جمعه 7 اردیبهشت 1397
یکشنبه 19 فروردین 1397 - 07:22:00 چاپ

الله‌کرم: یک فرد نظامی استراتژیک برای ریاست‌جمهوری شایسته‌تر است

ایران به وظایف منطقه‌ای‌اش عمل نکند تجزیه خواهد شد | سردار سلیمانی یک فرد استراتژیک است

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - الله‌کرم گفت: مردم به این درک رسیدند که ایران باید برای به دست آوردن جایگاه جهانی، ابتدا وظیفه منطقه‌ای خود را انجام دهد. پس باید کسی سکان اجرایی کشور را در اختیار گیرد که بتواند این کار را کند.

امید کرمانی‌ها: اولویت های اجرایی در 1400 محل تحلیل و بحث صاحب نظران سیاسی و اقتصادی است. برخی معتقدند سه سال دیگر وضعیت ایجاب می کند که مردم فردی با سابقه نظامی گری را به عنوان سکاندار اجرایی کشور برگزینند. حسین الله کرم فعال سیاسی و استاد دانشگاه از جمله این افراد است که اعتقاد دارد «چون ایران ناگزیر به انجام وظایف منطقه ای اش است، در غیر این صورت تجزیه خواهد شد، مردم به این نتیجه رسیدند باید فردی استراتژیک را انتخاب کنند که فردی استراتژیک با سابقه نظامی گری برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری شایسته تر است».

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با حسین الله کرم را در ادامه بخوانید.

****

اخیرا آقای پورمختار گفت «اگر یک نظامی رئیس جمهور شود، کشور را نجات می دهد». این صحبت او مورد تحلیل و ارزیابی های مختلف قرار گرفت، نظر شما چیست؟
هر کسی می خواهد رئیس جمهور شود باید یکسری ویژگی هایی را داشته باشد، بر این اساس سابقه او مسئله دوم می شود. حالا اینکه یک نفر با سابقه نظامی می تواند کشور را نجات دهد، به مقطع زمانی و وضعیت کشور بستگی دارد. معتقدم امروز ایران یک قدرت منطقه ای است و اگر وظایف خود را انجام ندهد تجزیه می شود. در چنین وضعیتی فردی باید سکان اجرایی کشور را به دست گیرد، استراتژیک باشد، با این تعریف اگر مفهوم نظامی بودن، معنای استراتژیک بودن در درون خود دارد، من آن صحبت را قبول می کنم.

آیا حتما باید فرد استراژیک نظامی باشد یا فرد سیاسی هم می تواند استراتژیک محسوب شود؟
مدیران درجه اول همه کشورهای دنیا با سابقه فعالیت های تخصصی مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی به دانشکده مدیریت استراتژیک وارد می شوند و دوره مدیریت استراتژیک را در سطح PHD می گذرانند. به عبارت بهتر هر فردی که این دوره مدیریت استراتژیک را طی کرده باشد از نظر علمی می تواند استراتژی بلند مدت با شاخصه های ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک را ارائه، اجرا و پیگیری کند.

در واقع می فرمایید حتما نباید فرد استراتژیک برای تصدی اداره امور اجرایی کشور یک نظامی باشد؟
این مسئله یک اما دارد، یک فرد نظامی استراتژیک برای این کار شایسته تر است. دو مولفه ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک را باید درنظر گرفت. تنگه هرمز، سه جزیره تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی، واقع شدن بین اقیانوس هند و روسیه و پل ارتباطی بودن بین شرق و قرب واقعیت های ژئوپلتیک ایران هستند. این جایگاه برجسته باید به دست فرد استراتژیک اداره شود و کسی با تخصص نظامی و امنیتی بیشتر از دیگران می تواند به عنوان محور مدیریت استراتژیک نقش آفرین باشد.

به نظر شما در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مردم به فردی با سابقه نظامی گری اقبال می کنند، چون تفکری است که می گوید مردم در انتخابات به نظامی ها اقبال نمی کنند و سرنوشت آقایان قالیباف و رضایی را هم مثال می زنند، آیا در انتخابات ریاست جمهوری آینده این وضعیت تغییر می کند و مثال نقضی اتفاق می افتد؟
ایران تصمیم جدی دارد که وظیفه منطقه ای خود را اجرا کند چون می داند اگر اجرا نکند تجزیه می شود. در یک چنین وضعیتی به نظر من مردم به این سمت گرایش پیدا می کنند که فردی با تخصص لازم در این جایگاه قرار بگیرد.

پس شما می گویید این حس و گرایش در مردم وجود دارد که به فردی استراتژیک با سابقه نظامی گری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 رأی دهند؟
اگر مردم به این درک برسند که ایران باید وظیفه منطقه ای خود را انجام دهد، حتما به فرد نظامی استراتژیک رأی خواهند داد. در ادوار انتخابات ریاست جمهوری این قابل رصد و ارزیابی است. مثلا بعد از جنگ مردم به آقای هاشمی رفسنجانی رأی دادند که دیدگاه های اقتصادی مطرح کرد چون کشور نیازمند به بازسازی و نوسازی بود. پس انتخاب درستی می کنند منتها اشکالی که به وجود آمد این بود، آقای هاشمی به جای اینکه اقتصاد مورد نیاز کشور را دنبال کند، اجرای سیاست های اقتصاد لیبرالی را در پیش گرفت. بعد از دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی، برخی معتقد بودند هنوز دوره استراتژی توسعه اقتصادی ایران به کامل نشده و باید به آقای ناطق نوری رأی دهیم تا ادامه دهنده راه آقای هاشمی رفسنجانی باشد اما آقای خاتمی با شعار آزادی و تقویت جامعه مدنی رأی آورد. در واقع مردم این را تشخیص ندادند و به آقای خاتمی اقبال کردند. پس نگاه مردم در مقطع انتخابات تعیین کننده است.

در سال 92 نیز مردم به این نتیجه رسیدند که اولویت با حل مسائل در حوزه سیاست خارجی به ویژه پرونده هسته ای است، بر همین اساس به آقای روحانی رأی دادند، به نظر شما مردم در سال 1400 به این جمع بندی می رسند که اولویت با انتخاب یک فرد استراتژیک نظامی است که ضمن اجرای وظایف ایران در منطقه، ناهماهنگی های داخلی نیز به سامان شود؟
مردم به این درک رسیدند که ایران باید برای به دست آوردن جایگاه جهانی، ابتدا وظیفه منطقه ای خود را انجام دهد. مسیری که آقای روحانی می خواست طی کند و موفق نشد. پس ما اول باید قدرت منطقه ای خود را تثبیت کنیم تا جایگاه جهانی خود را در عرصه بین المللی به دست بیاوریم و بتوانیم به اهداف مان برسیم.

پس مردم به این درک رسیدند؟
بله، رسیدند.

به نظر شما مصداقش چه کسی می تواند باشد؟
اینکه آیا مصداقش آقای قالیباف و محسن رضایی است یا فردی جدیدی مثل آقای سلیمانی باید باشد که سابقه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد سئوال مهم و قابل بحثی است. آقای روحانی می خواست کاری در سیاست بین الملل انجام دهد که پیش فرض آن قدرت منطقه ای شدن بود اما با فردی به نام ترامپ مواجه شد که اول سعی دارد این را نادیده بگیرد و از بین ببرد، البته تا کنون موفق نشده است. در واقع راهکار روحانی این بود که در سیاست بین الملل می خواست بده بستان کند اما در برجام نتوانست به آن هدف دست پیدا کند. حالا باید کسی سکان اجرایی کشور را در اختیار گیرد که بتواند این کار را انجام دهد و تبادلات و نتایجش را در حوزه سیاست بین الملل ببیند.

مردم توانمندی آقای سلیمانی را در مسائل استراتژیک دیدند که با به کارگیری نیروهای حتی غیرایرانی اما معتقد به انقلاب اسلامی توانست تحول ایجاد کند یعنی کمترین منابع را از ایران برد و بیشترین سود را برای ایران آورد. این یک فرد استراتژیک است که توانست برادران معتقد به تمدن اسلامی در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و لبنان را با هم متحد و همسو کند و به سمت یک هدف مشترک پیش ببرد. گرچه بیشترین سود این کار به ایران، عراق و سوریه رسید، اما با یک فرد استراتژیک روبرو هستیم که با منابع محدود توانست یک توانمندی زیاد و بیشتری را برای کشورش به وجود بیاورد. برخی معتقدند اگر ترامپ بخواهد این وضع را ادامه دهد، چه کسی باید در مقابل او قرار بگیرید؟ این یکی از آن موارد انتخاب ماست چون می خواهیم قدرت منطقه ای شویم تا بتوانیم ترامپ را به مسیر خودمان بکشانیم. حال باید دید فردی مثل قاسم سلیمانی در عین حال که استراتژیک است و می تواند مسائل منطقه ای را به نفع ایران ادامه دهد، آیا می تواند در مسائل بین المللی نیز آن تأثیرگذاری را هم داشته باشد، ما باید اینها را مقایسه کنیم. الان زمان این رسیده و مردم هم به این درک رسیدند.

29214

88 دیدگاه
  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 07:33:23
    پاسخ
    440 10

    نظامی یعنی زور واسلحه

    • امین
      دوشنبه 20 فروردین 1397 - 14:41:26
      3 35

      نظامی یعنی نظم.اگه یه نظامی سر کار بیاد خیلی از مشکلاتمون حل میشه

    • بی نام
      دوشنبه 20 فروردین 1397 - 22:38:50
      7 2

      نظامي يعني يكدست شدن و تكميل شدن قدرت حاكميت در نظام ايران

  • سید ح
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 07:54:39
    پاسخ
    489 8

    شوخی می کنید . از تعاونی اتوبوس بیرون شهری و داخل شهری گرفته تا همه چیز دست نظامیان هست . بگین می خوایم کلاً مملکت دست نظامیا باشه و تمام.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:07:42
    پاسخ
    322 5

    اخه سرهنگ راي نمياره ...

    • بی نام
      یکشنبه 19 فروردین 1397 - 19:52:39
      243 4

      بله، رای نمیاره ولی مثل اینکه قماش الله کرم داره یواش یواش تعارف رو میذاره کنار.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:13:48
    پاسخ
    474 6

    پس كودتا در راه است

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:13:55
    پاسخ
    305 3

    فردی باید سکان اجرایی کشور را به دست گیرد، استراتژیک باشد یعنی چه؟؟؟ جملات قلمبه؛ سلمبه

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:19:37
    پاسخ
    410 10

    به آینده‌هر کشوری که تروریستها نظریه پرداز و تئوریسین باشن هیچ امیدی نیس

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:33:19
    پاسخ
    209 2

    کسی که به ما ......

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:36:51
    پاسخ
    318 5

    این سخنان مربوط به کسی که دلش در گرو سعادت و پیشرفت کشور و کرامت انسانها باشد نیست بلکه حرف کسی است که به دنبال فانتزی های شخصی خود برای سرنوشت کشور است.

    • بی نام
      یکشنبه 19 فروردین 1397 - 18:36:03
      2 399

      نه دل تو درگرو سعادت این کشوره. اون موقعی که الله کرم و دوستانش در جبهه ها در حال جنگ برای سعادت این کشور بودن جنابعالی کجا بودی؟؟

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:39:38
    پاسخ
    347 1

    کدام مردم آقای الله کرم؟ به والله من مردمی ندیدم که به این نتیجه رسیده باشن که شما میگین

  • کوروش
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:41:05
    پاسخ
    252 0

    خب راست میگه دیگه سرهنگ خلبان شهردارقالیباف بزارند ریس جمهور دیگه حله.

    • بی نام
      یکشنبه 19 فروردین 1397 - 20:01:10
      110 1

      اونی که مدنظر اینه اگه بیاد، خود قالیباف میشه معترض و اپوزوسیون.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:41:08
    پاسخ
    344 4

    اقای الله کرم بشین سرجات شما و دار و دسته ات پدر این مملکت را در اورده اید دیگر نباید نسخه بپیچی

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:41:38
    پاسخ
    193 0

    شکست نفسی نفرمایید، یهو بگین منظور خودتون هستین.

  • 4 ساله
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:44:33
    پاسخ
    216 0

    لابد با 76.5 درصد هم پیروز انتخابات میشه.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:44:52
    پاسخ
    181 2

    اینا به حرف امام که البته اصلی جهان‌شمول و مورد پذیرش همه دنیا و همه عقلا هست هم گوش نمی‌دن که نظامی‌ها باید از سیاست دور بمونن. جای نظامی و اسلحه لب مرزه و تو پادگان. کشور پادگان نیست که می‌خواین نظامی رو روی کار بیارین.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:49:52
    پاسخ
    251 2

    چقدربدبختیم که امثال این اقا برای کشور نظر میدن .

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:53:26
    پاسخ
    107 0

    سلیمانپور با طناب پوسیده شما ته چاه نخواهد رفت.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:58:18
    پاسخ
    11 155

    کلیت حرفت درسته اما اینو باید در نظر بگیری طبق استانداردهای بین المللی نظامی یعنی ارتشی ولاغیر

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 08:59:57
    پاسخ
    70 6

    اینکه چه کسی بدرد ریاست جمهوری میخوره اولا شورای محترم نگهبان خوب تشخیص میده وبعد از آن هم این مردم هستند که تصمیم میگرند که چه کسی بعد از ریاست جمهوری اش خائن منافق محصور وغیره در بیاد

  • مجید
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:00:53
    پاسخ
    56 0

    بفرمایید بسم الله

  • م ر
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:01:46
    پاسخ
    173 1

    فقط مونده یه محمود دیگه رو به مردم تحمیل کنید

    • آرمان
      سه شنبه 21 فروردین 1397 - 05:27:09
      0 2

      حسن تحمیل نکن، محمود عیبی نداره

  • شروین
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:03:21
    پاسخ
    65 1

    استراتژیست بزرگواران استراتژیست.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:10:19
    پاسخ
    102 2

    در خوشبینانه ترین حالت می توان گفت کسانی که این روزها از ضرورت یا ارجحیت حکومت یک نظامی سخن می گویند گوشه چسمی به دوران رضاشاه دارند که یک نظامی کشوری عقب افتاده را در مسیر مدرنیسم قرار داد. البته توجه نمی کنند روی کار آمدن رضاشاه نتیجه شرایط آن دوران بود و نه لابی گروه های سیاسی برای زدن رقبای سیاسی خود.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:12:45
    پاسخ
    93 0

    از نظر این آقا اصلا اقتصاد در اولویت های رییس جمهور بعدی باید باشه یا فقط سودای تسخیر زمین های کشورهای منطقه رو دارن؟

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:13:49
    پاسخ
    113 1

    بسیار تحلیل های سبک ، ناقص و ضعیف

  • کریم
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:16:24
    پاسخ
    16 196

    مردم همه سردار سلیمانی را دوست دارند فقط به خاطر مرام و معرفتش حالا شما میخواهید او را هم خراب کنید با سیاسی بازی

    • بی نام
      دوشنبه 20 فروردین 1397 - 13:34:49
      14 0

      مردم همه ؟ از طرف بقیه صحبت نکن داداش

  • iraj
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:17:11
    پاسخ
    181 0

    چرا فرد نظامي اتفاقا خود شما گزينه مناسبي هستي چماق تو گذاشتي زمين عينك زدي خيلي راحت عينك تو بزار زمين باز چماق تو بر دار .

  • ایرانی
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:20:35
    پاسخ
    114 0

    قاعدتا شایستگی را شما تعیین می کنید دو فرد نظامی را تایید صلاحیت و بقیه را رد صلاحیت می کنید و مردم مجبوند بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنند

  • محراب
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:42:19
    پاسخ
    122 0

    مسئول مستقیم حوادث سفارت عربستان.....

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:43:35
    پاسخ
    130 0

    مگر کشور پادگانه؟

  • دلسوز
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 09:54:07
    پاسخ
    75 0

    لطفا آقایانی که می گویند یک فرد نظامی برای ریاست جمهوری شایسته تر هست . در خصوص انحراف این تفکر با عقاید امام راحل که نظامیان را از دخالت در سیاست منع فرمودند نیز توضیح دهند. بنظر میرسد با تعویض لباس نظامی و پوشیدن لباس عادی منش و طرز تفکر تغییری نکند.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:01:09
    پاسخ
    121 0

    بعد از دسته گلشون در مورد احمدی نژاد حالا هم به جای عذرخواهی از ملت ، با پررویی این بازی جدید رو شروع کرده اند.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:10:34
    پاسخ
    101 2

    کور خوندین

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:22:20
    پاسخ
    99 1

    از جریان رسانه ایی قویی که چند وقته راه انداخته اید مشخصه که بدنبال نظامی کردن فضای کشورید. مدتهاست در راستای محبوب سازی یک سردار تلاش می شود تا در موقع مقتضی از این محبوبیت استفاده گردد.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:26:14
    پاسخ
    104 1

    شمل که دنبال نظامیان بودید پس چرا انقلاب کردید؟

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:28:51
    پاسخ
    108 0

    چه خبره تازگیا همتون از ریاست جمهوری یه فرد نظامی که اصلا هم سردار سلیمانی نیست حرف میزنید؟؟؟؟راحت بگید میخواهید دولت رو کله پا کنید خلاص

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:29:46
    پاسخ
    115 0

    اعضای کابینه اش هم الله کرم و سردارنقدی و دکتر عباسی و ....باشند شتر در خواب بیند ....

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:30:04
    پاسخ
    59 1

    حاجی سر جدت قسم تو رو به جمالت قسم

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:39:23
    پاسخ
    78 0

    دوره حضور چکمه پوشان در سیاست در جهان تمام شده امروز روز فنا وری اطلاعات و دیپلماسی غیر ماحر جویانه است و با شعار و بگیر و ببند چیزی درست نمیشه و بد تر هم خواهد شد

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:53:48
    پاسخ
    99 0

    یعنی حکومت نظامی ... همین رو توی این بدبختی هامون کم داشتیم ...که یک نظامی بیاد لوله مون کنه ......

  • کی هان
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:54:31
    پاسخ
    54 0

    حتما هم باید قالی باف باشه......

  • مهدی
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:56:07
    پاسخ
    80 0

    با این خوابی که شما برای کشور دیدین، خدا به ما رحم کنه.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 10:58:11
    پاسخ
    86 0

    ایران تصمیم جدی دارد یعنی چه؟ توهم خود بزرگ بینی و تکبر را به ظاهر حد و مرزی نیست. نه سن و سال می شناسد نه جایگاه اجتماعی تحصیلی یا تخصصی در جامعه. شخصی که حداقل با مبانی آمار و احتمالات اشناست تفکر جمع محدود خود دوستان و قوم وقبیله را معادل ایران نپندارد...

  • علی
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 11:06:23
    پاسخ
    83 0

    از کی تا حالا ایشون خیرخواه کشور شدن؟

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 11:07:17
    پاسخ
    62 0

    به حتم تا چندی دیگر می گویند بهتر است رقابت بین چند فرد نظامی با لباس مناسبتی شخصی باشد که با حمایت تیغ استصواب شورای نگهبان ، غریبه ای هم نفوذ نکند و همه یکدست و خودی باشند...

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 11:12:09
    پاسخ
    70 0

    اها شروع کردند برای زمینه چینی من موندم اینا که اینقدر دم از امام میزنن وصیت مشهور امام رو که گفته نظامیا تو سیاست دخالت نکنن رو فراموش کردن؟ حالا دم از ریاست جمهوری نظامی هم میزنن

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 11:26:25
    پاسخ
    68 0

    منظور از مردم كدام مردمند؟

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 11:29:07
    پاسخ
    62 0

    آقای الله کرم تکلیف حرف امامره که عدم دخالت نظامیان در امر سیاست رو متذکر شدند چی میشه؟

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 11:37:20
    پاسخ
    19 44

    شما به این درک رسیده اید برای هفت پُشتمان کافی است .... سردار سرافراز جناب سلیمانی همواره خود را سرباز ملت ایران معرفی نموده و از این حاشیه ها بدور بوده است .

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 11:43:14
    پاسخ
    81 0

    احمدی نژاد رو هم شما و همفکراتون تجویز کردید، لطفا نظامی ها در سیاست دخالت نکنن

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 11:56:33
    پاسخ
    82 1

    داستان جدید شروع شد

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 12:08:24
    پاسخ
    91 1

    بنده خدا ها هم دنبال رضاشاه هستنند. این همه به قول معروف صغرا کبرا چیدن ها برای چیست خب شروع کنید مردم می دانند که الان هم این نظامی ها هستند که کشور را اداره می کند حالا علنی کنید.

  • علی
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 12:08:26
    پاسخ
    55 0

    شتر در خواب بیند پنبه دانه

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 12:26:32
    پاسخ
    69 0

    آقای اله کرم شما فقط برای دار و دسته خودت ابراز نظر کن .

  • شمس تبریزی
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 12:30:24
    پاسخ
    4 119

    الله کرم عمدتا از منظر خارجی به این قضیه نگاه کرده و من هم به داخل توجه میکنم و هم خارج. از این جهت خیال میکنم ایران در این مقطع زمانی به یک ژنرال دوگل نیاز داره. البته من هنوز دلم با حاج آقا رییسی است و دوست دارم ژنرال دوگل معاون اول ایشان باشه. به نظرم اینطوری بهتر از حالتی است که ژنرال دوگل رییس جمهور باشه.

  • بینام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 12:37:44
    پاسخ
    121 1

    اهای فلانی اینجا ایران است. لیبی نیست.

    • بی نام
      یکشنبه 19 فروردین 1397 - 17:25:38
      83 17

      خودشون هم فهمیدن که فقط رضاشاه به درد این مملکت میخورد

  • علی خسروشاهی
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 12:42:43
    پاسخ
    66 0

    استراتژیک نه اگر در مورد فرد صحبت می کنید باید بگید استراتژیست.

  • همکار
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 12:46:11
    پاسخ
    77 0

    خودت چطوری استاد ؟

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 13:18:47
    پاسخ
    94 1

    مگه تا الآن چه کسانی بر مسند قدرت بوده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 13:34:14
    پاسخ
    78 0

    هر کسی باید سر جای خودش باشه. چه بسا اگر یک فرد نظامی رئیس جمهور بود الان در حال جنگ بودیم

  • محمدرضا
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 13:49:07
    پاسخ
    77 1

    اگر سردار کاندید بشه اصلا مگه میذارن رای نیاره؟

  • آرش
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 13:53:28
    پاسخ
    50 2

    اگر سردار سلیمانی را وارد سیاست کنند معلوم نیست حسن شهرت ایشان حفظ شود. و بعد کارایی نظامی خود را هم از دست خواهند داد

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 14:00:20
    پاسخ
    66 0

    3پا ارگان نظامی نیست

    • ll
      سه شنبه 21 فروردین 1397 - 13:31:31
      4 3

      اگر سپاه ارگان نظامی نیست پس چرا واسه سربازی ، سرباز نظامی جذب می کنه و فقط ابزار جنگی و رژه و خشم شب تعلیم میده عزیز برادر.لطفا توجه بفرمایید هر حرفی را هر جایی نزنیم.اینجا قهوه خونه نیست.تعصب چشم آدم رو ضعیف و گاهی کور میکنه.

  • مهمان
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 14:00:50
    پاسخ
    93 0

    این گزینه خیلی مشکلات رو برای سپاه حل میکنه.بدین معنی که دیگر نیاز به گفتگو در مورد مهندسی انتخابات توسط سپاه وجود نخواهد داشت.چون خود سپاه رییس جمهور مورد نظر خود را به کارزار انتخاباتی می فرستد. و به بیان ساده تر حلقه رهبری و ریاست جمهوری و سپاه یک وحدت بنیادی تر پیدا می کند.یعنی یک فرد در سه موقعیت تصمیم میگیرد و نیاز به ملت ندارد.

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 14:02:24
    پاسخ
    62 0

    تبریک به کسانی که به این موجود رای میدهند اقای کاردان رییس جمهور باید فهیم وباسواد مدیر ومدبر ازاده باشد اگر یک نظامی ازاقوام واختلاسگران باشد راه همین هارا ادامه میدهد که ازاولین روز کیسه همراه میاورد

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 15:02:30
    پاسخ
    68 0

    باش تا صبح دولتت بدمد ...

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 15:12:38
    پاسخ
    67 0

    حکومت نظامی

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 15:15:28
    پاسخ
    60 0

    آره تو راست میگی عقله کل

  • نور
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 15:45:44
    پاسخ
    61 1

    با این حساب فرزند و نوه نظامی از همه شایسته‌تره.

  • احمدی
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 16:51:16
    پاسخ
    88 0

    از یک طرف فرمایش می کنید که ما یک قدرت منطقه ای هستیم واز طرفی می گوییداگریک نظامی رییس جمهور شود کشور را نجات میدهد ، مگر کشور در حال سقوط ویا غرق شدن است که نیاز به ناجی دارد ؟ اگر هرچیزی ویا هر کسی سر جایش باشد به عدل نزدیک تر است الله کرم جان .

  • علی
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 17:22:01
    پاسخ
    90 1

    خدا ازتون نگذره

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 18:25:33
    پاسخ
    111 0

    کارتون به 1400 نمیرسه.....

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 19:54:55
    پاسخ
    54 4

     واقعا جای رضا خان خالی

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 20:49:58
    پاسخ
    62 0

    همین حالاشم همه چی دست نظامی هاست باقی به قول خودشون تدارکات چی هستن

  • اکبر
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 20:54:17
    پاسخ
    60 0

    واقعا این روزها آقای روحانی کجا تشریف دارند ؟نکنه هنوز از مسافرت برنگشتند. واکنش ایشان در قبال اینگونه اظهار نظرات چیه؟ ایشان گفته بودند من بنی صدر نیستم که با چادر فرار کنم و کفن می‌پوشم از حق مردم دفاع میکنم. کجا هستند این روزها؟

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 20:55:07
    پاسخ
    60 0

    از ایشان بپرسید روی بدنه موشکهای بالستیک که در جشن پیروزی یا معرفی جهانی فرد مورد نظر شلیک خواهد شد چه خواهند نوشت؟ ...

  • بی نام
    یکشنبه 19 فروردین 1397 - 21:01:44
    پاسخ
    46 0

    یعنی میشه به عقب برگردیم

  • بی نام
    دوشنبه 20 فروردین 1397 - 11:52:56
    پاسخ
    7 0

    استراتژیست

  • دنا
    دوشنبه 20 فروردین 1397 - 16:32:14
    پاسخ
    9 0

    فقط مونده اله کرم برای این مملکت نظر بده واقعا متاسفم

  • بی نام
    چهارشنبه 22 فروردین 1397 - 10:40:13
    پاسخ
    0 0

    وظیفه منطقه ای تعریف جدیدمنافع ملی هستش احیانا دیگه؟ خدا قبول کنه

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700