زنگ بیدارباش/ روایت زمین‌شناس ایرانی آکادمی علوم نیویورک از زلزله تهران؛ پیش‌لرزه یا یک زلزله اصلی؟

مانوئل بربریان، زمین شناس ایرانی در آمریکا، دکترای زمین‌شناسی از دانشگاه کمبریج و عضو آکادمی علوم نیویورک در مطلبی در سایت تمبلور درباره زلزله هفته پیش تهران تحلیلی نوشته است.

نیو صدر: چند روز پیش حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب زلزله‌ای ۴.۹ ریشتری (به روایت زمین شناسی آمریکا و ۵.۲ ریشتر به روایت مرکز لرزه نگاری ایران) شهرستان ملارد را در نزدیکی تهران لرزاند، مرکز این زلزله در نزدیکی جایی بود که پیش از این در آن در سال ۱۸۷۶در شرق آن یک زلزله ۵.۷ ریشتری و در شمال شرقی آن در سال ۱۹۶۷ یک زلزله ۷ ریشتری آمده بود.

اینها نشان می‌دهد که این منطقه زلزله‌خیز است، حدود یک ماه پیش هم (۱۸ نوامبر) لرزه در این منطقه با زلزله ۲.۳ ریشتری آغاز شد. بعد از این از اوایل این ماه ( دسامبر)، ۹ زلزله ۱.۹ تا ۳.۲ ریشتری هم این منطقه را لرزاند.

بعد از زلزله ۴.۹ ریشتری مردم اطراف تهران از خانه‌های خود فرار کردند و ۱۱۷ نفر هم زخمی شدند. متاسفانه  ۲ نفر هم در این زلزله به دلیل سکته قلبی کشته شدند، همچنین برخی ساختمان‌ها هم ترک برداشتند. همچنین کوه در جاده‌ی چالوس ریزش داشته و به خودروهای زیادی آسیب وارد شده.

نظرهای خوب و بد

 بعد از این زلزله علی مرادی رئیس مرکز لرزه نگاری ایران عنوان کرد که خطر یک زلزله بزرگتر در تهران کاهش پیدا کرده است، چون بعد از زلزله ۵.۲ ریشتری ده‌ها پس لرزه کوچک رخ داد.

البته هر چیزی می‌تولند حقیقت داشته باشد اما شانس ۲ تا ۱۰ درصدی وجود دارد که زلزله‌ای بالای ۵ ریشتر پیش لرزه یک زلزله بزرگتر باشد. به همین دلیل وقوع پس لرزه‌ برای زلزله ۴.۹ ریشتری به هیچ وجه این حرف را رد نمی‌کند.        

برخلاف حرف مرادی، احمد صادقی مسئول سازمان مدیریت بحران تهران به خبرنگاران گفت: این زلزله می‌تواند پس لرزه‌های بزرگتر و بیشتری داشته باشد پس لرزه‌هایی که شاید قوی‌تر از زلزله اصلی هم باشد. از مردم می‌خواهیم که هوشیار باشند و مناطق امن بروند.

این بیانه و مشاوره بعد از آن صحیح است.

بعد زلزله، استاندار تهران دستور داد که روز بعد از زلزله همه‌ دفترهای دولتی تعطیل شود و از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند و فقط رسانه‌های داخلی را دنبال کنند. محمد نجار رئیس سازمان مدیریت بحران ایران هم اعلام کرد که مردم باید باید به جاهای امن بروند، علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله شناسی مهندسی وخطرپذیری وزارت راه و شهرسازی درست قبل از این حرف هم به مردم گفته بود برای ۳ ساعت در مناطق امن بمانند.

البته این مسئولان اصلا توضیح ندادند که چگونه جمعیت ۱۵ میلیونی تهران و کرج می‌توانند مناطق امن را پیدا کنند. 

 دکتر فاطمی یک استاد زمین‌شناسی هم اعلام کرد که زلزله روز چهارشنبه زلزله اصلی بود و نه پیش لرزه، او همچنین یک زلزله احتمالی در تهران را تکذیب کرد. صبح پنجشنبه علی مرادی هم اعلام کرد که مردم نترسند چون زلزله بزرگتری رخ نمی‌دهد!

نگاه به آینده

باید بارها گفته شود که در کوه پایه‌های جنوبی البرز و در شهرهای تهران-کرج-قزوین زلزله غیرقابل اجتناب و قابل انتظار است. به جای بیانیه‌های غیرواقعی و غلط بهتر است مسئولان ایران بهتر است شهروندان را برای یک زلزله بزرگ آماده کنند. آنها باید ساختارهای حیاتی و ساختمان‌های ضعیف را جایگزین کنند، جلوی فساد را در صنعت ساختمان بگیرند و آیین نامه ۲۸۰۰ را درباره ساختمان‌ها را اجرایی کنند. با اینکه حدود ۵۰ سال پیش آیین نامه در ایران تصویب شده در ۴۰ سال گذشته ۱۰۱ هزار سال ایرانی جان خود را از دست دادند.  به دلیل همین موضوع یک نفر در ایران ۱۰۰۰ برابر آسیب‌پذیرتر از یک نفر در کالیفرنیا است.

منبع: تمبلور

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زمين شناس IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    185 5
    ايشان فقط يك زمين شناس ايراني امريكايي نيستند . ايشان يكي از بزرگترين زمين شناسان ايران هستند كه مدتها در سازمان زمين شناسي ايران كار كرده اند اولين نقشه سايزموتكتونيك ايران را تهيه كرده روي بسياري از گسل هاي ايران كار كرده است . گزارش معروف 56 در مورد گسل هاي تهران و زلزله خيزي تهران از اثار ايشان است كه امروزه بسياري فقط كارشان كپي اين گزارش است. در كمتر مقاله و كاري در مورد زلزله ها و گسل هاي ايران مي باشد كه رفرنسي به كارهاي ايشان نداده باشند . كاش ما به بزرگان و سرمايه هاي علمي كشور ارج بنهيم نه به عاشقان تريبون كه ادعا علمي بودن دارند
    • مهراب A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      30 5
      اگر از هر دانشجوی ترم یک زمین شناسی بخواهید یک زمین شناس مشهور ایرانی بین المللی را نام ببرد بی شک نام بربریان اولین نامی است که به زبان می آورد، بعد باید از این چند نفری که به این نظر منفی داده اند چه چیزی پرسید؟
    • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
      11 2
      الان ایران هستن یا در امریکا مشغولن ؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    107 4
    دكتر بربريان از بزرگان زمين شناسي كشور و از پيش كسوتان و نام اوران سازمان زمين شناسي ايران هستند. دها گزارش زلزله و گسل هاي كشور، ،نقشه سايزمو تكتونيك كشور و ... از اثار ايشان در سازمان زمين شناسي ايران است .
  • احمد IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    128 2
    مسئولین فعلا دغدغه های مهمتر از زلزله دارند.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      9 0
      حقوق نماینده های مجلس کمه. لطفا مسئولین رسیدگی کنند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    6 0
    1 نفر در ایران 1000 برابر 1 نفر در کالیفرنیا در معرض خطر است. این ریسک فقط برای زلزله است. اگر مخاطرات ناشی از آلودگی هوا، آب و... را به آن اضافه کنیم دلیل مهاجرت ایرانیان باهوش به خارج از کشور را می فهمیم.
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    32 0
    اینجا پیشگیری مهم نیست
  • تقی A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    25 0
    فعلا کار مسئولین در رابطه با خطرات وبحرانها آب گرد غبارگرانی محیط زیست اعتیاد بیکاری ایمنی ساختمانها رکود اقتصادی جمعیت شهرهافساد کم کاری ترافیک ووو شده هشدار دادن
  • مهدی A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    11 12
    با احترام به مقام بزرگ علمی دکتر بربریان، کاش ایشان در نقل قولهای خویش دقت بیشتری میکردند. به طور مثال دکتر مرادی رئیس مرکز لرزه نگاری چه در لحظات اولیه بعد از زلزله و چه بعد از آن نه تنها هیچگاه از کاهش خطر زمینلرزه بزرگتر صحبتی نکردند بلکه حتی به احتمال وقوع زمینلرزه بزرگتر نیز به صراحت اشاره کردند.
  • علی A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    5 19
    سلام.هیچ کس به علم استاد در رشته خودش شک ندارد من تعجبم از شمایی هست که می گویید کسانی که عاشق تریبون هستند ادعای علم دارند.من ندیدم کسانی که سر وکار با تریبون دارند ادعای تمام علوم را بکنند.عزیزم هر کسی در رشته وتخصص خودش این را نمی فهمید؟علم فقه دین.علم نجوم.علم طب.ریاضی.زمین شناسی.همه دانشمندان عزیز ومحترم هستند.کسانی هم که در رشته های دینی درس خوانده اند محترم هستند.من خودم بخش زیادی از مشکلات روحی وروانی .ضعف اعصاب و نا امیدی هایم را پای صحبت های دینی درمان کردم واعتماد بنفس پیدا نمودم
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    25 1
    ببخشید من منوجه نشدم کدام قسمت نظرات استاد بود چون بیشتر شرح ماوقع و بنظر یک گزارش خبری می آد
    • ستار A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      6 1
      اصل قضیه همینه دوست عزیز هیچکس نمیدونه که کار یک متخصص ژئوفیزیک چیه... کلهم اجمعین ی دستگاه گذاشتن وسط و هروقت که زلزله اومد و کارش رو کرد و رفت میگن فلان ریشتر بود...... همین و بابت همین هم کلی عنوان و درآمد مفت واسه خودشون ساختن ولی در عمل هیچکارن و یدونه طوطی یا مرغ یا خروس از همه اینا جمعا مفیدتره
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    14 1
    تهران و سایر شهرهای بزرگ به سیستم هشدار چند لحظه پیش از وقوع زلزله نیاز فوری دارند. متاسفانه هنوز حتی سیستمی برای قطع گاز تهران در لحظه وقوع زلزله نداریم
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    11 2
    در ایران احتمالا 3000 نفر می میرند در هند 400 نفر با توجه به نقشه جمعیت ایران 80 میلیون . جمیعت هند 1 میلیارد به چی می نازیم اونوقت؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    7 2
    فساد در صنعت ساختمان رو خوب اومدی به شهرداری هم مربوط میشه ضمنا
  • ستار A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    8 5
    خدایی این همه مثلا کارشناس و مهندس و پرفسور ژئوفیزیک به چه دردی میخورن. کلا خدماتشون دوتا چیزه.. یکی اینکه ی دستگاه بزارن وسط و وقتی همه چیز تموم شد بگن فلان ریشتر بود و یکی دیگه هم هی بگن زلزله قابل پیش بینی نیست و به شایعات توجه نکنید. همین... و بابت همین همین سالانه میلیاردها تومن حقوق و حق تحقیقات و ماموریت و اعزام به خارج و... پول مفت میگیرن. واقعا چرا؟؟؟