باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز نوشت که تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در تایید نکردن بیانیه پایانی نشست گروه ۷، تلاش‌ها برای تشکیل یک جبهه مشترک میان اعضای آن را مختل کرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شنبه شب با انتقاد شدید از جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، و با اعلام تلویحی این مسئله که واشنگتن احتمالا تعرفه‌های گمرکی بر واردات خودرو را حفظ خواهد کرد، تلاش‌های سران گروه هفت را برای تشکیل یک جبهه مشترک در زمینه تجاری مختل کرد.

در این گزارش امده است: رئیس جمهور آمریکا که روز شنبه حضور خود را در نشست سران گروه هفت در لامالبه کانادا کوتاه کرد، شنبه شب اعلام کرد از نمایندگان خود در نشست گروه هفت خواسته است از تایید بیانیه مشترکی که سران این گروه تهیه کرده‌اند، خودداری نمایند. ترامپ با این کار تلاش‌های سران گروه هفت را برای دستیابی به یک اجماع شکننده میان آمریکا و شرکای تجاری اصلی این کشور در گروه هفت به بن‌بست کشاند.

شست سران گروه هفت در لامالبه در واقع اولین گردهمایی این گروه پس از اجرایی شدن تعرفه‌هایی بود که دولت آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم به بازار این کشور وضع کرده است به همین علت بحث درباره مسایل و اختلافات تجاری میان واشنگتن و شرکایش در گروه هفت اصلی‌ترین مسئله دستور کار این نشست بود.

دونالد ترامپ شنبه شب در توئیتر خود نوشت: «نخست وزیر کانادا در نشست‌های گروه هفت خود را مطیع و معتدل نشان داد و همه این کار‌ها را کرد تا پس از خروج من از نشست، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کند حقوق گمرکی آمریکا اقدامی توهین آمیز است. ترودو فردی متقلب و ضعیف است. تعرفه‌های گمرکی ما پاسخی به حقوق گمرکی دویست و هفتاد درصدی کانادا بر محصولات لبنی است.»

نخست وزیر کانادا، که میزبان نشست دو روزه سران گروه هفت در استان کبک بود، در کنفرانس مطبوعاتی خود به تدابیری اشاره کرد که ممکن است کانادا ماه آینده در واکنش به اقدام آمریکا در اعمال حقوق گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک وضع کند.

رویترز افزود: حمله لفظی شدید دونالد ترامپ به نخست وزیر کانادا پس از دو روز رایزنی‌های سران گروه هفت که با بحث و جدل‌های زیادی هم همراه بود، اتفاق افتاد. علاوه بر اختلافات آشکار میان آمریکا و شرکایش در گروه هفت در خصوص حقوق گمرکی مد نظر ترامپ، در نشست لامالبه رئیس جمهور آمریکا بازگشت روسیه به گروه هفت را خواستار شد که با مخالفت اروپایی‌ها مواجه گشت. روسیه پس از انضمام شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک خود در سال دو هزار و چهارده از گروه هفت اخراج شد.

اروپایی‌ها با پیشنهاد دونالد ترامپ در خصوص بازگشت احتمالی روسیه به این گروه به صراحت مخالفت کرده و چنین امکانی را منتفی دانسته‌اند. در این میان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در واکنش به پیشنهاد ترامپ تاکید کرد: بازگشت روسیه به گروه هفت تا زمانی که ما شاهد بهبود شرایط و پیشرفت واقعی امور در رابطه با مناقشه اوکراین نباشیم، امکان پذیر نخواهد بود.

پس از خارج کردن آمریکا از توافق نامه آب و هوایی پاریس و همچنین توافق نامه هسته‌ای ایران (برجام)، ترامپ یک بار دیگر در نشست لامالبه نشان داد که قصد دارد وضع موجود را دگرگون کند.

طبق بیانیه مشترک نشست لامالبه که به نظر می‌رسید به اختلافات میان آمریکا و دیگر اعضای این گروه پایان داده است، سران گروه هفت (آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ژاپن) روز شنبه بر ضرورت یک «تجارت آزاد، منصفانه و متقابلا سودمند» و همچنین اهمیت مبارزه با حمایت‌گرایی توافق کردند. اما چرخش ناگهانی دونالد ترامپ در هنگام عزیمت به سنگاپور برای دیدار با کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی، همتایان وی را در گروه هفت متحیر و غافلگیر کرد.

همتایان دونالد ترامپ در گروه هفت این هفته تلاش کردند به شکل ظاهری هم که شده در زمینه تجاری و دیگر مسائل اساسی با واشنگتن به اتفاق نظر دست یابند.

دولت آمریکا دو هفته پیش با تاکید بر اهمیت مسئله امنیت ملی اعلام کرد قصد دارد حقوق گمرکی بیست و پنج درصدی بر خودرو‌های وارداتی اعمال کند. دونالد ترامپ که تقویت صنعت فولاد کشورش را یکی از بزرگترین اولویت‌های خود اعلام کرده، تعرفه‌های گمرکی بیست و پنج درصدی بر واردات فولاد و ده درصدی بر واردات آلومینوم در نظر گرفته و با این تصمیم اعتراضات شدید شرکای تجاری بزرگ خود از جمله اعضای گروه هفت را برانگیخته است.

قرار است آمریکا در چارچوب یک سازوکار حقوقی (بخش دویست و سی و دوم قانون تجاری مصوب سال هزار و نهصد و شصت و دو) درباره واردات خودرو تحقیق کند و ممکن است این تحقیقات به اعمال حقوق گمرکی بر واردات خودرو به بازار آمریکا منجر شود.
دونالد ترامپ بر رعایت این بخش از قانون تجاری آمریکا اصرار می‌ورزد. طبق این قانون، آمریکا می‌تواند به نام "امنیت ملی" برخی تدابیر حمایت گرایانه تجاری به اجرا گذارد.

 

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    آمریکا 6 بقیه 0
    • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      7 3
      یعنی فقط به عکس نگاه کنید میفهمید کدخدا کیه سران جی۷ مثل کارمنداش درو میزشن وقتی رحانی میگه بریم با خود کدخدا ببندیم بخاطر همین بود سربرجامم با تعرفه تنبیهشون کرد الان واستادن به التماس این مرد میدونه جایگاه واقعی کشورش چیه و داره درست استفاده میکنه
    • بی نام GB ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      8 9
      از مجموعه کامنت های که در زیر این خبر نوشته شده میشه فهمید که ایرانی ها همیشه دنبال مبالغه و اسطوره سازی هستن. بابا یه کم به خودمون بیایم. امثال احمدی نژاد همه جای دنیا به عنوان یه آدم نامتعادل و آسیب زا شناخته میشن الا در ایران. کارمون شده کف زدن برای یه روان پریش نادان که بسیاری از نخبه های آمریکا ازش متنفرن و اونو دیوانه میدونن.
  • بی نام US ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    بچه 5 ساله
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    138 6
    این عکس نشون دهنده یه سری آدمه که هر کدوم نگران وضع مملکت خودشونه و هر کدوم با روش خودشون دارن تلاش میکنن که در دراز مدت کشورشون بیشتر پیشرفت کنه و کمتر دچار آسیب شه.
  • مومیایی GB ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    ترامپ هر طور باشه برای مردم آمریکا خوبه و می گه من رییس جمهور آمریکا هستم و نه رییس جمهور دنیا برخلاف مسیولان ما که منطقه ای فکر می کنند
    • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      3 0
      ترامپ مثل باقی رییس جمهورهای آمریکا رییس جمهور سرمایه دارهاست
    • amir IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      54 4
      احسنت
    • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      9 52
      اگر نوع نگاهش و روشش طوری باشه که بر ضد منافع ایران باشه هم خوبه؟
    • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      0 0
      از نقش ایران در نقاطی در خاورمیانه هم نگران نیست ؟و علیهش اقدامی هم نکرده؟
    • بی نام A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      2 1
      واقعاً مومیایی هستی هیتلر هم برای المان خوب بود پس از این به بعد برای اونم سینه بزن چنگیز و تیمور لنگ هم همینطور
    • بی نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      1 3
      بیشتر از ترامپ اونایی که سیاستهای کلان کشور را تعیین میکنند به منافع ایران ضرر میزنند اون که باید منافع کشور خودشو تامین کنه ولو بقیمت ضرر به منافع دیگران
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    یعنی اوج قدرت
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    برعکس بعضی ها که بویی از وطن پرستی نبردن و دشمن مردمشونن ، عاشق سربلندی امریکا و رفاه مردمشه و توی این مسیر هر کی رو لازم باشه کنار میزنه ، سواری نمیده و مهمتر از همه گول نمیخوره ، میگه اول مردم کشورم آخر مردم کشورم ، یه وطن پرست واقعی
    • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      11 60
      اگرهم بر ضد منافع ایران عمل کنه خوبه؟
    • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      8 5
      برضد منافع ایران نیست برضد منافع یه اقلیته که جای اکثریت تصمیم میگیرند سی جا همین را نوشتی اینم جوابت
  • مجید IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    112 6
    قطعن موافقت اش برای بقیه رهبران جهان اهمیت داره که همه خبردار جلوش وایسادن
  • رز سياه A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    115 3
    قدرت واقعي در عمل مشاهده ميشه . با شعار نميشه قدرتمند جلوه كرد .
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    یعنی بنازمت ترامپ اسطوره ای ی کلام اسطوره . قیافه مرکل دیدن داره . ترامپ هم ی جوری نگاهشون میکنه تو دلش میگه دیگه تمومه ماجرا سفت بشیینین که این تو بمیری از اون تو بمیریها نیست . چیزی که برام جالبه نخست وزیر ژاپن ه که اصلا نمیخواد مخالف ترامپ باشه دقیقا از ژست و نگاهش معلومه . این وسط موندم ترزا می چقدر ادعاش میشه حال میکنم ترامپ مخصوصا حال این یکی رو خوب میگیره
    • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      3 2
      دوران اینطور شارلاتان بازی تموم شده و در دنیای جدید دیپلماسی هست که حرف اول رو میزنه و منم و منم کردن در هر مرتبه از قدرت چیزی جز انزوا در پی نداره
    • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      7 57
      اگر ترامپ کاری کنه که بر ضد منافع ایران باشه نظرت چیه؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    49 14
    خدا هیچکس با زبون نفهم طرف نکنه میخواد ترامپ باشه یا میخواد ..... باشه. خودتون .... کامل کنید
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    91 5
    التماس اروپا در پیشگاه دار و دسته ی نیویورکی
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    95 10
    یعنی اینکه من هستم که سیاستهای کلی رو تعیین میکنم و شما هم اول تا آخر باید دنبالروی سیاستهای ما باشید. واضح هست داره برای سربلندی کشورش جلوی بقیه قدرتها می ایسته تا حقشو بگیره
    • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      2 4
      سیاستهای کلی توسط اربابهای صهیونیست ترامپ و باقی اون دلقکهایی که میبینی تو عکس دورش وایستادند و اون تئاتر رو دارند با هم اجرا میکنند دیکته میشه
  • یک ایرانی در آمریکا US ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    حالا مونده دنیا این روان پریش شارلاتان نژاد پرست رو بشناسه. از همه جالبتر عده ای از هموطنان ما هستن که حتی برخلاف اکثریت مردم دنیا و آمریکا این شو من رو جدی گرفتن. نمیدونن دلش برای کسی نسوخته و تمام رفتارهای احمقانه اش فقط برای اینه که عاشق در چشم بودنه. هفتاد ساله که همینجوری زندگی کرده و سر یک عده پیمانکار و دانشجو بدبخت و حتی بانک و اداره مالیات رو کلاه گذاشته و پول جمع کرده. براش جون آدمها ذره ای ارزش نداره و پاش بیفته به زن و بچه خودش هم رحم نمی کنه. رهبران دنیا هم روشون نمیشه وگرنه موهاش رو می کندن و پرتش می کردن بیرون. مردک آبروی ریاست جمهوری آمریکا رو برده. به قول یکی از سناتورها سیاست خارجی آمریکا تو دنیا شده جوک.
    • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      3 1
      این انتخاب از سوی الکترالها عَمدی بوده؛ آمریکا رئیس جمهور خوب هم داشته اما بدرد خودش نخورده؛ اقتصاد آمریکا در شرایط فعلی به چنین رئیس جمهوری نیاز داره
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      45 10
      برو خدارو شکر کن که تو آمریکا هستی و ازش استفاده میکنی بعد راجع به رییس جمهورش این طوری حرف میزنی
    • م ر GB ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      66 11
      برای مردم آمریکا که خوبه
    • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      44 8
      فک کنم که با این تحریما دیگه نمیشه از ایران برات دلار حواله کنن که اینقده ناراحتی
    • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      5 35
      م ر ۱۷:۳۶ برای ایران بد باشه خوبه؟
    • بی نام A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      4 2
      آقا برگرد کسی مجبورت نکرده بری اونجا
    • م ر GB ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      5 2
      بی نام 18:24:26 شما یادت رفته ترامپ رییس جمهور آمریکاست و نه رییس جمهور ایران و باید برای خودشون خوب باشه
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    85 9
    قدرت و اقتدار یک کشور در مقابل کل دنیا. چه بخاید چه نخاید. اروپا هم این رو فهمیده
  • رز سياه A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    84 6
    اين عكس نشون ميده اقتدار بايد در عمل اثبات بشه و دنيا رو مجبور به تمكين بكنه . اقتدار شعاري فقط يه حبابه كه خيلي آسون ميتركه .
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      12 39
      آفرین آفرین بجنبید حمد و ثنای اربابتون آمریکا رو بگید
    • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      7 30
      اگر اقتداری که بر ضد منافع ایران باشه خوبه؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    18 51
    ژست ترامپ حق به جانب نیست ...مانند کودکب قهر کرده و لجباز است.
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    68 4
    همه آنها به دنبال منافع مردم خود هستند و همه سیاست هایشان بر همین اصل استوار است.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      2 3
      همشون به فکر منافع یه گروهک قلیل از ثروتمندهای گردن کلفت تو دنیا هستند به موقع مردم خودشونم سلاخی میکنند. اینا مردم ندارند مردمشون اسپانسراشونند
    • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      7 31
      منافع آمریکا در اینه که با ایران با این وسعت و منابع و جمعیت ارتباط برقرار کنه یا با رژیم صهیونیستی؟
  • بی نام EU ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    44 3
    ترامپ استراتژی تهاجمی در پیش گرفته و ابزارش را هم دارد باید دید سایر کشورهای صنعتی چگونه با این مساله کنار می آیند
  • بی نام EU ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    69 7
    یعنی حال می کنم با این آنگلا مرکل. در سرزمین ما زن رجل سیاسی نیست. در سرزمین کفر امثال مرکلها چقدر خوب کشور رو مدیریت می کنه.
  • بی نام EU ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    71 5
    کار خوبی کرد ترامپ شما بهتره فکر دلار 7000 تومانی باشید
  • بی نام EU ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    34 4
    خوب حالا موقع اون نرسیده که بفهمید اون دهکده جهانی حرف مفت وهر کشوری برای خودش برنامه داره واین قانون تجارت جهانی وبقیه فقط تا وقتی پیش میره که کشورهای کوچیک رو این چندتا کشور بخورن اما الان دارن دیگه رو بازی میکنن ویکی مثل ترامپ میخوان که این قوانین رو براشون برای همیشه از بین ببره واون وقت ما تازه داریم خودمون ونظام مالیمون به اونا گره میزنیم اون تو این دنیا به ظاهر متمدن واقعا وحشی
  • بی نام EU ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    61 6
    اگه قضیه تعرفه ها درست باشه حق با ترامپه , کشورش به شدت داره بوسیله سودجوها دوشیده میشه
    • بی نام A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      22 15
      این آمریکاست که با چاپ دلار بدون پشتوانه کل دنیا رو هفتاد ساله داره میچاپه و اگه کسی بخواد با ارز دیگه‌ای مبادله انجام بده بهش حمله میکنند. پشتوانه اینا برا دلار فعلا نیروی نظامیشونه. ارز بعدی یوان هست و آمریکا رو بزودی قربانی میکنند.
    • بی نام IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      15 3
      عزیز من برداشت دیگری دارم. بزرگترین دلیلی که تا کنون آمریکا مطابق ادعای ترامپ به اینها باج داده همانا مسئله دلار است. آمریکا با تسلط بر دلار و کنترل آن سود زیادی میبرد. این کشورها که چندان ضعیف هم نیستند سهم خود را میخواهند. فراموش نکنید که قبل از قانون برتون وودز آمریکا تعهد داشت که معادل دلاری که نشر میدهد موجودی طلا داشته باشد. ولی از آن پس چنین الزامی ندارد. ترامپ بالاجبار و بدلیل بحران های اقتصادی دست به بازی خطرناکی زده که در نهایت نتیجه ای جز انتقال مشکلات آمریکا به سایر شرکا را در پی ندارد. روابط اقتصادی و سیاسی دنیای سرمایه طی سالها و با مجادلاتی نفس گیر و پیچیده تنظیم شده. دستکاری یک بخش از این روابط دیگر بخش ها را متاثر ساخته و نتیجه میتواند بسیار نامطلوب باشد.
  • بی نام EU ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    47 4
    آمریکا میگه واردات زیاد بده اینو همه میگن نمیدونم اروپا چرا دلخوره؟ تراز آلمان حدود 300 میلیارد دلار مثبته معلومه که ناراحته
    • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      14 3
      خوب حالا نظرت چیه اگه باقی دنیا بگند نقل و انتقالات بین المللی با دلار نباشه و مثلا با یورو یا یوان باشه؟
    • بی نام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      13 3
      بالاخره آمریکا طلای آلمان رو که مثلا امانت نگه داشته بود پس داد؟ الان چند ساله آلمان اقدام کرده برا دریافتش. وای اصلا یادم نبود طلا رو نمیشه مثل دلار چاپ کرد مگه اینکه آمریکا از جای دیگه بدزده تا طلای آلمان رو بتونه پس بده. البته قبلا هم از این دزدیا کرده
  • بی نام EU ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    37 5
    دمش گرم. با حال بود.
  • بی نام EU ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    20 49
    برای خودش جانوریه. نه شخصیت داره نه ادب.
  • بی نام EU ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    29 0
    یادمون باشه تو سیاست و اینگونه حرکات تماما برنامه ریزی شده و معنای ومفهوم خاص خودشو داره . اگه میگین نه از مکرون بپرسید.
  • بی نام EU ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    19 61
    ترامپ در کل یک فاجعه تمام عیار برای آمریکا و جهان بوده و هست و با شعارهای عوام فریبانه و نوعی ملی گرایی خطرناک با تمایلات نژادپرستانه صلح و امنیت و اقتصاد آمریکا و جهان رو به مخاطره انداخته. رشد اقتصادی سالهای اخیر آمریکا هم دستاورد طرحهای اوباما است که اقتصاد شدیدا در رکود این کشور پس از بوش رو ترمیم کرد و دو باره در سرازیری رشد انداخت. حالا ترامپ داره پزش رو میده. در صورتی که این آدم متوهم خوشیفته جز خرابکاری دستاوردی نداشته. جوری که صدای نزدیک تریم متحدان آمریکا رو هم درآورده. البته به غیر از رهبران اسراییل و عربستان که اونها هم مثل خود ترامپ برای دنیا خطرناکند. امیدوارم هر چه زودتر شر اینها از سر دنیا کم بشه. احتمالش کم هم نیست. ترامپ با استیضاح و نتانیاهو با محکومیت در پرونده رشوه.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
      6 37
      ترامپ رو آوردند برای نابود کردن آمریکا. مقصد بعدی پولهای دزدیده شده چین هست
    • بی نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      8 2
      بله بله شما درست میفرمایید استاد اصلا به سال نرسیده امریکا رو نابود کرده
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    33 3
    مثل مرد پای وعده هاش وایساد...
  • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    3 8
    آفرین ترامپ قهرمان بلامنازع پوپولیسم است. به نظرات مردم خود ما نگاه کنید. اینکه ترامپ دشمن ماست و تحریمهایی که تصویب کرده مستقیما به مردم عادی ایران ضربه میزند چیزی نیست که بتوان کتمان کرد. ولی همه برای او کف میزنند و هورا میکشند. امیدوارم مردمی که او را تشویق میکنند تحمل تحریمها را هم داشته باشند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    3 4
    به زودی تعریف کنندگان از این مرد، پشیمان می شوند.
  • م IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    6 3
    دمش گرم
  • بی نام DE ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    3 2
    باعث میشه اروپا وابستگیشو کم کنه به آمریکا و به نفع برجام و آینده ایران