ایرنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اروپایی ها برای مداخله نظامی در لیبی علیه گروه «داعش» باید منتظر درخواست رسمی دولت این کشور باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، موگرینی در مصاحبه با هفته نامه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش» عنوان کرد: باید منتظر بود تا یک دولت مشروع در لیبی تشکیل شود و درخواست رسمی خود را برای مقابله با داعش ارائه دهد تا اروپائی ها بتوانند به مداخله نظامی در این کشور اقدام کنند.
وی افزود: مقابله موثر با داعش نمی تواند جز از طریق دولتی مشروع در لیبی که مسئولیت امنیت این کشور را برعهده بگیرد، محقق شود.
این اظهارات در حالی مطرح شد که نیروهای آمریکایی روز جمعه گذشته حملاتی را علیه مواضع داعش در «صبراته» در 70 کیلومتری غرب طرابلس صورت دادند. در این حمله دستکم 49 نفر کشته شدند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین عنوان کرد: در لیبی این مردم این کشور هستند که باید با این تهدید (داعش) مقابله کنند. حال که ملت لیبی از این وضعیت به ستوه آمده اند باید به هرج و مرج پایان دهند.

وی افزود: از ماه ها پیش از تلاش ها برای استقرار دولت وفاق ملی حمایت کرده ایم. روزهای آینده به دلیل رای پارلمان برای تایید دولت آینده لیبی سرنوشت ساز خواهد بود. اگر بخواهیم به آنان کمک کنیم باید به آنان اعتماد کنیم چرا که آن ها کشور خود را بهتر از ما می شناسند. درخواست حمایت احتمالی برای مبارزه با داعش به خود آنان باز می گردد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «فائز مصطفی السراج» نخست وزیر لیبی برنامه کاری دولت جدید وحدت ملی را روز شنبه به پارلمان «توبروک» که جامعه جهانی آن را به رسمیت می شناسد، ارائه کرد.
دو دولت رقیب در طرابلس و توبروک بر سر قدرت منازعه دارند و این در حالی است که تنها دولت توبروک در خارج از لیبی به رسمیت شناخته شده است.

موگرینی در مصاحبه دیروز (شنبه) خود اعلام کرد: اروپا در صورت تمایل دولت آینده لیبی، برای تامین کمک های فنی به منظور توسعه نهادها به ویژه نیروهای پلیس و امنیتی و نیز کمک به تقویت شهرداری های این کشور به عنوان بزرگترین شبکه متشکل از منتخبان، آماده است.
غربی ها راه حل های متفاوتی را برای کمک به دولت یکپارچه لیبی در مقابله با گروه تروریستی داعش در نظر دارند. ایتالیا، قدرت استعماری سابق می تواند، ابتکار عمل در قبال لیبی را به منظور تامین امنیت مقاماتی که به رسمیت شناخته می شوند و نیز کمک به آن ها در مبارزه با تروریست ها در دست گیرد.
به گزارش ایرنا، لیبی از سال 2011 میلادی تاکنون و پس از سرنگونی رژیم «معمر قذافی» با هرج و مرج و جنگ داخلی دست به گریبان است. فقدان قدرت مرکزی موجب شده تا گروه های شبه نظامی بعضا تروریستی و نیز قبایل مسلح بر نقاط مختلف این کشور مسلط شوند.
اکنون دو دولت معارض هم در طرابلس و بندر مصراته مدعی اداره لیبی هستند.
گروه تروریستی داعش نیز که با سوء استفاده از اوضاع کنونی لیبی شهر و بندر نفتی «سرت» را به تصرف خود درآورده است، در ماه های اخیر حملات گسترده ای را علیه زیرساخت های نفتی این کشور انجام داده است. گفته می شود پس از بمباران های آمریکا و متحدانش در عراق و نیز اقدام نظامی روسیه در سوریه، گروهی از سرکردگان این گروه به شهر سرت رفته اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =