۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
سالی سخت و پر اتفاق برای خبررسانان جامعه

بحران گرانی کاغذ و تعطیلی روزنامه، حواشی قانون سازمان رسانه‌ای از جمله اتفاقات مهم سال گذشته در حوزه مطبوعات بودند.

مهدی درستی: سال 96 برای مطبوعات ایران سالی سخت و پر از اتفاقات و رویدادهای مخلتف بود، از سختی های گرانی کاغذ تا حوادث و رخدادهای مهمی که در تاریخ ماندگار شدند.

با این حال سال 96 با تمام فراز و فرودهایی که برای این حوزه داشت به پایان رسید و باید دید که دست تقدیر در سال 97 چه برایش رقم زده است.

آنچه در ادامه می خوانید مروری است بر مهم ترین اتفاقات حوزه مطبوعات و رسانه در سالی که باهم سپری کردیم.

قانون سازمان نظام رسانه‌ای و حواشی آن

بحث قانون سازمان نظام رسانه ای در سال های اخیر مطرح شده و سه سال است که پیش نویس آن از سوی کارشناسان و اهل فن مورد نقد و بررسی قرار گرفته و مخالفان و موافقانی هم داشته و دارد و همچنان هم این لایحه در دست بررسی است.

آبان ماه سال گذشته، هیات دولت در جلسه ای با رییس جمهور از تصویب لایه قانون سازمان رسانه ای در جهت حمایت از آزادی های مشروع و حقوق اهالی مطبوعات خبر داد.

پس از آن نوبت به نمایشگاه مطبوعات رسید و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در افتتاحیه و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی سابق در اختتامیه در این باره سخن گفتند.

جهانگیری با بیان اینکه موضوعاتی برای نظارت بر حرفه مطبوعات است، مثالی از جامعه پزشکی را مطرح کرد و گفت: دولت این ذهنیت در حال تصویب قانون سازمان رسانه ای است که مسئولیت رسیدگی به تخلفات برعهده خود اهالی رسانه باشد و این مسئله بیش از یک سال در کمیسیون مربوط به دولت بررسی شده و وارد دستور کار هیات دولت شده است.

انتظامی هم از جمع بندی نظرات مخالف و موافق در جلسه ای خبر داد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در گفت وگویی که با ایسنا داشت درباره این قانون اینچنین گفت: «لایحه نظام رسانه‌ای نگاه اصلی‌اش بر این است که اهالی صنف رسانه مسائل خود را متکفل و آنها را حل و فصل کنند. حتما بحث نگاه دولتی یا تغلیظ و تقویت این نگاه مورد نظر دولت نیست و چنانچه که تاکنون در این لایحه رگه‌هایی از بحث دولتی شدن دیده می‌شود حتما در گام‌های بعدی این نگاه تعدیل خواهد شد.»

حال باید منتظر ماند و دید در سال 97 چه تصمیمی درباره این قانون گرفته می شود.

برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات

بیست و سومین دوره از بزرگ ترین گردهمایی اهالی رسانه و مطبوعات سال گذشته از پنجم تا 12 آبان در مصلی امام خمینی برگزار شد.

در این دوره نمایشگاه 600 رسانه در فضایی بالغ بر ١٣ هزار متر مربع حضور داشتند و شعار نمایشگاه هم «رسانه‌های آزاد، انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی» بود.

براساس اعلام روابط عمومی مصلی تهران 400 هزار نفر از نمایشگاه بیست و سوم بازدید کردند.

نمایشگاه مطبوعات سال 96 فضای خوبی را برای اهالی رسانه و مطبوعات فراهم کرده بود. از جمله حواشی نمایشگاه هم حضور معترضان موسسه های مالی و اعتباری بود که بدون برخورد و ممنوعیتی اعتراض خود را به اهالی رسانه منتقل کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در افتتاحیه این نمایشگاه از عزم راسخ دولت برای تقویت مطبوعات خصوصی و ایجاد توازنی مناسب بین آن ها و مطبوعات دولتی خبر داد.

صدور 846 مجوز فعالیت رسانه

از جمله اقداماتی که در سال 96 در حوزه مطبوعات رخداد، آغاز به کار روزنامه ها و رسانه های زیادی بود، براساس اعلام هیات نظارت بر مطبوعات در سال گذشته از 846 مجوز صادر برای فعالیت رسانه ها صادر شد که حدود 15 عنوان مربوط به روزنامه بود که مجوز نشرشان برای مناطق مختلف کشور و بنا بر درخواست متقاضیان صادر و فعالیتشان آغاز شده بود.

این 15 نشریه تماما چاپی و به صورت روزنامه منتشر و همراه و همگام با چرخه مطبوعات کشور در جغرافیای تعیین شده چاپ و توزیع شدند.

همچنین 831 رسانه دیگر که سال گذشته از هیات نظارت بر مطبوعات در قالب هفته نامه، دو هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و پایگاه خبری مجوز فعالیت گرفتند، به صورت چاپ کاغذی، الکترونیک، برخط، غیر برخط، الکترونیک و برخط و همچنین الکترونیک غیر برخط منتشر و در اختیار مخاطبان قرار گرفتند.

رسانه های مجوز گرفته در حوزه های عمومی و تخصصی، خبری، آموزشی، پزشکی، دانشگاهی، علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و دیگر موضوعات منتشر می‌شوند.

همچنین از مجموع مجوزهای صادر شده فعالیت نشریات از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون که رقمی حدود 13هزار و 800 مجوز است، حدود شش هزار و 800 مورد آن در دولت یازدهم و دوازدهم صادر شده است.

بحران گرانی کاغذ و نشریاتی که ناچار به تعطیلی شدند

دیگر اتفاقات مهم حوزه مطبوعات در سال گذشته را باید به گرانی کاغذ و کمبود آن مربوط دانست، معضلی که باعث شد تا برخی از نشریات تا مرز تعطیلی بروند و برخی هم ناچار به تعطیلی شدند.

از اواسط سال گذشته بود که ناگهان کاغذ در کشور کمیاب شد و قیمت بسیار بالایی پیدا کرد، مسئله ای که باعث گلایه و نارضایتی بسیاری از روزنامه های خصوصی شد تا جایی که خیلی از روزنامه ها مانند سینما در اقدامی اعتراضی تصمیم به انتشات نسخه الترونیکی خود گرفتند.

پس از گذشت مدتی معاونت مطبوعاتی از ترخیص محموله ای 10 هزار تنی کاغذ از گمرک خبر داد و پس از آن وزیر صنعت هم در ماه های پایانی سال اعلام کرد که ظرفیت تولید کاغذ در داخل کاهش یافته است و از این پس به واردات آن بیشتر متکی هستیم.

این مشکلات باعث شد تا برخی از روزنامه های خصوصی در انتشار دچار مشکل شوند مانند روزنامه هایی چون «آسمان آبی»، «جامعه فردا» و روزنامه «سینما» مشکل کاغذ را از دلایل تعطیلی خود عنوان کردند.

روزنامه هایی چون «وقایع اتفاقیه» و «تماشاگران امروز» هم در سال گذشته به دلیل مشکلات مالی تعطیل شدند.

برخوردهایی که مناسب با شان خبرنگاران نبود

از جمله خاطرات تلخی که سال 96 جدای از حوادثی چون آتش سوزی نفتکش سانچی و زلزله کرمانشاه که سنگ محکی برای اهالی مطبوعات در پوشش اخبار بودند، برخوردهای نامناسبی بود که از سوی شخصیت‌های مختلف با خبرنگاران شد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

بهناز جعفری در نشست خبری «زیر پای مادر» در پاسخ به سوال خبرنگاری از واژه های نامناسبی استفاده کرد که انتقاد زیادی را از سوی اهالی رسانه به همراه داشت. البته پس از مدتی جعفری در دیدار با آن خبرنگار از او دلجویی کرد.

این برخورد و واکنش هایی که در پی داشت باعث شد تا انتظامی هم در توییتی توهین به خبرنگار را نبود بلوغ فکری بداند.

برخورد نامناسب فرماندار گلپایگان در مراسمی با یک خبرنگار حواشی زیادی در پی داشت که در نهایت منجر به برکنار او شد.

در سال 96 شاهد برخوردهای نامناسبی هم با عکاسان خبری بودیم که از آن جمله می توان به برخورد مسئولان پروژه ای کشف آثاری از دوره مادها در میدان مرکزی همدان با عکاس ایسنا، برخورد یگان ویژه موزه ملی با عکاسی در آیین افتتاحیه موزه لوور تهران و برخورد نامناسب با عکاس خبرگزاری تسنیم در مهمانی با حضور مقامات خارجی اشاره کرد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =