تصاویر | انزوای بی‌سابقه آمریکا در شورای امنیت، نیکی هیلی محاصره شد

روز گذشته قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه فلسطین تنها یک رای داشت آن هم آمریکا بود!

زهره نوروزپور: روز گذشته شورای امنیت روز پر کاری را پشت سر گذراند، بررسی جنایت اسرائیل در غزه و همچنین تروریستی خواندن حماس از سوی آمریکا، دو مساله ای که آمریکا را بیش از پیش منزوی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، بحث اول که مربوط به قطعنامه پیشنهادی کویت درباره غزه بود، با وتوی آمریکا به نتیجه نرسید و در مساله دوم که نیکی هیلی نماینده آمریکا بحث تروریستی بودن حماس را مطرح کرده بود با رای منفی کشورها مواجه شد طوری که نیکی هیلی تنها نماینده ای بود که خود به قطعنامه خود رای داد.

علیرضا میربوسفی، کارشناس روابط بین الملل در این باره می گوید: «تركيب آراي جلسه شوراي امنيت به دو قطعنامه محكوميت اسراييل و محكوميت حماس، گوياي آرايش واقعي صحنه جهاني و ياركشي هاي مربوط به خاورميانه بود و از همه مهمتر رأي روسيه به اين دو قطعنامه بسيار مهم بود. 

نتانياهو در سالهاي اخير و به ويژه در ماههاي گذشته تلاش زيادي كرده كه نوعي از صميميت و روابط نزديك را با روسيه نمايش دهد و به اين وسيله در جبهه متحدين روسيه در منطقه و به ويژه سوريه شكاف بيندازد، در حالي كه واقعيت هاي صحنه متفاوت است.»

این دیپلمات برجسته کشورمان در تحلیل جلسه شورای امنیت گفت: «امروز به قطعنامه اول برضد اسراييل ١٠ كشور راي مثبت دادند كه روسيه به همراه چين و فرانسه جزو آنها بود، چهار كشور شامل انگليس، هلند، لهستان و اتيوپي به قطعنامه اول راي ممتنع دادند و آمريكا تنها كشوري بود كه به قطعنامه راي منفي داد و در واقع آن را وتو كرد.»

وی در ادامه گفت: «راي روسيه به قطعنامه دوم از راي اول مهمتر و متمايزتر بود. به قطعنامه پيشنهادي آمريكا ١١ كشور راي ممتنع دادند، سه كشور روسيه، بوليوي و كويت راي مخالف دادند و در يك اتفاق بسيار نادر در تاريخ شوراي امنيت يك قطعنامه پيشنهادي فقط يك راي موافق داشت و آمريكا حتي نتوانست اتيوپي يا لهستان را با خود همراه كند.  راي مخالف روسيه به اين قطعنامه قطعا با ادعاهاي نتانياهو سازگاري ندارد.»

در پیش‌نویس‌ها چه آمده بود؟
در پیش‌نویس پیشنهادی کویت که کشورهای عربی و مسلمان حدود دو هفته بر سر متن آن رایزنی کرده بودند آمده بود برای تامین امنیت جانی ساکنان غزه اگر لازم شود باید یک مکانیسم بین‌المللی در نظر گرفته شود.

در این پیش‌نویس همچنین به کارگیری خشونت فزاینده و نامتناسب از سوی اسرائیل و راکت‌پراکنی از سوی غزه به مناطق مسکونی در اسرائیل، محکوم شده بود هر چند نامی از حماس در آن دیده نمی‌شد.

همین موضوع با مخالفت شدید نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روبرو شد که این پیش‌نویس را جانب‌دارانه و به طرز فجیعی یک طرفه خواند و با استفاده از حق وتوی خود به عنوان تنها رای مخالف در میان ۱۵ عضو حاضر در جلسه، از تصویب آن جلوگیری کرد.

بریتانیا، دیگر عضو دایم و صاحب حق وتو در این جلسه به این پیش‌نویس رای ممتنع داد اما روسیه، چین و فرانسه، سه عضو دایم دیگر به آن آری گفتند و این پیش‌نویس در نهایت با ۱۰ رای مثبت، ۴ رای ممتنع و یک رای مخالف (آمریکا) تصویب نشد.

اما پیش‌نویس بعدی که از سوی آمریکا طرح شده بود و در آن نام حماس به عنوان مقصر معرفی شده بود به طور بی سابقه‌ای در انزوا ماند و به غیر از نیکی هیلی که به آن رای مثبت داد، هیچ کدام از ۱۴ عضو حاضر دیگر به آن آری نگفتند. این پیش نویس هم با ۱۱ رای ممتنع، ۳ رای مخالف و تنها یک رای موافق (آمریکا) کنار گذاشته شد.


ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد

قطعنامه ای که آمریکا وتو کرد چه بود؟
در رای گیری به عمل آمده درباره این پیش نویس که در نشست عصر جمعه به وقت محلی در شورای امنیت برگزار شد، 11 عضو این شورا رأی موافق، 4 عضو رای ممتنع و تنها یک عضو رای منفی داد.

به گزارش ایرنا از نیویورک، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در مخالفت با این قطعنامه اظهار کرده بود که در این پیش نویس توجهی به نقش حماس در ناآرامی ها نشده است و به صورت یکجانبه خواستار محکوم کردن رژیم صهیونیستی شده است.

در پیش نویس قطعنامه کویت از تشدید تنش ها در سرزمین های اشغالی شامل قدس شرقی و غزه که از 30 مارس آغاز و به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان غیرنظامی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی منجر شده، ابراز نگرانی عمیق شده است.

در این پیش نویس، هر نوع حمله و خشونت علیه شهروندان محکوم و بر آزادی اجتماع و راهپیمایی مسالمت آمیز در مخالفت با تصمیم های رژیم صهیونیستی تاکید شده است.

همچنین بر حل بحران انسانی در غزه از طریق قوانین بین المللی تاکید و آتش گشودن بر زنان، کودکان، بی خانمان ها و آوارگان، افراد سالمند و نیازمند کمک، ناپذیرفتنی اعلام شده است که اعضای شورای امنیت باید در حمایت از این افراد اقدام کنند.

قطعنامه پیشنهادی کویت یادآور شده است درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی تنها از طریق صلح آمیز و بر اساس قطعنامه های شورای امنیت و مصوبات سازمان ملل حل شدنی است.

در این پیش نویس تاکید شده است غزه جزء جدایی ناپذیر سرزمین های اشغالی سال 1967 است و داشتن زندگی آرام و امن حق طبیعی افرادی است که در این منطقه با مرزهای مشخص شده بر اساس قوانین بین المللی زندگی می کنند.

در پیش نویس قطعنامه کویت از همه طرف ها خواسته شده است تا به حق انسان دوستانه و حقوق بشری از جمله حفاظت از شهروندان غیر نظامی احترام بگذارند و از به کارگیری نیروی نظامی صهیونیست ها علیه مردم در مناطق اشغالی شدیدا ابراز تاسف شده است.

این پیش نویس از نیروهای اشغالگر می خواست تا به کنوانسیون 1949 ژنو در خصوص حفاظت از شهروندان پایبند باشند و تاکید می کرد هر اقدامی که زندگی شهروندان را تهدید کند، پذیرفتنی نیست.

قطعنامه پیشنهادی کویت از فعالان فلسطینی هم خواسته بود تا از مسالمت آمیز بودن اعتراض ها اطمینان حاصل کنند و با ابراز تاسف شدید از شلیک راکت از غزه به مناطق شهری اسرائیل، خواسته شده بود تا سریعا از اجرای آتش بس کامل و با دوام اطمینان حاصل کنند.

گشایش فوری گذرگاه های غزه و پایان محاصره و محدودیت این منطقه برای ارسال کمک های انسان دوستانه و تردد افراد بر اساس مقررات بین المللی، همکاری با پرسنل پزشکی و انسان دوستانه برای دسترسی به غیرنظامیان و توقف هر نوع خشونت و ارعاب علیه پرسنل پزشکی و بشردوستانه، دیگر بخش های این قطعنامه پیشنهادی بود.

قطعنامه پیشنهادی همچنین گام های ملموس برای صلح در داخل فلسطین از جمله حمایت از تلاش های میانجیگرانه مصر را مورد تشویق قرار داده و خواستار اقدامات مشخص برای پیوستن نوار غزه و کرانه غربی تحت حکومت قانونی فلسطین و اعمال حاکمیت موثر بر آن شده بود.

در این پیش نویس، از دبیر کل و هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاور میانه با همکاری شرکای ذیربط خواسته شده بود تا تلاش فوری برای حل فوری اختلافات، ارسال کمک های انساندوستانه و تامین نیازهای توسعه اقتصادی از طریق اجرای پروژه های تایید شده اقدام کنند.

در جنایات رژیم صهیونیستی که از 30 مارس آغاز شده است، بیش از 100فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 11 هزار نفر زخمی شده اند.


نیکی هیلی و نماینده رژیم اشغالگر قدس در شورای امنیت سازمان ملل

قطعنامه پیشنهادی آمریکا چه بود؟
پس از آنکه در نشست عصر جمعه شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی کویت که حمایت 10 عضو شورای امنیت را به همراه داشت، با وتوی آمریکا مواجه شد، پیش نویس قطعنامه آمریکا مورد رای گیری قرار گرفت.

در این رای گیری، یک رای موافق، 3 رای مخالف و 11 رای ممتنع حاصل شد و به این ترتیب این قطعنامه هم نتوانست کاری از پیش ببرد.

به گزارش ایرنا، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پس از این رای گیری واکنش نشان داد و گفت: اکثریت شورای امنیت سازمان ملل متحد با ابراز رضایت خود نشان دادند که مایل هستند اسرائیل را سرزنش کنند اما نمی خواهد حماس را برای خشونت در غزه سرزنش کنند.

وی افزود: اثبات های بیشتری لازم نیست و اکنون کاملا مشخص است که سازمان ملل متحد ناامیدانه علیه اسرائیل است.
نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد که سیاست های وی و دولت متبوعش عامل اصلی تشدید بحران در سرزمین های اشغالی است، ادامه داد: ایالات متحده چنین تعصبی را نخواهد پذیرفت، به همین دلیل است که ما در استفاده از حق وتوی خود تردید نمی کنیم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در معرفی پیش نویس قطعنامه خود گفت: برای کسانی که قادرند تا حماس تروریسم را عامل اصلی ناآرامی های اخیر و شرایط وحشتناک در غزه به رسمیت بشناسند، ما یک قطعنامه جداگانه ارائه می دهیم.
هیلی افزود: این قطعنامه به صراحت مسئولیت را متوجه کسانی می کند، که به آن تعلق دارند و شامل بسیاری از ویژگی هایی است که قطعنامه پیشنهادی کویت داراست. این قطعنامه، حادثه شلیک راکت ها را علیه جوامع غیرنظامی اسرائیل محکوم می کند.

وی ادامه داد: این پیش نویس، انحراف منابع حماس را به زیرساخت های نظامی محکوم می کند. این امر مستلزم آن است که حماس تلاش های عمدی خود را متوقف کند تا شهروندان فلسطینی در حصار مرزی در معرض خطر قرار نگیرند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: با ارائه این قطعنامه، ما به اعضای شورای امنیت گزینه های بیشتری را ارائه می دهیم. شما می توانید انتخاب کنید تروریست هایی را که مسئول تحریک خشونت در غزه هستند، محکوم کنید یا به محکوم کردن طرفی که از خود دفاع کرده است، رای بدهید.

هیلی که می دانست پیش نویس قطعنامه وی از اقبال اندکی برای رای آوردن برخوردار است، اظهار کرد: شما می توانید انتخاب کنید به گونه ای که هر دو طرف محکوم شوند یا هیچ طرفی محکوم نشود. در نهایت شما می توانید به قطعنامه کویت و علیه قطعنامه آمریکا رای دهید.

وی یادآور شد: در انجام این کار، شما روشن می کنید که اعتقاد دارید که همه مسئولیت ها متوجه اسرائیل است و گروه تروریستی هیچ مسئولیتی ندارد.

نماینده آمریکا که کشتار فلسطینیان را حق طبیعی رژیم صهیونیستی می داند، وضعیت غزه را غم انگیز دانست و گفت: هیچ کسی نباید در چنین شرایطی زندگی کند. آمریکا همچنان کاملا به پیروی از توافقنامه صلح درازمدت میان فلسطینیان و اسراییلی ها متعهد است.

هیلی افزود: چنین توافقی به سود تمام منطقه خاورمیانه و به ویژه مردم فلسطین و اسرائیل خواهد برد اما پیش شرط لازم برای صلح به رسمیت شناختن واقعیت است. یکی از این واقعیت ها این است که حماس مانع اصلی صلح است. آنها مسئول غزه هستند و از منابع کمک به مردم غزه برای خود استفاده می کنند و جنگ علیه اسرائیل را ادامه می دهند.

وی که کشورش کمک های انسان دوستانه به آژانس امداد آوارگان فلسطینی (آنروا) که تحت نظر سازمان ملل فعالیت دارد را قطع کرده است، ادامه داد: واقعیت دیگر این است که زمانی که سازمان ملل متحد علیه اسرائیل با تروریست ها است همان گونه که پیش نویس قطعنامه کویت انجام می دهد، تنها، حل مسالمت آمیز این مناقشات سخت تر می شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما قویا شورا را به رأی ندادن به قطعنامه کویت تشویق می کنیم و با رای دادن به قطعنامه آمریکا، نگرانی ها از حماس را اعلام می کنیم. هر یک از شما یک انتخاب دارد، از حماس را پشتیبانی کنید یا نه. رای شما، داستان را مشخص می کند.

نماینده فلسطین در سازمان ملل
در همین حال نماینده فلسطین در سازمان ملل تأکید کرد: ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه حمایت از ملت فلسطین تأثیری در عزم راسخ ما برای پیگیری حقوق مان در مجامع بین المللی ندارد.

به گزارش تلویزیون الجزیره؛ نماینده فلسطین در سازمان ملل تاکید کرد وتوی آمریکا تأثیری در عزم راسخ ما برای پیگیری مسأله فلسطین ندارد.
­نماینده فلسطین در سازمان ملل با اشاره به حقانیت آرمان فلسطین تأکید کرد: ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه حمایت از ملت فلسطین تأثیری در عزم راسخ ما برای پیگیری حقوق مان در مجامع بین المللی ندارد.

تشکر از تمامی کشورها
همچنین ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل در نشست روز جمعه شورای امنیت برای بررسی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کویت در حمایت از ملت فلسطین، گفت: از تمام کشورهایی که به قطعنامه حمایت از ملت فلسطین رأی مثبت دادند تشکر می کنم، این کشورها با اقدام خود و در واکنش به این اوضاع دشوار، موضعی اصولی اتخاذ و از قوانین بین المللی در دفاع از غیرنظامیان فلسطینی حمایت کردند. 

پیام‌های مهمی که باید به رسمیت شناخته شوند
خبرگزاری صدا و سیما در این باره گزارش داد: نماینده فلسطین در سازمان ملل در ادامه افزود رأی اکثریت مثبت شما به قطعنامه پیشنهادی کویت حامل پیام های مهمی است که باید به رسمیت شناخته شود از جمله:

نخست: به دلیل اقدامات و سیاست های غیر قانونی اسرائیل از جمله استفاده از نیروی نظامی علیه غیر نظامیان فلسطینی و شرکت کنندگان در تظاهرات های مسالمت آمیز و محاصره نوار غزه، شاهد بحران حمایت از غیرنظامیان در سرزمین های اشغالی فلسطین و قدس شرقی و نوار غزه هستیم.

دوم: کشتار غیر نظامیان فلسطینی به دست اسرائیل پذیرفتنی نیست و هیچ توجیهی ندارد و نیروهی اشغالگر باید به تعهدات خود در چارچوب قوانین بین المللی پایبند باشد.

سوم: ملت فلسطین حق دارد در راستای اجرای قانون بین المللی، قانون حقوق بشر و قطعنامه های شورای امنیت در خصوص حمایت از غیرنظامیان در جریان درگیری های مسلحانه، مورد حمایت قرار گیرد.

چهارم: باید تدابیر ضروری و سریع برای پایان دادن به محاصره اسرائیل علیه نوار غزه و تضمین بازگشایی مستمر گذرگاه ها اتخاذ شود، محاصره خفه کننده اسرائیل علیه نوار غزه هر چه سریعتر باید پایان پذیرد.

پنجم: باید دو طرف منازعه از خود خویشتن داری نشان دهند و تدابیر سریع برای برقراری ثبات و متوقف ساختن رویکردهای منفی اتخاذ شود.

ششم: زمان آن فرا رسیده است تا تدابیر ضروری برای تضمین امنیت و رفاه ملت فلسطین از طریق ایجاد ساز و کارهای حمایتی بین المللی اندیشیده شود. 

حمایت بین المللی حق ملت فلسطین است
ریاض منصور افزود: کادر رهبری فلسطین از جمله محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به طور مستمر خواستار اتخاذ چنین اقدامات و تدابیری شده است و ما از شواری امنیت تشکر می کنیم که با وجود اعمال فشارهای فراوان با جدیت مسأله فلسطین را مورد توجه قرار می دهد و قطعنامه حمایت از ملت فلسطین توانست حمایت اکثریت اعضا را به دست آورد.

رأی مثبت شما این دیدگاه را رد کرد که ملت فلسطین در زمینه اجرای قوانین بین المللی یک استثنا است، بلکه شما تأکید کردید ملت فلسطین حق دارد مورد حمایت بین المللی قرار گیرد. شما با رأی خود تأکید کردید قانون باید در همه زمینه ها از جمله در زمینه منازعه فلسطین و اسرائیل به اجرا در آید. شما راهبرد تسلط قدرت بر حقیقت را رد کردید و پیام آشکاری فرستادید مبنی بر اینکه هیچ طرفی از جمله اسرائیل که مدتی زمانی طولانی از قوانین بین المللی مستثنی بوده است، از قانون مستثنی نیست.

نتیجه نهایی رأی گیری و استفاده آمریکا از وتو علیه حمایت از ملت فلسطین، ناامید کننده بود ولی متأسفانه غافلگیر کننده نبود. این در حالی است که ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شورای امنیت در راستای عمل به مفاد منشور سازمان ملل مسئولیت های خود را به عهده بگیرد و بحران حمایتی را که ملت فلسطین از آن رنج می برد رسیدگی کند.

از ناکامی مداوم شورای امنیت در خصوص مسأله فلسطین متأسفیم و دلیل این ناکامی، رأی منفی و جانبداری همیشگی یک عضو شورای امنیت از اسرائیل است.

استفاده مستمر از وتو در حمایت از اسرائیل، جلوگیری از بازخواست رژیم اشغالگر به دلیل ارتکاب جنایت هایش علیه ملت فلسطین و همچنین جلوگیری از عمل شورای امنیت به مسئولیت هایش در زمینه برقراری صلح و امنیت بین المللی را محکوم می کنیم.

باید تأکید کنم تمام تلاش ها برای تروریستی جلوه دادن رویدادها در سرزمین های اشغالی هیچ گونه موضوعیتی ندارد، بلکه مسأله مربوط به محروم ساختن یک ملت از همه حقوق بشر و دهه ها سرکوب و کاستن از ارزش انسانی اش به صورت مداوم است.

ما انتقادها و بهانه هایی که معتقد است پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کویت جانبدارانه است را به هیچ عنوان نمی پذیریم چرا که دو هفته روی آن کار شده است و همه تحولات میدانی از جمله استفاده طرفین از خشونت در آن گنجانده شده است. 

چه کسی مسئولیت جنایات رژیم صهیونیستی را بر عهده می گیرد؟
ریاض منصور در ادامه افزود: ما همچنان به تلاش های خود برای حمایت از ملت فلسطین و تضمین امنیت و رفاه آن ادامه می دهیم و همه راه های قانونی از جمله رجوع به دادگاه بین المللی کیفری را برای اجرای عدالت در مورد قربانیان اعمال خشونت ها امتحان خواهیم کرد.

ما منتظر ارسال کمیته حقیقت یابی هستیم که شورای حقق بشر ایجاد کرد و با جدیت نتایجی را که از طریق تحقیقات شفاف و دقیق به دست آمده باشد پیگیری خواهیم کرد.

ما در یافتن پاسخ برای این پرسش هرگز کوتاهی نخواهیم کرد که چرا کودکان، مردان و زنان فلسطینی که در تظاهرات مسالمت آمیز مشارکت داشتند، از سوی نیروهای اسرائیلی که تحت فرماندهی بالاترین مقامات این رژیم قرار داشتند شهید و زخمی شدند و چه کسی مسئولیت این جنایت ها را به عهده می گیرد؟

با وجود شکست تلاش ها برای حمایت از ملت فلسطین در نشست امروز، ما همچنان از شورای امنیت می خواهیم همه قطعنامه های این شورا در مورد فلسطین و حمایت از غیرنظامیان را اجرا کند، زیرا این شورا مسئولیت دارد برای بررسی نقض آشکار قوانین بین المللی و اقدامات تهدید کننده امنیت و صلح بین المللی و مشارکت در راه کار متوقف ساختن این ستم ها و ضمانت راه حل همیشگی و مسالمت آمیز برای مناقشه موجود، وارد عمل شود.

بر عزم خود در دفاع از آرمان عادلانه فلسطین راسخ هستیم
نماینده فلسطین در سازمان ملل در پایان خطاب به ملت فلسطین گفت: برادران و خواهران دلاور فلسطینی! ما در دستیابی به حقوق قانونی و غیر قابل مذاکره خود هرگز کوتاهی نخواهیم کرد. نتیجه نشست امروز و وتوی قطعنامه حمایت از ملت فلسطین نتیجه ای جز اصرار بیشتر و عزم راسخ تر برای پیگیری تلاش ها در شورای امنیت در پی ندارد.

این تلاش ها با همکاری و همبستگی  همه کشورهای دوست فلسطین تداوم خواهد یافت و از حمایت برادران و خواهران مان در مجموعه کشورهای عربی، سازمان همکاری اسلامی، جنبش غیر متعهدها و همه دوستان، آزادگان و کشورهای دوستدار صلح در آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای لاتین و مجمع عمومی سازمان ملل و سایر محافل بین المللی برخوردار خواهد بود تا در نهایت به پایان اشغالگری اسرائیل در سرزمین مان منجر شود و آزادی،کرامت و استقلال ملت مان محقق شود.

هیچ نیرویی در جهان هر اندازه که قدرتمند باشد از مبارزه ملت فلسطین که هفت دهه ادامه داشته است قویتر و عظیم تر نسیت. هیچ نیرویی اصیل تر از تاریخ و تمدن سرشار از مقاومت و پایداری ما وجود ندارد.

ما همچنان بر عزم خود در دفاع از آرمان عادلانه فلسطین راسخ هستیم تا در نهایت در کشور مستقل خود به پایتختی قدس شرقی به امنیت و صلح دست یابیم. ما به کسانی که هزاران نفر از غیرنظامیان فلسطینی را که به صورت مسالمت آمیز علیه اشغالگری تظاهرات می کنند تروریست می خوانند می گوییم: همه ملت فلسطین ضد اشغالگری و تروریسم دولتی اسرائیل است، تروریسمی که آخرین قربانی آن "رزان اشرف النجار" زن جوان 21 یکساله فلسطینی بود که در حین عمل به مسئولیت های شریف و انسانی خود در قالب گروه های امدادی به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،درگیری‌ها خونین در نوار غزه طی دو ماه گذشته به کشته شدن بیش از ۱۰۰ فلسطینی انجامیده و یک بار دیگر آتش خشونت در این بخش از سرزمین‌های اشغالی را شعله‌ور کرده است.

سه روز پیش (۲۹ مه - هشتم خرداد) گروه مقاومت در غزه ده‌ها خمپاره به سمت سرزمین اشغالی پرتاب کردند. این خمپاره‌باران سنگین‌ترین حمله در سال‌های اخیر بود.

اغلب این خمپاره‌ها ره‌گیری شدند اگرچه یکی از آنها در حیاط یک مهد کودک فرود آمد و یک کارگر به‌ طور سطحی زخمی شد.

در پی آن رژیم صهیونیستی با حملات هوایی به مواضع گروه‌های مسلح فلسطینی درغزه پاسخ داد. از تلفات احتمالی این حملات گزارش کاملی منتشر نشده اما مقام‌ها در غزه کشته شدن دست کم دو نفر را تایید کردند.

این درگیری‌ها در پی افزایش تنش بین غزه و رژیم صهیونیستی در دو ماه اخیر صورت گرفت که بیش از صد کشته فلسطینی به‌جا گذاشت.

اعتراض های شش هفته‌ای فلسطینیان که همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس کشور اسرائیل و افتتاح سفارت آمریکا در بیت المقدس بود از همان روزهای نخست با پاسخ سنگین اسرائیل روبرو شد و تک تیراندازهای ارتش این کشور به روی معترضان فلسطینی که در مرز غزه و اسرائیل گرد آمده بودند، آتش گشودند.

معترضان ساکن غزه این سلسله اعتراض‌ها را با عنوان "دفاع از حق بازگشت به سرزمین" برگزار می‌کردند.

اسرائیل اما می‌گوید تک‌تیراندازها، فلسطینی‌هایی را هدف قرار دادند که تلاش می‌کردند تحت پوشش معترض به اسرائیل نفوذ کنند اما سازمان ملل و مقامات حقوق بشری اسرائیل را متهم کردند که واکنش نامتناسب نشان داده است.

310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =