نماینده پیشین مجلس می گوید: اگر رحیم پور ازغدی اطلاعاتی دارد باید به سازمان های ذیربط ارائه دهد و نه اینکه موضوع را به طور کلی و بدون نام بردن از کسی از تریبون نمازجمعه مطرح کند و باعث ایجاد شبهه در اذهان عمومی شود.

مریم محمدپور: نفوذ فرهنگی و سیاسی موضوعی بود که چندی پیش رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار دادند اما پس از آن، جناح‌های مختلف آن را دستاویزی برای تخریب رقبایشان کردند و بیش از همه دلواپسان، مذاکره کنندگان را متهم کردند که در تدوین برجام راه های نفوذ بیگانگان را باز گذاشتند، اما جالب ترین اظهارنظر در این زمینه را حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت که از تریبون نمازجمعه تهران گفته بود، آمریکایی‌ها در تمام نهادهای کشور آدم دارند. در زمینه نفوذ فرهنگی و حضور کسانی که اگر سخن رحیم پور را ترجمه کنیم، جاسوس هستند، با محمد جواد آرین منش که عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم و هشتم بود، گفت و گو کردیم که در ادامه می آید:

 

مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه درباره نفوذ فرهنگی و سیاسی هشدار داده بودند و این نفوذ را از نفوذ اقتصادی خطرناک‌تر دانسته بودند. اکنون هم فعالان سیاسی درباره نشانه‌های این نفوذ سخن می‌گویند و هر کدام از منظری شواهدی از آن را نشانه می‌روند. از منظر شما راه‌های این نفوذ کدام است؟

از آغاز فعالیت‌هایی که در ارتباط با انقلاب در کشور ما شروع شد، آمریکا و حتی در اوایل شوروی، در مقابل ما صف‌آرایی و جبهه‌گیری کردند و به اشکال مختلف سعی در پیشگیری از روند توسعه انقلاب اسلامی داشتند، چراکه ماهیت انقلاب اسلامی، ماهیت ضداستکباری و ضدامپریالیستی است و با منافع استکبار جهانی در تقابل است. از ابتدای انقلاب نیز با توطئه‌هایی مواجه بودیم، از کودتای نوژه گرفته تا جنگ تحمیلی و فشارها و تحریم‌ها؛ این روند ادامه داشت تا دشمنان انقلاب اسلامی یکی از راه‌های کم‌هزینه‌ای که تشخیص دادند، نفوذ در پایگاه‌های اصلی نظام و انقلاب و دخالت در فرهنگ انقلاب اسلامی و جنگ نرم در اشکال گوناگون مثل شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی بود. امروز هم در فضای سایبری و فضای فرهنگی و رسانه‌ای و هنری کشور اشکال گوناگی از دخالت و نفوذ را شاهد هستیم و طبیعتا باید هوشیاری و هوشمندی لازم را در جهت مقابله با اینگونه ترفندها داشته باشیم.

نکته دیگری که در این زمینه مطرح است نکته‌ای است که آقای رئیس جمهور هم به آن اشاره کردند و این است که واژه‌ها نباید مورد سوء استفاده قرار گیرد و باید از واژه‌ها در جای خودشان استفاده کنیم یعنی نباید هر فرد یا گروهی را به نوعی در جهت اهداف سیاسی خودمان متهم نکرده و زمینه‌های ارتباطات سالم را با دنیا قطع نکنیم.

مصادیقی که آقای رئیس جمهور به آنها اشاره کردند، چه کسانی هستند؟ منظورشان به طور مشخص چه کسانی بود که از سخنان رهبری سوء استفاده می‌کنند؟

هر بار پس از فرمایشات رهبری، اگر تیترهای درشت رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها ور وزنامه را مطالعه بفرمایید می‌بینید که سلایق مختلف سیاسی به صورت گزینشی، عبارتی از فرمایشات ایشان را انتخاب می‌کنند که با اهداف خودشان سازگار است و گاهی  نسبت به فرمایشات رهبری، یک‌جانبه‌نگری صورت گرفته و به نفع یک جریان خاص  باید مصادره می‌شود. در حالی که مخاطب فرمایشات رهبری همه مردم و مسئولان هستند و مصالح ملی بر منافع گروهی غلبه دارد. لذا ما باید به فرمایشات رهبری را همانطور که هست و همانطور که منافع ملی اقتضا می‌کند موردتوجه قرار داده و گزینشی برخورد نکنیم. ببینید وقتی مسائل فتنه در کشور ما اتفاق افتاد و یکی از حوادث تلخ رقم خورد، عده ای، عده ای دیگر را به ساکتین فتنه متهم کردند و عده ای نیز گروه مقابل خود را کاسبین فتنه خواندند. یعنی فتنه را تبدیل به ابزاری برای استفاده‌های شخصی و گروهی کرده بودند، در حالی که فرمایشات رهبری کاملا روشن است و اگر مصالح ملی را بر منافع گروهی ترجیح دهیم با منویات رهبری نزدیک‌تر است.

شما در جریان حوادث سال 88 هر دو جریان سیاسی حاکم بر کشور را به سوء استفاده محکوم کردید. به نظرتان در موضوع نفوذ نیز هر دو جریان در حال سوء بهره برداری هستند؟

من الان نمی خواهم فرد یا گروهی را متهم کنم، می‌خواهم بگویم که اگر از اینگونه عبارت‌ها نیز سوء استفاده صورت بگیرد، سرنوشتش همان می‌شود که در مورد ساکتین فتنه شاهد بودیم. در آن زمان برخی از نیروهای مومن و متعهد انقلاب مثل آقای دکتر لاریجای که یکی از چهره‌های کاملا وفادار به آرمان‌های بلند امام، نظام و رهبری است به ساکت  فتنه بودن متهم شدند و دیدید که عده ای تندرو و افراطی در قم با پرتاب کردن کفش و سایر اشیاء رفتارهای بسیار ناشایستی نسبت به ایشان انجام دادند و کسی ساکت فتنه نامیده شد که با منویات رهبری کاملا هماهنگ و همراه بود.

نفوذ یبگانگان در ارکان نظام، ابتدای انقلاب هم بروزهایی داشته است. بعد از تسخیر سفارت آمریکا و ترجمه اسناد آن، موضوع نفوذ در دولت موقت مطرح شد. حالا هم آقای رحیم پور ازغدی گفته اند که آمریکا در همه ارکان نظام نفوذ کرده است. به نظرتان این سخن درست است؟ اشاره آقای ازغدی دقیقا به کدام نهادهاست؟

من این سخن را تایید نمی‌کنم. معتقد هستم آقای رحیم پور ازغدی به عنوان یکی از چهره‌های مورد اعتماد و متدین و مسئول اگر واقعا اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه در قسمتی از سازمان‌ها و ارگان‌های نظام افراد نفوذی حضور دارند و فعالیت می‌کنند، مسئولیت دارد که به طور روشن با مقامات و مسئولین و سازمان‌های ذیربط موضوع را مطرح کند و اگر مطرح کرد و توجهی نشد افشاگری کند. درست نیست که این مسئله از تریبون نمازجمعه و به طور کلی مطرح شود، چرا اگر ایشان شناختی از افراد نفوذی دارد نباید موضوع از تریبون نمازجمعه موضوع را مطرح کند آن هم بدون اینکه نامی برده شود و باعث ایجاد شبهه در اذهان عمومی شود.

شما نماینده مجلس بودید، در آن زمان گزارش‌هایی از طرف وزارت اطلاعات یا سایر نهادهای امنیتی به دستتان می‌رسید که نشان دهد این اتفاق در حال رخ دادن است؟

گاهی مطلع می‌شدیم که چنین احتمال‌هایی هست و رفت و آمدهایی صورت می‌گیرد. حداقل در حوزه فرهنگی، درباره رفت و آمدهایی که در حوزه رسانه‌ای می‌شد این مسائل را مطرح می‌کردیم و گاهی مسئولانی به کمیسیون فرهنگی احضار می‌شد تا ماجرا را توضیح دهد. این مسئله جدیدی نیست و گاهی در قالب رفت و آمدهای دیپلماتیک افرادی به عنوان جاسوس می‌آمدند و متقاضی برقراری ارتباط با افرادی بودند که ممنوع المصاحبه بودند. ولی انقلاب اسلامی از استحکامی برخوردار است که اینگونه مسائل به کیان نظام آسیبی وارد نمی کند.

مواردی که در جریان قرار می‌گرفتید، به گستردگی آن چیزی که آقای ازغدی گفتند، بود؟

نفوذی که صورت می‌گیرد بیشتر فرهنگی است و نه آن صورت که مطرح شده است. یک نوع نفوذ هم وقتی است که فیلم سینمایی ساخته می‌شود که قصد تخریب ارزش‌های نظام را دارد. نفوذ دیگر مربوط به افراد متعددی است که وزارت اطلاعات آنها را دستگیر کرده و گاهی هم اخبارش منتشر می‌شود، کسانی هستند که قصد نفوذ در ارکان نظام را داشتند.

خاطره خاصی از آن زمان به خاطر دارید؟

خیلی از دستگیری‌ها افشا شد. مثلا وقتی یک خبرنگاری وارد کشور شده و مبادرت به جاسوسی کرده بود.

چه توصیه‌ای به مسئولان کشور دارید  تا در برابر نفوذ سد بزنند؟

در سازمان‌ها واحد حراست وجود دارد که وظیفه اش مراقبت در ورود افراد و گزینش آنهاست و همچنین نظارت بر عقد قراردادهاست و رسالت آنها با همکاری وزارت اطلاعات پیشگیری از اینگونه نفوذهاست. توصیه‌های دستگاه‌های امنیتی مانند حراست‌ها و وزارت اطلاعات در این زمینه، بهترین هشداردهنده‌ها برای مسئولان و وزراست.

17213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    دلواپسان براي گفتن هرسخني وانجام هركاري آزادند!آزادِ آزاد!!ميفهمي؟!هرگونه شبهه افكني وسياه نمايي براي دلواپسان آزاد!نيازي به هيچ دليل وبرهاني نيست!
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    . ایشون اصولا کلی است و به جزییات نیاز ندارد.
  • بی نام EU ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    واقعا متاسفم از اینگونه تحلیلها