۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۱

دومین دوره‏ جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر به همت گروه موسیقی تهران و انجمن موسیقی ایران برگزار می‌شود.

سمیه قاضی‌زاده:  دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر سوم تا شش خرداد در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.

این جشنواره را گروه موسیقی تهران برگزار می‌کند و انجمن موسیقی ایران و دفتر موسیقی وزارت ارشاد آن را حمایت می‌کنند. دومین دوره‏ جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر در دو بخش تک‌نوازی و هم‌نوازی برگزار می‌شود و اساتید موسیقی آثار جوانان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. 

تاریخ اولیه‌ای که برای برگزاری این جشنواره در نظر گرفته شده بود اول تا چهارم خرداد بود و همین تاریخ هم در پوستر قید شده، اما ظاهرا به دلایلی تاریخ تغییر کرده است. 

علیرضا مشایخی دبیر جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر درخصوص کم و کیف برگزاری این جشنواره، گفت: «این جشنواره دومین تجربه خود را از سر می‌گذراند و قرار است مجموع آثار منتخب در این جشنواره بجز سه‌شنبه سوم خرداد که ساعت 13:30 برگزار می‌شود، بقیه روزها از ساعت 14 تا 20 روی صحنه رود.» 

این آهنگساز در ادامه به شکل‌گیری طرح اولیه برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: «طرح اولیه برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر سال‌ها قبل توسط من و خانم قوام صدری مطرح شد، اما طی صحبت‌هایی که با یکدیگر داشتیم به نتیجه رسیدیم قبل از برگزاری جشنواره نیاز به برپایی دوسالانه نوازندگی داریم.»

مشایخی ادامه داد: «به این ترتیب سه دوره از دوسالانه نوازندگی را به شکل رقابتی برگزار کردیم و در بین دوسالانه دوم و سوم نوازندگی نخستین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر برگزار شد.» 

قرار است طی روزهای آتی و پس از آنکه آثار به دبیرخانه جشنواره رسید، نشست خبری برای اعلام سیاست‌های این جشنواره با حضور علیرضا مشایخی برگزار شود. 

دوره‌ اول جشنواره
اولین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر به همت فریماه قوام‏صدری و علیرضا مشایخی و با پشتیبانی انجمن موسیقی ایران و  پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در آذر ماه 1386 به مدت شش روز در تالار  رودکی برگزار شد.

در این همایش بیش ‏از 100 نوازنده جوان حضور داشتند و آهنگسازان مهم موسیقی ایران به ایراد سخنرانی پیرامون آثار خود پرداختند. مدیریت اجرایی این جشنواره به عهده‏ مهرداد تیموری بود. دبیری این دوره را قوام صدری به عهده داشت. 

تاریخچه‌  گروه
گروه موسیقی تهران در سال 1372 به کوشش فریماه قوام ‌صدری  و علیرضا مشایخی با هدف شناسایی، تربیت و معرفی آهنگسازان معاصر  ایرانی بنیان گذاشته شد. در سال 1374 در ادامه‌ی فعالیت‌های این گروه، علیرضا مشایخی ارکستر موسیقی نو را پایه‌گذاری کرد که آشنا کردن توده‌ی مردم با موسیقی نو و جلوه‌های گوناگون موسیقی معاصر همواره از اهداف این ارکستر بوده است. 

از جمله فعالیت‌های گروه موسیقی تهران معرفی بیش از 40 آهنگساز ایرانی در برنامه‌های مختلف این گروه چون مجموعه‌های «دیروز و امروز»، کنسرت‌های مرکز پژوهش و جشنواره‌های فجر بوده است.

به جرات می‌توان گفت این نخستین باری است که در چنین گستره‌ای به پرورش و معرفی آهنگسازان و اصلاح و بهبود فضای موسیقی این سرزمین پرداخته شده است. تنوع سبک در آثار آهنگسازان این گروه را می‌توان از دستاورد‌های پرارزش و مهم گروه موسیقی تهران دانست.

کنسرت‌های متعدد ارکستر موسیقی نو از دیگر فعالیت‌های این گروه است. تا امروز بسیاری از نوازندگان برجسته‌ ایرانی با ارکستر موسیقی نو و گروه موسیقی تهران همکاری داشته‌اند. گروه موسیقی تهران تاکنون دو آلبوم از اجراهای ارکستر موسیقی نو را در اختیار علاقمندان قرار داده ‌است. 

به طرف شرق با موسیقی معاصر
در کنار این فعالیت‌ها قرار است به زودی آلبوم «به طرف شرق» نیز اثر تازه علیرضا مشایخی منتشر شود. 

آلبوم موسیقی الکترونیک «به طرف شرق» کاری از علیرضا مشایخی خردادماه سال جاری توسط موسسه فرهنگی‌ هنری راوی‌ آذرکیمیا وارد بازار موسیقی می‌شود. در این آلبوم قطعات «به طرف شرق»، «سوناتا الکترونیکا»، «بداهه 2007» و «ماهور شماره 3» در فضای موسیقی الکترونیک با همراهی ویلنسل صنم قراچه‌داغی نواخته می‌شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 60926

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =