۰ نفر
۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷

محسن کوهکن

تحقق دستاوردهای انقلاب را باید در شعاری جست و جو کرد که در آن مقطع سر داده می شد و مهمترین آرمان انقلابیون بود؛ یعنی شعار "استقلال آزادی جمهوری اسلامی".

در این رابطه "استقلال" به معنای واقعی محقق شد. امروز چه کسی می تواند منکر شود که تصمیم‎های ایران خارج از موضع استقلال است؟ دوست و دشمن به استقلال ایران معترف هستند.

درگام دوم  ما از نظام «جمهوری اسلامی» صحبت می کنیم و نظامی که دارای دو بال جمهوریت و اسلامیت است. حال باید دید این دوبال چقدر به نظام ما قدرت بخشیدند؟

در باب جمهوریت باید اذعان داشت با گذشت قریب به ۴۰ سال از حکومت نظام جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۳۰ انتخابات برگزار کرده ایم. کمتر به این پرداخته می شود که یک نظام نو پا که تازه یک رژیم را از هستی ساقط کرده، در همان روزهای آغازین انتخابات برپا می کند و پس از آن تقریبا هر سال یک انتخابات علی‎الدوام داشته است. بنابراین نظام جمهوریتش را از شوراها گرفته و ریاست جمهوری و خبرگان را تا امروز حفظ کرده است.

وقتی بحث اسلامیت نظام مطرح می‎شود باید مراقب داشته باشیم که دچار اشتباه نشویم. اسلامیت نظام باید خود را در قوانین و ایجاد حق و تکلیف نشان دهد. شورای نگهبان برای نظارت بر این بخش تشکیل شده است اما سوال این است که صرف تعیین ارگانی برای اینکه قوانین مخالف اسلام نباشند، به این معنی است که جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرده است؟ پاسخ مشخص است؛ خیر! ب

ما به سمت تحقق یک نظام اسلامی ایده آل در حال حرکت هستیم، در این مسیر وقتی پرسیده می شود که آیا در تشکیل نظام اسلامی موفق بوده‎ایم؟، باید بگوییم «بله موفق بودیم چرا که ۱۲ فروردین مردم رای دادند و این نظام محقق شد». اگر هم بپرسند آیا در تحقق دولت اسلامی موفق بودیم؟، باز پاسخ مثبت است. چرا که دولت های مختلفی روی کار آمدند و با وجود فراز و نشیب هایی که داشتند، اما کار و تلاش کردند و نباید بدبینانه به آن نگاه کرد.  اما سوال مهمتر این است که آیا در تحقق «جامعه اسلامی» هم موفق بوده‌ایم؟ در این راستا باید با صراحت بگویم که با مشکل مواجهیم؛ مشکلی که شاید باید آن را در فرهنگ‌مان جست و جو کنیم.

در مورد ادله این سخن تنها به یک نکته اکتفا می‎کنم و آن اینکه وجود پرونده های فراوان از شکایات درباره تصاحب مال دیگری از زمین و ... دلیل محکمی است که بگوییم جامعه اسلامی تمام و کمال محقق نشده است. این تنها ایراد از حاکمیت نیست، بلکه «ما» به معنای «مردم» نیز لازم است تلاش کنیم و از خود اصلاحات را آغاز کنیم. اینکه امیرالمونین می فرمایند غیر مسلمان ها در آنچه ما مکلف به انجام آن هستیم از ما جلو می افتند، امروز رخ داده است. امروز در جوامع غیر اسلامی نگاه می کنیم و می بینیم به اندازه جامعه ما دروغ وجود ندارد؛ وقتی در کشوری مانند ایتالیا برای فردی مالیات، کم تعیین می شود و او اعلام می کند این مالیات کم است، اما در مقابل در کشور ما برای مالیات ندادن تلاش می شود، این یعنی ایراد! لازم است بستر فرهنگی را برای رفع این ایراد آماده کنیم.

*نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =