ایرنا نوشت: محققان استرالیایی نانوحباب‌های نوآورانه‌ای ابداع کرده‌اند که از داروی شیمی‌درمانی پر می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در بدن با اشعه ایکس فعال کرد تا دارو را در زمان و مکان مناسب آزاد کنند.

این نانوحباب‌های کوچک که توسط محققان مرکز بیوفتونیک نانو ساختار (CNBP) دانشگاه مک کواری در استرالیا ابداع‌شده است، زمینه را برای ابداع طیف جدیدی از درمان‌های سرطان هموار می‌سازد.

این حباب‌های کوچک موسوم به لیپوزوم که معمولاً در داروسازی برای روکش‌دار کردن داروها مورداستفاده قرار می‌گیرند، کارایی داروها را در درمان بیماری افزایش می‌دهند.

آماده‌سازی این حباب‌ها که از مواد مشابه غشای سلولی ساخته می‌شوند نسبتاً ساده است و می‌توان آن‌ها را با داروهای مناسب پر کرد و سپس به بخش‌های خاصی از بدن تزریق کرد. اما مسئله در کنترل زمان آزادسازی دارو از این لیپوزوم‌ها است.

محققان استرالیایی موفق شدند لیپوزوم‌ها را به‌گونه‌ای مهندسی کنند که با اشعه ایکس فعال شوند و بار دارویی خود را حسب تقاضا در زمان و مکان مناسب آزاد کنند.

آن‌ها توانسته‌اند لیپوزوم‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کنند که بیشترین تأثیر درمانی را داشته باشند و بار دارویی خود را دقیقاً در زمان مناسب و در مکان مناسب آزاد کنند. لازمه این کار ایجاد سازوکاری برای فروپاشی لیپوزوم ها در زمان و مکان موردنیاز است.

لیپوزوم های ابداعی محققان که قابلیت فعال شدن توسط اشعه ایکس را دارند، امکان آزادسازی داروها را برحسب تقاضا میسر می‌سازند.

محققان برای این کار نانوذرات طلا و مولکول حساس به عکس 'ورتپورفین' (Verteporfin) را در دیواره لیپوزوم کار گذاشتند.

پرتو ناشی از اشعه ایکس باعث می‌شود که ورتپورفین واکنش نشان دهد و اکسیژن تک‌دانه‌ای تولید کند که به‌شدت واکنشی است و موجب بی‌ثباتی غشای لیپوزومی و متعاقباً آزادسازی دارو می‌شود.

نانوذرات طلا نیز برای متمرکز ساختن انرژی اشعه ایکس، به این مخلوط اضافه می‌شود. این کار باعث تقویت تولید اکسیژن تک‌دانه‌ای و درنتیجه افزایش سرعت انحلال غشا می‌شود.

نتایج آزمایش‌های اولیه نشان داد که این لیپوزوم های جدید با موفقیت توانستند سلول‌های سرطانی را در محیط آزمایشگاه از بین ببرند. محققان گفتند که این روش در از بین بردن سلول‌های سرطانی روده به‌اندازه زیادی مؤثر است.

به گفته محققان، در حال حاضر معمولاً رادیوتراپی که در آن اشعه ایکس سلول‌های سرطانی را می‌کشد و شیمی‌درمانی، به‌صورت جداگانه به بیماران ارائه می‌شود اما روش ابداعی آن‌ها امکان انطباق کامل هر دو درمان را فراهم می‌کند و بنابراین این دو شیوه درمانی را می‌توان هم‌زمان به بیمار ارائه کرد.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    1 1
    بزارید خیالتونو راحت کنم، هیچکدوم از این درمانهای جدید جایگزین صنعت شیمی درمانی نخواهند شد