۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰

ایسنا نوشت: جنبش حماس از سازمان ملل خواست در کمیته اجرای پرونده آشتی ملی شرکت کند. همچنین هیئت مصری در غزه با گروه‌های مختلف دیدارهایی را داشته اما هنوز به نتیجه‌ای دست نیافته است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد، این جنبش از سازمان ملل می‌خواهد در کمیته اجرای آشتی ملی شرکت داشته باشد.

الحیه در اظهاراتی که پایگاه وابسته به جنبش حماس آن را منتشر کرد، گفت، رهبری این جنبش چند روز پیش دیداری با نیکولای ملادینوف، فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه داشته است.

وی افزود، حماس در این دیدار از سازمان ملل خواست در کمیته اجرای پرونده‌های آشتی ملی شرکت داشته باشد و این کمیته با حضور سازمان ملل به کمیته چهارجانبه تبدیل شود تا هیچ کس هیچ عذری نداشته باشد که اینجا و آنجا آن را دستاویز خود قرار دهد.

در این راستا، همچنان هیئت امنیتی مصر به دیدارهایش با طرف‌های اختلاف و مسؤولان گروه‌های دیگر در نوار غزه ادامه می‌دهد تا موانعی که در مسیر اجرای توافق‌نامه آشتی ملی وجود دارد را بردارد و مشکل توانمند کردن دولت وفاق فلسطین جهت اداره غزه را پایان دهد.

هیئت مصری در چارچوب ماموریت خود مبنی بر پایان دادن به دودستگی، عملی کردن آشتی ملی، تسهیل گشایش گذرگاه رفح و بهبود اقتصاد غزه دیدارهایی را با قشرهای مختلف غزه ادامه می‌دهد.

این دیدارها شامل دیدار هیئت مصری با مسؤولان فتح و حماس و جهاد اسلامی و دیگر دولتمردان با هدف پایان دادن به پرونده توانمند کردن دولت وفاق فلسطین است و همچنین دیدارهای گسترده‌ای با گروه‌های جوانان، مقامات و نخبه‌ها با هدف بررسی راه‌های کمک این اقشار به حل اختلافات و پایان دادن به دودستگی سیاسی برگزار کرده است.

با وجودی که ۱۰ روز از حضور این هیئت در فلسطین می‌گذرد اما تا این لحظه هیچ اظهاراتی مبنی بر پایان دادن به مسائل مورد اختلاف به ویژه مساله مربوط به انتقال مالیات غزه به خزانه تشکیلات خودگردان در ازای پرداخت حقوق کارمندان حماس اعلام نشده است.

برخلاف پیش‌بینی‌هایی که روزهای نخست ورود هیئت مصری به غزه درباره امکان انتقال مالیات غزه در اوایل مارس به خزانه می‌شد تا دولت آمادگی پرداخت حقوق کارمندان حماس را اواخر همین ماه داشته باشد، اما هنوز زمان اجرایی شدن آن مشخص نشده است.

منابع آگاه تاکید دارند، اختلافات پیرامون توانمند کردن دولت وفاق و در راس آن پرونده مالیات و انتقال دارایی غزه همچنان پابرجاست تا جایی که جنبش حماس خواهان تضمین ادغام رسمی کارمندانش در امور دولتی شد.

همچنین توفیق ابونعیم، فرمانده نیروهای امنیتی غزه درباره پرونده امنیتی گفت، این پرونده از پخته‌ترین پرونده‌های موجود در پرونده آشتی ملی است که سال ۲۰۱۱ در قاهره مورد بررسی قرار گرفت و همه طرف‌های فلسطینی آن را امضا کردند.

بازگشت هیئت مصری از غزه مشخص نیست به ویژه اینکه پیشرفت قابل ذکری به دست نیاورده است.

همچنین ساکنان غزه انتظار دارند تا اختلافات موجود میان دو جنبش فتح و حماس در کوتاه‌ترین زمان حل شود تا بحرانی که گریبان آنها را گرفته به پایان برسد.

گفته می‌شود پرونده آشتی ملی با میانجی‌گری مصر و حضور دو هیئت از فتح و حماس مدیریت می‌شود و الحیه در این باره گفت، پرونده آشتی ملی به کندی پیش می‌رود، پرونده‌های فنی هست که پیشرفت داشته‌اند اما نیازمند تصمیم سیاسی هستند تا اجرایی شوند.

الحیه تصریح کرد، حماس توافق کرده یک کمیته سه جانبه متشکل از فتح، حماس و مصر تشکیل شود.

وی ابراز امیدواری کرد که فتح یک کمیسیونر خواه عزام احمد باشد یا شخص دیگر به منظور اجرای آشتی با حماس بفرستد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به دنبال دیدارش با رهبری گروه‌های فلسطین گفت، غزه به دلیل شرایط دشوارش بر روی دهانه کوه آتشفشان قرار دارد و ممکن است منفجر شود و مصر از خطرناک بودن اوضاع انسانی این شهر آگاه بوده و به دنبال حل بحران‌های آن است.

هنیه تاکید کرد، آشتی ملی گزینه استراتژیک برای حماس است، اما این آشتی نیازمند نیرویی است که هر چه بیشتر این پرونده را به جلو بیندازد.

وی از رهبری فلسطین در رام‌الله خواست برای تحقق آشتی ملی تصمیمی قاطع‌تر بگیرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =