خلاف هدیه، آرش میراسماعیلی، یکی دیگر از نامزدهای احتمالی شورای شهر تهران، روز اول ثبت نام، اسب خود را به قصد پارلمان خیابان بهشت زین کرد و به ثبت نام شتافت.
با وجود رفت و آمد نامزدها به فرمانداری تهران، مسئله اصلی این است که هنوز مشخص نیست تعداد شوراها در تهران چقدر است. ظاهرا استاندار تهران پا را در یک کفش کرده که دولت موظف است در دست کم در دو حوزه تهران و شهرری، انتخابات مستقل شوراها را برگزار کند. مرتضی تمدن درباره این کار می گوید: "شورای شهر تهران در این دوره 31 عضو خواهد داشت و تا این لحظه قانونگذار ما را مکلف کرده که انتخابات شورای شهر ری را از تهران به صورت جدا برگزار کنیم.اما اگر مصوبه اخیر مجلس به تایید شورای نگهبان برسد انتخابات جدای از تهران در ری نخواهیم داشت."
این اظهار نظر، بلافاصله با واکنش برخی از چهره های شورای شهر روبرو شد. در جدول زیر، برخی از این اظهارات و موضعگیریها در مخالفت با این تصمیم استاندار را می خوانید:
 

جدول یک: مواضع مخالف برخی از چهره ها برای برگزاری انتخابات مستقل شوراها در شهرری
 

نام

عنوان/سمت

دلیل مخالفت

خلاصه اظهارات

مهدی چمران

رئیس شورای عالی استانها-رئیس شورای شهرتهران

بلاتکلیفی در تایید مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان

مصوبه مجلس برای جلوگیری از جدایی ری هنوز فرایند خود را برای تایید نهایی در شورای نگهبان طی نکرده است و از شورای نگهبان تقاضا می‌کنیم که این مصوبه را پیش از انتخابات بررسی کند.اگر انتخابات ری جدا برگزار شود، شورای شهر ری 13 کرسی خواهد داشت. اما حتی در این صورت هم تعداد اعضای شورای شهر تهران 31 نفر باقی خواهد ماند. چراکه جمعیت شهر تهران باز هم بیش از 7 میلیون نفر است، بنابراین حتی در صورت جدایی ری هم از تعداد کرسی‌های تهران کم نمی‌شود.

مرتضی طلایی

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران

لجبازی سیاسی استاندار

اگر طرح مجلس مبنی بر پیوستن شهرری به تهران در شورای نگهبان رد شود و طرح وارد مجمع تشخیص مصلحت نظام شود قطعا زمان زیادی برای تصویب خواهد برد و بر اساس قانون قبلی، انتخابات شورای شهر در ری باید جداگانه برگزار شود. این قانون چندین سال است که از قبل بوده ولی مدیران قبلی استان و شهرداری همیشه مصلحت اندیشی کرده و انتخابات ری را برای وحدت پایتخت جدا برگزار نکردند. این اقدام اخیر استانداری نوعی لجبازی سیاسی است. به اعتقاد من هر روز تاخیر در تصویب طرح مجلس ضرر زیادی به شهرری خواهد زد. چرا که یکپارچگی تهران و مدیریت شهری واحد به نفع مردم ری و تهران است.

علیرضا دبیر

نایب رئیس شورای شهر تهران

جلوگیری ازالتهاب در جامعه

مگر دولت همه قوانین را اجرایی کرده است که اصرار دارد قانون برگزاری انتخابات جداگانه ری را برگزار کند. نمی دانم دوستان دولت چرا این قدر اصرار بر انجام این کار دارند. انگار تمام مشکلات قوانین را حل کرده اند و تنها همین قانون باقی مانده است.اگر مجلس هر چه سریعتر به این موضوع پاسخ دهد محبت بزرگی کرده زیرا امکان بهره برداری دولت از محدود زمانی وجود دارد. نباید با این حرف‌ها در جامعه تنش و التهاب ایجاد کرد.در خصوص برگزاری انتخابات شوراها باید بر اساس قانون عمل کرد که در همین زمینه قانون بر برگزاری یکپارچه انتخابات تأکید دارد.

 

دورخیزها برای شورای چهارم
با وجودی که در روز اول ثبت نام، تنها نام دو تن از چهره هایی که دارای معروفیت در بین مردم هستند، در شهر تهران تایید شده، ولی ظاهرا دورخیزها برای شورای چهارم، زیر پوست شهر، ادامه دارد.
در این میان، اردوگاه های چهار گانه ای برای ورود به شوراهای چهارم در حال شکل گیری است. بیش و کم خبر می رسد در اردوگاه های اصولگرایان، اصلاح طلبان، هواداران دولت و مستقلها، چهره های معروف و غیر معروف، خود را گرم می کنند تا به آوردگاه انتخابات بیایند. هر چند تاکنون هنوز هیچ لیست تایید شده یا اظهار نظر رسمی از اردوگاه های رقیب عنوان نشده است.
در جدول زیر، برخی از چهره هایی که نامشان در گانه زنیهای رسانه ای مطرح شده، آمده است:
 

جدول 2: نامزدهای احتمالی شورای شهر و گرایشهای آنها که در رسانه ها طرح شده اند:
 

گرایش سیاسی

نامزدهای احتمالی

اصولگرا

مهدی چمران، حسن بیادی، حبیب کاشانی، حمزه شکیب، خسرو دانشجو، محمدهادی ایازی، علی اصغر یوسف نژاد، یوسف رشیدی، هادی حیدرزاده، محمد احمدی بافنده، وحید نوروزی، ابراهیم شعرا،

اصلاح طلب

احمد مسجد جامعی، معصومه ابتکار، هادی ساعی، محسن هاشمی، مهدی حجت، محمد علی نجفی، نعیمه اشراقی، سهیلا جلودارزاده، مرتضی حاجی، عبدالحسین مختاباد، محمدجواد حق شناس، مرتضی بانک، جواد اطاعت و محمد باقرنوبخت، مرتضی الویری، داریوش قنبری، احمد خرم، احمدرضا دستغیب، فاطمه راکعی و محمدرضا راه چمنی

مستقلها

حمید استیلی (ورزشی)، آرش میراسماعیلی(ورزشی)، علیرضا دبیر(ورزشی)، رسول خادم(ورزشی)، محمد اصغری(هواشناس)، علیرضا دهقان (گوینده خبر و نماینده مجلس)، محمود رضاییان (مدیر عامل سابق بهشت زهرا)، علی دایی (ورزشی)،  حسین رضازاده (ورزشی)،

هواداران دولت

هنوز هیچ نامی اعلام یا تایید نشده است

4545

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =